خربس قشم (تاریخچه؛ معرفی کامل، ساعت بازدید، امکانات + تصاویر)

خربس قشم

خربس نام مجموعه غاری در جزیره قشم است که در کوهستان قرار دارد. خربس فاصله کوتاهی تا شهر قشم داشته و به همین دلیل بسیار شناخته شده است. این غار به صورت طبیعی ساخته شده اما شواهد تاریخی نشان می‌دهند که انسان‌ها، قرن‌ها پیش این غار را کشف کرده و با ایجاد تغییراتی در آن، از این مکان استفاده می‌کردند. اگر قصد دارید در آینده به جزیره قشم سفر کنید حتما سری به غار خربس بزنید. می‌خواهیم شما را برای بازدید از این مکان مرموز و جذاب در جزیره قشم تشویق کنیم، برای همین مطلبی درباره آن تهیه کرده‌ایم که در اختیار شما قرار می‌دهیم.

 

شکاف ها و منافذ غار خربس قشم

 

تاریخچه غارهای خربس قشم

 

غار خربس در اثر فرآیندهای طبیعی به وجود آمده است. با مطالعه زمین شناسی در اطراف خربس می‌توان گفت گرداب‌های قدرتمند در کوه حفره ایجاد کرده و به مرور زمان در طی هزاران سال، ماسه‌ها را خارج کرده‌اند. درست است که خربس یک غار طبیعی می‌باشد اما قرن‌ها پیش انسان‌ها آن را کشف کرده و درون آن را تغییر داده‌اند. اشکال و کنده‌کاری‌های باستانی که در این غار وجود دارند نشان می‌دهند که خربس متعلق به دوره ماد‌ها می‌باشد. توجه داشته باشید که غار خربس یک اثر تاریخی ارزشمند در جزیره قشم می‌باشد و اثبات می‌کند تمدن از هزاران سال پیش در این مکان وجود داشته است.

اگر تا به حال صخره‌های کول فرح را در خوزستان دیده باشید و نقوش آن را با خربس مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که این آثار به دوره مادها تعلق دارند. با توجه به ساختمان داخلی غار که بخش‌هایی از آن توسط انسان‌ها کنده کاری شده می‌توان نتیجه گرفت غار خربس به عنوان نیایشگاه آناهیتا به کار رفته است. پس از آن پیروان مهرپرستی در این غار مشغول پرستش خدای خورشید می‌شدند. سرانجام در زمانی که مردم به دین زرتشت گرویدند غار خربس برای استودان انتخاب شد. استودان یا استخوان‌دان محلی است که زرتشتیان پیکر درگذشتگان خود را در آن قرار می‌دهند. پس از آن روزنه‌های غار را بستند و به شکلی در آوردند که نفوذ به آن آسان نباشد. در مواقعی که دزدان دریایی به جزیره حمله می‌کردند زنان، کودکان و سالمندان در این غار پناه می‌گرفتند.

بسیاری از مردم روستای خربس می‌گویند که غار خربس در گذشته‌های نزدیک به عنوان مکانی برای گردهمایی بزرگان روستا به کار رفته است.

 

پله های غار خربس قشم

 

معرفی غار خربس قشم

 

گفتیم که غار خربس در دل صخره‌های کوه قرار دارد. این کوه‌ها ادامه رشته‌ کوه‌های زاگرس می‌باشند که در جزیره ارتفاع کمتری نسبت به فلات ایران دارند. ارتفاع صخره‌ها حدود ۲۰ تا ۳۰ متر است و ۹ روزن در آن وجود دارند که همگی به تالار اصلی غار راه پیدا می‌کنند. شاید اگر برای بار اول از غار خربس بازدید کنید با یک غار ساده و عادی روبرو شوید. بهتر است کمی پیش بروید و زیبایی‌های غار را مشاهده نمایید. روزن‌هایی که در صخره وجود دارند در ردیف اول ۶ روزن، در ردیف دوم ۲ روزن و در ردیف پایین‌تر ۱ روزن می‌باشند. درون غار چندین اتاق کنده شده که با راهرو‌های باریک به تالار اصلی می‌رسند.

تالار اصلی ۲۵ متر مربع مساحت دارد و در اطراف آن می‌توانید طاقچه‌هایی را مشاهده کنید. این طاقچه‌ها برای قرار دادن چراغ یا شمع به کار می‌رفتند. در طول روز محیط تالار کاملا روشن می‌شود. در سال‌های اخیر کنده‌کاری‌های دیگری توسط هنرمندان در دل کوه انجام شده و به مجموعه خربس متصل گشته است. در این اتاق‌ها و راهرو‌ها، نقوشی روی دیوار حک شده که یادآور هنر باستانی ماد‌ها بوده و ماهیت اصلی غار را تحت الشعاع قرار نمی‌دهند. غارهای خربس شباهت زیادی به دخمه های باستانی در لرستان، خوزستان و آذربایجان دارند. این نکته را تنها زمانی می‌توان درک کرد که از نزدیک دخمه‌های مذکور را دیده باشید.  مشخص است در دوران باستان، اهالی مناطق کوهستانی از غار‌ها به عنوان جان پناه، نیایشگاه و یا خزانه استفاده می‌کردند.

یکی از ویژگی‌های مهم غار خربس وجود آب انبار‌های ابتدایی است که همچنان پا بر جا می‌باشند. این آب انبار‌ها در نقطه‌ای از کوه کنده شده‌اند که آب باران در آن‌ها جمع آوری گردد. دخمه‌هایی که نام بردیم نیز همگی دارای آب انبار می‌باشند.

 

امکانات غار خربس قشم

غار خربس یکی از جاهای دیدنی قشم می‌باشد. خوشبختانه امکانات رفاهی در اطراف این غار کامل بوده و بسیاری موارد برای آسودگی بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است. یک بخش در برابر غار وجود دارد که برای پارک کردن خودرو‌ها مناسب می‌باشد. همچنین سرویس‌های بهداشتی در مجموعه غار خربس تمیز و با امکانات بهداشتی کامل هستند. چندین غرفه در نزدیکی غار خربس قشم ساخته شده‌اند که از این غرفه‌ها می‌توانید صنایع دستی جزیره، سوغات و خوراکی‌های سنتی بخرید.

 

جاهای دیدنی نزدیک به غار خربس قشم

اگر به جزیره قشم سفر کرده‌اید و ترجیح می‌دهید غیر از مراکز خرید، از طبیعت و آثار تاریخی دیدن کنید باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید. می‌توانید دیدنی های تور قشم را لیست کرده و آن‌هایی که نزدیک به هم قرار دارند، در یک روز بازدید نمایید. فاصله جاهای دیدنی قشم تا غار خربس عبارتند از:

 

- فاصله خربس تا شهر قشم: ۱۵ کیلومتر

- فاصله خربس تا دره ستارگان: ۹ کیلومتر

- فاصله خربس تا قلعه پرتغالی‌ها: ۱۴ کیلومتر

- فاصله خربس تا جزایر ناز: ۱۶ کیلومتر

- فاصله خربس تا شهر درگهان: ۱۵ کیلومتر

 

بازدید از غار خربس قشم

برای بازدید از غار خربس بهتر است فصل پاییز یا فصل زمستان را انتخاب کنید. لازم است برای دسترسی به غار خربس از چندین پله و صخره بالا بروید. این کار در گرما و هوای شرجی فصل تابستان بسیار طاقت فرسا است. همچنین توجه داشته باشید که افراد سالمند، کودکان و یا کسانی که محدودیت حرکتی دارند نمی‌توانند از غار خربس بازدید کنند. توصیه می‌کنیم برای بازدید از این مکان کفش مناسب بپوشید تا بتوانید به آسانی از پله‌ها و صخره‌ها بالا بروید. همچنین ساعات صبحگاهی برای بازدید مناسب‌تر می‌باشند.

 

مدت زمان لازم برای بازدید از غار خربس قشم را حدود ۲ ساعت تخمین می‌زنیم.

 

ساعات بازدید از غار خربس قشم

همه روزه از ۶ صبح تا ۸ عصر

 

قیمت بلیط غار خربس قشم

بلیط برای هر نفر ۵ هزار تومان

 

آدرس غار خربس قشم

جزیره قشم، ۱۵ کیلومتری شهر قشم، روستای خربس

 

با تورگردان برای رزرو تور همراه باشید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

خربس نام مجموعه غاری در جزیره قشم است که در کوهستان قرار دارد. خربس فاصله کوتاهی تا شهر قشم داشته و به همین دلیل بسیار شناخته شده است. این غار به صورت طبیعی ساخته شده اما شواهد تاریخی نشان می‌دهند که انسان‌ها، قرن‌ها پیش این غار را کشف کرده و با ایجاد تغییراتی در آن، از این مکان استفاده می‌کردند. اگر قصد دارید در آینده به جزیره قشم سفر کنید حتما سری به غار خربس بزنید.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
پله های غار خربس قشم
  • پله های غار خربس قشم
  • شکاف ها و منافذ غار خربس قشم
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد