روستاهای ایران برای گشت و گذار در فصل بهار

.روستاگردی

روستاهای ایران برای تعطیلات نوروز

 

روستاهای ایران در آغاز فصل بهار می تواند بهترین مقصد برای تفریح و گردشگری باشد. بهاری که با تمام زیبایی هایش جسم و جان آدمی را می نوازد و طبیعتش هر لحظه آدمی را به دامان خود فرا می خواند. فرقی نمی کند چند ساله باشیم؛ برای ما ایرانی ها بهارهمیشه رنگ و بوی دیگری دارد و تعطیلات عید نوروز از آن اتفاقات شیرینی است که از کودکی با ما همراه بوده است. از شمال تا جنوب ایران، بهار در هر منطقه ای حال و هوای خاص خود را دارد و اکثر ما ایرانی ها قبل از شروع سال نو به فکر برنامه ریزی برای سفرهای نوروزی هستیم. اگر ذهنتان درگیر است که تعطیلات بهار سال 99 به کدام مناطق دیدنی ایران سفرکنید، باید بگوییم بعد از این همه دغدغه ذهنی و روزمرگی های زندگی شهری بهتر است کمی به خودتان آرامش بدهید. به دل طبیعت بزنید و سعی کنید مقدار زیادی از زمان خود را به دیدن روستاهای ایران اختصاص بدهید. دیدن زندگی ساده و بی آلایش روستاییان، طبیعت دلنشین روستا، دیدن خانه های کاهگلی و پنجره های چوبی مطمئنا حس بسیار خوبی را درشما ایجاد خواهد کرد. ضمن این که آب و هوای پاک و دلنشین روستا مطمئنا برای مدتی طولانی اثری مثبت بر روحیه شما خواهد داشت.

 

زندگی روستایی

 

روستای ابیانه

 

ابیانه به یاقوت سرخ ایران معروف است. اگر کاشان، اصفهان یا شهرستان نطنز را در برنامه سفرهای نوروزی خود قرار داده اید، سفر به روستایی کوهستانی را که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است فراموش نکنید. ابیانه در 40 کیلومتری شمال ‌غربی نطنز و 70 کیلومتری کاشان، در دامنه کوه کرکس قرار دارد. خوشبختانه از آنجایی که این اثر از روستاهای ایران در منطقه کوهستانی واقع شده و از شهرهای بزرگ و پرجمعیت دور بوده، بافت قدیمی خود را تا حد زیادی حفظ کرده است.

آب و هوای ابیانه معتدل است و مردم این روستای کوهستانی، در فصل زمستان بارندگی زیادی را تجربه می‌ کنند. بهترین فصل سفر به ابیانه، بهار است.

شکل روستای ابیانه نیز مانند اغلب روستاهای کوهستانی، پلکانی است و از خاک قرمز روستا در ساخت خانه‏‌ های ساده استفاده شده است. به همین دلیل تمام خانه‏‌ های این روستا، به رنگ سرخ دیده می شود. سرخیِ خاک ابیانه به دلیل وجود آهن در آن است. روستای ابیانه از دور به شکل یک لکه سرخ در دل کوه دیده می ‌شود.

ابیانه از جذاب ترین روستاهای ایران است. لباس ‌های سنتی که مردان و زنان آنجا بر تن دارند زیبایی آن را دوچندان کرده است؛ روستا پر است از زنانی که پیراهن گلدار و چارقد سفید می ‏‌پوشند و مردانی که کلاه نمدی به سر و گیوه به پا دارند. در ابیانه، در دل تپه ‏‌های روستا حفره‏‌ هایی وجود دارد که مردم روستا حفر کرده‌‏ اند و بدون اینکه ترسی از سرقت یا آسیب داشته باشند از آن ها به عنوان انبار وسایل غیرضروری یا آغل حیوانات، استفاده می‏‌ کنند.

آتشکده هرپک، موزه مردم شناسی، مرقد شاهزاده یحیی و شاهزاده عیسی، از جمله مکان‌ های دیدنی این روستا هستند که می توانید از دیدن آن لذت ببرید. جالب است بدانید بنا بر آمار، مردم ابیانه میانگین سنی بالایی دارند که بخشی ‌از آن به دلیل تغذیه سالم با غذاهای مقوی محلی مثل «گیپا» و «جوبن» است. در سفر به ابیانه چشیدن طعم لواشک های خوشمزه را فراموش نکنید.

 

ابیانه

 

روستای خورهه

 

اگر روستاهای ایران را در برنامه سفرهای نوروزی خود قرار داده اید روستای خورهه را در راس لیست دیدنی های این استان قرار دهید. دهستان خورهه در محدوده کوهستانی قرار گرفته که فصل بهار و پاییز هوایی ملایم و مطبوع و در تابستان گرمای لذت ‌بخشی دارد. خورهه در اوستا به معنی محل برآمدن خورشید است. این روستا هنوز بافت قدیمی و سنتی خود را حفظ کرده است و خانه‌ هایی که با گل و چوب ساخته شده در این روستا خودنمایی می ‌کند. رودخانه فصلی خورهه که از کنار این روستا عبور می‌کند، از کوه‌ های طایقان سرچشمه می‌ گیرد و زیبایی خاصی به منطقه داده است.

 

خورهه

 

روستاهای ایران جاذبه های طبیعی بسیاری دارند. این روستا نیز به داشتن غار شاه بلبل مفتخر است که در کوه ‌های بین خورهه و دلیجان واقع شده است. غار تاریخی لوراخ گاو از دیگر جاذبه ‌های طبیعی و تاریخی روستای خورهه است و در انتهای آن نیز چشمه کم ‌آبی جریان دارد.

در سفرتان به این روستا پیشنهاد می کنیم از محوطه تاریخی خورهه نیز دیدن کنید. این محوطه تاریخی از آثار تاریخی بجا مانده از دوره اشکانی، اسلامی و سلجوقی است که از یک بنای اربابی شامل بخش درونی، چند اتاق و محوطه بیرونی تشکیل شده است.

می‌ توانید به همراه خود از این روستا که از زیباترین روستاهای ایران محسوب می شود، بهترین سوغات و یادگاری‌ ها را بیاورید. انواع قالی و قالیچه‌ های کوچک در طرح‌ های روستایی و انواع جوراب‌ های پشمی و کرباسبافی توجه تان را جلب خواهد کرد. 

 

روستای خورهه

 

روستای کندوان

 

احتمالا تا به حال اسم روستای کندوان را زیاد شنیده ‌‏اید، اما برای اینکه زیبایی های این روستای کوهستانی را با تمام وجود حس کنید و شگفتی های آن را از نزدیک ببینید باید تبریز را در برنامه سفرهای نوروزی خود قرار دهید. کندوان که از زیباترین و خاص ترین روستاهای ایران است، در دامنه ‏‌های کوه سهند، در نزدیکی شهرستان اسکو و 62 کیلومتری جنوب‌غربی تبریز قرار دارد. روستای صخره‌ ایِ کندوان، پر از حفره‏‌ها وغارهای حفر شده در دل سنگ است. این حفره های سنگی حکم خانه‏‌ های اهالی روستا، آغل دام ‏‌ها و انبار وسایل غیرضروری یا یخچال‌ های طبیعی برای نگهداری خوراکی را دارد.

معماری خانه های این روستا که متفاوت و برخاسته از جبر طبیعت است موجب شده نام روستای کندوان در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردد. این صخره های سنگی و هرمی شکل و غارهای دستکن که به عنوان خانه های مسکونی استفاده می شود، یکی از شگفت انگیزترین روستاهای صخره ای جهان را پدید آورده است. اگر تمام دنیا را بگردید، شبیه روستای کندوان فقط یک روستای صخره‌‏ای به نام «کاپادوکیه» در ترکیه و یکی دیگر به نام «داکوتا» در آمریکا پیدا می‏‌ کنید، به همین دلیل هر سال تعداد زیادی جهانگرد خارجی به این روستا سفر می ‏‌کنند.

راستی اگر سرمایی هستید و دنبال لباس‏‌های پشمی درجه‌ یک می ‌‏گردید، یکی از مهم ‌ترین کارهای مردم این روستا بافتن لباس‏‌ هایی از جنس پشم گوسفندانی است که پرورش می ‌دهند. عسل هم از مهم‌ ترین محصولات روستاست. بهترین زمان برای سفر به کندوان، فصل بهار و تابستان است.

 

کندوان

 

روستای خرانق

 

دیدن بناهای قدیمی و منظره‌ های زیبای ایران، می ‌تواند تجربه‌ ای ارزشمند و داستان‌ هایی هیجان ‌انگیز را در تعطیلات نوروزی ما رقم بزند. اگر شهر تاریخی یزد مقصد سفر شما خواهد بود بهتر است سری هم به روستای 4500 ساله خرانق بزنید. این نقطه در مرکز شهر یزد به اندازه ای بین گردشگران اروپایی مورد توجه است که با شنیدن نام کشور ایران این روستا به ذهنشان می آید.

در روستای خرانق بخشی از مردم روستا دارای زندگی روستایی و قدیمی هستند که با ورود به بخش های مختلف این روستا می بینید که سکوت و آرامش عجیبی پابرجاست. روستای خرانق مکان ‌های دیدنی زیادی از جمله یکی از قدیمی ‌ترین و بزرگ ‌ترین قلعه‌ های مسکونی استان یزد را در خود جای داده است. جالب است بدانید این قلعه تاریخی، یکی از معدود قلعه‌ های جهان است که در آن خانه‌ های دو و سه طبقه وجود دارد و شبیه نمایشگاهی است که غرفه‌ هایش از خشت و گل ساخته شده اند.

کاروانسرا، حمام، آب انبار، منارجنبان و پل خرانق از دیگر آثار تاریخی روستای خرانق به شمار می روند که می توانید با دیدن آنها سیری در گذشته نیز داشته باشید.

 

خرانق

 

روستای سرآقاسید

 

به شما پیشنهاد می کنیم حتما سفر به جنوب غرب کشور را در برنامه تور نوروزی امسالتان قرار دهید. اگر دلتان می‌ خواهد مدتی دور از هیاهوی شهرهای بزرگ و مدرن، به جایی پناه ببرید که در آن خبری از مناسبات پیچیده زندگی شهری نیست، به روستای کوهستانی «سرآقاسید» سفر کنید. با سفر به این منطقه احساس می کنید که در تونل زمان سفر کرده‌‏اید و در انتهای یک جاده‏ پیچ در پیچ و باریک در استان چهارمحال و بختیاری سال ‌های طولانی به عقب برمی ‌گردید.

این روستا در 134 کیلومتری شهرکرد و در دامنه‏ قله «هفت تنان» رشته کوه زاگرس واقع شده و چینش پلکانی و معماری خشتی و گلی آن، آدم را به یاد روستای ماسوله گیلان می‏‌ اندازد. در فصل زمستان، وقتی در این روستا برف می ‌بارد خبری از بخاری و وسایل گرمایشی نیست و مردم با چاله‌ هایی که در زمین حفر کرده‌‏ اند و در آن آتش درست می ‌‏کنند، هم غذا می‌‏ پزند و هم خانه را گرم می‌‏ کنند.

 

روستای سر آقا سید

 

از آن جا که معمولا بارش برف راه‌ های روستا را بند می‏‌ آورد، مردم برای گذران این روزهای سخت برای خود مواد غذایی ذخیره می کنند. روایت‌ های زیادی درباره نام عجیب این روستا وجود دارد؛ از آن جا که این روستا مرقد امامزاده‌ ای معروف به «آقاسید» است، یکی از احتمالات این است که عشایر منطقه، زمانی که قصد داشتند به زیارت بروند می ‌گفتند: «می ‌روم سرِ آقاسید» و این عبارت، به تدریج روی کل آن منطقه ماند. اطراف روستای سرآقا سید پر از مکان‏‌های دیدنی است؛ مثلا می‌‏توانید در طول سفر خود از آبشار شیخ علی خان، غار یخی چما، پیست اسکی چلگرد و چال میشان که حتی در فصل تابستان هم پر از برف است دیدن کنید و اگر اهل هیجان هستید می ‌‏توانید در آن اسکی کنید. اگر تصمیم گرفتید به این روستا سفر کنید، بهترین زمان از شروع بهار تا یک ماه اول پاییز است.

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

فرقی نمی کند چند ساله باشیم؛ برای ما ایرانی ها بهار همیشه رنگ و بوی دیگری دارد و تعطیلات عید نوروز از آن اتفاقات شیرینی است که از کودکی با ما همراه بوده است. از شمال تا جنوب ایران، بهار در هر منطقه ای حال و هوای خاص خودش را دارد . اکثر ما ایرانی ها قبل از شروع سال نو به فکر برنامه ریزی برای سفرهای نوروزی هستیم.

انتشار :  6 اسفند 1398 به روزرسانی :  3 مرداد 1402 نویسنده :   راضیه احمدی
تصاویر مرتبط
کندوان
  • کندوان
  • زندگی روستایی
  • روستای سر آقا سید
  • روستای خورهه
  • ابیانه
  • خرانق
  • خورهه
  • .روستاگردی
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد