آرامگاه باباکوهی شیراز (معرفی، شرایط بازدید، آدرس)

آامگاه باباکوهی شیراز

آرامگاه باباکوهی شیراز، بنایی تاریخی متعلق به دوران قاجار است و در حاشیه شهر شیراز قرار دارد. در این بقعه، پیکر باباکوهی (عارف و عالم شیرازی) آرمیده است. این عالم بزرگوار قرن پنجم هجری درگذشته و آرامگاه او در دامنه کوهستان صبوری به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی شیراز شناخته می‌شود.

از آنجایی که آرامگاه باباکوهی نسبت به بسیاری از جاذبه‌های گردشگری شیراز ناشناخته مانده است، مطلب پیش رو به معرفی این بقعه اختصاص داده شد. لطفا با ما همرا باشید تا به آرامگاه باباکوهی شیراز سفر کنیم.

 

آرامگاه باباکوهی شیراز

 

باباکوهی شیرازی کیست؟

 

شیخ ابوعبدالله بن عبیدالله شیرازی در سال ۳۳۷ هجری قمری متولد شد. او از دوران جوانی به کسب علم و حکمت می پرداخت و در جلسات وعظ بسیاری از عالمان زمان خویش شرکت می‌کرد. گویا لقب باباکوهی برای او توسط مردم انتخاب شده چرا که به عنوان صوفی و سالک نزد دیگران احترام بسیاری داشت. باباکوهی در دوران حیات دو عالم بزرگ ایرانی، خواجه عبدالله انصاری و شیخ ابو سعید ابوالخیر می زیسته و در بسیاری از جلسات آن‌ها شرکت کرده است. همچنین شاعر گرانقدر، جامی نیز در برخی نوشته‌های خود از فضایل اخلاقی و حکمت باباکوهی سخن می‌گوید. باباکوهی شیرازی، سال‌های آخر عمر خود را به کوهستان صبوری آمد و در این مکان ساکن شد. کوهستان صبوری، محل زندگی و نیایشگاه باباکوهی شیرازی بود و در نهایت پیکر او را پس از مرگ در بر گرفت.

 

آرامگاه باباکوهی شیراز کجاست؟

 

آرامگاه باباکوهی شیرازی در نزدیکی دروازه شیراز و در کوهستان صبوری قرار دارد. گفتیم که باباکوهی در قرن پنجم هجری از دنیا رفت، اما مردم شیراز همواره از آرامگاه او مراقبت کردند و یاد او را زنده نگاه داشتند. در اوایل دوران قاجار، یکی از نوادگان فتحعلیشاه که در آن زمان والی شیراز بود، بنایی برای آرامگاه باباکوهی احداث کرد. بنا در سال ۱۳۷۹ به عنوان یکی از میراث ملی ایران به ثبت رسید. متاسفانه در دهه ۸۰ شمسی، بخش بزرگی از بنای آرامگاه باباکوهی شیرازی در اثر گذشت زمان، ویران شد. سازمان اوقاف با همکاری مهندسان معماری، ساختمان جدیدی برای آرامگاه باباکوهی ساخت و بخش‌های باقیمانده از گذشته را مرمت کرد. سازمان اوقاف قصد داشت این آرامگاه را تبدیل به امامزاده کند که با مخالفت سازمان میراث فرهنگی مواجه شد. امروزه بازدید از آرامگاه باباکوهی شیرازی برای همگان آزاد است. با خرید تور شیراز می‌توانید بسیاری جاذبه های گردشگری شهر را بازدید کنید.

 

برای دسترسی به بقعه باید وارد جاده باباکوهی شوید و از جاده آسفالت به طرف دامنه کوه حرکت کنید. پس از طی این مسافت، جاده به پایان می‌رسد و باید ادامه راه را با پای پیاده طی کنید. حدود ۲ کیلومتر مسیر پیاده در سربالایی کوه است و طی کردن آن نیاز به آمادگی جسمانی دارد. افراد سالمند، افرادی که دارای محدودیت حرکتی هستند یا افرادی که از درد زانو یا کمر رنج می‌برند، بهتر است در تفرجگاه محوطه بمانند و به سمت آرامگاه حرکت نکنند. خوشبختانه امکانات قابل قبولی مانند سرویس بهداشتی، نمازخانه، فروشگاه مواد غذایی و... در محوطه تفرجگاه باباکوهی شیراز وجود دارند. برای سفر به شیراز یا اطلاع از انواع تور داخلی و خارجی با تورگردان همراه باشید.

 

بازدید از آرامگاه باباکوهی شیراز

 

در تمام روزهای هفته می‌توانید از آرامگاه باباکوهی شیرازی بازدید کنید. ورود به این مجموعه نیاز به تهیه بلیط ندارد و رایگان است. مطمئن باشید که این آرامگاه مانند سایر جاهای دیدنی شیراز ارزش بازدید دارد.

 

آدرس آرامگاه باباکوهی شیراز

شیراز، منطقه ۳، بلوار جمهوری اسلامی، خیابان ابریشمی، جاده باباکوهی

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

آرامگاه باباکوهی شیراز، بنایی تاریخی متعلق به دوران قاجار است و در حاشیه شهر شیراز قرار دارد. در این بقعه، پیکر باباکوهی (عارف و عالم شیرازی) آرمیده است. این عالم بزرگوار قرن پنجم هجری درگذشته و آرامگاه او در دامنه کوهستان صبوری به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی شیراز شناخته می‌شود.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  3 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
آرامگاه باباکوهی شیراز
  • آرامگاه باباکوهی شیراز
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد