ائل گلی تبریز (همه آنچه پیش از رفتن باید بدانید)

عمارت ائل گلی

ائل گلی تبریز جزو مشهور‌ترین گردشگاه‌ها و دیدنی های تبریز است. این مجموعه در جنوب شرقی شهر تبریز قرار گرفته و از نظر تاریخی دارای ارزشی فراوانی می‌باشد. ائیل گلی پیش از انقلاب اسلامی با نام شاه گلی شناخته می‌شد که هنوز هم بسیاری از مردم نام قدیمی آن را به کار می‌برند. یک دریاچه به همین نام در مرکز گردشگاه وجود دارد که دارای عمق ۱۲ متر بوده و برای قایقرانی مناسب می‌باشد. در گردشگاه ائیل گلی شهربازی، رستوران، کافی شاپ، هتل و امکانات رفاهی دیگری نیز موجود می‌باشند. ائل گلی هتل پارس را در خود جای داده که به شهرت این مجموعه افزوده است.

 

عمارت  ائل گلی تبریز درون آب

 

تاریخچه ائل گلی تبریز

 

ائل گلی پیش از حکومت صفویان تنها محدود به دریاچه ائل گلی بود که منبع ذخیره آب برای آبیاری باغ‌های ضلع شرقی شهر و تپلی باغ محسوب می‌شد. صفویان تصمیم گرفتند شن و ماسه‌های اطراف دریاچه را جمع آوری کرده ظاهر منظمی به دریاچه بدهند. به مرور زمان درختان تبریزی و بید مجنون در اطراف دریاچه کاشته شدند و زیبایی آن را دو چندان کردند. در زمان پهلوی دوم، محوطه ائل گلی به شهرداری واگذار شد تا آن را به یک گردشگاه عمومی تبدیل کند.

 

بهار در  ائل گلی تبریز

 

بخش‌های ائل گلی تبریز

 

همان‌ طور که گفتیم ائل گلی یک گردشگاه عمومی است که بخش‌های مختلفی دارد. علاوه بر تمام امکاناتی که در این مجموعه فراهم شده‌اند آب و هوای مناسب و مناظر زیبا باعث شده‌اند ائل گلی به یکی از جا‌های دیدنی تبریز تبدیل شود.

 

نمای هوایی  ائل گلی تبریز

 

دریاچه ائل گلی

 

ائل گلی یک عبارت به زبان ترکی است در‌ واقع نام این دریاچه شاه گلی به معنی دریاچه شاه بود که پس از انقلاب ائل گلی (دریاچه مردم) نام گرفت. دریاچه ۵۵ هزار متر مربع مساحت دارد و رودخانه لیقوان آب آن را تأمین می‌کند. دریاچه در هر فصل دارای زیبا‌های خاصی است وقتی که درختان سبز باشند و فواره‌ها بجوشند دریاچه به مکان فرح بخشی تبدیل می‌شود. زمستان دریاچه ائل گلی هم بسیار زیبا است و وقتی آب دریاچه یخ می‌زند می‌توانید ماهی‌ها را ببینید که در عمق در حال حرکت هستند.

 

عمارت کلاه فرنگی ائل گلی

 

عمارت ائل گلی

 

پس از دریاچه مهم‌ترین شاخصه گردشگاه ائل گلی، عمارت کلاه فرنگی ائل گلی است که به صورت هشت ضلعی ساخته شده است. این عمارت در زمان حکومت یعقوب آق قویونلو ساخته شد که ساختمانی خشتی و یک طبقه بود، در زمان قاجار یکی از پسران عباس میرزا، این عمارت را بازسازی کرد و به عنوان استراحتگاه درباریان قاجار به کار گرفت. سرانجام در سال ۱۳۴۶ شمسی عمارت فعلی ائل گلی ساخته شد و در حال حاضر به عنوان تالار پذیرایی کاربرد دارد.

ساخت عمارت در یک باغ شاهی در آن زمان برای سکونت خانواده سلطنتی مورد استفاده بوده و برای زیباسازی همیشه در مقابل یک استخر یا آب نما ساخته می شده است. این سبک ریشه در باغ سازی ایرانی دارد و ریشه اش به ایران باستان می رسد. برای این موضوع می توانید مقاله «بررسی رابطه کوشک و محوطه در باغ های ایرانی» در مجله هنرهای زیبا را بخوانید. 

 

کلاه فرنگی ائل گلی تبریز

 

هتل پارس ائل گلی

 

هتل پارس در کنار مجموعه ائل گلی ساخته شده و یک هتل ۵ ستاره بسیار مجهز است. ساخت هتل پارس باعث شد ائل گلی در سطح جهانی مشهور شود. اگر برای اقامت در شهر تبریز هتل پارس را انتخاب کنید می‌توانید منظره زیبای گردشگاه ائل گلی را از اتاق خود مشاهده کرده و در زمان کوتاهی به گردشگاه بروید.

 

مسیر دوچرخه‌ سواری

 

اگر اهل دوچرخه سواری هستید می‌توانید در مسیر مخصوص دوچرخه در محوطه ائل گلی برانید و از مناظر اطراف لذت ببرید.

 

پارک ائل گلی

 

پارک ائل گلی شامل فضای سبز و تپه‌های پوشیده از درخت است که برای کمپ و چادر زدن مناسب می‌باشند. می‌توانید با خانواده یا دوستان به این پارک بروید و از زیبا‌یی‌های آن لذت ببرید.

 

 

شهربازی لونا پارک

 

لونا پارک یک شهربازی در نزدیکی گردشگاه ائل گلی است که انواع بازی‌های هیجان انگیز برای تمام سنین در آن وجود دارد.

 

شهرابزی ائل گلی تبریز

 

پیست اسکیت ائل گلی

اگر به اسکیت علاقه دارید می‌توانید در فضای سرپوشیده و زمین مناسبی که در مجموعه ائل گلی ساخته شده به تفریح بپردازید.

 

امکانات دیگر ائل گلی

در ائل گلی انواع رستوران‌ها، کافی شاپ‌ها، باشگاه بیلیارد، فوتبال دستی، بازی‌های دیجیتال و … وجود دارند بنابراین با بازدید از ائل گلی حتماً سرگرمی و تفریحی مناسب با سلیقه خود می‌یابید.

 

ساعات بازدید ائل گلی تبریز

در هر زمان از شبانه‌روز می‌توانید وارد گردشگاه شوید ولی از آنجایی که بسیاری از بخش‌های پارک در هنگام شب تاریک هستند ما ساعات روز را پیشنهاد می‌کنیم.

 

بلیط ائل گلی تبریز

بازدید از گردشگاه ائل گلی تبریز رایگان است.

 

آدرس ائل گلی تبریز

تبریز، بلوار باکری

 

برای رزرو تور تبریز از منوی تورهای داخلی تورگردان اقدام کنید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

ائل گلی تبریز جزو مشهور‌ترین گردشگاه‌ها و جاهای دیدنی تبریز است. این مجموعه در جنوب شرقی شهر تبریز قرار گرفته و از نظر تاریخی دارای ارزشی فراوانی می‌باشد. ائیل گلی پیش از انقلاب اسلامی با نام شاه گلی شناخته می‌شد که هنوز هم بسیاری از مردم نام قدیمی آن را به کار می‌برند. یک دریاچه به همین نام در مرکز گردشگاه وجود دارد که دارای عمق ۱۲ متر بوده و برای قایقرانی مناسب می‌باشد.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
بهار در  ائل گلی تبریز
  • بهار در  ائل گلی تبریز
  • عمارت کلاه فرنگی ائل گلی
  • شهرابزی ائل گلی تبریز
  • کلاه فرنگی ائل گلی تبریز
  • عمارت  ائل گلی تبریز درون آب
  • نمای هوایی  ائل گلی تبریز
  • عمارت ائل گلی
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد