عواقب افزایش قیمت بنزین و تاثیر آن بر صنعت گردشگری

گرانی-بنزین-سفر

با گران شدن بنزین بدون شک مردم، دیگر رغبتی نخواهند داشت با خودرو و وسیله نقلیه شخصی به سفر بروند چون میزان سوخت مورد نیاز برای سفرهای جاده ای هزینه ای سه برابر هزینه های قبلی را به دنبال خواهد داشت ولی شاید در این اوضاع استقبال از تورهای گردشگری و تهیه بلیط قطار و هواپیما به صرفه تر باشد. باید دید تا چند ماه آینده گرانی بنزین بر قیمت بلیت های هواپیما و قطار و تورهای مسافرتی تاثیر می گذارد یا اینکه این موضوع به کنترل در می آید و صنعت گردشگری همانند گذشته به کار خود ادامه می دهد. با تورگردان همراه باشید تا در خصوص زمینه ها و نتایج گرانی بنزین بیشتر صحبت کنیم.

 

گرانی بنزین و سفر

 

گرانی بنزین چه عواقبی در پی خواهد داشت؟

 

 دولت از مزایای گرانی بنزین سخن می گوید و وعده هایی می دهد که درآمد حاصل از آزادسازی بنزین را به جیب مردم بریزد ولی عده ای هنوز خوشبین نیستند و معتقدند گران شدن بنزین با تورم و گران شدن بسیاری از اقلام و اصناف همراه خواهد بود. آنچه به صنعت گردشگری مربوط می شود این است که تا کنون هیچ تغییر یا خبری از گرانی سفر و تورهای مسافرتی نیست.

بنا بر وعده های دولت آقای روحانی قرار است که در روزهای آینده طی چند نوبت مبالغی تحت عنوان یارانه معیشتی و یارانه سوخت به حساب سرپرستان خانوار و خانواده هایی که درخواست دریافت این یارانه را داشته اند واریز شود. از سوی دیگر مقامات کشور به مردم اطمینان داده اند که جلوی سوءاستفاده اصنافی را که معمولا از این فرصت ها استفاده کرده و به گران کردن اقلام، خدمات و محصولاتشان می پردازند بگیرند. اگر این وعده ها تحقق یابد تا حد زیادی جلوی تورم گرفته خواهد شد و پول بنزین به جیب مردم متوسط به پایین جامعه بر می گردد. با این حال با گران شدن بنزین، حمل و نقل عمومی و سفر تا حد زیادی تحت الشعاع قرار می گیرد.

بسیاری از مردم به سفرهای جاده ای علاقه داشتند و معمولا سفرهای داخلی را با خودروهای شخصی خود انجام می دادند. این افراد معمولا باک بنزینشان را پر می کردند و به مدد ماشین های دوگانه سوز یا حتی تک سوختی راهی سفر می شدند. حالا با شرایط جدید این افراد چه می کنند؟؟ بسیاری از مردم اگر اهل سفر جاده ای هم نباشند حداقل یکبار در عمرشان اینگونه سفر کردن را امتحان کرده اند. سفر با وسیله نقلیه شخصی مزایایی دارد. از جمله اینکه شخص می تواند طبق برنامه خودش براند و در میانه مسیر از سایر جاذبه های گردشگری بین راهی دیدن کند. ولی با وضعیت گرانی بنزین در بهمن ماه سال 98 هزینه بنزین آزاد سه برابر شده است و اگر کسی هنوز کارت سوخت تهیه نکرده باشد باید تا سه برابر فقط برای بنزین هزینه کند. باید دید هزینه یا اعتبار بنزین سفر در عید نوروز به حساب مردم واریز می شود یا خیر؟

 

سفر با خودرو شخصی

 

سفر با هواپیما و قطار به جای خودروی شخصی

 

بهترین راهکار برای فرار از معضل گرانی سوخت، سفر با وسایل حمل و نقل عمومی است. در همین روزهای ابتدایی اجرای طرح افزایش قیمت بنزین بسیاری از مردم در رفت و آمدهای درون شهری به وسایل حمل ونقل عمومی به خصوص مترو و قطارشهری روی آورده اند و یا از اتوبوس های شهری استفاده می کنند. در این میان مقامات شهری باید بر سطح کیفی و کمی شبکه حمل و نقل عمومی بیفزایند.

بهترین راهکار برای سفر در شرایط فعلی استفاده از قطار و هواپیماست. در مسیرهایی مثل تهران- مشهد یا مسیرهای دور رفت و آمد با خودروی شخصی اصلا مقرون به صرفه نیست و استفاده از سفر هوایی بسیار اقتصادی تر است. مردم و مسئولین صنعت گردشگری هنوز در شوک به سر می برند و بازتاب های گرانی بنزین چندان روشن نیست. تا چند ماه آینده و با شروع سفرهای نوروزی سال 1399 به روشنی می توان تاثیر گرانی بنزین بر سفر و صنعت گردشگری را تحلیل و بررسی نمود.

 

بری رزرو انواع تورهای ارزان و تورهای لحظه آخری به منوی تورهای داخلی و خارجی تورگردان مراجعه کنید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

با گران شدن بنزین بدون شک مردم، دیگر رغبتی نخواهند داشت با خودرو و وسیله نقلیه شخصی به سفر بروند چون میزان سوخت مورد نیاز برای سفرهای جاده ای هزینه ای سه برابر هزینه های قبلی را به دنبال خواهد داشت ولی شاید در این اوضاع استقبال از تورهای گردشگری و تهیه بلیط قطار و هواپیما به صرفه تر باشد. باید دید تا چند ماه آینده گرانی بنزین بر قیمت بلیت های هواپیما و قطار و تورهای مسافرتی تاثیر می گذارد یا اینکه صنعت گردشگری همانند گذشته به کار خود ادامه می دهد.

انتشار :  3 آذر 1398 به روزرسانی :  3 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
گرانی بنزین و سفر
  • گرانی بنزین و سفر
  • سفر با خودرو شخصی
  • گرانی-بنزین-سفر
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد