درخت انجیر معابد قشم (معرفی، آدرس، تصاویر)

انجیر معابد قشم

درخت انجیر معابد قشم یکی از جاذبه‌های قشم می‌باشد. جا‌های دیدنی قشم تنها شامل تفریحات دریایی و مراکز خرید نیست. این جزیره زیبا با تعدادی زیادی جاذبه گردشگری طبیعی در نوع خود منحصر بفرد است. درخت انجیر معابد اساسا درخت خاصی است که از نظر ظاهری و نوع تکثیر با دیگران درختان متفاوت بوده و جزو گیاهان بسیار قدیمی بر روی کره زمین می‌باشد. انجیر معابد در مناطق گرم و مرطوب می‌روید مناطقی مانند شبه جزیره هند، حاشیه رود نیل، جنگل‌های استوایی و … خوشبختانه در جزیره قشم، کیش، استان بوشهر و سواحل استان سیستان و بلوچستان نیز تعدادی درخت انجیر معابد وجود دارند که تماشای آن‌ها خالی از لطف نیست.

درخت انجیر معابد قشم در منطقه توریان قرار گرفته و با یک حصار حفاظت می‌شود. در سفر به قشم، حتماً سری به منطقه توریان بزنید و این درخت عجیب را مشاهده کنید.

 

معرفی درخت انجیر معابد

 

در بخش قبلی گفتیم درخت انجیر معابد خصوصیات منحصر بفردی دارد. این درخت به شیوه بسیار خاصی تکثیر می‌گردد. دانه‌های درخت در میوه آن نهفته هستند که توسط پرندگان مختلف خورده می‌شوند. این پرندگان بر شاخسار درختان دیگر می‌نشیند حال اگر دانه انجیر به واسطه فضولات پرندگان بر خاک این درختان بیفتد سریعاً رشد می‌کند. دانه به سرعت ریشه می‌زند در‌ واقع تنها ریشه‌ها بزرگ می‌شوند سپس ریشه‌ها به درختان میزبان می‌چسبند و از رشد آن جلوگیری می‌کنند. به این ترتیب درخت انجیر معابد رشد کرده و اصطلاحاً درخت میزبان را خفه می‌کند.

یک درخت انجیر معابد، ظاهری چتری شکل دارد که ریشه‌های آن بلند و از خاک بیرون هستند. یک انجیر معابد کهنسال می‌تواند دارای شاخه‌هایی باشد که دقیقاً شبیه به ریشه هستند و در فضای بین چتر درخت و زمین معلق مانده‌اند. وقتی ریشه‌ها به زمین برسند یک درخت انجیر معابد دیگر را بوجود می‌آورند.

 

انجیر معابد در داستان‌ها

 

وجه تسمیه انجیر معابد این است که بوداییان اعتقاد دارند بودا برای مراقبه، در سایه این درخت می‌نشسته و ساعت‌ها مشغول عبادت بوده است. قدیمی‌ترین درخت انجیر معابد در هندوستان است که برخی عمر آن را سده پیش از میلاد مسیح می‌دانند با این حال درخت اصلی از بین رفته و شاخه‌ها دوباره تکثیر شده‌اند.

در کتاب انجیر معابد از نویسنده ایرانی احمد محمود هم داستان حول محور این درخت شکل می‌گیرد.

 

درخت انجیر معابد در قشم

 

حال که درباره ویژگی‌های درخت انجیر معابد صحبت کردیم شاید برای مشاهده آن از نزدیک تشویق شده باشید. این درختان در شرایط مناسب می‌توانند چند صد سال زندگی کنند. وقتی درخت اصلی از بین رفت ممکن است از شاخه‌های ریشه‌ای، درخت جدیدی رشد کند. انجیر معابد قشم حدود ۶۰۰ سال قدمت دارد و در حال حاضر با یک حصار حفاظت می شود. در گذشته بسیاری از مردم با بستن پارچه های رنگارنگ به ریشه‌های درخت به نوعی دخیل بسته‌اند.

انجیر معابد یا درخت سبز در میان جاهای دیدنی قشم قرار گرفته و دارای برگ‌های سبز است که براق و شکننده هستند. این درخت خزان کوتاهی دارد که معمولا باعث زرد شدن برگ‌های آن نمی‌شود برای همین عده‌ای این درخت را با نام درخت همیشه سبز می شناسند.

 

درخت انجیر معابد قشم کجاست؟

 

درخت انجیر معابد قشم واقع در جزیره قشم، منطقه توریان (تم سینتی) می‌باشد. بهتر است در ساعات روز برای بازدید درخت بروید تا دقیقا شاهد زیبایی آن باشید.

 

برای رزرو تور قشم با تورگردان همراه باشید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

درخت انجیر معابد قشم یکی از جاذبه‌های قشم می‌باشد. جا‌های دیدنی قشم تنها شامل تفریحات دریایی و مراکز خرید نیست. این جزیره زیبا با تعدادی زیادی جاذبه گردشگری طبیعی در نوع خود منحصر بفرد است. درخت انجیر معابد اساسا درخت خاصی است که از نظر ظاهری و نوع تکثیر با دیگران درختان متفاوت بوده و جزو گیاهان بسیار قدیمی بر روی کره زمین می‌باشد. انجیر معابد در مناطق گرم و مرطوب می‌روید. خوشبختانه در جزیره قشم، کیش، استان بوشهر و سواحل استان سیستان و بلوچستان نیز تعدادی درخت انجیر معابد وجود دارند که تماشای آن‌ها خالی از لطف نیست.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
detail/738/درخت-انجیر-معابد-قشم
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد