غذاهای شیراز (معرفی ۱۰ غذای شیرازی)

غذاهای شیراز

غذاهای شیراز در همه ایران شهرت دارند و حتی برخی از آن‌ها به غذاهای بین‌المللی تبدیل شده‌اند. وقتی پسوند شیرازی بعد از نام یک غذا می‌آید دیگر خیال همه راحت می‌شود که قرار است غذایی لذیذ میل کنند. معمولا غذاها، دسر‌ها و پیش غذاهای شیرازی دارای چاشنی‌های هیجان‌انگیزی مانند گلاب، شربت بهار نارنج، هل، زعفران و... هستند. همین ویژگی باعث می‌شود خوراکی محبوب و همه پسندی تهیه شود.

 

همه ما کم و بیش درباره غذاهای شیرازی اطلاعاتی داریم و تعدادی از مشهور‌ترین آن‌ها را امتحان کرده‌ایم. حال در این مطلب می‌خواهیم غذاهای‌های شناخته شده و کمتر شناخته شده شیراز را به شما معرفی کنیم. اجازه بدهید در سفر به شهر شیراز نگاه متفاوت و نزدیکتری به غذاهای شیراز داشته باشیم.

هویج پلو شیرازی

غذاهای شیرازی

 

شهر شیراز و به شکل گسترده‌تر استان فارس، قلب ایران زمین است. از آنجایی که بسیاری از تمدن‌های کهن ایران در استان فارس شکل گرفتند، فرهنگ این خطه بسیار وزین و پر بار است. وقتی به مقوله غذاهای شیراز می‌رسیم، می‌دانیم دستور پخت هر غذای محبوب چندین قرن قدمت دارد. در طی سالیان دراز غذاهای شیرازی بنا بر دلایل مختلف تغییر کرده‌اند تا امروزه به بهترین شکل در اختیار ما باشند.

 

در ادامه به معرفی چندین غذای اصلی، دسر، پیش غذا و آش می‌پردازیم که همگی به شهر شیراز تعلق دارند و به عنوان غذای سنتی آن شناخته می‌شوند. در بازدید از جاهای دیدنی شیراز به ماجراجویی درباره غذاها هم فکر کنید.

 

۱. کلم پلو شیرازی

 

کلم پلو شیرازی از جمله غذاهای مشهور شیراز است که در سایر شهر‌های ایران نیز طبخ می‌گردد. اساسا کلم پلو یک غذای خانگی بوده اما در حال حاضر در رستوران‌های سنتی شیراز سرو می‌شود. راز مهم برای پخت کلم پلو شیرازی لذیذ، استفاده از کلم پیچ شیرین و سبزیجات خشک معطر مانند شوید است. معمولا این پلو را با گوشت قلقلی تزیین می‌کنند.

 

۲. هویج پلو شیرازی

 

هویج پلو شیرازی، پلوی لذیذی است که با برنج، هویج رنده شده، گوشت، زعفران و... طبخ می‌شود. اگر به طعم هویج پخته در پلو علاقه دارید حتما این غذا را می‌پسندید. برای پخت هویج پلوی عالی گوشت را با دارچین و زعفران بپزید. می‌توانید این غذا را در خانه طبخ کنید یا در رستوران‌های سنتی شیراز میل نمایید. لازم به ذکر است که در گذشته به جای هویج از زردک برای پخت این غذا استفاده می‌کردند.

 

۳. رب پلو شیرازی

 

رب پلو غذای اصیل شیرازی و نوعی غذای گیاهی است. در تهیه این غذا از گوشت استفاده نمی‌شود و مواد لازم برای آن برنج، رب انار، کشمش و گردو هستند. اگر به گیاهخواری روی آورده‌اید و می‌خواهید غذاهای گیاهی و اصیل ایرانی را امتحان کنید این غذا را در خانه طبخ نمایید.

 

۴. قورمه به شیرازی

 

قورمه به یا خورش به از دیگر غذاهای اصیل و قدیمی شیراز است. این خورش بسیار لذیذ و سالم بوده و با برنج ساده سرو می‌شود. مواد اولیه قورمه به شامل به، گوشت، سیب زمینی و ادویه‌های دلخواه است. تمام مواد را به نوبت تفت می‌دهند و روی اجاق می‌گذارند تا چندین ساعت پخته شود. چاشنی اصلی این خورش زعفران دم کرده بوده که عِطر آن با عِطر به واقعا اشتها برانگیز است.

 

 

۵. شکر پلو شیرازی

 

شکر پلو شیرازی از جمله غذاهای شیراز است که در مجالس سرو می‌گردد. معمولا این غذا بر سفره افطار طرفدار داشته و در ماه رمضان طبخ می‌شود. مواد اولیه شکر پلو شامل برنج، شکر، خلال پوست نارنگی، خلال پسته، زعفران و... هستند. شکر پلو را می‌توان با مرغ سرخ شده میل کرد.

 

۶. اشکنه شیرازی

 

اشکنه شیرازی یک غذای ساده است که در مدت زمان کوتاهی حاضر می‌شود. البته اشکنه در مناطق مختلف ایران محبوب بوده و همه دستورهای پخت تفاوت‌های کوچکی با هم دارند. در اشکنه شیرازی از سبزیجات خشک معطر مانند شنبلیله، نعنا و تره استفاده می‌شود. اگر به غذاهای گیاهی و سبک برای وعده شام علاقه دارید، اشکنه شیرازی را امتحان کنید.

 

۷. دو پیازه آلو

 

در بسیاری از شهرهای جنوب ایران و همچنین استان فارس، آلو به معنی سیب زمینی است. دو پیازه آلو از موادی مانند سیب زمینی پخته، پیاز، گوشت چرخ شده، ادویه و روغن تهیه می‌شود. در گذشته برای پخت این غذا از دو نوع پیاز کوهی و معمولی استفاده می‌کردند که طعم و عِطر بهتری به غذا می‌داد. به همین دلیل نام دو پیازه برای آن استفاده می‌شود. دو پیازه در شهرهای دیگر مانند آبادان، اهواز، زاهدان و... نیز طبخ می‌گردد.

 

۸. سالاد شیرازی

 

سالاد شیرازی بدون شک یکی از مشهور‌ترین خوراکی‌های شیراز است. تقریبا همه ایرانیان به این سالاد علاقه دارند. برای تهیه سالاد شیرازی از خیار، گوجه، پیاز سفید یا قرمز استفاده می‌کنند. بسیار اهمیت دارد که مواد سالاد به اندازه مطبوع خرد شوند یعنی نه خیلی ریز و نه خیلی درشت. همچنین اگر بتوانید همه مواد را در یک اندازه نگینی کنید بهترین نتیجه را به دست می‌آورید. چاشنی این سالاد آبغوره، نمک و نعنا خشک است. بسیاری از افراد از آبلیموی تازه به جای آبغوره استفاده می‌کنند.

 

تمام غذاهای شیراز که تا این قسمت نام برده‌ایم، با سالاد شیرازی هم سرو می‌شوند. بسیاری از گردشگران خارجی سالاد شیرازی را مشابه سالاد عربی تبوله می‌دانند.

 

۹. آش شیرازی

 

آش سبزی شیرازی مشهورترین آش استان فارس است. شاید در شهرهای دیگر مانند تهران، اصفهان و آبادان آش شیراز میل کرده باشید اما بهترین آش سبزی در شهر شیراز طبخ می‌گردد. مواد اولیه این آش لذیذ برنج، عدس، نخود، دارچین، گوشت، لوبیا سفید، تره، ترخون و شوید هستند. آش سبزی باید ساعت‌ها روی حرارت باشد و به آرامی پخته شود. این آش معمولا در وعده صبحانه صرف می‌گردد.

 

۱۰. فالوده شیرازی

 

فالوه شیرازی دسر محبوب ایرانی است. در حال حاضر در تمام شهرهای ایران در کافی‌شاپ‌ها فالوده شیرازی در منو وجود دارد. برای تهیه این دسر از نشاسته یخ زده، شکر و گلاب استفاده می‌کنند. بر اساس سلیقه خود می‌توانید شربت آبلیمو، شربت آلبالو یا گلاب بیشتر به فالوده شیرازی اضافه کنید. به یاد داشته باشید که این دسر بسیار شیرین است و استفاده زیاد آن باعث افزایش احتمال ابتلا به دیابت می‌گردد.

فالوده شیرازی

در آخر

 

اگر به شیراز سفر کردید حتما در رستوران‌های سنتی و یا کافی شاپ‌ها، تعدادی از غذاهای شیراز را امتحان کنید. برای اطلاع از تور شیراز و یا هر تور خارجی و داخلی با تورگردان همراه باشید. همچنین اگر غذای خانگی را ترجیح می‌دهید، سری به صفحات آشپزی در ایسنتاگرام بزنید و دستور پخت دقیق غذاهای شیراز را یادداشت نمایید. شک نکنید که غذاهای سنتی و محلی ایرانی اگر با دقت پخته شوند بسیار سالم و لذیذ هستند. این غذاها پیشینه هزاران ساله داشته و با ذائقه و طبع ایرانی هماهنگ می‌باشند.

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

غذاهای شیراز در همه ایران شهرت دارند و حتی برخی از آن‌ها به غذاهای بین‌المللی تبدیل شده‌اند. وقتی پسوند شیرازی بعد از نام یک غذا می‌آید دیگر خیال همه راحت می‌شود که قرار است غذایی لذیذ میل کنند. معمولا غذاها، دسر‌ها و پیش غذاهای شیرازی دارای چاشنی‌های هیجان‌انگیزی مانند گلاب، شربت بهار نارنج، هل، زعفران و... هستند. همین ویژگی باعث شده خوراکی محبوب و همه پسندی تهیه شود.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
هویج پلو شیرازی
  • هویج پلو شیرازی
  • فالوده شیرازی
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد