دروازه هادریان آنتالیا

آنتالیا

دروازه هادریان یا Haderian kapici یکی از زیباترین آثار تاریخی آنتالیاست. قدمت این دروازه به زمان امپراطوری رومی‌ها و سلطنت هادریانوس باز می‌گردد. این دروازه در زمان سفر هادریان به آنتالیا به افتخار او ساخته شد و تا کنون به بهترین شکل حفظ شده است. این دروازه در منطقه تاریخی کاله ایچی و در یکی از خیابان‌ها قرار دارد. شاید شما هم نام دروازه هادریان را شنیده باشید و بخواهید کمی درباره آن اطلاعات به دست بیاورید. در این مطلب به اختصار درباره دروازه هادریان صحبت خواهیم کرد.

 

معرفی دروازه هادریان آنتالیا

 

برای اینکه بتوانیم به خوبی درباره دروازه هادریان صحبت کنیم بهتر است کمی هم درباره هادریانوس بدانیم. هادریانوس یکی از امپراطور‌های بسیار تاثیرگذار در زمان سلطنت رومی‌ها بود. او علاقه زیادی به زنده نگه داشتن آداب، رسوم و هنر‌های یونان باستان داشت. به همین دلیل در سراسر قلمرو خود بناهای بسیاری خلق کرد که از معماری به سبک یونانی الهام گرفته بودند. وقتی او تصمیم گرفت از آنتالیا بازدید کند به افتخار ورودش، دروازه یا طاق نصرت زیبایی ساختند که از جنس سنگ‌های گرانیت بود.

دروازه هادریان یک طاق نصرت به سبک معماری یونانیان است که ۴ تکیه گاه دارد. هر تکیه گاه دارای ۲ ستون است به عبارتی دیگر ۸ ستون گرانیتی این طاق نصرت را پا بر جا نگاه داشته‌اند. بسیاری از باستان شناسان قدمت این طاق نصرت را پیش از زمان سفر هادریانوس می‌دانند. به نظر می‌رسد قبل از ساختن این دروازه بنای دیگری در این مکان قرار داشته و دروازه هادریان به آن الحاق شده است. همچنین باستان شناسان بر اساس تحقیقات میدانی متوجه شده‌اند که دروازه هادریان دارای دو طبقه بوده که در مرور زمان طبقه بالایی از بین رفته است.

قسمتی از ستون‌های دروازه هادریان در دوره امپراطوری بیزانس مرمت شده و همین بازسازی، دروازه را از صدمات جدی در طی چندین هزار سال نجات داده است. با همه فراز و نشیب‌ها، می‌توان گفت دروازه هادریان قدیمی‌ترین بنا در آنتالیا و زیباترین بنا به جا مانده از پامفیلیا می‌باشد.

 

چطور به دروازه هادریان برسیم؟

برای دسترسی به دروازه هادریان راه‌های مختلفی وجود دارد. توجه داشته باشید که این بنای تاریخی در منطقه کاله ایچی قرار گرفته و بازدید از آن رایگان است. دروازه هادریان یک طاق زیبا است که بر روی گذر عمومی قرار دارد. با تراموا، اتوبوس یا تاکسی خود را به منطقه تاریخی کاله ایچی و سپس دروازه هادریان برسانید. در منطقه کاله ایچی دیگر جاهای دیدنی آنتالیا هم قرار دارند که از نظر تاریخی ارزشمند می‌باشند. اگر از آن دسته گردشگرانی هستید که به شناخت واقعی شهر‌ها علاقه دارند پس حتماً در سفر به آنتالیا از منطقه تاریخی کاله ایچی دیدن کنید.

 

جاهای دیدنی در نزدیکی دروازه هادریان

از آنجایی که دروازه هادریان در منطقه کاله ایچی قرار گرفته است می‌توانید یک روز را به گشت و گذار در این منطقه اختصاص دهید. برای مثال مسجد و مناره ییولی، پارک توپخانه، موزه باستانی آنتالیا، مسجد محمود پاشا، برج ساعت و … در نزدیکی دروازه هادریان می‌باشند. در پایان روز می‌توانید یکی از کافه یا رستوران‌های کاله ایچی ار انتخاب کرده و خستگی خود را در کنید.

 

آدرس دروازه هادریان

آنتالیا، منطقه تاریخی کاله ایچی

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

دروازه هادریان یا Haderian kapici یکی از زیباترین آثار تاریخی آنتالیاست. قدمت این دروازه به زمان امپراطوری رومی‌ها و سلطنت هادریانوس باز می‌گردد. این دروازه در زمان سفر هادریان به آنتالیا به افتخار او ساخته شد و تا کنون به بهترین شکل حفظ شده است.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  3 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد