جاهای دیدنی کرمان دیار کرمان

جاهای دیدنی کرمان

 قصد سفر به دیار کریمان را دارید؟ اگر این شهر مقصد سفرتان است  و در نظر دارید لیستی از جاهای دیدنی کرمان را تهیه کنید تا جایی از قلم نیفتد و با اماکن تاریخی و تفریحی کرمان  به خاطراتتان رنگ کویر و آسمان  بپاشید ، با ماهمراه باشید!

 

1. بازار سرتاسری کرمان

 

از اولین مکان های دیدنی کرمان می‌توان از بازار سرتاسری نام برد. وقتی  در این بازار قدم می­گذارید با یک تیر چند نشان می‌زنید . چرا؟ چون مجموعه بناهای متصل به بازار سرتاسری ، 60 درصد از بناهای تاریخی کرمان را تشکیل می‌دهد.  به این معنی که  وقتی به سراغ این بازار  دیدنی می‌روید، ممکن است  میل قدم­زدن در مجموعه گنجعلی خان کنید یا اینکه در برابر جاذبه  مجموعه وکیل که شامل کاروانسرا، مدرسه حیاطی، مسجد وکیل و دو قیصریه است، نتوانید مقاومت کنید و ساعات زیادی را صرف تماشای زیبایی‌هایش کنید یا اینکه به سراغ آب انبار و  مسجد چهل ستون بروید که قدمتش به بیشتر از یک قرن پیش برمی‌گردد. شک نکنید که معماری جذاب این مکان‌ها برای همیشه در خاطرتان باقی می‌ماند.چهارسوق‌ها این بازار را به بازارهای فرعی متصل می‌کند. این بازار قدمت 600 ساله دارد  و هر بخش از آن در زمان یک فرمانروای این شهر ساخته شده است. بازار سرتاسری کرمان از طولانی ترین بازارهای ایران است و ورودی‌های متعدد دارد؛ بنابراین دسترسی به این بازار برایتان بسیار راحت خواهد بود.  ورودی‌های این بازار در میدان ارگ در غرب، خیابان میرزارضای کرمانی در شرق، خیابان امام خمینی در جنوب و میدان شهدا یا خیابان شریعتی در شمال کرمان واقع شده است. نبض بازار کرمان در تمام شش روز هفته می­تپد؛ پس برای خرید سوغات در تور کرمان دغدغه زمان نداشته باشید.

 

بازار سرتاسری از جاهای دیدنی کرمان

2. ارگ بم

 

ارگ بم تاریخی کرمان که معرف حضورتان است! از جزئیاتش که نگذریم باید گفت این دژ 315 متر مساحت در امتداد شرقی غربی و 270 متر در امتداد شمال به جنوب را از آن خود کرده است.  ارگ بم از اصلی ترین جاذبه های گردشگری کرمان به شماره می‌رود که در دوران مختلف اشکانی، ساسانی و سلجوقی توسعه پیدا کرده است؛  اما شاکله اولیه‌اش در دوره هخامنشیان بنا شده و حتی بعضی از نشانه‌های معماری تخت جمشید در ارگ بم قابل ملاحظه است.

اخیرا کشفیات باستان شناسی در ارگ بم  به وجود پرستش‌گاه ها و سنگ نگاره‌هایی در مورد شکار حیوانات اشاره دارد که کنجکاوی برای بازدید از این ارگ زیبا را افزون‌تر می­‌کند . قسمت‌های اصلی ارگ بم شامل دروازه اصلی، بازار، میدان تکیه، مجموعه میرزا نعیم، مسجد جامع، مسجد پیامبر (ص)، حمام، عمارت چهار فصل، دروازه حصار دوم، مدرسه یا خانقاه، کاروان‌سرا، زورخانه، اصطبل، قورخانه، خانه حاکم، چاه اصلی ارگ، دروازه کت کرم و زندان، محل آسیاب بادی، بقایای محله قدیم و غلام محل یا کنای محله است. بنای فعلی قلعه بم در دوران مختلف دستخوش تغییرات و مرمت‌هایی شده و تاثیر معماری دوره اسلامی هم در آن مشهود است. هول انگیز است که وقتی در کوچه‌های این ارگ قدم می‌گذارید، بدانید لابلای خشت‌های دیوارهای ارگ بم اسکلت‌های متلاشی شده‌ای مدفون است که از رسم پسرکشی در زمان گذشته خبر می­دهد که چون و چرایی آن یک راز سر به مهر است.  این کشف پس از زلزله‌ای که  موجب تخریب ارگ بم شد، انجام گرفت.

 

ارگ بم از معروف ترین مکان های دیدنی کرمان

 

3. باغ شاهزاده ماهان

 

 آب و هوای گرم و خشک کرمان و باغ ؟ اختیار دارید. این شهر چندین باغ معروف دارد که در شمار زیباترین جاهای دیدنی کرمان قرار می‌گیرند. باغ شاهزاده ماهان، در35 کیلومتری کرمان واقع شده و دارای امکانات و جاذبه‌های گردشگری است. هویت شاهزاده ماهان را برایتان در همین خطوط افشا می­‌کنیم: شازده، عبدالحمید میرزا ناصرالدوله فرمانفرمایان، نوه دختری ناصرالدین شاه  و حاکم کرمان در دوره قاجار بعد از محمدحسن خان، سردار ایرانی مالک این باغ می‌شود که البته با مرگ وی بنای باغ نیمه تمام می‌ماند.  دلتان  اگر سوارکاری خواست یا  برای بیتوته در این حال و هوای بهشتی نقشه دارید، دوستدار خرید صنایع دستی  منطقه هستید و یا در عمارت شاه نشین این باغ قصد مهمان کردن خودتان برای غذایی دلچسب را دارید، یک لحظه معطلی هم روا نیست. در سفر به کرمان، باغ شاهزاده ماهان را از قلم نیندازید.

 

باغ شاهزاده مکان از زیباترین جاذبه های گردشگری کرمان

 

4. باغ موزه هرندی

 

اینجاییم تا  باغ موزه هرندی را بشناسانیم . این باغ  در شهر کرمان واقع شده و از اماکن تاریخی کرمان است.  باغ هرندی با 2000 متر زیربنا، از دوره قاجار برای شما حرف‌ها دارد. «محمدرضا خان عدل السلطان» از نامداران نظامی آن دوران نقشه باغ  را از فرنگ تهیه و دستور به ساخت می‌دهد. در این باغ، ساختمانی دو طبقه واقع است که از نمونه‌های منحصر به فرد معماری قاجار به حساب می­‌آید.  باغ هرندی توسط میراث فرهنگی خریداری شده و به  موزه باستان شناسی تبدیل شده است. به جز روزهای دوشنبه و جمعه از ساعت  8:30 تا 6 عصر به باغ موزه هرندی تشریف ببرید و چشمانتان را مهمان معماری تلفیقی این عمارت زیبا کنید.

 

باغ موزه هرندی از دیدنی های کرمان

 

5. باغ سنگی درویش خان کرمان

 

اگر در میان جاهای دیدنی کرمان به دنبال جایی خاص و متفاوت هستید، باغ سنگی درویش خان کرمان حیرت انگیز است. باغ درویش خان در 45 کیلومتری سیرجان در کرمان واقع است.  پدیدآورنده این باغ، درویش خان اسفندیارپور می‌باشد که قدرت شنوایی و تکلم نداشته و  به دنبال اصلاحات ارضی در سال 1340 که مالکیت بخش زیادی از زمین‌هایش را از  دست می­دهد، تصمیم می‌گیرد اعتراضش را به این نحو نشان دهد. او پس از کاشتن درخت‌های خشکیده، سنگ‌هایی چند کیلویی را با کمک کابل و یا شاخه خود درختان از آن‌ها آویزان می‌کند. بعد از درگذشت درویش خان،  پسر و عروس وی حفاظت از باغ سنگی را که توریست‌­های داخلی و خارجی زیادی را به خودش جذب کرده، برعهده دارند.

 

باغ سنگی درویش خان از جاهای دیدنی کرمان

 

6. ارگ راین

 

ارگ راین یکی دیگر از دیدنی های کرمان می‌باشد و بعد از ارگ بم بزرگ‌ترین شهر خشتی جهان است.در دوره ساسانیان بنا شده و از نظر معماری به ارگ بم شباهت دارد.  یک شهر با مجموعه امکانات نظیر ارگ مرکزی بازار، گذرگاه اصلی، مکتب‌خانه، بارانداز قلعه حکومتی، عامه‌نشین اعیانی، زورخانه، اصطبل و آتشکده  وصدها خانه خشتی و گلی با کوچه‌‌پس‌کوچه‌های باریک تودر تو. ارگ راین  یک راه مخفی دارد که در خانه حاکم زمان قرار داشته و به سه قسمت راه دارد. مساحت ارگ راین 170  در 142 متر است. 15 برج دو طبقه در داخل این ارگ تعبیه شده که کنترل بیرون و درون ارگ را در دست داشتند. تا به حال هیچ گروه مهاجمی موفق به فتح این ارگ مغرور نشده و حتی در دوره اعراب با وجود این که تمامی کرمان  و نواحی اطراف تصرف شده بود، آن‌ها هرگز نتوانستند وارد این دژ شوند.

 

ارگ راین کرمان دومین بنای بزرگ خشتی جهان

 

7. یخدان مؤیدی

 

 سراغ بزرگترین یخچال خشتی ایران و جهان را در کجا باید گرفت؟ بله. باز هم در کرمان.  از میان تمام یخدان‌هایی که در کرمان قدیم برای نگهداری یخ استفاده می‌شده،  فقط یخدان مؤیدی باقی مانده و بقیه تخریب شده‌­اند. این یخدان از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی استان کرمان و یادگار دوران صفویه است که  شامل مخزن، حصار، استخر و چاله یخ می‌باشد.  نوک یخدان مخروطی است  تا کم‌ترین آفتاب به آن بتابد. دیوارها هم بلندند تا با ایجاد سایه، دمای هوای اطراف راکاهش بدهد؛ به این نوع دیوارها سایه انداز می‌گویند. نام مؤیدی  به قنات مشهور مؤیدی برمی­‌گردد که آب این یخچال از آنجا تأمین می‌شده. یخدان مؤیدی در یک فضای سبز در شهر کرمان واقع است و امکان بازدید از آن در تمام روز فراهم است. البته  باید یادآوری کنیم که فضای درونی یخدان مؤیدی قابل بازدید نیست.

 

یخدان مویدی از مکان های تاریخی کرمان

 

8. آتشکده و موزه مردم­ شناسی زرتشتیان کرمان

 

 به معرفی موزه  بی رقیب مردم شناسی و آتشکده زرتشتیان جهان رسیدیم. یک  نکته هیجان انگیز در مورد آتش آتش­کده زرتشتی‌ها این است که از صدها سال قبل روشن نگه داشته شده و از آن بازدید می‌کنند. کلمات  «همت»، «هوخت» و «هورشت» که در کاشی سردر آتشکده به چشم می‌خورد،  همان شعار معروف زرتشت یعنی  پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک است. آتشکده  زرتشتیان به عنوان یکی از جاهای دیدنی کرمان در بهار، در حال حاضر از بزرگ‌ترین مکان‌های اجتماع زرتشتی‌ها محسوب می‌شود و شامل قسمت‌های مختلفی از جمله سالن کتابخانه، سالن اجتماعات، سالن آموزش دینی، سالن مرکز کامپیوتر و سالن دبیرخانه است. موزه آتشکده که تنها موزه زرتشتیان جهان است، در دوطبقه شامل آثار ارزشمندی در رابطه با این قشر دینی است. وقتی به این موزه قدم بگذارید، لباس‌های زرتشتی‌ها، لوازم خانه و کشاورزی، استند و کتاب­های دست نویسی را مشاهده می­کنید که  قدمت برخی از آن‌ها به 200 سال می­رسد. اگر هنگام  عید نوروز به این آتشکده سر بزنید، حتما  شاهد آداب و رسوم زیبای زرتشتی‌ها در این مجموعه خواهید بود.

 

آتشکده و موزه مردم شناسی زرتشتیان کرمان

 

9. قنات­ های کرمان

 

قنات ­ها در کرمان از جمله جاذبه‌هایی است که  برخی از آن‌ها در میراث جهانی یونسکو ثبت شده و همین امر می‌­تواند نشانگر اهمیت و جاذبه قنات های کرمان باشد. اکثر این قنات‌ها از لحاظ طول قنات حفرشده حائز اهمیت است. سه قناتی که در فهرست جهانی ثبت شده،  قنات های اکبر آباد بم با طول 1100 متر، قنات قاسم آباد بم با طول 2300 متر و قنات گوهرریز جوپار با طول 3556 متر هستند که بازدید از آن‌­ها رایگان می­باشد.

 

قنات های کرمان از جاهای دیدنی کرمان

 

موافقید که کرمان بیش از آن چیزی که تصور می کردید جاذبه دارد؟ پس بشتابید به سوی دیار کرمان. سفر نوش روانتان.

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

جاهای دیدنی کرمان آنقدر زیاد است که نمی‌توان آن‌ها را شمرد. کرمان پر است از جاذبه های گردشگری و مکان های تاریخی که برای بازدید از همه آن‌ها باید به خوبی برنامه ریزی کرد. معروف ‌ترین جاذبه های دیدنی این شهر تاریخی ارگ بم و باغ شاهزاده ماهان است که علاقه‌مندان را به سوی کرمان می‌کشاند.

انتشار :  24 مرداد 1401 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شهربانو صائبی
تصاویر مرتبط
یخدان مویدی از مکان های تاریخی کرمان
  • یخدان مویدی از مکان های تاریخی کرمان
  • بازار سرتاسری از جاهای دیدنی کرمان
  • ارگ بم از معروف ترین مکان های دیدنی کرمان
  • باغ سنگی درویش خان از جاهای دیدنی کرمان
  • باغ شاهزاده مکان از زیباترین جاذبه های گردشگری کرمان
  • ارگ راین کرمان دومین بنای بزرگ خشتی جهان
  • قنات های کرمان از جاهای دیدنی کرمان
  • باغ موزه هرندی از دیدنی های کرمان
  • آتشکده و موزه مردم شناسی زرتشتیان کرمان
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
1 دیدگاه در رابطه با این مطلب وجود دارد .
مهدی
عالی