کاریز کیش | چرا شهر زیرزمینی کاریز کیش اهمیت جهانی دارد؟

کاریز کیش، تورگردان

کاریز کیش را در سفر اولم به کیش ندیدم چون راستش از اینکه همیشه بناهای تاریخی ببینم و در و دیوارهای بی روح را گز کنم خسته شده بودم .در سفر اولم به کیش تا توانستم دنبال هیجان بودم. از تفریحات آبی کیش لذت بردم، یک شب به جُنگ شبانه رفتم و شبی را در کشتی های تفریحی گذراندم. موتور سواری و دوچرخه سواری کردم و کلی هم از سواری لذت بردم. از شما چه پنهان تا دلتان بخواهد بازارهای کیش را هم زیر و رو کردم. این کارها در سفر کیش حالم را حسابی جا آورد و با اینکه از جاذبه های مهم و اصلی کیش بازدید نکرده بودم، از تور کیش راضی بودم.

بعد از چند بار سفر به کیش، از آنجایی که جاذبه های دیگر برایم تکراری شده بود برنامه ریزی کردم که یک بار به شهر زیرزمینی کاریز بروم. حالا که کاریز را دیدم، باید بگویم هیجانی که اینجا دارد هیچ جای دیگر ندارد. هیجان کاریز کیش از نوع دیگری است. عمق و اصالتی دارد که هیچ وقت برای انسان تکراری نمی شود. داستانی در پشتش دارد که به هزاره های دور و به تمدن ایرانی مان بر می گردد. از همه جای دنیا می آیند و کاریز را به عنوان نمادی از تمدن ایرانی با حیرتِ تمام مشاهده می کنند ولی خودمان از آن غافل هستیم.

 

شهر زیر زمینی کاریز

 

یک ایرانی مقیم آلمان کاریز را بازسازی کرد!

 

نخستین بار یک ایرانی مقیم آلمان به نام مهندس حاجی حسینی در سال 1378، بعد از32 سال که به ایران بر می گشت به فکر بازسازی کاریز کیش افتاد. بر روی دیواره ها و سقف های این شهر زیرزمینی فسیل هایی از جانوران و آبزیان به جا مانده که قصه تکامل بشر و روزگاری را که بر جهان گذشته، مرور می کند. از حق نگذریم، مهندس حاجی حسینی، کاریز را به بهترین شکل ممکن بازسازی کرده و فضایی خوب و مفرح را در آنجا پدید آورده است. واقعیت این است که او یک چاه آب را که مثل بسیاری از قنات های ایران در گوشه ای افتاده بوده، اینچنین زنده کرده است. راه زیر زمینی کاریز به نوعی احداث شده که افراد می توانند در مسیرهای تعبیه شده، روی تخت ها یا درون حجره ها و ایوان ها بنشینند، غذا یا نوشیدنی میل کنند و در عین حال صدف ها و مرجان هایی را که در سقف ها از گذشته های دور به یادگار مانده، تماشا کنند. شهر زیر زمینی کاریز تنها بنایی است که سقف آن با صدف و مرجان و فسیل تزئین شده است. 

 

شهر زیر زمینی کاریز

 

کاریز چیست؟

 

بیایید کمی علمی تر به قضیه نگاه کنیم. کاریز همان قنات است. در واقع کاریز اسم فارسی آن است که عرب ها آن را به قنات ترجمه کرده اند و جمع آن هم می شود قنوات. کسی که قنات را حفر می کند، مُقَنّی نامیده می شود. همانطور که همگی مستحضرید از آنجا که بخش اعظم کشور عزیزمان ایران در مناطق کم آب و خشک قرار داشته مردم از گذشته برای به دست آوردن آب، باید چاه حفر می کردند و گاه به احداث کانال های زیرزمینی دست می زدند تا آب را به محل سکونت و مزارعشان برسانند. حفر کاریز از مهارت های خاص ایرانیان بوده و به همین مناسبت از تمدن ایران، گاه به نام تمدن کاریزی یاد می کنند.

 

شهر زیر زمینی کاریز

 

بنابراین با همین سادگی روشن شد که اینگونه کاریزها تا چه حد برای خارجی ها می تواند جذاب باشد، به خصوص اگر مثل کاریز کیش بازسازی شده باشد و افراد بتوانند خودشان به زیرِ زمین بروند و مسیر آب را با چشم خود ببینند. بیشتر کاریزهای ایران به شکلی است که تنها یک مقنی به سختی می توانست در آن رفت و آمد کند و در واقع مقنی ها هم باید مهارت های زیادی می داشتند. نکته حیرت آور این است که این مسیرهای زیر زمینی را اجداد ما، تنها با کلنگ و تیشه هایی که در اختیار داشته اند، تعبیه کرده اند.

 

شهر زیر زمینی کاریز

 

 

رزرو تور کیش از مشهد با ارزان ترین قیمت

 

 

دلیل اهمیت شهر زیر زمینی کاریز کیش چیست؟ 

 

نکته مهم درباره کاریز کیش که حالا به شکل یک شهر زیر زمینی در آمده است، اول از همه موقعیت جغرافیایی آن است. جاهای دیدنی کیش این منطقه را  بسیار جذاب و پر طرفدار کرده است. این جزیره در دل دریایی پهناور و بی نهایت به نام خلیج فارس قرار گرفته است. کاریز کیش را در گذشته برای به دست آوردن آب شیرین تعبیه کرده اند. این موقعیت جغرافیایی، علاوه بر جذابیت های مختلف، باعث شده فسیل بسیاری از آبزیان مثل صدف ها، لاک پشت ها و گونه های مرجانی در آنجا کشف شود.

 

شهر زیر زمینی کاریز

 

حتما به خوبی می دانید که مرجان هم خودش از جانوران دریایی است. این جانوران جذاب، حدود 540 میلیون سال پیش در پی همزیستی یک حیوان و یک جلبک تک سلولی پا به عرصه وجود گذاشته اند و امروزه در اقیانوس های جهان با تنوع زیستی فراوان یافت می شوند. خوشبختانه جزیره کیش نیز میزبان این گونه های رنگارنگ و جذاب است که به ظاهر شبیه گیاه ولی در واقع جانورند. در واقع جزیره کیش تنها جزیره مرجانی در جهان است. آزمایش های صورت گرفته روی مرجان ها و فسیل های کاریز کیش، قدمت آن ها را به 570 میلیون سال پیش می رساند.

 

شهر زیر زمینی کاریز

 

شهر کاریز کیش چقدر قدمت دارد؟ 

 

قدمت کاریز کیش به 2500 سال پیش بر می گردد. طول آن 16 متر و عمق آن حدود 14 متر است. این ابعاد برای 2500 سال پیش، اعجاب انگیز است. اینکه گذشته گان، در آن زمان با ابزارهای ساده ای که در دست داشته اند، توانسته اند چنین سازه ای را به وجود آورند، حیرت آور است.

 

شهر زیر زمینی کاریز

 

در بخش هایی از شهر زیرزمینی کاریز کیش، غرفه های صنایع دستی احداث شده و صدف ها و مرجان ها برای فروش در آنجا عرضه می شود. در گوشه هایی دیگر، ابزارهایی که این کاریزها با آن ها احداث شده در معرض دید عموم قرار گرفته و با نمایشگاه های متعدد توجه گردشگران را جلب کرده اند. در مسیرها و طاق ها، نورپردازی هایی شده و بر جذابیت شهر زیر زمینی کاریز افزوده شده است. هوای آنجا بسیار خنک و مطبوع است. طرح شهر زیر زمینی در 3 فاز تعریف شده که هم اکنون نیمه دوم فاز 2 تکمیل شده است.

 

شهر زیر زمینی کاریز

 

جذابیت های منحصر به فرد و خاص شهر زیر زمینی کاریز مثل جریان آب شیرین در آن، مرجانی بودن و فسیل های سقف ها، هوای خنک آن، توجه بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی در تور کیش را جلب کرده است و من از اینکه بارها و بارها به آنجا بروم سیر نمی شوم.

 

 برای رزرو تور لحظه آخری و تور ارزان قیمت به تمامی نقاط کشور از طریق منوی تور در سایت تورگردان اقدام کنید. 

 

نقشه شهر زیرزمینی کاریز کیش

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

کاریز کیش را در سفر اولم به کیش ندیدم چون راستش از اینکه همیشه بناهای تاریخی ببینم و در و دیوارهای بی روح را گز کنم خسته شده بودم .در سفر اولم به کیش تا توانستم دنبال هیجان بودم. از تفریحات آبی لذت بردم، یک شب به جُنگ شبانه رفتم و شبی را در کشتی های تفریحی گذراندم. اما وقتی با کاریز کیش آشنا شدم، فهمیدم که هیجانی که آنجا دارد، هیچ یک از تفریحات کیش ندارد.

انتشار :  2 مهر 1398 به روزرسانی :  8 بهمن 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
شهر زیر زمینی کاریز
  • شهر زیر زمینی کاریز
  • شهر زیر زمینی کاریز
  • شهر زیر زمینی کاریز
  • شهر زیر زمینی کاریز
  • شهر زیر زمینی کاریز
  • شهر زیر زمینی کاریز
  • شهر زیر زمینی کاریز
  • شهر زیر زمینی کاریز
  • کاریز کیش، تورگردان
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
2 دیدگاه در رابطه با این مطلب وجود دارد .
مهدی
هنر نزد ایرانیان است و بس
سحر علیزاده

با سلام بله احسنت