آشنایی با اصطلاحات رایج در هتل ها

hotel-reserve-tourgardan-com (3)11

 

آن هایی که اهل سفر هستند و هنگام خروج از شهر یا کشورشان در هتل اقامت می کنند خوب می دانند یک سری اصطلاحات در صنعت هتل داری وجود دارد که موقع رزرو هتل یا در مدت زمان اقامت در آن خیلی زیاد به کار می آید. شاید بعضی از این واژگان هیچ وقت به گوشمان نخورده باشد و نامشان را نشنیده باشیم ولی به احتمال قوی با آن مواجه بوده ایم. بدون شک خیلی ها هنگام رزرو با عباراتی مثل اتاق سینگل، اتاق دابل و ظرفیت اضافه مواجه شده ایم. از این دست واژگان زیاد است و دانستن آن ها در مراحل مختلف سفر از زمان رزرو هتل تا هنگام خروج از آن به دردمان می خورد. تا زمانی که ندانیم نیازهایمان را چگونه بیان کنیم نمی توانیم انتظار بهره مند شدن از همه خدمات و سرویس های لازم در سفر را داشته باشیم. بد نیست امروز بخشی از این واژگان را با هم مرور کنیم.

رزرو هتل

فولبورد و هافبرد

با اقامت در هتل های فولبرد خیال میهمانان از غذا راحت است و نیازی به استفاده از غذاخوری ها و رستوران های سطح شهر ندارند. دلیل آن هم این است که هتل های فولبرد با هزینه ای که برای اقامت دریافت می کنند خدمات وعده های غذایی صبحانه، نهار و شام را هم ارائه می کنند. شاید برای افرادی که به تنوع غذایی در سفرهایشان علاقه دارند این موضوع خیلی جذاب نباشد ولی بسیاری از هتل ها این موضوع را رعایت می کنند تا افرادی که چند روز اقامت در آن هتل دارند مجبور به خوردن غذاهای تکراری نباشند و راضی از هتل بیرون بروند. با این حال اگر در این زمینه حساس هستید بهتر است قبل از رزرو هتل در تورگردان از پشتیبانان سایت به شماره های 02191015504 و 09031006085 راجع به نوع وعده های غذایی سوال کنید تا اگر باب میلتان نبود تصمیم دیگری برای غذا بگیرید.

هافبورد یا هف‌بورد هم شبیه فولبرد است ولی در آن یکی از وعده های غذای نهار یا شام حذف می شود. یعنی صبحانه و نهار یا صبحانه و شام ارائه می شود. این مورد را باید قبل از ورود به هتل از پشتیبانان تورگردان که تور را برای شما رزرو کرده اند سوال کنید.

رزرو هتل

چک ‌این و چک اوت

شاید این  دو اصطلاح را نشنیده باشید ولی مطمئن باشید که با آن روبرو شده اید و حتی برایتان مهم بوده است. چک ‌این به معنی ورود به هتل و تحویل گرفتن اتاق است و چک اوت به معنی زمانی است که باید در آن ساعت اتاق را تحویل دهید. تمامی هتل ها ساعت مشخصی برای چک این و چک اوت دارند ولی عموما ساعت چک این 2 بعد از ظهر و ساعت چک اوت یعنی تحویل دادن اتاق 12 ظهر است.

اگر زودتر از ساعت چک ‌این به هتل برسید باید کمی در لابی منتظر بمانید تا در همان ساعت مشخص اتاق را به شما تحویل دهند. پس از تحویل دادن اتاق نیز معمولا یکی از پرسنل، اتاق را چک می کند تا مشکلی پیش نیامده باشد و وسایل کم و کسر نشده باشد. یادتان باشد وسایلی مثل خوردنی های مینی بار و حوله و تن پوش حمام را نباید از اتاق هتل به یادگاری بردارید.

رزرو هتل

بوفه

همه می دانند بوفه به چه معناست ولی در رستوران ها بوفه معنای خاص خودش را دارد. اگر دقت کرده باشید بعضی هتل ها در لیست امکاناتشان غذای با بوفه قید شده است. معنای آن این است که غذاها به شکل سلف‌ سرویس برای پذیرایی از میهمانان روی میز چیده می شود و خودشان می توانند از طریق بوفه از خود پذیرایی کنند. بیشتر هتل های ایران وعده صبحانه را به شکل بوفه یا سلف‌ سرویس ارائه می کنند. بنابراین صبح باید بعد از بیدار شدن دست و رویتان را بشویید و راهی رستوران هتل شوید.

 

مینی ‌بار

مینی ‌بار همان یخچال کوچک درون اتاق هتل است. در این یخچال کوچک انواع نوشیدنی های خنک و خوراکی هایی مثل شکلات یا آجیل قرار می گیرد تا میهمانان از آن استفاده کنند. وقتی مینی بار باشد دیگر لازم نیست برای تهیه این مواد لازم و گاهی ضروری از هتل بیرون برویم. تصور کنید در گرمای تابستان که گشت هایمان را در شهر زده ایم، با وارد شدن به اتاق چه لذتی می بریم وقتی ببینیم مینی بار پر از نوشیدنی های خنک و خوراکی است. بیشتر افراد از خوراکی های درون این یخچال استفاده می کنند ولی نباید یادمان برود عموما هزینه این مواد غذایی جداگانه در هنگام تسویه حساب با هتل گرفته می شود.

رزرو هتل

فولی بوکت (Fully booked)

فولی بوک از اصطلاحات مربوط به رزرو هتل به صورت آنلاین است. معنی آن این است که آن هتل پر شده و امکان رزرو اینترنتی ندارد. برای نمونه هرگاه یک شهر را به عنوان مقصد انتخاب کردید، هتل‌ های متعدد به نمایش در می آید ولی ممکن است برای بعضی اتاق‌ ها اصطلاح فولی بوکت را مشاهده کنید. در سایت های ایرانی معمولا در این موارد با اصطلاحاتی مثل «در لیست انتظار» و... مواجه می شوید ولی در سایت تورگردان هر گاه هتلی پر شده باشد و امکان رزرو هتل نداشته باشد اصلا در لیست جستجو به نمایش در نمی آید بنابراین با چنین اصطلاحی مواجه نخواهید شد.

رزرو هتل

آلترنیتیو (Alternative)

آلترنیتیو به معنی جایگزین و در اصطلاح هتلی «گزینه‌ های دیگر برای انتخاب اتاق» است. این اتفاق زمانی پیش می آید که پیش تر، اتاق خاصی را رزرو کرده ‌باشیم ولی پس از رسیدن به هتل اتاق جایگزینی به عنوان آلترنیتیو به ما پیشنهاد شود.

برای مثال اگر اتاق رویال رو به غروبِ هتل ترنج کیش را رزرو کرده باشیم بعد از رسیدن به آنجا به ما اتاق رویال رو به دریا را که از امکان غروب آفتاب برخوردار نیست پیشنهاد می کنند. این یک گزینه آلترنیتیو است. آلترنیتیو ممکن است به خود ما یا به هتل برگردد. شاید ما خودمان نظرمان عو ض شده باشد و دنبال گزینه جایگزین باشیم. این احتمال نیز وجود دارد که مشکلاتی در هتل یا آن اتاق به وجود آمده باشد. در هر حال هتل باید شما را راضی نگه دارد و گزینه آلترنیتیو مناسبی به شما پیشنهاد دهد.  

رزرو هتل

هاوس کیپینگ (Housekeeping)

هنگامی که اتاقی را در یک هتل رزرو کردیم می توانید درخواست هاوس کیپینگ بدهیم. این اصطلاح به معنی تمیز کردن اتاق یا سوئیت و ارائه خدمات خانه داری است. هنگام تحویل گرفتن اتاق ها، همه چیز باید تمیز و مرتب شده باشد اما اگر در این میان خودمان نتوانستیم اتاق را تمیز و مرتب نگه داریم یا از ابتدا به اندازه دلخواه تمیز نبود درخواست هاوس کیپینگ بدهیم.

برای این منظور باید هنگام خروج از هتل آویز دری را که عنوان «  «Cleanیا«Make Up»  یا «تمیز شود» روی آن وجود دارد به درب اتاق آویزان شود. به این ترتیب پرسنل خانه ‌داری متوجه می شوند که باید اتاق ما را تمیز کنند.

رزرو هتل

روم ‌سرویس  (Room service)

هتلی که از امکانات روم سرویس برخوردار باشد دیگر چیزی برای میهمانانش کم نگذاشته است. هر زمان از اقامتمان در هتل اگر خود یا همراهانمان غذا یا نوشیدنی ای نیاز داشت کافی است تماس بگیریم و درخواستمان را مطرح کنیم. به خصوص این سرویس برای آن هایی که با فرزندان به سفر می روند خیلی ایده آل است چون ممکن است هر لحظه بچه ها، بدون برنامه گرسنه یا تشنه شوند.

 

بل ‌بوی (Bellboy)

بل بوی به آن شخصی می گویند که بیرون از درب ورودی هتل انتظار شما را می کشد و به محض خروج از وسایل نقلیه شما را از شر چمدان هایتان راحت می کند. بل بوی ها عموما پسرهای جوان هستند و به همین مناسبت این نام برایشان انتخاب شده است. هنگام خروج از هتل هم همین پرسنلِ هتل، وظیفه جابجایی وسایل ما را به عهده می گیرد.

رزرو هتل

سینگل‌ روم، دبل روم، تریپل روم

سینگل روم یعنی اتاق یک نفره که به صورت خلاصه  SGL نوشته می شود. این اتاق مختص کسانی است که به تنهایی سفر می کنند و عموما برای کار یا تجارت از شهر یا کشورشان خارج شده اند. اتاق سینگل تنها یک تخت دارد.

دابل روم یا اتاقِ دابل(دَبِل) اتاقی است که برای دو نفر تجهیز شده و یک تخت دو نفره دارد. این نوع تخت برای زوج ها یا پدرمادرهایی که یک فرزند کوچک به همراه دارند مناسب است. به این نوع اتاق ها توئین هم گفته می شود و به اختصار DBL  نوشته می شود.

اتاق های تریپل (TPL) دارای سه تخت 1 نفره و یا یک تخت 1 نفره و یک تخت 2 نفره هستند.

 

اکسترا گِست و اکسترا بِد

اکسترا گِست یا ظرفیت اضافه به اتاق هایی می گویند که امکان اضافه شدن برای بیش از میزان تعریف شده دارند. برای مثال اگر 3 نفر بخواهند در یک اتاق سه تخته مستقر شوند باید از سرویس اکسترا گست یا ظرفیت اضافه استفاده کنند. در چنین موقعیتی باید هزینه ای اضافه پرداخت کرد و از اتاق هایی که به این شکل هستند استفاده نمود.

اکسترا بِد به تختخواب های اضافه گفته می شود. این تخت ها در اختیار کسانی که درخواست داده اند قرار می گیرد. بابت این تخت ها مبلغی اضافه دریافت می شود.

رزرو هتل

سوئیت و آپارتمان

سوئیت اتاقی است که بخشی به عنوان پذیرایی و بخشی دیگر برای خواب دارد. هتل های تازه ساز عموما به صورت دوبلکس طراحی می شود واتاق خواب ها در طبقه بالا طراحی می گردد. در بعضی سوئیت ها سرویس آشپزخانه نیز وجود دارد.

آپارتمان معمولا شبیه به یک خانه است و دارای حال، پذیرایی، اتاق های خواب و سرویس های بهداشتی و آشپزخانه است. هر یک از اتاق های آپارتمان ممکن است یک یا چند تخته و یک یا چند نفره باشد. آپارتمان هم مانند هتل شرایط ظرفیت اضافه دارد یعنی اگر جمعیتمان از تعداد تخت ها بیشتر بود باید مبلغی برای ظرفیت اضافه بپردازیم.

 

کانِکت روم

کانکت روم به 2 اتاق تو در تو گفته می شود که هر دو به راهروی هتل راه دارند ولی این دو اتاق کاملا مجزاست و همه امکاناتشان کامل است. تنها تفاوتش این است که اتاق ها به همدیگر راه دارند. این اتاق ها برای خانواده های چند نفره ای که تمایل دارند زیاد با هم در ارتباط باشند ولی از طریق راهروی هتل رفت و آمد نکنند بسیار مناسب است.

رزرو هتل

کابانا

کابانا اتاق هم کفی است که رو به یک استخر و آبنما باز می شود. افرادی که در این اتاق ها ساکن اند می توانند از طریق اتاق خودشان وارد استخر شده و به شنا مشغول شوند.

 

برای رزرو هتل با هر بازه قیمتی می توانید از طریق وبسایت تورگردان اقدام کنید و از تخفیف های ما بهره مند شوید. 

 

 

 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

در مقاله پیش رو به معرفی اصطلاحات رایج در صنعت هتلداری مثل فولبرد، هافبرد، چک این، چک اوت، اکسترا بِد، مینی بار، بوفه، اتاق های سینگل، دابل و... پرداخته شده است. با آشنایی بیشتر نسبت به این واژگان در سفرهای بعدی خود هنگم اقامت در هتل بهتر می توانید از خدمات و امکانات هتل ها استفاده کنید. با تورگردان همراه باشید.

انتشار :  2 تیر 1398 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
رزرو هتل
  • رزرو هتل
  • رزرو هتل
  • رزرو هتل
  • رزرو هتل
  • رزرو هتل
  • رزرو هتل
  • رزرو هتل
  • رزرو هتل
  • رزرو هتل
  • رزرو هتل
  • hotel-reserve-tourgardan-com (3)11
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد