شهر باستانی ترمسوس آنتالیا ( همه آنچه پیش از رفتن باید بدانید)

شهر باستانی ترمسوس آنتالیا

شهر باستانی ترمسوس یکی از شهر‌های باستانی در کشور ترکیه است. این شهر در نزدیکی آنتالیا قرار گرفته و جزو معدود شهرهای قدیمی می‌باشد که تا به حال به خوبی حفظ شده است. ترمسوس ترکیه در ارتفاعات ساخته شده و اطراف آن را جنگل‌های انبوه کاج فرا گرفته‌اند. برخی باستان‌شناسان بر این باورند که وجود جنگل‌های کاج، شهر ترمسوس را از سیلاب‌ها و دیگر بلایای طبیعی به خوبی حفظ کرده‌اند. اگر قصد دارید از این شهر زیبا و باستانی بازدید کنید باید حوصله کمی کوهنوردی داشته باشید. در ادامه مطلب به معرفی شهر باستانی ترمسوس می‌پردازیم و راه‌های دسترسی به آن را نام خواهیم برد.

 

معرفی شهر باستانی ترمسوس

 

ترمسوس هزاران سال پیش توسط یونانیان ساخته شد. این شهر جزو تمدن پیسیدیا بود و در ارتفاعی بیش از ۱۰۰۰ متر از سطح دریا آن را بنا نهادند. به طور دقیق‌تر، شهر ترمسوس در جنوب غربی کوه سولوموس و در رشته کوه توروس قرار دارد. البته امروزه کوه سولوموس را با نام گولوک می‌شناسند. ترمسوس در ۳۰ کیلومتری شمال غرب آنتالیا است و بر روی یک سکوی طبیعی بالای کوه گولوک دیده می‌شود. ارتفاع کوه گولوک به ۱۶۶۵ متر می‌رسد. با اینکه دقیقا مشخص نیست هسته مرکزی ترمسوس چه بود و یا چه کسی دستور ساخت آن را داد با این حال در ایلیاد هومر، چندین بار از ترمسوس نام برده شده است.

علاوه بر اینکه ترمسوس یک مکان تاریخی و جزو جاهای دیدنی آنتالیا است، از نظر طبیعی هم بسیار زیبا است. در اطراف کوه گولوک پارک کوهستانی و حفاظت شده‌ای به نام پارک گولوک قرار دارد. گونه‌های گیاهی و جانوری متنوعی در این پارک وجود دارند. به طور کلی شهر باستانی ترمسوس به همراه جنگل اطراف آن، فضای بسیار آرامی دارد و بازدید از آن ترجمه جالبی خواهد بود.

 

تاریخچه شهر باستانی ترمسوس

 

ساکنان شهر ترمسوس پیسیدیایی بودند و با یونانیان و رومیان تفاوت داشتند. خلق و خوی جنگجوی پیسیدیایی‌ها باعث شد ترمسوس در برابر اسکندر مقدونی تسلیم نشود. همچنین باید در نظر داشت که ترمسوس در کوهستان قرار گرفته بود و عوامل طبیعی هم محاصره و مبارزه با این شهر را دشوارتر می‌کردند. چندین سال پیش از میلاد مسیح، اهالی ترمسوس با جنگاوری خود توانستند رومیان را وادار به پذیرش شرایط خود کنند. رومیان پذیرفتند که ترمسوس شهری مستقل ولی متحد با آن‌ها باشد.

 

بازدید از شهر باستانی ترمسوس

همان‌ طور که در بخش ابتدایی اشاره کردیم بایستی برای دسترسی به ترمسوس،‌ مسافتی را کوهنوردی کنید. حتماً کفش و لباس مناسب بپوشید و با یک راهنما یا تور لیدر همراه شوید. البته کوهنوردی تا شهر ترمسوس، یک کوهنوردی آسان است و برای همگان ممکن می‌باشد. در همه فصل‌های سال می‌توانید از این مکان تاریخی دیدن کنید با این حال در فصل زمستان بارندگی‌های شدیدی در منطقه وجود دارد.

برای رسیدن به شهر ترمسوس از آنتالیا تاکسی دربست بگیرد که هزینه آن ۵۰ لیر است. همچنین می‌توانید از اتوبوس‌های مسیر کورکوتلی استفاده کنید که ۱۲ لیر هزینه دارد. از کورکوتلی تا ترمسوس مسیر ۹ کیلومتری در پیش خواهید داشت که می‌توانید با تاکسی یا پیاده طی کنید. بازدید از ترمسوس تقریباً ۳ ساعت طول می‌کشد پس بهتر است از صبح زود به طرف ترمسوس راه بیفتید.

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

شهر باستانی ترمسوس یکی از شهر‌های باستانی در کشور ترکیه است. این شهر در نزدیکی آنتالیا قرار گرفته و جزو معدود شهرهای قدیمی می‌باشد که تا به حال به خوبی حفظ شده است. ترمسوس ترکیه در ارتفاعات ساخته شده و اطراف آن را جنگل‌های انبوه کاج فرا گرفته‌اند. برخی باستان‌شناسان بر این باورند که وجود جنگل‌های کاج، شهر ترمسوس را از سیلاب‌ها و دیگر بلایای طبیعی به خوبی حفظ کرده‌اند.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  3 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
detail/801/شهر-باستانی-ترمسوس-آنتالیا
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد