مسجد سید اصفهان (معرفی معماری، تاریخچه، آدرس، تصاویر)

مسجد-سید

مسجد سید اصفهان- علاقمندان به مکانهای تاریخی و ساختمانهای قدیمی به خوبی می‌دانند که اصفهان مجموعه‌ای از از بناهای باستانی زیبا مربوط به دوران مختلف را درون خود جای داده است. مسجد سید اصفهان یکی از این آثار تاریخی است که می‌توان گفت نماینده تمام‌قد هنر معماری و تزئینات سنتی آن دوران می‌باشد. ساختمان این مسجد هنوز هم پابرجاست و گردشگران خارجی و داخلی هرساله برای بازدید از آن، به شهر اصفهان می‌آیند. علاوه بر زیبایی‌های ظاهری و معماری، داستان مسجد سید اصفهان برای بسیاری می‌تواند جالب باشد. در ادامه این مطلب از سایت تورگردان قصد داریم شما را با مسجد سید اصفهان بیشتر آشنا کنیم و توضیحاتی که بهتر است قبل از دیدن آن به یاد داشته باشید را در اختیارتان قرار دهیم.

 

داستان مسجد سید اصفهان

تاریخچه مسجد سید که یکی از جاهای دیدنی اصفهان محسوب می شود، به دوران حکومت قاجاریه و قرن سیزدهم بازمی‌گردد. این مسجد به دست یکی از علمای بزرگ در زمان محمد شاه قاجار که حجت الاسلام حاج سید باقر شفتی نام دارد، ساخته شد. روایات تاریخی مختلفی وجود دارد که می‌گویند حاج سید باقر شفتی در زمان قحطی بزرگ با انجام کاری خیر زندگی را به یک سگ و توله هایش بخشیده و از آن روز خداوند او را مورد رحمت خود قرار داده است. یک روز تاجر بزرگی که قصد وارد کردن پارچه از هندوستان را داشته نذر می‌کند تا اگر کشتی باری او سالم به ایران رسید، پولی را در اختیار سید باقر شفتی قرار دهد. بعد از این که کشتی‌ بار پارچه به سلامت وارد ایران شد، مبلغی در اختیار حاج سید باقر شفتی قرار گرفت و او با استفاده از این سرمایه مسجد سید اصفهان را بنا کرد. البته عده دیگری بر این باور هستند که سرمایه مورد نیاز برای ساخت این مسجد از طریق قطع کردن و فروش درختان بید موجود در این منطقه تامین شده است.

 

مسجد سید اصفهان کجاست

برای دسترسی به مسجد سید اصفهان باید به خیابان مسجد سید واقع در این شهر بروید. این مسجد که در محوطه ای به مساحت ۸۰۷۵ متر بنا شده، در محله بید آباد قرار گرفته است. محله بیدآباد یکی از قدیمی‌ترین محلات اصفهان است که هنوز هم بافت قدیمی خود را حفظ کرده و با رفتن به آنجا می‌توانید وارد دنیای با حال و هوای اصفهان قدیم شوید. برای بازدید از مسجد سید اصفهان باید بین ساعات ۹ تا ۲۱ به این مکان بروید. یکی از نکات مثبت در خصوص این مسجد نزدیکی آن به سایر آثار تاریخی شهر اصفهان است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم تا برای داشتن اوقاتی خوش و دیدن آثار تاریخی متنوع علاوه بر مسجد سید از سایر دیدنی‌های محله بیدآباد نیز بازدید کنید.

 

تاریخچه مسجد سید اصفهان

مسجد سید اصفهان در دوران قاجاریه ساخته شده و برای آماده سازی بخش‌های مختلف آن از مهارت هنرمندان مختلف این دوره استفاده کرده‌اند. قسمت‌های اصلی این مسجد عبارتند از: «یک گلدسته بزرگ، سه ایوان، دو چهل ستون، دو گنبد بزرگ و کوچک و دو شبستان بزرگ» به محض ورود به مسجد سید در اطراف خود ۴۵ دهلیز و هجر خواهید دید که فضای بسیار زیبایی را پدید آورده اند و از نظر معماری ارزش بالایی دارند. در طول تاریخ این مکان تغییرات زیادی داشته و می‌بینیم که در دوره‌های بعدی نیز بخش‌هایی به آن اضافه شده یا قسمت‌هایی از آن تکمیل شده‌اند. روند ساخت این مسجد در سال ۱۲۰۳ آغاز شد و حدود ۱۳۰ سال طول کشید تا ظاهر آن به شکل امروزی در بیاید.

 

معماری مسجد سید اصفهان

مسجد سید اصفهان به عنوان یکی از شاهکارهای معماری قرن سیزدهم شناخته می‌شود. استفاده از هنر کاشی کاری گره کشی و به کارگیری کاشی‌های هفت رنگ نمای بسیار دل انگیزی برای آن به وجود آورده اند که هر بیننده‌ای را محو تماشای خود خواهد کرد. سر در جنوب غربی مسجد سید اصفهان با استفاده از کاشی کاری‌ها و کتیبه‌های تزیین شده که بر روی آنها آثار خوشنویسی محمد باقر شیرازی را می‌بینیم. این شخص یکی از بزرگترین خطاطان دوران قاجار بوده است که در آثار تاریخی دیگر این دوره نیز نمونه خوشنویسی‌هایی از او می‌توان یافت. ورودی اصلی مسجد سید اصفهان سردر شمالی آن است که می‌توانید درب بزرگ و بلندی را در این قسمت ببینید. در دو طرف این در سکوهایی با سنگ پارسی قرار گرفته که روی آن‌ها با استفاده از کتیبه‌هایی با خط ثلث، گل و بوته و کاشی کاری‌های هفت رنگ تزئین شده است. علاوه بر این قسمتها سه حیوان زیبا در شرق، غرب و جنوب شرق استان قرار دارند که هر کدام به شکل بسیار زیبا و ظریفی تزئین شده‌اند.

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

علاقمندان به مکانهای تاریخی و ساختمانهای قدیمی به خوبی می‌دانند که اصفهان مجموعه‌ای از از بناهای باستانی زیبا مربوط به دوران مختلف را درون خود جای داده است. مسجد سید اصفهان یکی از این آثار تاریخی است که می‌توان گفت نماینده تمام‌قد هنر معماری و تزئینات سنتی آن دوران می‌باشد.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  3 مرداد 1402 نویسنده :   بابک بیاتی
تصاویر مرتبط
detail/753/مسجد-سید-اصفهان
  • مسجد-سید
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد