شیراز

15811-3-1024x484

شیراز را همه به شهر شعر و ادب می شناسیم اما به غیر از ادبیان و بزرگان سخن در این شهر بسیار مردمانی زیسته اند که  در تاریخ ایران نقش داشته اند . این شهر زیبا و با شکوه که داستان ها در دل خود دارد و همیشه نقشی اثر بخش در تاریخ ایران داشته است آنقدر گفته و ناگفته در دل خود دارد که میتوان کتاب ها برایش نوشت . حال اینجا بخشی ازاماکن دیدنی و جاذبه های گردشگری این سرزمین زیبای پارسی را با اندکی توصیف نام میبریم

ارگ پارسه یا تخت جمشید :
این مکان پایتخت و محل اقامت سلسله ایران ساز هخامنشیان بوده است . گردشگران خارجی این مکان را با نام پرسپولیس می شناسند که به معنی شهر پارسی می باشد . تخت جمشید پایتخت باشکوهی بوده است که شاهانی مقتدر در آن پادشاهی کرده اند . حال نام اصلی این بنا که در نوشته های خوده بنا نوشته شده است است پارسه می باشد . بنای تخت جمشید 500 سال قبل از میلاد بنا شد و 200 سال بعد به آتش کشیده شد . در سنگ نگار های تخت جمشید به دفعات از گل نیلوفر استفاده شده است . این گل نماد پادشاهی و پادشاهان هخامنشی بوده است . زیربنای تخت جمشید 125 هزار متر مربع می باشد . که از بخش های متعددی تشکیل شده است .
تخت جمشید یکی از پر بازدید ترین مکان های ایران است که توسط یونسکو نیز به ثبت رسیده و جرو میراث جهانی می باشد .
تخت جمشید در نزدیکی نقش رستم و پاسارگاد می باشد که فاصل زیادی با شهر شیراز ندارند . در سفر به شیراز حتما از این نماد ملی دیدن کنید .

پاسارگاد:
پاسارگاد یکی از مهمترین شهر های دوران هخامنشیان بوده است که کوروش این شهر را به عنوان مرکز فرماندهی خود قرار می دهد . مقبره کوروش یکی از مهم ترین بنا های پاسارگاد می باشد که تقریبا سالم مانده است . به جز این بنا کاخ بار عام ، مقبره کمبوجیه ، تل تخت ، کاخ بار اختصاصی ، کاروان سرای مظفری نیز جزوی از این مجموعه می باشند .

آرامگاه حافظ :
آرامگاه شمس الدین محمد که در باغی مصفا قرار دارد در ابتدا به دستور کریم خان زند بنا شد و سنگ مرمر مقبره این شاعر نامی باقی مانده از همان دوران است اما بنای اصلی مقبره بارها بازسازی شده است . این محوطه زیبا که به حافظیه نیز شناخته می شود محلی مناسب برای استراحت و لذت بردن از این مکان آرامش بخش .

آرامگاه سعدی :
آرامگاه شیخ اجل یکی از زیباترین بناهای یادبود می باشد که در ایران وجود دارد این بنای هشت ضلعی با سقفی بلند و کاشی کاری شده در داخل باغی زیبا قرار دارد که چشمه آب زلالی نیز در جریان است در این مکانی هست به نام حوضه ماهی که مردم برای گرفتن حاجات در آن سکه می اندازدند . این بنا نیز به دستور کریم خان زند ساخته شده است .

ارگ کریم خان :
این بنا که به دستور کریم خان زند ساخته شده است و از مهمترین و بزرگترین بناهای دوران زندیه است . بر روی بنده و دیواره های بنا نقوش زیبا و ساده ای دیده می شود . در سر در ارگ به صورت کاشی کاری شده نبرد رستم و دیو سفید دیده می شود . برخی از تزئینات این بنا در دوران قاجار به تهران منتقل شده است .

باغ ارم :
این بنا که در دوران سلجوقی ساخته شده است و در زمان کریم خان زند به صورت گسترده مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفت است . برجسته ترین ویژگی ایوان دوطبقه مرکزی آن است .
در قسمت بالایی این بنا هلالی وجود دارد که بر روی آن نقوش کاشی‌کاری شده شامل شخصیت‌های تاریخی، ادبی و اسطوره‌ای است که به گونه زیبایی به نمایش درآمده‌اند . از شخصیت های که تصویرشان در این کاشی کاری های وجود دارد می توان به نقش داریوش هخامنشی ، ناصرالدین شاه ، یوسف و زلیخا و بخش های از داستان فردوسی اشاره کرد . معماری، نقاشی، کاشی‌کاری و گچ‌بری بنا از شاهکارهای معماری زمان قاجار می‌باشد

دروازه قرآن :
این بنا در دوران دیلمیان، در میان کوه‌های باباکوهی و چهل مقام  تاقی مرتفع بصورت دروازه ای ساخته شد . بنای نخستین دروازه قرآن از سنگ و گچ بوده است. پس از ساختن دروازه، قرآنی بزرگ ، معروف به قرآن «هفده من» بر بالای آن قرار دادند تا کاروان‌ها به سلامت از زیر آن گذشته و به راه خود ادامه دهند. این قرآن دو جلدی، مربوط به دوران تیموریان است. این قرآن‌ها اکنون از دروازه قرآن به موزه پارس انتقال یافته‌اند.

بازار وکیل :
این بازار نیز یادگار دوران زندیه است که تبدیل به یکی از شاهکارهای معماری کشور شده است . سبک معماری بازار به  سبک معماری دوران صفویه است . ارتفاع 10 متری سقف و نورگیرهای تاق ها باعث شده اند در زمستان بازار گرم و در تابستان خنک باشد .

شیراز شهری است که با باغ های خود نیز شناخته می شود برخی از باغ های شیراز عبارت انداز :
باغ عفیف آباد ، باغ جهان نما ، نارنجستان قوام ، باغ منشی باشی ، باغ نوابی ، باغ هنر شیراز ، باغ نو شیراز ، باغ مینو ، پارک قلعه بندر و .....

خانه های تاریخی شیراز هم عبارت انداز :
خانه زینت الملوک ، خانه شوریده شیرازی ، خانه سعادت شیراز ، خانه توکلی شیرز ، خانه صالحی ، خانه شاپوری و ...

موزهای شیراز عبارت انداز :
موزه پارسه شیراز ، موزه مردم شناسی شیراز ، موزه موسیقی شیراز ، موزه رادیو شیراز

از دیگر دیدنی های شیراز میتوان به
مسجد وکیل : این بنا در عمارت کلاه فرنگی قرار دارد که بین حمام و بازار وکیل جای گرفته است و یکی از شاهکارهای دوران زندیه می باشد .

مسجد نصیرالملک :
این مسجد دنیایی از نقش و رنگ است و از این جهت فقط مسجد آبی استانبول می تواند در برابرش حرفی برای گفتن داشته باشد در بین تمامی مساجد جهان ، این بنای است خاص و منحصربه فرد با کاشی کاری های زیبا و چشم نواز

اینها همگی بخش کوچی از دیدنی های شهر شیراز می باشند و شما با تور شیراز تورگردان می توانید سفری لذت بخش به این دیار داشته باشید .
شایان ذکر است که مانند هخامنشیان فصل بهار را برای مسافرت به این سرزمین زیبا انتخاب کنید تا از بهترین هوای آن لذت ببرید .


 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

شیراز یکی از مقاصد اصلی گردشگری در ایران می باشد که سالانه گردشگران فراوانی را به خود جلب می کند این شهر زیبا و باستانی دارای جاذبه های فراوانی می باشد به همین دلیل نیز یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگران خارجی می باشد که به ایران سفر می کنند . با تور شیراز تورگردان سفر لذت بخش و رویایی به این شهر زیبا داشته باشید

انتشار :  11 اسفند 1397 به روزرسانی :  4 مرداد 1402
تصاویر مرتبط
detail/42/42
  • 15811-3-1024x484
  • 6708545_352
  • 1725329661-samatak-com
  • 2_0-Asli
  • Perspolice1
  • باغ-ارم-شیراز-کجاست
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد