دروازه قرآن شیراز (تاریخچه و تصاویر )

دروازه قرآن

دروازه قرآن شیراز یکی از آثار تاریخی شهر شیراز است که نمادی مهم برای این شهر محسوب می‌گردد. همان‌ طور که می‌دانید در دوران گذشته، شهر‌ها دارای چندین دروازه بودند تا حاکمیت بتواند ورود و خروج به شهر را کنترل کند. همچنین معمولا شهر با یک دیوار احاطه می‌شد تا مهاجمان نتوانند به خانه‌های هجوم بیاورند. شهر شیراز نیز دارای چندین دروازه بود که در حال حاضر تنها دروازه قرآن باقی‌ مانده است. در این مطلب کوتاه می‌خواهیم درباره دروازه شیراز صحبت کنیم و این بنای تاریخی را بیشتر بشناسیم.

 

سر در دروازه قرآن

 

تاریخچه دروازه قرآن شیراز

 

دروازه قرآن شیراز در ورودی شمالی شهر و در تنگه الله اکبر ساخته شد. این دروازه را در زمان عضد الدوله دیلمی و به دستور او بنا نهادند. دروازه قرآن شامل یک طاق بزرگ بود که اتاقکی بر بالای آن قرار داشت. یک جلد قرآن درون آن قرار دادند تا مسافران با گذشتن از این دروازه متبرک شوند و سفر بی‌خطری داشته باشند. در زمان حکومت کریم‌ خان زند به دستور او دروازه را بازسازی کردند و دو قرآن خطی بزرگ در اتاق آن قرار دادند. این قرآن‌ها به قرآن هفده کیلو گرم مشهور بودند. در حال حاضر این قرآن‌های خطی و ارزشمند در موزه پارس نگهداری می‌شوند.

 

دروازه قرآن

 

دروازه قرآن یکی از جاهای دیدنی شیراز است اما از نظر معنوی برای مردم اهمیت بسیاری داشت. در طی قرن‌های متمادی دروازه قرآن پا بر جا بود و کاروان‌ها با عبور از آن خود را برای سفر ایمن می‌ساختند. متأسفانه در سال ۱۳۱۵ شمسی بلدیه یا همان شهرداری شیراز تصمیم گرفت برای توسعه و تعریض راه، دروازه قرآن را ویران کند. این بنا بسیار محکم بود و با ابزار معمولی تخریب نمی‌شد. سرانجام از چندین دینامیت برای ویران کردن آن استفاده کردند. همان‌ طور که گفتیم دروازه قرآن برای تور شیراز از نظر معنوی اهمیت زیادی داشت. مردم از نبود این دروازه ناراحت بودند. در سال ۱۳۲۸ شمسی یک بازرگان بلند نظر به نام حسین ایگار دروازه قرآن را در محل قبلی ساخت.

پس از اتمام مراحل ساخت یک جلد قرآن در اتاقک بالایی دروازه نهادند تا رسم دیرین گذشتن از زیر قرآن دوباره انجام شود. بنا بر وصیت اعتماد التجار یعنی حسین ایگار اتاقک سمت چپ دروازه را به آرامگاه او و همسرش اختصاص دادند. دروازه قرآن شیراز در سال ۱۳۷۵ شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.  در حال حاضر جاده ورودی شیراز کمی از دروازه قرآن فاصله دارد و دیگر وسایل نقلیه از این دروازه عبور نمی‌کنند.

 

دروازه قرآن شیراز

 

موقعیت دروازه قرآن شیراز

دروازه قرآن در ورودی شمالی شهر شیراز قرار دارد. در حال حاضر این دروازه با نورپردازی‌های زیبا در شب به یکی از جاهای دیدنی شیراز تبدیل شده هر چند به عنوان دروازه ورودی شهر دیگر کاربرد ندارد. دروازه قرآن در ابتدای جاده اصفهان به شیراز قرار دارد.

 

بازدید از دروازه قرآن شیراز

در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانید از این دروازه دیدن کنید. در گذشته اهالی شیراز در روز اول ماه قمری به دروازه قرآن می‌آمدند و با گذر از آن، ماه خود را در پناه قرآن آغاز می‌کردند.

 

آدرس دروازه قرآن شیراز

شیراز، ورودی شمالی، ابتدای جاده شیراز به مرودشت

 

برای رزرو تور های داخلی  خارجی با تورگردان همراه باشید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

دروازه قرآن شیراز یکی از آثار تاریخی شهر شیراز است که نمادی مهم برای این شهر محسوب می‌گردد. همان‌ طور که می‌دانید در دوران گذشته، شهر‌ها دارای چندین دروازه بودند تا حاکمیت بتواند ورود و خروج به شهر را کنترل کند. در این مطلب کوتاه می‌خواهیم درباره دروازه شیراز صحبت کنیم و این بنای تاریخی را بیشتر بشناسیم.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
دروازه قرآن شیراز
  • دروازه قرآن شیراز
  • سر در دروازه قرآن
  • دروازه قرآن
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد