در روزگار گرانی چگونه ارزان سفر کنیم؟

cheap-travel-tourgardan-com (2)

سفر گران شده یا پول ما بی ارزش شده؟؟ جوابش خیلی ساده است. کافی است پایت را از ایران بیرون بگذاری تا متوجه شوی همین که تکان می خوری ریال های ناقابلت تمام می شود. اگر هم تصمیم بگیری با سفر ارزان به شهرهای داخلی بروی و از جاذبه های ایران عزیز لذت ببری باید برای سه ضلعِ مثلثِ سفر یعنی «بلیط رفت و برگشت»، «اقامت» و «غذا» پول خرج کنی. از پسِ این ها هم اگر بر بیایی با ریخت و پاش ها و خریدهای طول سفر چه می کنی؟؟؟ حتی اگر خودت اهل صرفه جویی باشی نمی توانی به همسفرانت به خصوص اگر بچه باشند سخت بگیری. در چنین اوضاعی چه باید بکنیم؟؟ سفر نرویم؟؟ اما افرادی را می شناسم که علیرغم داشتن درآمد متوسط همیشه در سفرند. اصلا این روزها حال آدم ها آنقدر خراب است که برای یافتن آرامش و تجدید قوا همه باید به سفر پناه ببرند. همه دنبال این هستند که بیرون بزنند و فراغ خاطری برای خود به وجود بیاورند. دیگران چگونه در این گرانی ها از پس مخارج سفر بر می آیند؟؟ چندان هم کار سختی نیست. من این راه را امتحان کرده ام و چون عاشق سفر هستم در مدیریت کردن هزینه ها استاد شده ام. می خواهم امروز تجربیاتم را با شما هم در میان بگذارم.

سفر ارزان

صحبت هایی که امروز خواهم کرد، جنبه های مختلفی دارد. درباره اینکه چگونه ارزان ترین بلیط هواپیما را بخریم، راهکارهایی مثل پروازهای بدون توقف و لحظه آخری را مطرح می کنم. در خصوص این موضوع که چگونه اقامتی ارزان داشته باشیم پیشنهاداتی مثل رزرو آپارتمان یا هتل های کم ستاره و اقامتگاه های ارزان قیمت را می دهم. موضوع مهم دیگر این است که چطور غذاهایی باب میل، سالم و مقرون به صرفه میل کنیم؟ این هم راه حل دارد. نکات ریز و مهم دیگری درباره پیدا کردن تور لحظه آخری، موضوع اضافه بار، فصل ارزان سفر کردن و غیره وجود دارد که همه را در ادامه خواهید خواند. این مقاله را از دست ندهید. شاید روزی شما نیز خواستید کوله بارتان را ببندید و برای رهایی از کارها و افکار خسته کننده، سفر ارزان به دور دنیا داشته باشید.

سفر ارزان

1. سفر ارزان به مسیرهای نزدیک و کم طرفدار

اگر تازه در این راه افتاده اید و می خواهید با هزینه کم سفری بی بدیل و خاطره انگیز را تجربه کنید، بهتر است از کم شروع کنید. اگر در یک سفر هزینه هایتان خیلی بالا برود، دیگر تا مدت ها نمی توانید سراغ سفر بعدی بروید ولی اگر پول برای سفر بعدی ته جیبتان باقی مانده باشد خیلی زود دوباره عازم سفر خواهید شد. از آنجایی که این روزها پول رایج کشور ما خیلی بی ارزش شده، پا به هر کشور خارجی که می گذاری متوجه می شوی که هزینه تهیه غذا و خرید کردن در آنجا وحشتناک است. باورکردنی نیست که برای یک بطری آب معدنی که در ایران هزار تومان است باید چیزی بالای 10 هزار تومن بپردازید یا برای یک مک دونالد کوچکِ ناقابل به اندازه کف دست باید حدود 60 هزار تومن پرداخت کنید. من این ها را در سفر اخیرم به عراق و چین تجربه کرده ام. دوست من که در اردیبهشت 98 به مالزی رفته بود برای یک بطری آب 2 رینگت معادل 8 هزار تومان و برای نان 12 هزار تومان پرداخت کرده بود. 

در چنین اوضاعی بهترین راهِ سفر ارزان به جاهای مختلف این است که اول سعی کنیم جاذبه های ایران را ببینیم. تور مشهد، تور اصفهان، تور کیش و تور شیراز همیشه پر رونق است. از نقاط مختلف جهان به این شهرها می آیند، پس حیف است که ما ایرانی باشیم و  شهرهای بزرگ و مهم کشورمان را ندیده باشیم. ایران برای هر نوع سلیقه ای حرفی برای گفتن دارد. طبیعت، آثار تاریخی، سواحل، کویر و تمامی چیزهایی که در سفرهای خارجی به دنبال آن می گردید، در ایران پیدا می شود. فقط یک چیز را یادتان نرود؛ وقتی به این مناطق سفر می کنید به حفظ محیط زیست اهمیت دهید. اگر از طبیعت زیبا و آثار دیدنی ایران به خوبی مراقبت نکنیم در آینده هیچ چیزی برای فرزندانمان باقی نمی ماند. 

 

سفر ارزان

2. سفر ارزان به همه‌جا با تور مسافرتی

همانطور که گفتم سفر 3 ضلع مهم دارد که باید پیش از هر چیز برای آن هزینه کرد. حمل و نقل، اقامت و غذا. روش سنتی این است که به دنبال آژانس ها و دفاتر خدمات مسافرتی راه بیفتیم تا بلیط تهیه کنیم. چندین روز باید این طرف و آن طرف برویم، قیمت ها را از دفاتر مختلف بگیریم و بعد از مقایسه، بلیط تهیه کنیم. هنوز قانع نشده اید که این روش ها دیگر قدیمی شده اند؟؟ الان زمانه ای است که می توان به راحتی روی مبلمان خانه ولو شد و از طریق گوشی اندرویدی کل آیتم های سفر را خریداری کرد. رزرو تور بهترین گزینه است. کافی است از طریق سایت های رزرو تور قدم به قدم پیش بروید.

من خودم از طریق سایت تورگردان خرید می کنم. این سایت از مجموعه سایت های اقامت 24 است. اول مسیرم را مشخص می کنم و در تاریخ مورد نظر هزینه های مختلف پرواز، قطار و اتوبوس را مشاهده می کنم. همه چیز در مقابل چشم من است و می توانم قیمت ها را خودم ببینم و با هم مقایسه کنم. بعد از انتخاب بلیط سفر و رزرو آن، محل اقامتم را انتخاب می کنم. اگر در مقصد مورد نظرم رستوران و غذاخوری خوبی سراغ نداشته باشم، سعی می کنم هتل های فولبرد یا هافبرد را رزرو کنم؛ چون این هتل ها صبحانه و نهار و شام را هم با همان هزینه اقامت ارائه می کنند و نیازی به پرداخت هزینه ای مجزا برای غذا ندارم. به همین راحتی! خوبیِ این سایت این است که موتور جستجوی تور به شمار می رود و من را به تورگردان های سرتاسر کشور وصل می کند. حتی برای سفرهای خارجی نیز از همین سایت خرید می کنم، چون همیشه ارزان ترین بلیط ها و بلیط های لحظه آخری را همان ابتدا نمایش می دهد و تخفیف های خوبی هم دارد. 

سفر ارزان

3. سفر ارزان با کم کردن از هزینه های اضافی

یک سری نکات ریز وجود دارد که شاید برایشان هزینه زیادی نکنید ولی وقتی سفرتان تمام می شود و این خرده خرج ها را با هم جمع می زنید، می بینید به همان اندازه هزینه های سه گانه سفرتان(حمل و نقل، اقامت، غذا) آب می خورد یا حتی ممکن است از آن ها هم بیشتر شود. من این نکات را در یک لیست برایتان می آورم.

 

از پروازهای دارای توقف استفاده کنید!

در سفرهای خارجی بعضی مسیرها هم پرواز مستقیم از مبدا به مقصد دارند، هم پروازهای دارای توقف؛ به این معنی که شما باید در کشور واسطی پیاده شوید و در هواپیمای دیگری بنشینید. پروازهای دارای توقف طولانی تر می شوند ولی قیمتشان به طرز قابل توجهی ارزان تر از پروازهای مستقیم است؛ در بعضی مسیرها تا چند ده برابر ارزان تر. فارغ از بحث طولانی تر شدن مسیر، عموما نوع ایرلاین ها و هواپیماها هم در نرخ نهایی پرواز تاثیرگذار است. در سایت های آنلاین تهیه بلیط، می توانید خودتان این تفاوت قیمت ها را مقایسه کنید. اگر از قبل خودتان را برای آن آماده کنید و در فرودگاه کشور سوم برای خود برنامه ای بچینید این موضوع برایتان نه تنها سخت نخواهد بود که به بخشی از جاذبه های سفر تبدیل می شود. خیلی ها که در سفر کردن حرفه ای هستند برای بعضی سفرها به فرودگاه های اطراف محل اقامتشان می روند تا آنجا از پروازی ارزان تر بهره مند شوند.

 

مراقب اضافه بار باشید!

یکی از هزینه هایی که ممکن است به صورت غیر مترقبه برایتان پیش بیاید، هزینه اضافه بار است. تا جایی که برایتان ممکن است موارد مورد نیازتان را همراه داشته باشید و در ساک دستی با خود داخل پرواز ببرید. لباس های لازم را تنتان کنید و آن ها را در چمدان تلنبار نکنید. بهتر است برای اطمینان چمدانتان را قبل از رفتن به فرودگاه وزن کنید تا مطمئن شوید مشمول قانون اضافه بار نمی شوید. میزان مجاز بار را قبل از حرکت از پشتیبانان تورگردان بپرسید. هزینه اضافه بار در ایرلاین های مختلف متفاوت است.

 

به جای هتل های 5 ستاره از آپارتمان و سوئیت استفاده کنید!

بسیاری از سوئیت ها و آپارتمان ها امکانات بسیار خوبی برای اقامت دارند. قرار نیست وقتی به سفر می روید همیشه در اقامتگاه باشید. قرار است بگردید و از سفرتان لذت ببرید و تنها برای تجدید قوا و خوابیدن به هتل بیایید. پس به یک سوئیت یا آپارتمان تمیز رضایت بدهید و پولتان را به جیب هتل های چند ستاره نریزید. تنها زمانی از هتل های گران قیمت استفاده کنید که آن شهر یا کشور جاذبه دیگری جز هتل هایش نداشته باشد چون بعضی از این هتل ها خودشان مجموعه هایی گردشگری به شمار می روند وامکانات متعدد تفریحی مثل مجموعه های آبی و مراکز خرید جذاب دارند.

 

پول نقد همراه داشته باشید!

در سفر به خصوص سفرهای خارجی برداشت پول نقد اصلا به صرفه نیست. بانک ها کارمزدهای عجیب و غریبی دریافت می کنند و وقتی پرداخت هایتان زیاد باشد و این کارمزدها را جمع بزنید متوجه می شوید که می توانستید با آن مبلغ کارهای بهتری انجام دهید. بنابراین همیشه هنگام برداشت پول کمی بیشتر پول نقد بردارید تا بخشی از خریدهایتان را با آن انجام دهید. این حرف ها را کنار بگذارید که «اگر پول نقد داشته باشم بیشتر خرج می کنم»؛ برعکس! وقتی یک همراه بانک روی موبایلتان نصب کرده باشید خیلی سریع تر از پرداخت نقدی می توانید پرداخت هایی مثل کارت به کارت را انجام دهید. 

 

سفر ارزان

 

در ایام اوج گردشگری به سفر نروید!

هر کشوری در ایامی خاص از سال پر گردشگر است مثلا کشورهای اروپایی در کریسمس گران می شود. در کشور خودمان تابستان ها و ایام نوروز بلیط هواپیما و قطار و اتوبوس و حتی هتل ها افزایش قیمت پیدا می کنند. اگر بچه مدرسه ای در خانه ندارید یا اینکه خودتان دانشجو نیستید، در ایام غیر تعطیلی به سفر بروید. در سایر ایام سال مرخصی هایتان را جمع کنید و در فصل هایی که تب و تاب گردشگری خوابیده برای رزرو تور مسافرتی اقدام کنید. از این طریق کلی صرفه جویی کرده اید. در ایران آخر هفته ها نیز تقریبا قیمت ها با وسط هفته ها فرق می کند.

پارکینگ فرودگاه را از قبل رزرو کنید!

اگر تصمیم دارید خودروی خود را از طریق بار به همراه ببرید، حتما از قبل، پارکینگ فرودگاه را رزرو کنید چون اگر پس از رسیدن به آنجا بخواهید این کار را انجام دهید قیمتها چند برابر می شود.

 

کمی در تاریخِ رفت و برگشت انعطاف به خرج دهید!

اگر در سایت های رزرواسیون آنلاین مقایسه ای انجام دهید، متوجه می شوید که در بعضی تاریخ ها قیمت ها به شکل محسوسی تفاوت دارد. چرا روز سفرتان را کمی این طرف و آن طرف نکنید، وقتی که قرار است کمتر هزینه کنید؟

 

در گوگل سرچ کنید!

وقتی در گوگل کروم به دنبال سایت های رزرو بلیط یا رزرو تور مسافرتی بودید هیچ وقت به چند نتیجه صفحه اول اکتفا نکنید. بگذارید یک چیزی به شما یاد بدهم؛ غالبا سایت هایی که اول از همه برای چیزی که جستجو کرده اید به نمایش در می آیند پولی به گوگل پرداخت کرده اند و اصطلاحا تبلیغ ادوردز خریده اند و به همین دلیل بالاتر از همه سایت ها به نمایش در می آیند اما این دلیل بر این نیست که هزینه تورهای آن ها از بقیه سایت ها کمتر است یا اینکه سایت معتبرتری هستند. بهتر است صفحات بعدی نتایج گوگل را هم ورق بزنید و همه سایت ها را با هم مقایسه کنید.

 

از قطار و اتوبوس استفاده کنید!

سفر با قطار و اتوبوس تجربه ای منحصر به فرد است. می توانید از دل شهرها بگذرید و به راحتی طبیعت متفاوت هر منطقه را به تماشا بنشینید، با همسفرانتان وقت بیشتری بگذارید و در طول مسیر کلی بخندید و لذت ببرید. بیشتر افراد قطار را به دلیل همین حال و هوای خوبش انتخاب می کنند، در حالی که ممکن است در همان مسیر، بلیط هواپیمای ارزان تری هم بتوان پیدا کرد. این روزها قطارهایی چند ستاره و لوکس در خطوط ریلی ایران شروع به کار کرده اند که از بعضی مسیرهای پروازی نیز قیمت بیشتری دارند.

 

در هزینه غذا صرفه جویی کنید!

اگر هتل یا سوئیت و آپارتمانتان سرویس صبحانه و نهار و شام ندارد و شما می خواهید از هزینه های خورد و خوراک کم کنید، پیشنهاد می شود از فروشگاه های زنجیره ای که عموما تخفیف های قابل توجهی دارند مواد اولیه را بخرید و خودتان غذا درست کنید؛ البته به شرط اینکه اقامتگاهان امکان پخت و پز داشته باشد. این روزها گردشگری غذا رونق زیادی گرفته و بسیاری از گردشگران حرفه ای، بخشی از سفرشان را به تجربه و چشیدن غذاهای ساده و حاضری کشورهای مختلف و حتی یاد گرفتن روش پخت آن ها اختصاص می دهند. آشپزی نیز خود یک تفریح است. بگذارید آن هایی که عاشق آشپزی هستند برایتان در طول سفر پخت و پز کنند. حُسن دیگرش این است که مجبور نیستید غذاهای تکراری و همیشگی را بخورید.

 

اگر این مقاله را تا اینجا خوانده اید نشان می دهد که سفر ارزان به مقاصد مختلف برایتان اهمیت دارد و از رویاهایتان است. شک نکنید که به زودی به آن خواهید رسید. همیشه در سفر باشید و از زندگی لذت ببرید!

 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

سفر گران شده یا پول ما بی ارزش شده؟؟ جوابش خیلی ساده است. کافی است پایت را از ایران بیرون بگذاری تا متوجه شوی همین که تکان می خوری ریال های ناقابلت تمام می شود. اگر هم تصمیم بگیری به سفرهای داخلی بروی و از جاذبه های ایران عزیز لذت ببری باید برای سه ضلعِ مثلثِ سفر یعنی «بلیط رفت و برگشت»، «اقامت» و «غذا» پول خرج کنی. از پسِ این ها هم اگر بر بیایی با ریخت و پاش ها و خریدهای طول سفر چه می کنی؟؟؟

انتشار :  4 تیر 1398 به روزرسانی :  4 مرداد 1402
تصاویر مرتبط
سفر ارزان
  • سفر ارزان
  • سفر ارزان
  • سفر ارزان
  • سفر ارزان
  • سفر ارزان
  • cheap-travel-tourgardan-com (2)
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد