قلعه نادری قشم یا قلعه لافت | تاریخچه؛ آدرس، تصاویر

قلعه نادری قشم

قلعه نادری قشم یا قلعه لافت از جمله جاهای دیدنی قشم است. این قلعه یکی از آثار تاریخی جزیره می‌باشد که در بخش مرکزی شهرستان قشم قرار دارد. به طور دقیق‌تر می‌توان گفت قلعه نادری در جنوب روستای لافت و در انتهای یک تپه است. قلعه به شکل هندسی مربع ساخته شده و ۳ برج آن از هر ضلع قابل مشاهده هستند. قلعه نادری قشم تنها قلعه در جزایر خلیج فارس می‌باشد که به دست ایرانیان ساخته شده است. این بنا در سال ۱۳۸۱ شمسی در لیست میراث ملی ایران ثبت شد.

قلعه نادری قشم

 

تاریخچه قلعه نادری قشم

 

در بخش ابتدایی گفتیم که قلعه لافت تنها قلعه در جزایر خلیج فارس می‌باشد که توسط ایرانیان ساخته شده است. قلعه نادری حدود ۲۵۰ سال قدمت دارد و به دستور لطیف خان، امیرالبحر نادر شاه برای حفاظت از تنگه خوران احداث شد. ایرانیان قصد داشتند با ساخت این قلعه، بر تنگه خوران نظارت کنند زیرا این تنگه راه ارتباطی بین بندر لنگه، بندر کنگ و بندر عباس بود. در طی دوران مختلف، قلعه نادری حوادث و تغییرات مختلفی را از سر گذرانده است. برای مثال مدتی مسقطیان بر جزیره حکومت کردند که توسط زندیان اخراج شدند. دروازه‌های قلعه نادری به مسقط پایتخت عمان منتقل شد.

همچنین چندین توپ جز سلاح‌های مهم قلعه بود که در زمان سلطنت رضا شاه به بندر کنگ منتقل شدند. تنها یک توپ در قلعه لافت باقی ماند که در زمان ساخت بلوار ساحلی زیر جاده مدفون گشت. در ابتدا قلعه دارای ۵ برج بود که در حال حاضر تنها ۳ برج سالم باقی‌مانده است. این قلعه دیوار‌هایی داشت که دور روستای لافت را فرا می‌گرفت. امروزه تنها قسمت کوچکی از دیواره قلعه باقی‌مانده و بر روی تپه به نام کوه شهر قرار دارد.

 

معرفی قلعه نادری قشم

 

قلعه نادری از تاریخی ترین جاهای دیدنی قشم، روستای لافت را در برگرفته بود که در بخش قبلی گفتیم متأسفانه قسمتهای زیادی از دیواره قلعه از بین رفته است. در بخش شمال شرق قلعه نادری بندر لافت یک خندق بزرگ حفر شده است تا راهی برای دفع مهاجمان باشد. دروازه ورودی قلعه نیز در ضلع جنوبی آن قرار دارد. در دیواره‌های قلعه سوراخ‌های وجود دارد که برای قرارگیری توپ بکار می‌رفتند. دیوار‌ها، برج‌ها و دیگر قسمتهای قلعه نادری قشم از ساروج و گچ ساخته شده‌اند.

برای ساخت قلعه نادری، مصالحی مانند گچ را از معادن بندر خمیر به بندر لافت آورده‌اند. ساروج‌سازی نیز یکی از صنایع مهم بوده که در لافت وجود داشته است. در ساختمان اصلی قلعه لافت یک حلقه چاه وجود دارد. شواهد نشان می‌دهند که یک راه خروجی اضطراری و مخفی برای قلعه نادری وجود داشته که در گذر زمان زیر آوار و خاکبرداری‌ها مدفون شده است.

 

بازدید از قلعه نادری قشم

همان‌ طور که می‌دانید بهترین زمان برای سفر به جزیره قشم، فصل‌های پاییز و زمستان می‌باشند. در دیگر فصل‌ها، ممکن است تحمل گرما و شرجی برای افراد غیر بومی بسیار دشوار باشد. از آنجایی که بندر لافت دارای اسکله لندینگ کرافت است، بسیاری از گردشگران ابتدا وارد این بندر می‌شوند. اگر شما هم با خودروی شخصی وارد لافت شدید حتماً از جاهای دیدنی قشم در لافت بازدید کنید.

 

آدرس قلعه نادری قشم

جزیره قشم، بندر لافت، روبروی مسجد جامع

 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

قلعه نادری قشم یا قلعه لافت از جمله جاهای دیدنی قشم است. این قلعه یکی از آثار تاریخی جزیره می‌باشد که در بخش مرکزی شهرستان قشم قرار دارد. به طور دقیق‌تر می‌توان گفت قلعه نادری در جنوب روستای لافت و در انتهای یک تپه است. قلعه به شکل هندسی مربع ساخته شده و ۳ برج آن از هر ضلع قابل مشاهده هستند

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
قلعه نادری قشم
  • قلعه نادری قشم
اشتراک گذاری
مقالات مرتبط
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد