جاهای دیدنی ماسوله | معرفی مکان های تاریخی و جاذبه های طبیعی ماسوله

جاهای دیدنی ماسوله

شاید تصور کنید که جاهای دیدنی ماسوله به همان خانه‌های پلکانی و حیرت انگیز در دل کوه ختم می‌شود؛ اما هرگز اینطور نیست. در کنار خانه‌هایی که با مناظر بکر و سرسبز احاطه شده‌اند، آبشارها، چشمه‌ها، مکان های تاریخی، بازارهای قدیمی و خاطره‌انگیز، امام زاده‌هایی با معماری منحصر به فرد و موزه های مردم شناسی و فرهنگی در این شهر به چشم می‌خورد که شما را شیفته خود خواهد کرد. علاوه بر این با رفتن به رستوران‌های سنتی و محلی ماسوله، طعم واقعی و بی نظیر غذاهای شمالی و محلی را خواهید چشید. این شهر در سال 1354 در فهرست میراث ملی به ثبت رسید و سالانه گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور برای بازدید از دیدنی های ماسوله و جاذبه‌های گردشگری آن به این شهر سفر می‌کنند. در ادامه لیستی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در ماسوله رشت را برایتان تهیه کرده‌ایم. با تورگردان همراه باشید.

 

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

 

ماسوله کجاست؟

جاذبه های طبیعی ماسوله

مکان های تاریخی ماسوله

موزه های ماسوله

دیدنی های اطراف ماسوله

 

ماسوله کجاست؟

 

ماسوله کجاست؟

 

ماسوله یکی از شهرهای استان گیلان است که در جنوب غربی آن واقع شده و با شهر رشت حدود 60 کیلومتر فاصله دارد. این شهر از شمال به ماسال، از جنوب به طارم علیا، از شرق به جلگه فومن و از غرب به خلخال می‌رسد. ماسوله گیلان در 32 کیلومتری غرب فومن قرار دارد؛ از این رو برای رفتن به شهر پلکانی ایران، باید مسیر شهر فومن را در پیش بگیرید و راه اصلی برای رسیدن به این شهر، جاده فومن است.

 

جاذبه های طبیعی ماسوله

 

اگر تصمیم گرفته‌اید در تابستان با تور رشت سفر کنید و از جاذبه های طبیعی ماسوله مانند جنگل‌های بکر و دست نخورده، رودخانه‌های پر آب و آبشارهای زیبا و... دیدن کنید و لحظاتی فراموش نشدنی را برای خود رقم بزنید، باید بگوییم که مقصد خوبی را انتخاب کرده‌اید. در دل طبیعت زیبای این شهر می‌توانید مناظر خارق العاده‌ای را با ببینید و شگفت زده شوید. بهترین جاذبه های طبیعی ماسوله را در ادامه برایتان آورده‌ایم.

 

1- آبشار کوشم

 

یکی از زیباترین جاهای دیدنی ماسوله، آبشار کوشم و مسیر رسیدن به آن است. این آبشار بلندترین آبشار ماسوله است که حدود 30 متر ارتفاع دارد. در مسیر آبشار کوشم، باید خلاف جریان رودخانه قدم در آب بگذارید و از چند تنگه و آبشار کوچک گذر کنید تا به این آبشار برسید. علاوه بر این برای رسیدن به این آبشار حدود یک ساعت در راه خواهید بود. پس وسایل لازم و ضروری را همراه خود داشته باشید.

 

آبشار کوشم از بهترین جاهای دیدنی ماسوله

 

2- آبشار لار چشمه

 

یکی دیگر از دیدنی های ماسوله آبشار لار چشمه است. این آبشار پیش از رسیدن به ماسوله در کنار جاده و میان درختان انبوه و سرسبز خودنمایی می‌کند. ارتفاع آبشار لارچشمه به 6 متر می‌رسد و حوضچه‌های متعددی را در پایین آبشار به وجود آورده است که زیبایی این منطقه را دو چندان کرده است. به دلیل وجود استراحتگاه‌ها و امکانات رفاهی که در این منطقه مهیا شده است، توجه اغلب مسافران به این آبشار جلب می‌شود.

 

آبشار لارچشمه از جاذبه های ماسوله رشت

 

3- ییلاق آندره

 

یکی از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی ماسوله رشت، ییلاق آندره و دشت‌های سبز و مخملی آن است. این ییلاق حدود 5 گیلومتر با ماسوله فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید به مرز گیلان و زنجان بروید. بدون شک از آرامش طبیعت جذاب و بکر این منطقه لذت خواهید برد.

 

ییلاق آندره از جاهای دیدنی ماسوله

 

مکان های تاریخی ماسوله

 

1- خانه های پلکانی ماسوله با شهرت جهانی

 

شهرت ماسوله رشت به خاطر همین خانه‌های پلکانی در دامنه کوه است و گردشگران در وهله اول برای تماشای این منظره زیبا به این شهر سفر می‌کنند. اگر به معماری این خانه‌ها دقت کنید متوجه خواهید شد که پشت بام خانه پایینی، حیاط خانه بالایی است و می‌توانید روی آن‌ها رفت و آمد کنید. از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد بافت و معماری ماسوله این است نمی‌توان ماشین یا وسیله نقیله دیگری را به خیابان‌های این شهر برد. درنتیجه شما با یک بافت کاملا روستایی و قدیمی مواجه خواهید شد.

 

خانه های پلکانی ماسوله از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری ماسوله

 

2- بقعه عون بن محمد

 

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ماسوله، اماکن زیارتی آن نظیر بقعه عون بن محمد یا عون بن علی (ع) است. قدمت این مکان به قرن دوم یا سوم هجری باز می‌گردد و به نوه امام علی (ع)، عون بن محمد بن حنفیه، تعلق دارد. معماری هشت ضلعی و گنبد سبز این بنای تاریخی نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این مکان برای اهالی ماسوله بسیار مقدس است و معمولا مراسم‌های مذهبی خود را در این محل برگزار می‌کنند.

 

بقعه عون بن علی از اماکن مذهبی ماسوله رشت

 

3- بازار ماسوله

 

مگر می‌شود به ماسوله رفت و از بازار سنتی آن بازدید نکرد؟ بازار این شهر از مهم‌ترین جاهای دیدنی ماسوله به شمار می‌رود. در سطح پایین این بازار، مغازه‌ها یک طبقه‌ای و در سطح بالایی آن مغازه‌ها دو طبقه‌ای هستند. در بازار ماسوله می‌توانید انواع ترشی‌های خوشمزه، صنایع دستی، گلیم، نمد، عروسک‌های کاموایی، ظروف مسی، آینه‌های کار شده و... را پیدا کنید و به عنوان سوغات ماسوله برای خود و دیگران خرید کنید. علاوه بر این با رفتن به این بازار، شور زندگی و ساده زیستی را به بهترین شکل ممکن درک کرده و از قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های آن غرق لذت خواهید شد.

 

بازار ماسوله از مکان های دیدنی ماسوله گیلان

 

موزه های ماسوله

 

1- موزه مردم شناسی ماسوله

 

یکی دیگر از مکان های دیدنی ماسوله موزه مردم شناسی است. این موزه اولین موزه شخصی این شهر است که در سال 1381 ساخته شد. موزه مردم شناسی از سه بخش تشکیل شده است. بخش اول متعلق به اسناد و وسایل 100 سال اخیر ماسوله است. بخش دوم آن متعلق به آثار تاریخی 200 سال اخیر و بخش سوم آن نیز به آثار و اشیا قیمتی چهار قرن اخیر اختصاص یافته است.

 

موزه مردم شناسی ماسوله از معروف ترین موزه های ماسوله

 

2- موزه مجاور بقعه عون بن محمد

 

اگر برای زیارت به بقعه عون بن محمد یا عون بن علی (ع) رفتید، سری به موزه‌ای که روبه‌روی آن قرار دارد نیز بزنید. در این موزه قدیمی‌ترین آثار نظیر ضریح قدیمی امامزاده، سنگ قبرهای قدیمی، اسناد و کتیبه‌‌های متعلق به دوران صفوی و تیموری را مشاهده خواهید کرد.

 

دیدنی های اطراف ماسوله

 

1- روستای ماکلوان

 

روستای ماکلوان یا ماکلان از جاذبه های گردشگری ماسوله است که کمی از آن فاصله دارد. ماکلوان از جدیدترین شهرهای گیلان است که در 20 کیلومتری ماسوله واقع شده است. این روستا در دو طرف روخانه ماسوله رودخان قرار گرفته و زمین‌های چای در این منطقه خودنمایی می‌کنند. علاوه بر آن وجود آبشار ماسوله روخان و دژ تاریخی قلعه رودخان، ماکلوان را به یکی از مناطق گردشگری در اطراف ماسوله تبدیل کرده است.

 

روستای ماکلوان از جاذبه های گردشگری اطراف ماسوله

 

2- ماسال

 

احتمالا نام ماسال یا بام سبز گیلان زیاد به گوشتان خورده است. عده‌ی زیادی ماسال را با ماسوله اشتباه می‌گیرند؛ اما هیچ شباهتی بین این دو وجود ندارد. ماسال از بکرترین جاهای دیدنی اطراف ماسوله به شمار می‌رود که 45 کیلومتر با ماسوله فاصله دارد. در این منطقه آبشارها و مراتع سرسبز زیادی وجود دارد و با قدم زدن روی ابرها احساسی تکرار نشدنی را تجربه خواهید کرد.

 

ماسال از بکرترین جاهای دیدنی اطراف ماسوله

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

ماسوله یکی از معروف‌ترین و متفاوت ترین شهرهای استان گیلان است. این بهشت پلکانی جاذبه های گردشگری بسیاری را در خود جای داده و مسافران زیادی برای دیدن این شهر به گیلان سفر می‌کنند. در این سفر نباید از جاهای دیدنی ماسوله که در دل طبیعت بکر این منطقه جا خوش کرده‌اند، غافل شد. سفر به ماسوله رشت یکی از بهترین مقاصد برای کسانی است که به گشت و گذار در جنگل های سرسبز و کشف آبشارهای زیبا علاقه دارند. در ادامه با معرفی بهترین دیدنی های ماسوله همراه ما باشید.

انتشار :  7 شهریور 1401 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   زهرا بادفرسا
تصاویر مرتبط
ماسال از بکرترین جاهای دیدنی اطراف ماسوله
  • ماسال از بکرترین جاهای دیدنی اطراف ماسوله
  • آبشار لارچشمه از جاذبه های ماسوله رشت
  • خانه های پلکانی ماسوله از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری ماسوله
  • ماسوله کجاست؟
  • آبشار کوشم از بهترین جاهای دیدنی ماسوله
  • بازار ماسوله از مکان های دیدنی ماسوله گیلان
  • ییلاق آندره از جاهای دیدنی ماسوله
  • روستای ماکلوان از جاذبه های گردشگری اطراف ماسوله
  • بقعه عون بن علی از اماکن مذهبی ماسوله رشت
  • موزه مردم شناسی ماسوله از معروف ترین موزه های ماسوله
  • no_image
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد