انواع ویزا بر اساس هدف و دفعات سفر

visa-passport-tourgardan-com (3)

انواع ویزا برای ایرانیان

همیشه یکی از دغدغه های افراد در سفرهای خارجی گرفتن ویزا است، به خصوص که درباره انواع ویزا شنیده باشند و بدانند که هر یک از ویزاها چه تفاوت ها و امتیازاتی دارند. ایرانی ها هم برای بیشتر سفرهای خارجی نیاز به دریافت ویزا دارند. ویزا انواع مختلفی دارد و اشخاص با توجه به نوع سفر و برنامه سفرشان باید اقدام به دریافت یک نوع از آن ها کنند. عموما با توجه به قوانین کشورها، انگیزه سفر، شیوه اقدام و تعداد اجازه ورود به کشور مقصد، تقسیم ‌بندی‌ های مختلفی برای ویزا وجود دارد. مهمترین نوع ویزا، ویزاهای تک نفره یا (single) و ویزاهای چند بار ورود (multiple) است. برای آشنایی بیشتر و کسب اطلاعات کامل تر در خصوص انواع ویزا و تفاوت ‌هایی که با هم دارند ادامه مطلب را در تورگردان بخوانید.

 

برای سفر به چه کشورهایی نیاز به ویزا داریم؟

ایرانی ها برای سفر به بعضی کشورها نیاز به ویزا ندارند ولی این کشورها محدود و انگشت شمارند. کشورهایی مثل ترکیه، ارمنستان، گرجستان، اکوادور، مالزی و... به شرطی که با هدف گردشگری و توریستی قصد سفر به آن ها را داشته باشید نیاز به انواع ویزا ندارند. بدین معنی که می توان ویزای این کشورها را در مرز و هنگام ورود به کشورها اخذ کرد. بعضی کشورها هم وجود دارند که هنگام ورود به آن ها برایتان ویزای بدو ورود صادر می شود. برای این منظور باید مبالغ و احیانا مدارکی را ارائه کرد.

 

انواع ویزا بر اساس هدف سفر

1-ویزای توریستی: این ویزا برای افرادی لازم است که قصدشان گردشگری و سیر و سیاحت است.

2-ویزای درمان: به ویزایی گفته می شود که افراد برای طی مراحل درمانی در کشورهای دیگر اخذ می کنند.

3-ویزای ملاقات با اقوام: این ویزا عموما تفاوتی با ویزای توریستی ندارد ولی مدارکی که برای آن ارائه می شود با ویزای توریستی کمی تفاوت دارد. این نوع ویزا راحت تر از ویزاهای دیگر صادر می شود.

4-ویزای تجاری: این نوع ویزا مخصوص افرادی است که برای تجارت و بحث های کاری سفر می کنند.

5-ویزای کار و تعطیلات: با این نوع از انواع ویزا، علاوه بر گردشگری می توان در کشور مقصد مشغول به کار هم شد.

ویزاهای دیگری مثل ویزاهای دانشجویی و مهاجرتی هم وجود دارد که با توجه به انگیزه و هدف سفر صادر می شود.

 

انواع ویزا بر اساس تعداد سفر

در تقسیم‌ بندی ‌انواع ویزا بر اساس دفعات اجازه ورود به کشور مقصد تفاوت هایی وجود دارد. بر این اساس ویزا به 4 نوع یک بار ورود یا سینگل، دو بار ورود یا دابل، چند بار ورود یا مولتیپل و ویزای ترانزیت فرودگاهی تقسیم ‌بندی می ‌شوند.

1-ویزای یک بار ورود یا سینگل

اعتبار این نوع ویزا پس از یک بار ورود و خروج به کشور مقصد، به شکل اتوماتیک، از بین می رود. در این میان هیچ تفاوتی ندارد که از اعتبار و مدت‌ زمان آن باقی مانده باشد یا خیر.

2-ویزای دو بار ورود یا دابل

با دریافت ویزای دابل می توانید تا زمانی که اعتبار ویزایتان به اتمام نرسیده، حداکثر دو مرتبه به کشور مقصد مسافرت بروید.

3-ویزای چندبار ورود یا مولتیپل

افرادی که ویزای چند بار ورود تهیه کرده اند تا زمانی که اعتبار و مدت زمان ویزایشان به اتمام نرسیده می توانند هر چند بار که بخواهند به کشور مقصد سفر کنند.

4-ویزای ترانزیت فرودگاهی

برای سفر به بعضی کشور های خارجی ممکن است بیش از یک پرواز نیاز باشد. در این گونه سفرها باید در یک کشور واسط و سوم، هواپیمای خود را عوض کنید و مدت زمانی را در فرودگاه بمانید. بعضی کشورها برای زمان میان تعویض هواپیماها هم درخواست ویزا می ‌کنند. این نوع از انواع ویزا مجوز خارج شدن از هواپیما، رفتن به سالن ترانزیت و سوار شدن به هواپیما به کشور مقصد به شمار می رود. مدت ویزای ترانزیت بسیار کم است.

 

ویزای گروهی چیست؟

ویزای گروهی برای افرادی که خانوادگی سفر می کنند و همچنین برای تیم ها و تورهای گردشگری مناسب است. این نوع از انواع ویزا برای تعداد بین 5 تا 15 نفر صادر می شود. ویزای گروهی از نظر انگیزه سفر، ویزای توریستی به شمار می رود و از نظر تعداد هم یک بار ورود است. ویزای گروهی، واجد مهلت اعتبار ورود خاصی نیست بلکه اعتبار آن بسته به تاریخ درج شده بر روی آن متفاوت است. در مجموع باید گفت در ویزای گروهی پروسه دریافت ویزا ساده تر است و قیمت آن هم مناسب تر در می آید. بعضی کشورها در خصوص ویزای گروهی سخت گیری می کنند ولی بعضی کشورها این ویزا را به راحتی صادر می کنند.  

ویزای گروهی مشتمل بر دو برگ کاغذ مشابه در اندازه A4 است، که هر دو نسخه اصل به شمار می روند. روی این کاغذ لیست مسافران به صورت گروهی نوشته شده است. کشور دعوت کننده و برنامه سفر هم در این برگه قید می شود. نسخه اول از برگه های ویزای گروهی، هنگام ورود به کشور مقصد در فرودگاه پس از مهر شدن توسط مامور مهاجرت ضبط می شود و مهر می شود و نسخه دوم به گروه بازگردانده می شود. این برگه باید در مدت حضور در کشور مقصد همراه مسافران باشد. هنگام خروج و برگشت مسافران در مرز یا مهاجرت فرودگاه این نسخه هم توسط مامور فرودگاه ضبط می گردد. با ویزای گروهی کمتر از 40 روز می توان در کشور مقصد اقامت کرد. تاریخ شروع آن هم از زمان ورود یعنی لحظه ای که نسخه اول ویزا دریافت و ضبط می شود،محاسبه می شود.

 

ویزای شینگن چیست؟

ویزای شینگن ویزایی است که در 26 کشور اروپایی اعتبار دارد. این کشورها پیمانی به نام شینگن امضا کرده اند و بر اساس آن قوانینی مشخص شده که هر کس ویزای یکی از این کشوها را بگیرد، می تواند به 25 کشور دیگر هم سفر کند.

برای اطلاع از دیگر موارد مربوط به ویزا، می توانید با وبلاگ تورگردان همراه شوید و اطلاعات جذاب دیگری را نیز در زمینه سفر و تور کسب کنید.

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

ویزا یا روادید سندی رسمی است که سفارت ‌خانه ها، کنسولگری ها و ادارات مرزبانی کشورها به عنوان مجوز سفر برای اتباع بیگانه صادر می کنند. گرفتن ویزا به تنهایی به معنی مجوز ورود به کشورها نیست بلکه شرط لازم ورود است. اگر ماموران مرزی نخواهند، می توانند با وجود داشتن ویزا به افراد اجازه ورود ندهند.

انتشار :  2 خرداد 1401 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
  • visa-passport-tourgardan-com (3)
  • visa-passport-tourgardan-com (2)
  • visa-passport-tourgardan-com (1)
  • visa-passport-tourgardan-com (4)
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد