چه کنیم در سفر از انتقال ویروس کرونا مصون باشیم؟

skynews-coronavirus-china-virus_4898807

کرونا ویروسی است که به تازگی بسیاری از مردم به خصوص مردم شرق آسیا و از سوی دیگر کل جهان را نگران کرده است. این ویروس که از چین آغاز شده از حیوانات به انسان ها منتقل شده است و به علت خوش سفر بودن چینی ها تا کنون به کشورهایی همچون آمریکا، تایلند و حتی ترکیه هم رسیده است. به راستی این ویروس چیست و چقدر خطر ورود آن به ایران وجود دارد؟ آیا واقعا منشا این بیماری خوراک خفاش بوده ؟ راه های درمان و پیشگیری از آن چیست. اصلا در این اوضاع آیا می توانیم به کشورهایی مثل چین و تایلند و سایر مقاصد گردشگری سفر کنیم؟ با تورگردان همراه باشید تا جواب همه این سوال ها را به صورت خلاصه و قابل فهم برایتان توضیح دهیم. 

 

کرونا در سفر

 

کروناویروس که به نام علمی Coronaviruses معروف شده بیماری جدیدی نیست و تا کنون 6 نمونه از آن سابقه داشته و صد ها کشته داده است. با این حال، این ویروس جدید را می توان هفتمین نوع کرونا دانست. کرونا در حالت عادی چیزی شبیه به سرما خوردگی ایجاد می کند ولی در صورت تشدید شدن و حاد کردن وضعیت تنفسی به چیزی به نام بیماری سارس تبدیل می شود که می تواند مرگبار باشد.

 

سابقه بیماری کرونا

 

نخستین بار در سال 1965 این بیماری کشف شد و از آن زمان مطالعاتی بر روی نوع بیماری، راه های انتقال و درمان آن صورت گرفته است بنابراین جای نگرانی نیست چون این بیماری برای جامعه پزشکی و محققان تازگی ندارد. نوع تشدید شده این بیماری یعنی سارس در سال ۲۰۰۲ در چین به مرگ کمتر از 800 نفر انجامید. همان زمان بیش از ۸ هزار نفر به این بیماری مبتلا شده بودند.

سوال اینجاست که این بار ویروس کرونا از کجا سر بر آورده است. با توجه به ویدئوهایی که در فضای مجازی منتشر شده است، مردم عادی می گویند که این ویروس از سوپ خفاش، آن هم در چین شروع شده است ولی این حرف چندان دقیق نیست. این بیماری از حیوانات ناشی می شود و خفاش هم می تواند منشا این بیماری باشد ولی خوردن سوپ خفاش در چین چندان معمول نیست تا جاییکه منجر به یک بیماری فراگیر شده باشد. 

 

کرونا در سفر

 

داستان از ویدئویی شروع می شود که در فضای مجازی دست به دست شده است ولی آن ویدئو مربوط به چین نیست بلکه متعلق به جزایر پالائو در غرب اقیانوس آرام است. در ویدئوی ذکر شده یک خانم چینی با خوشحالی در حال خوردن خفاش پخته است. البته این ویدئو هم اکنون در دسترس نیست و جلوی انتشار آن گرفته شده است چرا که باعث شدت گرفتن هیجانات مردم شده و بیشتر افراد چینی ها و عادت غذایی شان را در شیوع این بیماری موثر می دانند.

واقعیت این است که این ویدئو مربوط به سال ۲۰۱۶ است و فردی که در آن دیده می ‌شود ونگ منگیون، مجری معروف برنامه‌ های گردشگری است. او در این ویدئو در جزایر پالائو در غرب اقیانوس آرام به سر می برده است. وی بعد از شدت گرفتن انتشار ویدئو عذرخواهی کرد و گفت : قصد من تنها نشان دادن سبک زندگی بومیان منطقه بوده و خبر نداشتم که خفاش می‌ تواند ناقل این ویروس باشد.

 

کرونا در سفر

 

ویروس کرونا از کجا آمده است؟

 

همانطور که ذکر شد این ویروس معمولا از حیوان به انسان منتقل می شود. ویروس سارس اول در خفاش شروع شده و بعد به گربه‌ های ولگرد منتقل گردیده و سپس به انسان رسیده است ولی در خصوص ویروس کنونی هنوز اطلاعات دقیقی وجود ندارد و بعید است که از خفاش ها شروع شده باشد. در این میان گمانه زنی های مختلفی شروع شده و عده ای نیز بحث های سیاسی و حملات بیولوژیک را مطرح کرده اند.

آنچه مشخص است این است که محل انتقال این ویروس بازار غذای دریایی در شهر ووهان بوده است و میزان ابتلای افراد به این بیماری در ووهان نیز از همه جا بیشتر است. ظاهرا پستانداران دریایی همچون نهنگ سفید می ‌توانند ناقل این ویروس باشند ولی احتمال اینکه این ویروس از حیوانات زنده دیگر در بازار ووهان مثل مرغ، خرگوش، مار یا خفاش منتقل شده باشد بیشتر است.

 

ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده که پرستاری از این منطقه را نشان می دهد. او ادعا می کند تا کنون 90 هزار نفر در تور چین به این بیماری مبتلا شده اند ولی این ویدئو چندان اعتباری ندارد و تحقیقات حاکی از آن است که این خانم اصلا پرستار نیست و احتمالا فردی عادی بوده که اظهار نظری غیر علمی را مطرح کرده است. شهر ووهان تقریبا 9 میلیون نفر جمعیت دارد و مبتلایان بعد از چند هفته از این ویدئو در چین به 5 هزار نفر رسیده اند.

آنچه مسلم است اینکه نخستین مبتلایان به ویروس کرونا از ووهان و گردشگرانی بوده اند که به نوعی به این شهر ربط پیدا کرده یا سفر کرده اند. نخستین مبتلایان، راننده ای از شهر ووهان، فردی در ایالت باواریا در آلمان که با همکار چینی اش بازدید داشته و... بوده اند. این ویروس به تازگی در شهرهای پکن و شنژن نیز دیده شده است. بخش مهمی از بیماران در ایالت متحده آمریکا به سر می برند. این ویروس به دیگر کشورها نیز منتقل شده است.

 

راه های انتقال، پیشگیری و درمان ویروس کرونا

 

تحقیقات در این زمینه هنوز کامل نشده است ولی در مجموع روش ‌های انتقال این ویروس از انسان به انسان شبیه بیماری آنفلوآنزا یعنی با سرفه و عطسه است. این بیماری از طریق دست دادن نیز می تواند به راحتی منتقل شود. خوشبختانه احتمال انتقال بیماری در فضای باز بسیار کم است و این بیماری با وجود شیوع اش تقریبا به ندرت به افراد منتقل می شود. نمونه های انتقال این بیماری از انسان به انسان در مواردی رخ داده که افراد به مدت طولانی در فضای بسته در کنار فرد بیمار بوده و در یک محیط بسته تنفس کرده اند. برای مثال افرادی که در بیمارستان ‌ها با بیماران در ارتباط هستند در مواردی به این بیماری مبتلا شده اند.

در تاکسی، در جلسات کاری و مواردی شبیه به این باید مراقبت های لازم صورت بگیرد. در ادامه در بحث مراقبت های سفر به صورت مفصل راجع به راه های پیشگیری از این بیماری سخن می گوییم.

کرونا در سفر

 

شیوع کرونا در دیگر کشورها از جمله ایران

 

تاکنون چند مورد از ابتلای به این بیماری در خارج از چین از جمله ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، ایالات متحده آمریکا، استرالیا، تایلند، کانادا همچنین فرانسه دیده شده و مقامات بهداشتی منطقه تمهیدات ویژه ای را برای جلوگیری از گسترش آن به اجرا گذاشته اند. بسیاری از کشورها از جمله دولت هنگ کنگ راه های ارتباطی با چین را محدود یا تعلیق کرده اند.

در ایالت متحده تا کنون پنج مورد مبتلا مشاهده شده که همه شان به تازگی به شهر ووهان سفر داشته اند. علاوه بر این ها 100 شهروند دیگر نیز تحت آزمایش قرار گرفته اند که هنوز نتیجه قطعی معلوم نشده است. شهردار کاپادوکیا در ترکیه اعلام کرده که علایم این بیماری در یکی از گردشگران دیده شده و پزشکان برای احتیاط 9 نفر دیگر را که در تماس با او بودند، حتی راننده ها و راهنمایان گردشگری را زیر نظر گرفته اند. برای مشاهده‌ وضعیت شیوع ویروس کرونا می توان از طریق نقشه دانشگاه جان هاپکینز وضعیت گسترش این ویروس در دنیا را پیگیری کرد.

مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت با انتشار توییتی اعلام کرده است که ویروس کرونا به مرزهای ایران نزدیک شده است چرا که افراد مبتلا در کشورهای امارات، اقلیم کردستان، عربستان و پاکستان هم تشخیص داده شده اند. این اخبار نگران کننده است و باید مراقب ورود این بیماری به ایران باشیم. افراد باید خودشان نیز مراقب باشند و مراقبت‌ ها و غربالگری ها را جدی بگیرند. به خصوص افرادی که به نوعی با کشورهای چین و دیگر کشورهای مبتلا در ارتباط بوده اند.  

 

کرونا در سفر

 

آیا با وجود ویروس کرونا به سفر برویم؟

 

با توجه به آخرین اخبار مربوط به شیوع بیماری کرونا، جای تعجب نیست که در مورد گسترش بیماری نگرانی هایی شکل بگیرد و این موضوع برای سفر نیز ترس هایی به وجود بیاورد ولی باید خاطر نشان کرد که مقامات بهداشتی کشورها همه نکات لازم را در نظر می گیرند و در صورت احتمال خطر راه های حمل و نقل را محدود می کنند. هم اکنون در مبادی ورود و خروج خطوط هوایی، ریلی و دیگر مبادی که احتمال ورود ویروس وجود داشته باشد آزمایش هایی از مسافران صورت می گیرد.

کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرده که در حال بررسی ممنوعیت تمام پروازهای بین ایالات ‌متحده و چین است. خطوط هوایی انگلیس نیز اعلام کرده که سفرهای خود به کشور چین را به تعویق می ‌اندازد. استرالیا اعلام کرده که اقدام فوق ‌العاده‌ای برای ارسال شهروندانی که از ووهان باز می گردند انجام می شود.  

اکثریت قریب به اتفاق این افراد یعنی 5.970 نفر در چین قرار دارند، و بیشتر از 3 هزار نفر آن ها در ووهان قرار دارند. تعداد معدودی از مسافران آلوده راه خود را از این کشور باز کرده‌ اند. این ویروس هنوز در بیش از ۳۰ استان و شهرهای چین از جمله شانگهای، Guangdong، هنگ ‌کنگ و پکن در حال گسترش است. در مجموع باید گفت خطر مبتلا شدن به این عفونت در خارج از ووهان و به خصوص خارج از چین بسیار کم استبنابراین اگر بخواهید به هر جایی خارج از چین سفر ‌کنید، ریسک شما به صفر درصد نزدیک است چرا که این احتمال در خود چین هم (بجز ووهان) خیلی بالا نیست. 

 

کرونا در سفر

 

احتمال ابتلا به این بیماری در تایلند، آلمان یا کانادا

تا به امروز چیزی نزدیک به ۷۰ نفر در سطح بین الملل به این بیماری مبتلا شده اند که البته این تعداد تنها مبتلا شده اند و خوشبختانه منجر به مرگ نشده است.  بنابراین خطر مسافرت در حال حاضر به کشورهای تایلند، آلمان یا کانادا بسیار پایین است. با این همه باید خود را به روز نگه دارید و توصیه ‌های ایمنی سفر و هشدارها را جدی بگیرید.

 

انتقال ویروس در هواپیما

ظاهرا میزان انتقال این بیماری از طریق حضور در هواپیما به عنوانی فضایی بسته بسیار پایین است و در آن موراد هم با زدن ماسک و شستن دست ها بعد از زدن به بخش های عمومی احتمال خطر به صفر می رسد. اما اگر در مجاورت یک فرد [با بیماری تنفسی] بودید و این علایم را در او مشاهده کردید این موضوع را کمی جدی بگیرید.  

اگر کسی کنار یک فرد مبتلا نشسته باشد مثلا در حدود دو متر، یکی دو ردیف بالا یا عقب در داخل آن شعاع، به وضوح متغیرهایی وجود دارند که افراد به خصوص افرادی با ایمنی ضعیف بدن مثل کودکان، سالمندان و... را در معرض خطر بیشتر قرار می ‌دهند. اگر فرد علایم بسیار اندکی داشته باشد و سرفه نکند، احتمال ابتلا به این عفونت در این شعاع بسیار پایین است. و افراد دورتر احتمال ابتلا به این عفونت را نیز دارند. افرادی که در بالاترین خطر قرار دارند، افرادی هستند که کنار یک مسافر مبتلا می ‌نشینند. و حتی افرادی که کنار این فرد نشسته‌ اند، احتمال نسبتاً کمی برای ابتلا به این عفونت دارند.

 

انتقال بیماری در فرودگاه‌ ها و مراکز ترانزیت دیگر

ماسک می تواند مفید باشد؛ مثلا زدن دو ماسک روی هم. اگر کسی عفونت تنفسی داشته باشد، ماسک‌ ها می توانند مانع انتقال ویروس شوند. اگر مردم به طور غیر عفونی یک ماسک نازک را به صورت بزنند، خطر ابتلا به این عفونت را به طور قابل‌ توجهی کاهش نخواهد داد. شیوع این بیماری از طریق دست اهمیت زیادی دارد. بهداشت دستی همیشه مهم است، نه فقط برای ویروس کرونا که برای ویروس‌هایی مثل آنفولانزا و دیگر ویروس ‌ها یا باکتری ‌ها که می ‌توانند روی سطوح زندگی کنند.

 

 اگر به دلایلی باید به چین برویم چه کنیم؟

بسیار مهم است که از توصیه‌ های سفر که مدام به روز می شود با خبر باشیم و آن ها را به کار گیریم. در حال حاضر، مراکز کنترل و پیش‌ گیری از بیماری ‌ها می‌ گویند که چه زمان اجتناب از سفر غیر ضروری است و چه زمان تجدید نظر در سفر به چین لازم است؟

فقط دست‌هایتان را بشویید. فقط یک ماسک بپوشید . مراقب افرادی که مبتلا به نظر می رسند باشیم.

 

اگر فرد بیمار علایم را نشان نمی داد چه کنیم؟ مثل آخرین مورد در آلمان

حتی اگر مواردی از انتقال این عفونت وجود داشته باشد معمولاً موارد نادری است و تنها در مورد هر نوع عفونت دستگاه تنفسی که به انسان ‌ها مشهور است، دیده می شود. ممکن است شما در معرض فرد بیمار باشید ولی مبتلا نشوید. 

 

برای رزرو تورهای داخلی و خارجی با تورگردان همراه باشید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

ویروس کرونا چیست و چقدر خطر ورود آن به ایران وجود دارد؟ آیا واقعا منشا این بیماری خوراک خفاش بوده ؟ راه های درمان و پیشگیری از آن چیست؟ اصلا در این اوضاع آیا می توانیم به کشورهایی مثل چین و تایلند و سایر مقاصد گردشگری سفر کنیم؟ با تورگردان همراه باشید تا جواب همه این سوال ها را به صورت خلاصه و قابل فهم برایتان توضیح دهیم.

انتشار :  10 بهمن 1398 به روزرسانی :  3 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
کرونا در سفر
  • کرونا در سفر
  • کرونا در سفر
  • کرونا در سفر
  • کرونا در سفر
  • کرونا در سفر
  • کرونا در سفر
  • skynews-coronavirus-china-virus_4898807
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد