معرفی ابنیه های تاریخی برد اسکن

رباط کبودان

بناهای تاریخی برد اسکن شامل برج ها و رباط ها و مساجد و غارها است. برد اسکن در 264 کیلومتری حنوب غربی مشهد واقع شده است و پیشینیه آن به دوران مختلف باز می گردد. برداسکن تا سال 1374 جزء کاشمر محسوب میشد، اما امروزه از آن جدا شده و از شمال به سبزوار و از جنوب به شهرستان های طبق و فردوس و از شرق به خلیل آباد منتهی می شود. ما در این بخش قصد داریم ابنیه های تاریخی برداسکن را معرفی کنیم تا گردشگران آشنایی بیشتری با این شهرستان داشته باشند.

 

رباط کبودان

 

رباط کبودان، ابنیه تاریخی برداسکن

 

یکی دیگر از ابنیه​های تاریخی برداسکن رباط کبودان است که  پیشینه آن به دوران قاجار باز می گردد. رباط کبودان در شهریور 1377 به عنوان آثار ملی به ثبت رسیده است. این ابنیه تاریخی با طراحی معماری ایرانی سبک و سیاقی زیبا و قدیمی دارد. رباط کبودان شامل یک حیاط مرکزی است که دور تا دور آن دوازده اتاق، نماز خانه و اصطبل قرار دارد. این رباط در روستای کبودان قرار دارد و 15 کیلومتری برداسکن متعلق به حاج میرزا احمدی مجتهد بوده است. بنا بر تصمیم فرماندار بردسکن و جمعی از مسئولان شهری قرار است این رباط به مجموعه خدماتی و تفریحی و گردشگری تبدیل شود و پذیرای گردشگران باشد.

 

غار سیر

 

غار سیر ابنیه تاریخی برداسکن

 

غار سیر در روستای سیر قرار دارد که از توابع بخش مرکزی شهرستان بردسکن است. غار سیر در میان دیواری به ارتفاع 80 متر قرار دارد که ورودی آن به صورت کاملا دست کن ایجاد شده است. قطر دهانه غار به 15 متر می رسد و در دوران گذشته به عنوان پناهگاه مسکونی مورد استفاده قرار می گرفته است. داخل آن دیوارهای سنگی از جنس فاروج دیده می​شود. اگر بخواهید وارد بدنه اصلی غار شوید نیاز است از دیواره ای به ارتفاع 13 متر و سپس از داخل تنور دست کن 11 متری بالا بروید. غار سیر باخرز 64 متر طول دارد و از 2 سوراخ ورودی تشکیل شده است.

 

امامزاده الله آباد 

 

امامزاده الله اباد برداسکن

خوشبختانه ابنیه​ های تاریخی برداسکن بسیار فراوان هستند و یکی از مشهورترین بناهای تاریخی آن امامزاده الله آباد است که در روستای الله آباد واقع شده است و در تاریخ 1382 به ثبت ملی رسیده است و در سال های اخیر ضریح جدیدی روی آن قرار داده اند. روستای الله آباد در 22 کیلومتری برداسکن قرار دارد. بنای اصلی این امامزاده به شکل مربع است. گردشگرانی که به این روستا سفر می کنند می توانند دوربین عکاسی را به همراه داشته باشند تا با لوکیشن های تاریخی روستای الله آباد برداسکن عکس های جالبی تهیه کنند. روستای الله آباد برداسکن آب و هوای معتدل دارد و گردشگران و زائرین برای زیارت و بازدید به این بقعه متبرکه سر می زنند.

 

برج علی آباد بلندترین ابنیه تاریخی برداسکن

 

برج علی اباد، ابنیه های تاریخی برداسکن

 

برداسکن مشهد دارای ابنیه های تاریخی منسوب به دوره های مختلف تاریخی است. اگر به برداسکن بروید و در روستای علی آباد کشمر قدم بزنید، برج مقبره علی آباد یا برج کشمر را خواهید دید. این برج در 5 کیلومتری شمال جاده برداسکن به کاشمر قرار دارد و با 18 متر ارتفاع و قطر محیط خارجی 42 متر و قطر محیط داخلی 21 متر از جمله بزرگترین برج های برداسکن محسوب می شود. این بنا دو پوشش دارد و از سسقف مخروطی تشکیل شده است. سقف داخلی به مرکز متصل شده است و برای روشنایی و تهویه هوا به کار می رود. این برج دارای جدار طاق های بلند است که باعث افزایش استحکام بنا شده است. برج علی آباد دارای 50 پلکان به شکل مارپیچ است و بدنه بنا از دو قسمت بالا و پایین تشکیل شده است. معماری قسمت پایین به شکل دوازده ضلعی و معماری بالا به صورت 48 ترک نیم ستون است. دوازده قاب آجری نیز به صورت لوزی در آن قرار دارد.  برج علی آباد از زیبایی دو چندانی برخوردار است و از تزئینات داخلی به رنگ فیروزه ای بهره مند است.  بدنه این برج بسیار زیبا و روشن است که چشم هر گردشگری را به خود خیره می کند. این برج در اواخر قرن 7 هجری قمری ساخته شده است و به دوره سلجوقیان باز می گردد.

 

برج فیروز آباد از ابنیه های تاریخی برداسکن

 

برج فیروز آباد، ابنیه های تاریخی برداسکن

 

برج فیروز آباد در که روستای شهرآباد شهرستان برداسکن قرار دارد به دوره سلجوقی منسوب است. برج فیروز اباد شکلی استوانه ای شکل دارد و با ارتفاع 18 متر از عناصر تزئینی و آجر چینی بسیار زیبایی برخوردار است. این برج که به عنوان میل فیروزآباد مشهور است دارای دو کتیبه در بالا و پایین است. خط روی کتیبه ها کوفی است و برای هر گردشگری جالب توجه است. این میل مانند برج علی آباد دارای پلکان است که به صورت مارپیچ طراحی شده و در سال 1310 به ثبت ملی رسیده است.

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

معرفی ابنیه های تاریخی برد اسکن به شما کمک می کند با تاریخ و فرهنگ این شهرستان بیشتر آشنا شوید و هنگام سفر به مشهد از بازدید این جاذبه های گردشگری لذت ببرید. حتی اگر جزء افرادی نباشید که به جاذبه های هیجانی علاقه ندارید، بهترین گزینه برای شما بازدید از جاذبه های تاریخی مانند ابنیه های تاریخی برد اسکن خواهد بود. اگر جای جای برداسکن قدم بگذارید جاذبه های تاریخی با شکوهی را می بینید که متعلق به دوران های گذشته هستند.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  2 مرداد 1402 نویسنده :   سحر علیزاده
تصاویر مرتبط
غار سیر ابنیه تاریخی برداسکن
  • غار سیر ابنیه تاریخی برداسکن
  • برج علی اباد، ابنیه های تاریخی برداسکن
  • امامزاده الله اباد برداسکن
  • برج فیروز آباد، ابنیه های تاریخی برداسکن
  • رباط کبودان، ابنیه تاریخی برداسکن
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد