موزه بزرگ خراسان در حاشیه پارک کوهسنگی

موزه-بزرگ-خراسان--تورمشهد-خدنگی-تورگردان (13)

موزه بزرگ خراسان از مهمترین جاذبه های تاریخی این شهر به شمار می رود که در حاشیه پارک کوهسنگی با بنایی بزرگ و گنبدی خودنمایی می کند. آثار جای گرفته در این موزه، خبر از تاریخ و تمدنی غنی در این خطه از کشور می دهد و می تواند ساعت ها افراد هنر دوست و علاقمند به تاریخ را سرگرم کند. زمینه تاریخی این موزه دلیل بر آن نیست که سایر افراد نتوانند از آن استفاده کنند. این موزه بخش هایی مربوط به کودکان، آثاری مرتبط با معماری، یادگارانی از فرهنگ زنان و بخش های مختلف زندگی اجتماعی و نظامی گذشته گان را به نمایش گذاشته است. برای بازدید از موزه باید چشمانی تیزبین داشت  با دقت هر سه طبقه آن را موشکافی کرد. آنگاه می توانی بال بگشایی و از هزاره ششم پیش از میلاد تا دوره اسلامی سیر کنی و دست آخر به دست ساخته های هنری کنوی و سنگ های قیمتی حال حاضر در موزه دلخوش داشته باشی. در ادامه به معرفی موزه بزرگ خراسان و آثار موجود در آن می پردازیم.

 

موزه بزرگ خراسان

 

قیمت بلیط: هر نفر 1500 تومان

ساعت بازدید: هم هروزه 9 صبح تا 9 شب

مدت زمان بازید از موزه: بسته به میزان علاقه، بین 1تا 3 ساعت

آدرس موزه بزرگ خراسان: در کناره پارک کوهسنگی از سوی بلوار شهید منتظری و نزدیکی میدان تلویزیون پیداست.

موزه بزرگ خراسان از موزه هایی است که به تازگی افتتاح شده است و هنوز برای بسیاری از افراد ناشناخته مانده است.

 

 

برای کسب اطلاعات راجع به جاذبه های تفریحی، تاریخی، هنری و زیارتی در مشهد مقاله جامع « جاهای دیدنی مشهد » را حتما ببینید.  

 

 

معماری موزه بزرگ خراسان

 

موزه بزرگ خراسان از معماری خاصی بهره برده است که یادآور یکی از آثار مهم خراسان یعنی عمارت خورشید در کلات نادری است. طرح های متعددی برای احداث موزه بزرگ خراسان ارائه شد ولی از بین همه آن ها طرح مرحوم دکتر محمد امین میرفندرسکی پذیرفته شد. این طرح برگرفته از بنای عمارت خورشید در کلات نادر است. نمای بیرونی طرحی سنتی و ایرانی-اسلامی دارد ولی از درون سازه ای کاملا مدرن و پیشرفته است که با بهره گیری از نوین ترین فناوری ها و با بالاترین استانداردها ساخته شده است. بعد از قطعی شدن طرح بنا،  طی توافقنامه ای میان شهرداری مشهد و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، ۴۹۰۰ متر مربع از اراضی پارک کوهسنگی برای ساخت این موزه در اختیار اداره کل میراث قرار گرفت. عملیات احداث ساختمان موزه در نیمه دوم سال 82 شروع شد و نهایتا در سال 93 به اتمام رسید.

 

موزه بزرگ خراسان

 

زیربنای ساختمان ۱۸۰۰۰ متر است و ۵۳ متر ارتفاع را در۱۲ طبقه جای داده است، منتها در حال حاضر تنها سه طبقه از آن به عنوان موزه در معرض دید بازدیدکنندگان است. بخش هایی از ساختمانِ موزه به نام طراحان بنا، دکتر میرفندرسکی، دکتر باقر آیت الله زاده شیرازی و مهندس کازرونی نامگذاری شده است.

 

موزه بزرگ خراسان

 

بخش های مختلف موزه بزرگ خراسان

 

می توان گفت این موزه هنوز چندان پر و پیمان و پر اثر نیست ولی همان آثارِ موجود، به خوبی تاریخ مختصری از شهرهای مختلف استان خراسان مثل شادیاخ نیشابور، دشت طوس، درگز، خواف، روستای چشام سبزوار، تپه دامغانی سبزوار، تپه دامغانی خراسان و غیره به نمایش می گذارد. گاه بعضی آثار خاص در این موزه به نمایش گذاشته می شود. برای مثال نمایش سرِ سرباز هخامنشی در موزه بزرگ خراسان با استقبال خوبی مواجه شد.

بخش های مختلف آن از جمله بخش های قرآن نفیس؛ فرش و منسوجات(لباس)؛ سفال و شیشه؛ نگارگری و کتابت؛ فلز و چوب و غیره است. از این ها مهم تر بخش های تاریخی و پیشا تاریخی موزه بر غنای آن افزوده است. دراینجا به صورت خلاصه به بخش های مختلف موزه می پردازیم.

 

موزه بزرگ خراسان

 
۱.سالن نمایشگاه و موزه

فضای نمایشگاه و موزه در 3 طبقه جای گرفته و بخشی از طبقه اول، طبقات دوم و سوم را اشغال کرده است و فضایی بی نهایت دلباز دارد. از پنجره های میانی می توان چشم اندازی از پارک کوهسنگی و کوه را نیز تماشا کرد.  مساحت این بخش حدود ۲۷۰۰ مترمربع است و در آن نمایشگاه های دوره ای و فصلی برگزار می شود. در این سالن ها آثار تاریخی و همچنین کارهای هنری هنرمندان معاصر به صورت تلفیقی به نمایش در آمده است.

این فضای نمایشگاهی، هسته اصلی موزه است و بیشتر آثار آن از منطقه خراسان بزرگ است. مخزن اشیاء منقول موزه مجهز به مدرن ترین امکانات امنیتی ضد زلزله، ضد حریق و صدمات نظامی است.

 

موزه بزرگ خراسان

 
2.بخش مرمت

آزمایشگاه حفاظت و مرمت اشـیاء تاریخی و تزئینات تاریخی به نام مرحوم دکتر باقر آیت الله زاده شـیرازی از امکانات و تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی تخصصی حفاظت و مرمت برخوردار است و مشتمل بر بخش های پژوهش، مستندسازی و مطالعات اشیاء تاریخی و تزئینات معماری است.

 

3.سالن اجتماعات

سالن اجتماعات موزه بزرگ خراسان به نام مرحوم دکتر محمدامین میرفندرسک نیز به سیسـتم های سمعی و بصری با ظرفیت ۱۴۰ نفـر  تجهیز شده است.

 

4.کتابخانه

کتابخانه تخصصی مرحوم مهندس سراج الدین کازرونی با گنجایش بالغ بر ۵۰۰۰ جلد کتاب، سند و عکس تخصصی، محلی برای مطالعه و رفت و آمد پژوهشگران و علاقه مندان به این حوزه است.

 

رزرو تور مشهد با ارزان ترین قیمت در سایت تورگردان

 

موزه بزرگ خراسان

 

آثار موزه بزرگ خراسان

 

آثار پیشا تاریخی

اشیاء پیش از تاریخ: شامل ظروف سفالین، شمشیرها و سرنیزه ها، پیکرک ها و ابزارهای سنگی. این موزه مشتمل بر آثاری از هزاره 6 قبل از میلاد و هزاره اول قبل از میلاد است.

 

آثار تاریخی

آثار دوران تاریخی به دو بخش پیش از اسلام و بعد از اسلام تقسیم می شود. آثار پیش از اسلام به دودمان های هخامنشی، اشکانی، سلوکی و ساسانی بر می گردد  و آثار پس از اسلام از دوره های سلجوقی، خوارزمشاهی، افشار، صفوی، قاجار، سده های سوم، چهارم، ششم و هفتم هجری است. از دوران ساسانی نام خراسان در اسناد تاریخی به کار رفته است. خراسان بزرگ امروزه مناطقی همچون افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان و... را در بر می گیرد.

 

موزه بزرگ خراسان

 

آثار موجود در موزه مشتمل بر قرآن های دست نویس و هنری بر روی چرم، زیارتنامه عاشورا به صورت طومار،   آثار خوشنویسی، قالیچه های نفیس و بسیار زیبا، دیوارهای کاشیکاری شده و بخش هایی از ساختمان های بزرگ خراسان مثل آجرکاری ها، الواح و قطعات گچبری شده(دوران اسلامی و پیش از اسلام)؛ جواهردان، کاسه، بشقاب، کت و لباس، تنگ دسته دار، قدح پایه دار، گلدان پاپیه ماشه، پیکره های سفالی، مهره و گردن آویز، بشقاب، کاسه، لگن، آبریز مفرغی و بسیاری آثار ریز و درشت در جنس های سفالین، برنزی، مطلا، ملیله دوزی که با قلمزنی و گچبری و دیگر تزئینات هنری آراسته شده اند.

 

موزه بزرگ خراسان

 

در طبقه اول موزه بزرگ خراسان بخشی به عنوان موزه کودک و نوجوان ( تصویر بالا) اختصاص یافته است. در این بخش دست ساخته های کودکان یا آثاری مربوط به آن ها مثل جغجغه، مهره و تندیس و پیکره های حیوانی و انسانی با مفاهیم انتزاعی کودکانه به چشم می خورد. از جاذبه های این بخش چشم زخم های متنوعی با رنگ های آبی است که نشان دهنده سابقه این مفاهیم از گذشته تا کنون در ایران زمین دارد.

 

برای رزرو تور ارزان مشهد و سایر تورهای لحظه آخری ایران و جهان به منوی تور در سایت تورگردان مراجعه کنید.

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

موزه بزرگ خراسان از مهمترین جاذبه های تاریخی این شهر به شمار می رود که در حاشیه پارک کوهسنگی با بنایی بزرگ و گنبدی خودنمایی می کند. آثار جای گرفته در این موزه، خبر از تاریخ و تمدنی غنی در این خطه از کشور می دهد و می تواند ساعت ها افراد هنر دوست و علاقمند به تاریخ را سرگرم کند.

انتشار :  17 شهریور 1398 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
موزه بزرگ خراسان
  • موزه بزرگ خراسان
  • موزه بزرگ خراسان
  • موزه بزرگ خراسان
  • موزه بزرگ خراسان
  • موزه بزرگ خراسان
  • موزه بزرگ خراسان
  • موزه بزرگ خراسان
  • موزه بزرگ خراسان
  • موزه-بزرگ-خراسان--تورمشهد-خدنگی-تورگردان (13)
  • موزه-بزرگ-خراسان--تورمشهد-خدنگی-تورگردان (6)
  • موزه-بزرگ-خراسان--تورمشهد-خدنگی-تورگردان (15)
  • موزه-بزرگ-خراسان--تورمشهد-خدنگی-تورگردان (11)
  • موزه-بزرگ-خراسان--تورمشهد-خدنگی-تورگردان (10)
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد