معرفی باشکوه ترین و پر تزئین ترین سقف های جهان

مسجد-نصیرالملک-سقف-های-جهان

 

باشکوه ترین سقف های جهان

 

وقتی به یک مکان جدید برای بازدید می روید باید چشم هایتان را خوب باز کنید و همه زوایای بنا را موشکافی کنید. هنرمندان آثار معماری در طول تاریخ، اوج هنر خود را به کار گرفته اند تا هیچ جای بنا را خالی از تزئین باقی نگذارند. بخشی از بنا که معمولا در بناهای فاخر و مجلل و به خصوص مذهبی، پر تزئین و پر تجمل احداث می شده، سقف بوده است. در ادامه به معرفی زیباترین و با کوه ترین سقف ها در جهان می پردازیم. 

 

سقف مسجد آبی، تور استانبول

 

 

مسجد نصیرالملک در شیرازِ ایران

 

مسجد صورتی نصیرالملک شیراز از قدیمی ترین مساجد شیراز و یکی از زیباترین مساجد جهان است.  کاشیکاری ها و مقرنس های خیره کننده این مسجد و پرُکاریِ زیاد تزئینات، آن را د میان سایر بناهای مذهبی بی بدیل کرده است. طرح‌ های پویا و رنگ های زیاد در بخش های مختلف بنا مثل دایوارها، محراب و حتی سقف به چشم می خورد. نور از میان نورگیرها و شیشه های رنگی، وارد می شود و این رنگارنگی را صد چندان کرده بر شکوه بنا می افزاید. سقف مسجد نصیرالملک به لحاظ کالبدی به سبک مساجد جهان اسلام است ولی نهایت تزئینات و مقرنس های آن اوج هنر معمارانش را می رساند.

 

مسجد نصیرالملک، تور شیراز

 

مسجد نصیرالملک در محله گود عربان در خیابان لطفعلی خان شیراز در کوچه نصیرالملک واقع شده است. این مشجد زیبا فاصله چندانی با شاه چراغ ندارد و همواره از مکان هایی است که در تور شیراز از آن بازدید می شود.

 

سقف مسجد نصیرالملک شیرا، تور شیراز

 

 

مسجد آبیِ مسجد سلطان احمد در استانبولِ ترکیه

 

مسجد سلطان احمد استانبول که به دلیل تزئینات آبی رنگش به مسجد آبی معروف شده، از مساجد برجسته جهان اسلام به شمار می رود. این مسجد در نزدیکی ایاصوفیه قرار گرفته واز جاذبه های مهم تور استانبول محسوب می شود. گنبدهای زیبای این مسجد به یکی از مناظر مهم و چشم اندازهای شاخص شهر تبدیل شده و گردشگران و هنردوستان را شگفت زده کرده است.

اطراف مسجد، پنجره‌ های رنگارنگی کار گذاشته شده که به نورپردازی و زیباسازی بنا کمک زیادی کرده است. در اینجا سازندگان بنا از تزئین سقف ها نیز غافل نشده و اوج هنرشان را در بالای سر نمازگزاران به کار برده اند. گویی بهشت واقعی از آسمان برای مومنان دلبری می کند. در سقف مسجد بیش از 20 هزار کاشی به رنگ آبی در کنار هم چیده شده اند و آسمان را به درون مسجد آورده اند.

 

مسجد آبی استانبول، تور استانبول

 

رزرو انواع تورهای لحظه آخری به مقاصد ایران و جهان

 

 

 

کلیسای سیستین در واتیکان

 

از معروف ترین سقف ‌ها در جهان، سقف کلیسای سیستین در واتیکان است. این سقف در اوایل دهه 1500 به دست هنرمند مشهور، میکل آنژ، طراحی و ساخته شد و به واقع یک تابلوی نقاشی خیره کننده به شمار می رود. نقاشی ‌های سقف این کلیسا از مهمترین دلایلی است که گردشگران به این مسجد رفت و آمد می کنند. این کلیسا سالانه میلیون‌ ها گردشگر دارد. سقف کلیسا 9 بخش از کتاب آفرینش را بازگو می کند. در نمایی از آن خلقت آدم به تصویر کشیده شده و تصویر خدا را در حالی که انگشتان آدم را لمس می‌کند، نشان می دهد. این نما، از مشهورترین تصاویر سقف کلیسای سیستین است. در  قسمت طاق گنبد نیز داستان محاکمه‌ آخر در کتاب مقدس ترسیم شده و با آبرنگ رنگ آمیزی شده است.

 

کلیسای سیستین

 

کلیسای سیستین، تورگردان

 

 

مسجد شاهِ اصفهان در ایران

 

مسجد شاه، مسجد امام، مسجد سلطانی و مسجد جامع عباسی از نام های شاهکار هنریِ میدان نقش جهان اصفهان است. این مسجد با ابهت که در انتهای میدان نقش جهان با شکوه تمام خودنمایی می کند، از مهمترین جاذبه های گردشگری در ایران و جهان به شمار می رود. این بنا از آن سازه هایی است که بسیاری از توریست هایی که به ایران و تور اصفهان می آیند، حتما از آن بازدید می کنند. انواع هنرهای تزئینی از معماری، کاشیکاری، نجاری و آبنما در این مسجد دست به دست هم داده تا فضایی روح بخش و زیبا را خلق کند. ساخت مسجد شاه در 1020 هجری به همت شاه عباس شروع شد و در دوره جانشینانش به اتمام رسید.

 

سقف مسجد شاه اصفهان، تور اصفهان

 

دور تا دور سقف مسجد، کتیبه هایی با خطوط قرآنی به صورت کاشی کاری نقش بسته است. این گنبد هشت ضلعی نه تنها از بیرون به عنوان یک گنبد که از درون بنا نیز سقفی بی نظیر و خیره کننده را به نمایش گذاشته است.

 

سقف مسجد امام اصفهان، تور اصفهان

 

قلعه دی سامزانودر فلورانسِ ایتالیا

 

دی سامزانو یا پالازو وچیو از رنگارنگ ترین بناهای جهان به شمار می رود. این قلعه شامل رنگین کمانی از رنگ ‌های مختلف با جزئیاتی بسیار جالب است. قلعه دی سامزانو در ناحیه توسکانی از 365 اتاق تشکیل شده و هر اتاق آن اختصاص به یک روز از سال دارد. این قلعه متعلق به خاندان فرهنگ دوست مدیچی بود و به همین مناسبت تک تک اتاق ها پر نقش و نگار و سرشار از آرایه های هنری است.  قلعه‌ دی سامزانوی فلورانس در اوایل دهه 1600 ساخته شد و پس از جنگ جهانی دوم به هتلی لوکس تبدیل گشت. در سال های اخیر قلعه دی سامزانو به یک شرکت مستقر در دبی با مبلغی بالغ بر 18 میلیون دلار فروخته شده است.

 

قلعه فلورانس، تورگردان

 

سقف قلعه فلوارنس ایتالیا، تور ایتالیا

 

 

کلیسای ناجی خون ریخته شده در سنت پترزبورگ

 

رنگ آمیزی و طراحی خارجی کلیسای ناجی خون ریخته شده یا کلیسای قیام مسیح، باعث شده این بنا بسیاری از گردشگران جهان را به سمت خود جذب کند. این بنا از زیباترین کلیساهای روسیه محسوب می شود و معماری چشم گیر آن از زیبایی های سنت پترزبوگ محسوب می شود. در این کلیسا بیش از 80 هزار مترمربع کاشی زیبا از کف تا سقف کلیسا به کار رفته و با رنگ‌ های روشن به همراه گنبد طلایی اش الهام بخش دنیای فرشتگان شده است. تصاویر سقف، آموزه های کتاب مقدس و نقش و نگارهایی پیچیده است.

 

کلیسای ناجی

 

کلیسای ناجی سنت پترزبوگ، تور سنت پترزبوگ

 

 

معبد بهشتِ پکن در چین

 

معبد بهشت در پکن از ساختمان‌های مذهبی است که در گذشته امپراطوران چینی برای دعا به آنجا می رفته اند. دعای امپراتوران و مردم چین برداشت محصول خوب بود و برای این منظور از اهدای قربانی نیز دریغ نمی کردند. هنوز هم چینی ها برای زیارت به این معبد مراجعه می کنند و گردشگران نیز به عنوان بنایی زیبا از آت بازدید می کنند.

نمادهای چینی از جذابیت های هنری این بنا به شمار می رود. سالن دعا و نیایشش بر 4 ستون به نشانه 4 فصل تکیه دارد و طرح دایره ا‌ی ساختمان نیز نشان از کروی بودن زمین است. در سقف معبد بهشت کاشی‌ های آبی تیره با طرح‌ های دایره‌ ای به عنوان نمادی از بهشت خودنمایی می کند.

 

معبد بهشت پکن چین، تور چین

 

شگفت انگیز است که این مکان های مذهبی با اینکه متعلق به ادیان مختلفی بوده اند، همگی در سقف از تزئیناتی نمادین الهام گرفته از بهشت، استفاده کرده اند و رنگ آبی در بیشتر آن ها، اهمیت اساسی داشته است.

 

 منبع: matadornetwork

 

 

برای رزرو تور لحظه آخری با تورگردان همراه باشید.

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

زیباترین و با شکوه ترین سقف های جهان متعلق به بناهایی مذهبی و غیر مذهبی در ایران، ایتالیا، روسیه، چین و ترکیه اند. دو نمونه از این بناهای فاخر در ایران عزیز قرار گرفته اند و باعث افتخار هنرمندان و معماران ایرانی اند. سرهایتان را بالا بگیرید تا بتوانید این سقف های زیبا را نظاره کنید.

انتشار :  28 شهریور 1398 به روزرسانی :  3 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
کلیسای ناجی
  • کلیسای ناجی
  • سقف قلعه فلوارنس ایتالیا، تور ایتالیا
  • مسجد آبی استانبول، تور استانبول
  • سقف مسجد امام اصفهان، تور اصفهان
  • سقف مسجد آبی، تور استانبول
  • قلعه فلورانس، تورگردان
  • معبد بهشت پکن چین، تور چین
  • کلیسای ناجی سنت پترزبوگ، تور سنت پترزبوگ
  • کلیسای سیستین
  • سقف مسجد نصیرالملک شیرا، تور شیراز
  • سقف مسجد شاه اصفهان، تور اصفهان
  • مسجد نصیرالملک، تور شیراز
  • کلیسای سیستین، تورگردان
  • مسجد-نصیرالملک-سقف-های-جهان
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد