ژئوپارک قشم (معرفی کامل، سایت ها، آدرس، تصاویر)

ژئوپارک قشم

ژئوپارک قشم چیست؟ قشم جزیره‌ای شبیه به طرح دلفین در خلیج فارس است. جا‌های دیدنی قشم شامل تفریحات دریایی، فروشگاه های محلی، مراکز خرید، پدیده‌های طبیعی و … می‌باشند. توصیف هر یک از جاذبه‌های گردشگری این جزیره خود نیاز به مطلبی مجزا دارد. با این حال یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جزیره قشم، اهمیت آن از نظر پدیده‌های زمین شناسی می‌باشد. در جای جای قشم می‌توانید آثار دوره‌های مختلف زمین شناسی را مشاهده می‌کنید. گاهی قدمت این پدیده‌ها به میلیون‌ها سال می‌رسند.

سازمان جهانی یونسکو با ثبت ژئو پارک‌ها در نقاط مختلف جهان سعی در حفاظت و معرفی مناطقی مانند جزیره قشم دارد. در ادامه می‌خواهیم درباره مفهوم ژئو پارک صحبت کنیم و به طور مفصل به ژئو پارک قشم بپردازیم.

 

 ژئوپارک قشم

 

ژئو پارک چیست؟

ژئو پارک‌ ها مناطقی هستند که نشانگر تنوع عظیم زیستی و زمین شناسی کره زمین می‌باشند. ژئو پارک‌های یونسکو مناطقی هستند که با کمک جوامع محلی تقویت می‌شوند و توسعه می‌یابند. هدف یونسکو این است که تنوع زمین شناختی ژئو پارک‌ها به جهانیان معرفی شود و گردشگری پایدار برای توسعه هر منطقه بوجود بیاید.

 

ژئو پارک قشم

 

ژئو پارک قشم به دلیل موقعیت استراتژیک خود با وجود پدیده‌های زمین شناختی متعدد به عنوان تنها ژئو پارک خاورمیانه معرفی شد. در‌ واقع در سال ۲۰۰۶ میلادی ژئو پارک قشم در یونسکو ثبت شد. همان‌ طور که در بخش قبلی هم گفتیم یونسکو سعی دارد با توسعه اصولی ژئو پارک‌ها آن‌ها را از فرسایش حفظ کرده و به گردشگران معرفی کند. متأسفانه با مدیریت نادرست منطقه آزاد قشم، هیچ کدام از استاندارد‌های یونسکو رعایت نشدند و به همین دلیل ژئو پارک قشم در سال ۹۱ از لیست ژئو پارک‌های جهانی یونسکو خارج شد.

سازمان جهانی یونسکو انتظار دارد برای ژئو پارک‌ها هتل، اقامتگاه، مسیر دسترسی مناسب، تابلو راهنمایی و… ساخته شود. پس از روی کار آمدن دولت جدید، مدیریت منطقه آزاد قشم با همکاری مردم منطقه تمام تلاش خود را به کار بستند تا دوباره در سال ۹۶ منطقه قشم در لیست ژئو پارک‌های جهانی یونسکو قرار گرفت.

 

ژئو سایت‌های جزیره قشم

 

جزیره قشم دارای ۲۵ ژئو سایت است. در ادامه به معرفی اختصاری هر کدام ازاین ژئو سایت‌ها می‌پردازیم.

 

۱. دره ستارگان

این دره زیبا از صخره‌های آهکی رنگارنگی تشکیل شده که حاصل عقب نشینی دریا هستند. این پدیده در اثر میلیون‌ها سال تغییر در منطقه قشم بوجود آمده‌اند. موقعیت دره، جنوب شرقی قشم در نزدیکی روستای برکه خلف می‌باشد و یکی از معروف ترین جاهای دیدنی قشم به شمار می رود. 

 

۲. کورکوراکوه

کورکوراکوه شامل تپه ماهور‌هایی می‌باشد که توسط آب‌های جاری بوجود آمده‌اند و جنس بیشتر آن‌ها مارن است. کورکوراکوه یکی از ژئو سایت‌های قشم است و در نزدیکی روستای گیاهدان قرار دارد.

 

۳. بام قشم

بام قشم در منطقه غربی جزیره قرار دارد. بام یک فلات بوده و نسبت به نقاط دیگر قشم مرتفع‌تر است. صخره‌های بام قشم از جنس مارن و سلیت هستند که طی میلیون‌ها سال تغییرات زمین شناسی ساخته شده‌اند.

 

۴. دره تندیس‌ها

دره تندیس‌ها یکی دیگر از ژئو سایت‌های قشم است. این پدیده نیز از عقب نشینی دریا و فرسایش خاک و صخره‌ها در طی میلیون‌ها سال تشکیل شده و اشکالی شبیه به تندیس بوجود آورده است. دره تندیس‌ها در جنوب جنگل‌های حرا قرار دارد.

 

۵. دره شور

قدیمی‌ترین لایه‌های رسوبی و بلندترین قله جزیره در این منطقه قرار دارد و همچنین چشمه‌های سولفور باعث بوجود آمدن نقش و نگار‌های زیبایی در دره شور شده‌اند.

 

۶. تنگه چاه‌کوه

تنگه چاه‌کوه شباهت زیادی با دره ستارگان دارد ولی وسعت آن کمتر است. کف این دره سنگی  در اثر جاری شدن رود‌های خروشان و سیلاب‌ها تغییر شکل داده است.

 

۷. غار نمکدان

غار نمکدان قشم، طولانی‌ترین غار نمکی جهان است که حدود ۶۶۰۰ متر از مسیر آن کشف شده است.

 

۸. جزایر ناز

جزایر ناز دو جزیره نزدیک به قشم می‌باشند که در هنگام جزر به قشم متصل می‌شوند و در هنگام مد دوباره جدا می‌گردند. گونه‌های جانوری مختلفی در ساحل این جزیره زندگی می‌کنند.

 

۹. غار خربس

غار‌های خربس از جمله ژئو سایت‌های جزیره قشم هستند که در اثر میلیون‌ها سال تغییرات کره زمین ساخته شده و سپس در هزاران سال پیش به عنوان اقامتگاه انسانی انتخاب شده‌اند.

 

۱۰. جنگل‌های حرا

جنگل‌های حرا جزو گونه‌های گیاهی بسیار قدیمی بر کره زمین هستند که در طی میلیون‌ها سال توانسته‌اند با شرایط سخت زندگی کنند. این درختان در آب شور خلیج فارس رشد کرده‌اند و با هر مد دریا کاملاً به زیر آب می‌روند.

 

۱۱. روستای لافت

روستای لافت قدمتی بیش از هزار سال دارد و قدیمی‌ترین روستای منطقه قشم می‌باشد.

 

۱۲. کریان

دره‌ کریان بین کوه‌های دولاب قشم است. در این دره چاه‌هایی باستانی وجود دارد که به عنوان آب انبار به کار می‌رفته‌اند.

 

۱۳. پهنه‌های گلی

پهنه‌های گلی در سواحل جزیره قشم قرار دارند و بعد از جنگل‌های حرا و سواحل مرجانی جزو سومین اکوسیستم حساس محسوب می‌گردند.

 

۱۴. ساحل کرق

ساحل کرق پس از کرانه روستای گامبرون یک ساحل شنی است. این ساحل از نظر اکولوژیکی ارزش دارد زیرا زیستگاه جانداران منحصر بفرد می‌باشد.

 

۱۵. چاکاویر

چاکاویر از فرسایش صخره‌های سنگی در اثر باد و آب ساخته شده است. چاکاویر در نزدیکی روستای گوران قرار دارد.

 

۱۶. ژئو لینک

ژئو لینک مجموعه‌ای از پدیده‌های ناقدیس و تاقدیس است که در بخش جنوبی جزیره قرار دارد. ژئو لینک تقریبا نزدیک روستای سلخ می‌باشد.

 

۱۷. موزه ژئو پارک‌

موزه ژئو پارک در شهر قشم قرار دارد و ماکتی از تمام ژئو سایت‌های ژئو پارک قشم در آن نمایش داده می‌شود.

 

۱۸. تالاب پرندگان دوهک

در ساحل شمالی جزیره قشم، جایی که جریان آب بسیار کم است، تالابی بوجود آمده و محیط مناسبی برای حیات پرندگان و آبزیان می‌باشد. دوهک بیش از ۱۲۰ گونه پرنده و آبزی را درخود جای داده است.

 

۱۹. ساحل تخم گذاری لاک پشت‌ها

لاک پشت‌های پوزه عقابی، سواحل روستای شیب دراز را برای تخم ریزی فصل بهار انتخاب می‌کنند. در حال حاضر این بخش جزو ژئو پارک محسوب می‌شود.

 

۲۰. صخره خرچنگ‌ها

صخره‌ای در سواحل روستای ریگو وجود دارد که محل زندگی گونه‌های مختلفی از خرچنگ می‌باشد. این صخره نیز جزو ژئو سایت‌های قشم محسوب می‌گردد.

 

۲۱. خلیج دیرستان

خلیج دیرستان محلی است که در اواخر پاییز تا اوایل بهار میزبان گونه‌های مختلف دلفین می‌گردد. بسیاری از گردشگران با قایق به آبهای خلیج فارس می‌روند تا از نزدیک دلفین های بازیگوش را مشاهده کنند.

 

۲۲. باسعیدو

باسعیدو غربی‌ترین روستای جزیره قشم است. آثار زمین شناسی و باستانی زیادی در میان کوه‌های این روستا وجود دارد.

 

۲۳. بصیرا

بصیرا داری یک پدیده زمین شناسی است. این منطقه بین روستای گوری و مرادی قرار گرفته و از جریان آبهای خروشان ساختمان‌های پلکانی بوجود آورده است.

 

۲۴. دره قاضی

دره قاضی یکی از دیواره‌های عظیم در ژئو سایت‌های قشم است. این پدیده زمین شناسی در غرب جزیره قرار دارد.

 

۲۵. تنگه عالی

تنگه عالی در جنوب روستای چاهو شرقی قرار دارد. این تنگه شباهت زیادی با تنگه چاه‌کوه داشته و جزو ژئو سایت‌های قشم می‌باشد.

با بررسی اجمالی ۲۵ ژئو سایت جزیره قشم متوجه می‌شویم که این جزیره در جهان منحصر بفرد است و یک گنجینه ملی محسوب می‌شود. امیدواریم به این منطقه سفر کنید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید.

 

اطلاعات ژئو پارک قشم

چنانچه درباره ژئو پارک قشم نیاز به اطلاعات بیشتر یا مجوز خاصی دارید می‌توانید به وب سایت این مجموعه مراجعه کنید. سایت ژئو پارک قشم به آدرس www.qeshmgeopark.ir می‌باشد.

 

آدرس ژئو پارک قشم

 استان هرمزگان، منطقه ی آزاد قشم، خیابان ولیعصر، چهارراه پردیس، جنب موزه ژئوپارک جهانی قشم، ساختمان اداری ژئوپارک جهانی قشم

 

تلفن ژئو پارک قشم

۰۷۶۳۵۲۴۲۲۸۲

 

برای رزرو تور قشم با تورگردان همراه باشید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

ژئوپارک قشم چیست؟ قشم جزیره‌ای شبیه به طرح دلفین در خلیج فارس است. جا‌های دیدنی قشم شامل تفریحات دریایی، فروشگاه های محلی، مراکز خرید، پدیده‌های طبیعی و … می‌باشند. توصیف هر یک از جاذبه‌های گردشگری این جزیره خود نیاز به مطلبی مجزا دارد. با این حال یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جزیره قشم، اهمیت آن از نظر پدیده‌های زمین شناسی می‌باشد. در جای جای قشم می‌توانید آثار دوره‌های مختلف زمین شناسی را مشاهده می‌کنید. گاهی قدمت این پدیده‌ها به میلیون‌ها سال می‌رسند.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
 ژئوپارک قشم
  •  ژئوپارک قشم
  • ژئوپارک قشم
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد