دریاچه مهارلو شیراز (دریاچه صورتی ) |معرفی کامل به همراه آدرس و تصاویر

66463861_598003617393301_3685163913490453074_n

دریاچه مهارلو شیراز دریاچه صورتی 


دریاچه مهارلو که با نام دریاچه نمک نیز شناخته می شود یک دریاچه نمکی فصلی در ارتفاعات منطقه شیراز در کشور ایران است. 27.0 کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد و سرشار از پتاسیم و نمکهای دیگر است. 
 

رودخانه- خوشک ، رودخانه ای فصلی است که از  شهر شیراز به این دریاچه سرازیر می شود. در جریان وقایع شدید بارندگی، بیشتر سیلاب ها را به بستر دریاچه می آورد. آب دریاچه به طور معمول تا پایان تابستان تبخیر می شود و بستر دریاچه سفید را در معرض دید مسافر قرار می دهد. در اواسط تابستان و با توجه به میزان بالای تبخیر و غلظت نمک آب دریاچه متمایل به رنگ صورتی مایل به قرمز می شود. البته قابل ذکر است این رنگ در اردیبهشت ماه کمی متغییر است و می توان صورتی مایل به بنفش را هم در این ماه مشاهده کرد. شیراز نه تنها  دارای زیباترین خانه تاریخی همچون "مسجد صورتی" است بلکه "دریاچه صورتی" باعث می شود این شهر با رنگ صورتی بیش از پیش شناخته شود.

 


دریاچه مهارلو شیراز محل عبور پرندگان مهاجر


دریاچه مهارلو یکی دیگر از دریاچه های نمکی است که پرندگان مهاجر آن را مکانی برای استراحت انتخاب می کنند. متاسفانه خشکسالی های پی در پی موجب شد آّب دریاچه کم شود. هرچند گاهی مانند دریاچه ارومیه ، بارش باران به بازگرداندن سطح آب کمک می کند. برخی گونه ها از پرنده در نزدیکی دریاچه ماهارلو مانند فلامینگوها زندگی می کنند. دریاچه مهارلو غنی از پتاسیم و نمکهای دیگر است. این دریاچه به دلیل درصد بالای جلبک های صورتی رنگ به رنگ قرمز، بنفش و صورتی تغییر می کند. هنگام پرواز به شیراز ، وقتی دریاچه پر آب است ، می توانید از تماشای این جاذبه طبیعی در ماههای فروردین و اردیبهشت و فصل تابستان لذت ببرید و عکاسی کنید ، و افرادی که روی زمین هستند می توانند هم از دریاچه و هم از مناظر زیبای خوش رنگ لذت ببرند. 

 

 

وضعیت آب و هوایی دریاچه مهارلو شیراز


این دریاچه بیش از اینکه صورتی باشد، دریاچه نمک است و بی شک تابش خورشید در این منطقه مستقیم و سوزان است و به همان نسبت شبی سرد در انتظار شماست. هیچ درخت و گیاهی در این منطقه مشاهده نمی شود و شاید تنها کاربرد آن برداشت نمک و برنزه کردن پوست و عکاسی باشد. توقع هیچ گونه سایه ای نداشته باشید و اگر دوست دارید عکس هایی زیبا نصیبتان شود بهتر است کلاه آفتابی و عینک دودی به همراه داشته باشید و حتما از ضد آفتاب استفاده کنید. البته زمستان در منطقه دریاچه نمک مهارلو بسیار سرد است و رنگ دریاچه نیز سفید است. برای اطلاعات بیشتر راجع به دیدنی های دیگر شیراز با تورگردان همراه باشید. در ادامه به بررسی امکانات این دریاچه می پردازیم. 

 

 

امکانات دریاچه مهارلو شیراز


این دریاچه 40 کیلومتر با شیراز و حدود 20 دقیقه رانندگی فاصله دارد. جاده ای کوهستانی و کویری در مسیر که فاقد فروشگاهها است. اگر در ماههای فروردین و اردیبهشت سفر کنید در این مسیر وانت های که به فروش میوه درخت کنار، کاهو و سرکه مشغول هستند را خواهید دید و می توانید از آنها خرید کنید. پس از رسیدن به دریاچه مهارلو نیز می توانید از قایق های پدالی استفاده کنید و ساعاتی را زیر نور مستقیم آفتاب در سطح دریاچه گشت و گذار کنید. سرویس بهداشتی در این منطقه وجود دارد. عکاسان سنتی نیز برای عکس گرفتن آماده هستند. 

 

روستای مهارلو نزدیک به دریاچه نمک 


در نزدیکی این دریاچه ، دهکده ای وجود دارد که قدمت آن به دوران صفویه باز می گردد و نام آن از نام دریاچه (روستای مهارلو) گرفته شده است. همچنین بعضی دیدنی های تاریخی دیگر در نزدیکی این دریاچه وجود دارد مانند؛ قبرستان روستا و بنای یادبود بی بی شریفه.
روستای مهارلو در دامنه های جنوبی کوه های مرتفع زاگرس واقع شده است. خانه های این روستا طاق های طولانی دارند و پنجره های قوسی آنها جلوه زیبایی به آنها می بخشد. باغهای پراکنده پر از درختان بادام ، انار و انجیر که در مجاورت چشمه های معدنی روستا ایجاد شده اند و بر زیبایی های مهارلو افزوده اند. بسیاری از اهالی روستا بر این باورند که آب دریاچه مهارلو شفابخش است و بسیاری از بیماری های پوستی را بهبود می بخشد. اگر زائر هستید، می توانید به حرم خدیجه بانو ، واقع در تپه ای در دهکده بروید. در نزدیکی روستا ، بقایای یک کاروانسرا متعلق به دوران صفویه ، که به عنوان کاروانسرای شاه عباسی نیز شناخته می شود ، باقی مانده است.

 


کاربرد دریاچه نمک شیراز


دریاچه مهارلو به عنوان یکی از جاهای دیدنی شیراز شناخته می شود و همچنین با مساحت 600 متر مربع برای استخراج نمک معمولی استفاده می شود. برخی معتقدند در حکومت های پیشین برای سرنگون کردن افراد سیاسی یا زندانیان محکوم به مرگ از این دریاچه استفاده می شده و اجساد این افراد در این دریاچه رها می شد. 

 

گونه های جانوری دریاچه  مهارلو


مهارلو زیستگاه مناسب و با ارزش برای پرندگان مهاجر و حیوانات وحشی محسوب می شود. در دریاچه مهارلو ماهی وجود ندارد. اما دوزیستان دیده می شوند. در این دریاچه تفرجاتی همچون مار ، مارمولک ، خرچنگ و لاک پشت نیز مشاهده می شود. در دریاچه دو گروه پرنده وجود دارد: گروه اول پرندگان هستند که مهاجران زمستانی و گروه دوم پرندگان دائمی و ساکن هستند. Pecans ، Pelicans ، Bucklans ، هرتز ، Heron ، Buttiram ، Lakelaceae ، Flamingo ، Ducks ، Chickpeas ، بز ، کاکائو ، آبزیان و پرندگان آبزی مانند دریاچه سوکور و سارگاف بر زیبایی دریاچه افزوده است.

 

دریاچه مهارلو دریاچه ای بنفش صورتی  در شیراز

 

چه چیزی علاوه بر رنگ دریاچه مهارلو دیدنی است؟


این دریاچه مابین مسیر بندرعباس و شیراز قرار دارد و می توان عبور مرور مردم بندری را مشاهده کرد. این عبور و مرور و توقف بسیار دیدنی است زیرا مردمی با پوشش رنگی و خاص خیره دیدنی هستند. 
چرا دریاچه صورتی است؟
رنگ نارنجی / صورتی دریاچه های نمکی در سراسر جهان ناشی از جلبک سبز دونالیلا جلبک و قوس باستانی هالوباکتریوم سالیناریوم (Halobacterium cutirubrum) است. این باکتری به رنگ صورتی است و به طور کلی در پوسته نمکی در انتهای دریاچه رشد می کند. 

 

بعد از رزرو تور شیراز برنامه بازدید از دریاچه نمک این منطقه را نیز فراموش نکنید.

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

دریاچه مهارلو شیراز در یک روستای تاریخی با جاذبه های تاریخی و فرهنگی شکل گرفته وهمچنین گونه های پرندگان مهاجر نیز در این مکان دیدنی هستند. دریاچه مهارلو که با نام دریاچه نمک نیز شناخته می شود یک دریاچه نمکی فصلی در ارتفاعات منطقه شیراز در کشور ایران است. 27.0 کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد و سرشار از پتاسیم و نمکهای دیگر است.

انتشار :  2 آذر 1398 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عاطفه غفوریان
تصاویر مرتبط
  • دریاچه مهارلو دریاچه ای بنفش صورتی  در شیراز
  • 66463861_598003617393301_3685163913490453074_n
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد