شهر باستانی پرگه (همه آنچه پیش از رفتن باید بدانید)

شهر باستانی پرگه

شهر باستانی پرگه یکی از جاذبه‌های تاریخی در نزدیکی آنتالیا است. این مکان تاریخی در نوع خود کم‌نظیر بوده و در سطح جهانی شناخته شده است. تمدن‌هایی که در اطراف دریای مدیترانه شکل گرفتند قدمت چندین هزار ساله دارند که شهر باستانی پرگه هم یکی از آن‌ها است. در این مطلب کوتاه به معرفی شهر باستانی پرگا یا پرگه می‌پردازیم. اگر به آنتالیا سفر کردید پیشنهاد می‌کنیم در کنار جاهای تفریحی از مکان‌های تاریخی و شگفت انگیز آن هم بازدید نمایید.

 

شهر باستانی پرگه آنتالیا

شهر باستانی پرگه آنتالیا (به یونانی Perga ) پایتخت تمدن پامفیلا بوده است. این شهر در دوران امپراطوری یونانیان و رومیان اهمیت ویژه‌ای داشت و به سرعت رونق گرفت. اگر می‌خواهید از جاهای دیدنی آنتالیا بازدید کنید در میان لیست جاذبه‌های گردشگری، حتماً به پرگه برمی‌خورید. هنگام بازدید از این شهر باستانی می‌توانید بقایایی از ساختمان‌های مختلف مانند دروازه‌های رومی، طاق نصرت‌ها، آمفی تئاتر رومی، خانه‌ها و مقبره‌های مختلف را مشاهده کنید. از آنجایی که بیشتر گردشگران، آنتالیا را با سواحل زیبا و تفریحات دریایی می‌شناسند، امکان تاریخی آنتالیا طرفداران زیادی ندارند. بنابراین در شهر باستانی پرگه، گردشگران چندانی نخواهید دید و در آرامش این محیط باستانی، تجربه جالبی خواهید داشت.

 

موقعیت جغرافیایی شهر باستانی پرگه

پرگه در ۱۷ کیلومتری شرق آنتالیا قرار دارد. همان‌ طور که در بخش ابتدایی درباره تمدن‌های اطراف مدیترانه صحبت کردیم، پرگه و دیگر شهر‌های باستانی در ساحل مدیترانه، به دلیل آب و هوای مساعد، خاک حاصلخیز، موقعیت استراتژیک، دسترسی به دریا و … در امپراطوری‌های یونان، روم، بیزانس و حکومت عثمانی اهمیت داشتند. مزیت مهمی که شهر‌های نزدیک دریا داشتند این بود که می‌توانستند نمک دریا را استخراج کرده و با آن تجارت کنند. شهر باستانی پرگه هم در نزدیکی دریای مدیترانه قرار داشت و بسیاری از تاجران این شهر، نمک داد و ستد می‌کردند. اهمیت این ماده خوراکی در دوران باستان بیشتر از زمان حال بود. برای مثال در بسیاری مواقع، نمک به جای پول به کار می‌رفت.

 

تاریخچه شهر باستانی پرگه

شهر پرگه با هسته اصلی مذهبی و نیایش آرتمیس ساخته شد. قدمت این شهر بیش از ۱۰ هزار سال است. باستان‌شناسان بر این باورند که بخش زیادی از شهر پرگه زیر خاک مدفون بوده و در اکتشافات بعدی آشکار خواهد شد. اولین اکتشافات مربوط به شهر باستانی پرگه در سال ۱۹۴۶ میلادی انجام گرفت. این شهر در زمان کشور گشایی‌هایی اسکندر مقدونی، به طور کامل تسلیم او شد. پس از آن، شهر پرگه در قلمرو امپراطوری رومیان بود. بعد از میلاد مسیح، پولس مقدس در این شهر اولین موعظات اجتماعی خود را انجام داد. در امپراطوری بیزانس، پرگه به یکی از شهر های مهم مسیحیان تبدیل شد. پس از حمله اعراب، پرگه برای همیشه ویران شد و از رونق افتاد.

 

بازدید از  شهر باستانی پرگه

در همه فصل‌های سال می‌توانید از این شهر باستانی بازدید کنید ولی ما فصل زمستان را به دلیل برودت هوا و بارندگی، پیشنهاد نمی‌کنیم.

 

ساعات بازدید

نیمه اول سال، ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر

نیمه دوم سال، ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۵:۳۰ عصر

 

قیمت بلیط: ۳۵ لیر

 

برای دسترسی به شهر باستانی پرگه، باید از تور‌های گردشگری و یا تاکسی سرویس استفاده کنید. این شهر با آنتالیا ۱۷ کیلومتر فاصله دارد.

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

شهر باستانی پرگه یکی از جاذبه‌های تاریخی در نزدیکی آنتالیا است. این مکان تاریخی در نوع خود کم‌نظیر بوده و در سطح جهانی شناخته شده است. تمدن‌هایی که در اطراف دریای مدیترانه شکل گرفتند قدمت چندین هزار ساله دارند که شهر باستانی پرگه هم یکی از آن‌ها است. در این مطلب کوتاه به معرفی شهر باستانی پرگا یا پرگه می‌پردازیم.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
detail/800/شهر-باستانی-پرگه
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد