جلوگیری از انتقال ویروس کرونا در هواپیما

کرونا-در-هواپیما (3)

ویروس کرونا و راه های مقابله با آن

 

کرونا بیش از یک سال است که همه دنیا را درگیر کرده و عزیزان زیادی را از ما گرفته است.  ویروس کرونا که تمام قد مانند یک هیولا خود را به بحث داغ میان مردم تبدیل کرده و در جان خیلی از ما خصوصا افرادی که قصد سفر به کشورهای دیگر را دارند اضطراب و دلهره راه انداخته است. نقطه شروع این ویروس از شهر بزرگی به نام ووهان در مرکز چین بوده اما راه خود را به بسیاری دیگر از کشورهای جهان هم باز کرده و موجب نگرانی های بیشتری شده است. در این مقاله از تورگردان اطلاعاتی در خصوص چگونگی انتشار ویروس کرونا در هواپیما، امن ترین مکان برای نشستن و راه های پیشگیری از ابتلا به این بیماری آورده شده است. در ادامه با ما همراه باشید.

 

ویروس کرونا در هواپیما

 

 

ابتلا به ویروس کرونا در سفر

 

سفرهای جهانی راه های جدیدی را به روی بیماری های ناخوشایندی همچون کرونا و آنفلوآنزا که به مراتب خطرناک تر است باز می کنند اما چطور می توان از خطر ابتلا به این بیماری ها در امان ماند؟

هنگامی که یک بیماری واگیردار شروع به گسترش می کند طبیعی است که سفرهای هوایی برای ما نگران کننده باشند؛ خصوصا زمانی که دو ویروس خطرناک به طور هم زمان با هم در گردش هستند. ویروس کرونا که از چین ظهور کرده است ولی این روزها در چین تقریبا از بین رفته و بیشتر مردم در آنجا واکسینه شده اند. در ایران نیز به زودی مراحل واکسیناسیون را پشت سر می گذاریم و به زودی از شر این ویروس برای همیشه خلاص می شویم. 

درست است که هنوز اطلاعات خیلی زیادی درباره این ویروس باید کسب شود اما دانشمندان تا حدودی ویروس هایی مشابه ویروس کرونا و بیماری های تنفسی دیگر نظیر آنفلوآنزا را می شناسند. اما این ویروس چگونه در مکان های عمومی خصوصا در هواپیما منتشر می شود؟ و اینکه خطر ویروس کرونا در مقایسه با ویروس هایی نظیر آنفلوآنزا چقدر است؟

 

کرونا در سفر

 

 

به طور کلی بیماریهای تنفسی چگونه گسترش می یابند؟

 

اگر تا به حال موقع عطسه کردن با آرنج جلوی دهانتان را گرفته اید یا زمانی که کنار همکارتان در اداره نشسته اید و هنگام سرفه کردن سرتان را از او برمی گردانید تا سرفه تان را کنترل کنید از قبل اصول ابتلا به شیوع بیماری های تنفسی را می دانید. وقتی که فرد آلوده به ویروس سرفه یا عطسه می کند، قطرات بزاق، مخاط یا سایر مایعات بدن او بیرون می ریزد و زمانی که هر کدام از این قطرات بر روی صورت یا بدن شما بیفتد شما نیز در معرض آلودگی به ویروس قرار خواهید گرفت. این قطرات تحت تاثیر جریان هوا قرار نخواهند گرفت. طبق گفته امیلی لاندون مدیر بخش مبارزه با میکروب ها و کنترل بیماری های عفونی در دانشگاه شیکاگو زمان و فاصله مهم ترین چیزی است که فرد را در معرض آلودگی به ویروس قرار می دهد. قرار گرفتن در فاصله 2 متری فرد مبتلا به مدت ده دقیقه یا بیشتر می تواند سایر افراد را نیز در خطر آلودگی قرار دهد.

بیماری های تنفسی می توانند از طریق سطوحی که قطرات سرفه یا عطسه فرد بر روی آنها می نشیند مانند صندلی ها و میز غذای هواپیما منتشر شوند. اینکه ماندگاری این قطرات چقدر طول می کشد بستگی به سطح و قطره (مخاط، بزاق و ...) دارد. زمان ماندگاری ویروس ها بر روی سطوح به طور چشمگیری از ساعت ها تا ماه ها متفاوت است.

همچنین شواهدی وجود دارد که ویروس های تنفسی می توانند از طریق هوا در ذرات ریز و خشک و شناخته شده به عنوان ذرات معلق منتشر شوند. اما به گفته آرنولد مونتو، استاد اپیدمیولوژی و بهداشت عمومی جهانی در دانشگاه میشیگان، این مکانیسم اصلی انتقال نیست.

 

نقشه ابتلا به ویروس کرونا در هواپیما

 

 

جلوگیری از انتقال ویروس کرونا در هواپیما

 

فرودگاه های بزرگ غربال گری مسافران مشکوک به ویروس کرونا را آغاز کرده اند و بیش از سی ایرلاین از جمله دلتا، امریکن و یونایتد پروازهای خود را به سرزمین منشا این ویروس یعنی چین لغو کرده اند. اما این اقدامات ممکن است تفاوتی به حال کسانی که مجبورند سوار هواپیما شوند نداشته باشد.

با این همه شما می توانید از کسانی که در حال عطسه کردن در صف پرواز هستند دوری کنید اما باز هم کم و بیش در معرض ابتلا به این ویروس هستید مثل زمانی که در حال بستن کمربند ایمنی هستید و ممکن است ویروس در هر نقطه ای از آن کمین کرده باشد. اما در حال حاضر خطوط هواپیمایی مانند Thai Airways شروع به ضد عفونی کردن کابین های داخل هواپیما نموده اند.

سازمان بهداشت جهانی در رابطه با این موضوع صندلی شخص مبتلا به ویروس کرونا را دو ردیف و بیشتر از دو متر از سایر افراد تعریف می کند. اما مسافران مدام در حالت نشسته نیستند خصوصا پروازهایی که بیشتر از چند ساعت طول می کشد. ممکن است مسافران بخواهند به سرویس بهداشتی بروند، پایشان را دراز کنند و یا از محفظه بالای سرشان وسیله ای بردارند.

طبق گفته CDC (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری) افرادی که خطر احتمال آنها به ویروس، زیاد یا متوسط است، باید سریع قرنطینه شوند و در‌ صورتی‌ که چنین مسافرانی در پرواز حضور دارند بلافاصله پس از فرود هواپیما باید با آمبولانس یا خودروهای شخصی که سرنشینانشان از ماسک استفاده می کنند به مراکز درمانی انتقال داده شوند. اشخاصی که خطر ابتلای آن‌ها به کرونا کم است و تنها مشکوک به این ویروس هستند نیز باید از سفرهای هوایی طولانی مدت خودداری کنند و از استفاده از وسایل نقلیه عمومی نظیر اتوبوس، قطار و همچنین شرکت در فعالیت‌ های گروهی و ارتباط با دیگران نیز پرهیز نمایند.

 

ضد عفونی هواپیما

 

 

مسافران کنار پنجره خوش شانس ترند

 

در سال 2003 در پرواز هنگ کنگ به پکن یکی از مسافران مبتلا به نوعی از ویروس کرونا به نام سارس سایر مسافرانی را که با فاصله دو ردیف از او نشسته بودند را به این ویروس آلوده کرد. به گفته مجله پزشکی نیو انگلند طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی 45 درصد افرادی که به این ویروس مبتلا شده بودند جان خود را از دست دادند.

با توجه به این اتفاقات تیمی از محققین بهداشت تصمیم گرفتند اقداماتی را در خصوص کاهش احتمال ابتلا به ویروس در مسافران انجام دهند.

مسافران نزدیک به پنجره هواپیما کمترین تماس با افراد آلوده را دارند اما بیماری ها عموما به افرادی منتقل می شوند که فقط یک ردیف با فرد آلوده فاصله دارند.

تیم تحقیقاتیFlyHealthy  رفتارهای مسافران و خدمه را در 10 پرواز بین قاره ای ایالات متحده از حدود سه ساعت و نیم تا پنج ساعت مشاهده کرد. آنها نه تنها به نحوه حرکت افراد در کابین، بلکه در نحوه تأثیرگذاری این تعداد و مدت زمان تماس آنها با دیگران پرداختند. این تیم می خواست تخمین بزند که چند برخورد نزدیک ممکن است امکان انتقال را در طول پروازهای بین قاره ای داشته باشد.

همانطور که این مطالعه در سال 2018 نشان داد، بیشتر مسافران عموماً برای استفاده از سرویس بهداشتی یا چک کردن وسایل در محفظه بالای سرشان در طی این پروازها​​، صندلی خود را ترک می کردند. به طور کلی، 38 درصد مسافران یک بار و 24 درصد بیشتر از یک بار این کار را انجام می دادند. 38 درصد دیگر در کل پرواز روی صندلی های خود نشسته بودند.

بر این اساس ، مسافرانی که روی صندلی کنار پنجره نشسته بودند به مراتب کمتر از افراد در صندلی های دیگر برخورد نزدیک داشتند؛ تعداد تماس های این مسافران به طور متوسط ​​12 بار و مسافران صندلی های میانی و راهرو به ترتیب 58 و 64 بار بود.

انتخاب صندلی کنار پنجره هواپیما به مراتب احتمال ابتلا به ویروس کرونا را کاهش می دهد اما همانطور که در نمودار این تیم نشان داده شده طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی مسافران دیگر نیز دو ردیف با افراد مبتلا به ویروس فاصله دارند که احتمال آلوگی را بسیار کاهش می دهد. اما داستان جایی تغییر می کند که یکی از خدمه هواپیما آلوده به ویروس باشد. از آنجایی که این افراد مدام در حال تعامل با مسافران و حرکت در راهرو هستند ضروری است که از همراهی این پرواز خودداری کنند.

 

ضد عفونی هواپیما برای کرونا

 

 

انتقال ویروس کرونا و راه های پیشگیری از آن

 

همان طور که گفته شد هنوز مشخص نشده که ویروس کرونا از چه روشی سریع تر انتقال پیدا می کند. این امر می تواند در درجه اول از طریق قطرات تنفسی، تماس جسمی با بزاق یا اسهال و به دنبال آن مصرف مواد آلوده به ویروس یا شاید حتی ذرات معلق در هوا باشد. در واقع نوع جدید ویروس کرونا از بسیاری جهات مانند سارس رفتار می کند و از حیواناتی نظیر خفاش به انسانها سرایت کرده است. نشانه های این بیماری ممکن است تا دو هفته ظاهر نشود؛ این بدان معنی است که ممکن است افراد بیمار شوند و قبل از بروز علائم، بیماری را منتقل کنند.

با توجه به این موارد، بهتر است وقتی که در هواپیما هستید از راهنمایی های CDC در مورد بیماری های مسری پیروی کنید. همچنین با تقویت سیستم ایمنی بدن از جمله خواب کافی، تغدیه مناسب و رعایت نکات بهداشتی نظیر:

  • شستن دستها با آب و صابون و ژل های ضد عفونی کننده
  • استفاده از محلول ضدعفونی الکلی پس از تماس با سطوح خارجی (به خصوص اینکه شواهدی مبنی بر این موضوع وجود دارد که ویروس کرونا حدود سه الی دوازده ساعت بیشتر از ویروس های دیگر ماندگاری دارد)
  • خودداری از تماس با مسافرانی که علایم سرماخوردگی یا آنفلوآنزا دارند
  • استفاده از دستکش در مکان های عمومی
  • استفاده از دستمال کاغذی یک بار مصرف
  • و ....

از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنید. لازم به ذکر است بیشتر افرادی که از طریق این ویروس جان خود را از دست داده اند، افراد پیر یا سالخورده ای بوده که از قبل بیماری های مزمن دیگری مانند فشار خون بالا یا دیابت داشته اند. بنابراین باید از این افراد نسبت به کودکان مراقبت بیشتری نمود.

 

 

این را نیز می پسندید: ویروس کرونا در سفر

 

 

ویروس کرونا و سفر به چین

 

در‌ حال‌ حاضر، کرونا در خارج از چین نیز در‌ حال گسترش است؛ اما به نظر می ‌رسد سرعت ابتلا به این ویروس در آینده افزایش خواهد یافت. عده‌ای از افرادی که تاکنون به چین سفر نکرده‌ اند نیز به این ویروس مبتلا شده‌ اند که موضوع نگران‌کننده‌ ای است. طبق مشاهدات و آمار ارائه شده از مردم و دولت چین، ویروس کرونا در شهرهای پکن و شانگهای مشاهده نشده و دولت چین اقدامات بهداشتی و ایمنی کاملی را انجام داده است. با این حال کسانی که می خواهند جانب احتیاط را رعایت کنند بهتر است تورهای داخلی یا سفر به دیگر کشورها در تعطیلات نوروز را جایگزین سفر به چین کنند.

 

برای رزرو تورهای داخلی و تهیهی بلیط هواپیمای داخلی و خارجی با تورگردان همراه باشید.

 

منابع:

nationalgeographic

Lonelyplanet

 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

کرونا بیش از یک سال است که همه دنیا را درگیر کرده و عزیزان زیادی را از ما گرفته است. ویروس کرونا که تمام قد مانند یک هیولا خود را به بحث داغ میان مردم تبدیل کرده و در جان خیلی از ما خصوصا افرادی که قصد سفر به کشورهای دیگر را دارند اضطراب و دلهره راه انداخته است. نقطه شروع این ویروس از شهر بزرگی به نام ووهان در مرکز چین بوده اما راه خود را به بسیاری دیگر از کشورهای جهان هم باز کرده و موجب نگرانی های بیشتری شده است.

انتشار :  3 اسفند 1398 به روزرسانی :  2 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
نقشه ابتلا به ویروس کرونا در هواپیما
  • نقشه ابتلا به ویروس کرونا در هواپیما
  • ویروس کرونا در هواپیما
  • کرونا در سفر
  • ضد عفونی هواپیما
  • ضد عفونی هواپیما برای کرونا
  • کرونا-در-هواپیما (3)
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد