شهر باستانی آسپندوس در آنتالیا( همه آنچه پیش از رفتن باید بدانید)

آسپندوس آنتالیا

آسپندوس یک شهر باستانی در ۴۰ کیلومتری شرق آنتالیا می‌باشد. معمولا گردشگرانی که به آنتالیا سفر می‌کنند قصد تفریح در سواحل زیبای آن را دارند ولی شاید برای شما جالب باشد که بدانید شهرهای باستانی و اماکن تاریخی زیادی در نزدیکی شهر آنتالیا قرار دارند. یکی از این شهرهای باستانی، آسپندوس است که در جهان شهرت دارد. دلیل اصلی شهرت آسپندوس، وجود قدیمی‌ترین و بهترین آمفی تئاتر به سبکی یونانیان و رومیان می‌باشد. اگر قصد سفر به آنتالیا دارید و می‌خواهید از آسپندوس بازدید کنید، با این مطلب همراه شوید تا اطلاعات جالبی در اختیار شما قرار دهیم.

 

معرفی منطقه باستانی آسپندوس

 

آسپندوس در آنتالیا (استان آنتالیا) و در ۴۰ کیلومتری شرق شهر آنتالیا قرار گرفته است. بسیاری از  بناهای آسپندوس در گذر هزاران سال پا بر جا باقی مانده‌اند که در کنار جنگل انبوه، جلوه ویژه‌ای پیدا می‌کنند. همان‌ طور که در بخش ابتدایی اشاره کردیم مهم‌ترین دلیل شهرت آسپندوس، یک آمفی تئاتر بزرگ است. این آمفی تئاتر به سبک رومیان و یونانیان باستان ساخته شده و بسیاری از ساختمان آن، سالم مانده است. قدمت شهر باستانی آسپندوس به ۵ یا ۶ قرن قبل از میلاد می‌رسد. باستان‌شناسان بر این باورند که قدمت آمفی تئاتر این شهر قرن دوم یا سوم بعد از میلاد است. در این زمان آسپندوس جزو قلمرو رومیان بود اما نقش سیاسی در این امپراطوری نداشت.

اهمیت شهر باستان آسپندوس در امپراطوری رومیان،‌ اقتصادی بود چرا که این شهر در مسیر مهمی برای تجارت دریایی و ارتباط با آسیا قرار داشت. از آنجایی که زمین‌های اطراف شهر کوهستانی و سخت بودند شرایط مناسب برای کشاورزی وجود نداشت. از این رو بیشتر ساکنان شهر به مشاغلی مانند پرورش اسب، تولید شراب، تجارت، استخراج نمک و … مشغول بودند. ساکنان آسپندوس اهمیت ویژه‌ای برای هنر قائل بودند برای مثال از چوب درختان تندیس یا مبلمان می‌ساختند و برای بافت پارچه از نخ‌های نقره یا طلا استفاده می‌کردند. همچنین اهالی این شهر تاریخی بناهای زیبای بسیاری در شهر خود خلق کردند که مهم‌ترین آن‌ها آمفی تئاتر می‌باشد.

بنای زیبای دیگری که در آسپندوس ساخته شده آکروپلیس نام دارد. از این بنا دو طاق نصرت باقی‌ مانده که به سبک یونانیان ساخته شده است. دیگر بناهای شهر باستانی آسپندوس شامل مدرسه، حمام، خانه و مقبره‌های مختلف می‌باشند.

 

تاریخچه شهر باستانی آسپندوس

 

در بخش قبلی اشاره کردیم که قدمت شهر آسپندوس به عنوان یکی از معروف ترین جاهای دیدنی آنتالیا به چندین قرن پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. این شهر در زمان حکومت داریوش کبیر تسلیم ایرانیان شد. هخامنشیان اجازه دادند آسپندوس از سکه‌های معمول خود استفاده کند و مردم به مذهب مورد علاقه خود باور داشته باشند. در این مدت، حاکمان شهر توسط حکومت مرکزی هخامنشیان معرفی می‌شدند. لازم به ذکر است که شهر آسپندوس احتمالاً اولین شهر در جهان بود که در آن سکه ضرب کردند و واحد پول داشتند. پس از هخامنشیان آسپندوس تسلیم اسکندر و بعد از آن رومیان شد. اوج شکوه این شهر در قرن دوم و سوم بعد از میلاد بود.

 

بازدید از آسپندوس

در تمام فصل‌ها می‌توانید از این شهر باستانی دیدن کنید اما در فصل تابستان فستیوال‌ها و جشنواره‌های مختلفی در آمفی تئاتر آسپندوس برگزار می‌شوند. این جشنواره‌ها به اپرا، باله و دیگر هنر‌های نمایشی ارتباط دارند. برای دسترسی به آسپندوس باید از آنتالیا تاکسی بگیرید و یا با تور‌های گردشگری همراه شوید.

 

ساعات بازدید

۸ صبح تا ۷ عصر

 

آدرس آسپندوس

آنتالیا، انتهای جاده آنتالیا به سریک

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

آسپندوس یک شهر باستانی در ۴۰ کیلومتری شرق آنتالیا می‌باشد. معمولا گردشگرانی که به آنتالیا سفر می‌کنند قصد تفریح در سواحل زیبای آن را دارند ولی شاید برای شما جالب باشد که بدانید شهرهای باستانی و اماکن تاریخی زیادی در نزدیکی شهر آنتالیا قرار دارند. یکی از این شهرهای باستانی، آسپندوس است که در جهان شهرت دارد.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
detail/803/آسپندوس-آنتالیا
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد