مسجد ماشه (پیش از رفتن بخوانید)

مسجد ماشه کیش

مسجد ماشه از جمله اماکن تاریخی و مذهبی در جزیره کیش محسوب می‌گردد. مسجد ماشه در دوران حکومت قاجار ساخته شده و معماری منحصر به فردی دارد. متاسفانه با وجود ویژگی‌های خاص، این بنا نسبت به سایر جاذبه‌های کیش به گردشگران کمتر معرفی شده و مهجور باقی مانده است. البته برای اهالی کیش و مخصوصا ساکنین بومی محله ماشه، مسجد ماشه اهمیت زیادی دارد. لازم به ذکر است که این بنای تاریخی زیبا در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۷۷ به عنوان یکی از میراث ملی ایران به ثبت رسید.

تصمیم گرفتیم مقاله‌ای را به معرفی مسجد ماشه کیش اختصاص دهیم. اگر به معماری سنتی کیش و فرهنگ کهن آن علاقه دارید در سفر آینده خود به جزیره، حتما از این مسجد دیدن کنید.همچنین می‌توانید در ادامه مطالب با ما همراه شوید و سفر کوتاهی به مسجد ماشه داشته باشید.

 

مسجد ماشه کیش

 

مسجد ماشه کجاست؟

 

مسجد ماشه در شمال شرقی جزیره کیش قرار دارد. این مسجد در سال ۱۲۸۵ هجری قمری به کوشش شخصی به نام عبدالحسین نور ساخته شده است. عبدالحسین نور از جمله تاجران موفق جزیره بود که به تجارت مروارید اشتغال داشت. او تمام هزینه‌های ساخت را تقبل کرد و مسجدی در محله ماشه کیش بنا نهاد. برخی بر این باور هستند که در آن زمان، مسجد ماشه بزرگترین مسجد در تمام جزیره‌ها و سواحل خلیج فارس بود. مسجد ماشه برای اهل تسنن ساخته شده بود و علاوه بر اقامه نماز‌های جماعت یومیه، برای نماز جمعه هم به کار می‌رفت.

 

مسجد ماشه در گذشته‌های دور به نام مسجد جامع کیش نیز شناخته می‌شد. اگر به بازدید از جاهای دیدنی کیش علاقه دارید می‌توانید این مسجد را در لیست بازدیدهای خود قرار دهید. سازمان میراث فرهنگی، برنامه‌هایی برای تبدیل این مسجد به موزه دارد. در زمان نگارش مقاله، مسجد بدون کاربری خاص بوده و امکان بازدید از بخش داخلی آن وجود ندارد. مشاهده نمای بیرونی ساختمان مسجد ماشه خالی از لطف نیست.

 

معماری مسجد ماشه

 

علاوه بر ارزش‌های مذهبی و تاریخی که برای مسجد ماشه برشمردیم، هنر معماری به کار رفته در این بنا نیز قابل توجه است. معماری مسجد به سبک معماری مختص جزیره بوده و با اقلیم آب و هوایی آن هماهنگ است. ساخت مسجد ماشه به گونه‌ای بوده که با وجود گذشت سال‌ها، در هوای مرطوب  جزیره کیش پا بر جا باقی مانده است. مسجد ماشه تنها یک طبقه همکف دارد و این خصوصیات باعث شده تا رفت و آمد به درون مسجد برای سالمندان یا افراد با محدودیت حرکتی نیز آسان باشد.

 

نمای داخلی و بیرونی مسجد ماشه فاقد هرگونه تزیینات تجمل گرا بوده و در عین سادگی، فضای بسیار روحانی و بی آلایشی دارد. با استفاده از گچ سفید رنگ، تمام دیوارهای درونی و بیرونی، ظاهری شبیه به سایر ساختمان‌های مذهبی به سبک معماری کهن خلیجی پیدا کرده است. محرابی ساده و چند طاقی در فضای داخلی، جزو مهم‌ترین اجزای درون مسجد هستند. نمای بیرونی مسجد ماشه کیش شبیه به دژ سفید رنگی است که در فضای مسطح دشت، منظره زیبایی به وجود آورده است. برای بازدید از مسجد ماشه و سایر جاذبه‌های جزیره می‌توانید با تور کیش سفر کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با گروه پشتیبانی تورگردان تماس بگیرید.

 

دسترسی به مسجد ماشه

 

مسجد ماشه در نزدیکی ساحل مرجانی قرار دارد بنابراین با خودروی شخصی یا تاکسی می‌توانید به این محل برسید. همچنین می‌توانید از طریق مسیر دوچرخه‌سواری ساحلی به مسجه ماشه دسترسی پیدا کنید. برای بازدید از این مکان تاریخی یا سایر جاذبه های گردشگری کیش، توصیه می‌کنیم بهترین تورها را انتخاب کنید. جهت آگاهی از انواع تور داخلی و خارجی با تورگردان همراه باشید.

 

آدرس مسجد ماشه

کیش، نرسیده به میدان ماشه، بلوار اندیشه، جنب مسجد امیر (ع)

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

مسجد ماشه از جمله اماکن تاریخی و مذهبی در جزیره کیش محسوب می‌گردد. مسجد ماشه در دوران حکومت قاجار ساخته شده و معماری منحصر به فردی دارد. متاسفانه با وجود ویژگی‌های خاص، این بنا نسبت به سایر جاذبه‌های کیش به گردشگران کمتر معرفی شده و مهجور باقی مانده است. البته برای اهالی کیش و مخصوصا ساکنین بومی محله ماشه، مسجد ماشه اهمیت زیادی دارد.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
مسجد ماشه کیش
  • مسجد ماشه کیش
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد