کاخ بیلربی (تاریخچه، آدرس و ساعات بازدید)

کاخ بیلربی استانبول

کاخ بیلربی (Beylerbeyi Sarayi) بنایی متعلق به دوره امپراطوری عثمانی است و در استانبول قرار دارد. سرای بیلربی به معنی کاخ بیگلربیگی (بزرگ بزرگان) در قرن نوزدهم میلادی ساخته شد و از جمله زیباترین کاخ‌های پادشاهان عثمانی شناخته می‌شود. این بنای تاریخی در نزدیکی تنگه بسفر و در ساحل احداث گردید به طوری که می‌توان منظره زیبای آن را از دریا مشاهده کرد. در گذشته از کاخ بیلربی به عنوان اقامتگاه تابستانی درباریان استفاده می‌شد اما امروزه یک کاخ موزه است.

اگر قرار است در آینده‌ای نزدیک به استانبول سفر کنید می‌توانید از کاخ موزه بیلربی نیز بازدید نمایید. دوستداران تاریخ و معماری از تماشای کاخ بیلربی لذت خواهند برد. پیش از سفر شما به استانبول، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب کوتاه را درباره سرای بیلربی مطالعه نمایید. اطلاعاتی که در این باره جمع آوری کرده‌ایم انگیزه گردشگران را برای بازدید از این کاخ زیبا دو چندان خواهد کرد.

 

نمای داخلی کاخ بیلربی

 

تاریخچه کاخ بیلربی


کاخ بیلربی در سال‌های ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵ به دستور سلطان عبدالعزیز (از جمله آخرین پادشاهان عثمانی) ساخته شد. این کاخ برای اقامت تابستانی شاه و درباریان به کار می رفت. همچنین سران دولتی در این محل ضیافت‌هایی برپا می‌کردند و به طور کلی در این سرا سرگرم می‌شدند. زمانی که دوره حکومت عثمانیان به پایان رسید، سلطان عبدالحمید دوم در کاخ بیلربی زندانی شد. به عبارتی آخرین پادشاه این امپراطوری بزرگ از سال ۱۹۱۲ تا ۱۹۱۸ در این محل زندگی کرد و سپس درگذشت. امروزه کاخ بیلربی از جمله جاهای دیدنی استانبول است و گردشگران بسیاری را فرا می‌خواند.

 

معماری کاخ بیلربی


مهم‌ترین ویژگی کاخ بیلربی، سبک معماری آن است. سرکیس بالیان (معمار مشهور ارمنی) برای ساخت کاخ بیلربی از سبک معماری امپراطوری روم الهام گرفت. به همین دلیل در تمام بخش‌های کاخ می‌توانید سقف‌ها و ستون‌های بلند را مشاهده نمایید. سر ستون‌ها نیز به روش رومیان حجاری شده و شکوه بی‌نظیری به نمای داخلی و خارجی بنا بخشیده‌اند. همچنین از آنجایی که سرکیس بالیان و خانواده او معروف‌ترین معماران دربار بودند، کاخ بیلربی با کاخ‌های دلمه باغچه و کوچوک سو قابل همتاسازی است. یعنی می‌توان گفت ویژگی‌هایی در تمام این کاخ‌ها مشترک بود که شناسنامه سبک معماری خانواده بالیان به حساب می آمد.

 

کاخ منظره زیبایی به دریای بسفر دارد، همچنین چندین حرمسرا، یک سالن پذیرایی بزرگ، حوض و فواره در کاخ بیلربی ساخته شده‌اند. مطمئن باشید که بازدید از این بنای تاریخی بسیار سرگرم کننده است و اوقاتی خوشی برای شما به همراه می‌آورد. با تور استانبول بازدید از کاخ بیلربی و صدها جای دیدنی دیگر ممکن خواهد بود.

 

بهترین فصل برای بازدید از کاخ بیلربی

 

در تمام فصل های سال می‌توانید از کاخ بیلربی دیدن کنید. با این حال پیشنهاد می‌کنیم در فصل پاییز یا بهار از این مکان تاریخی زیبا بازدید نمایید. محوطه خارجی کاخ و باغ زیبای اطراف آن در این فصل ها بسیار دیدنی‌تر است. همچنین می‌توانید برای اطلاع از انواع تور ترکیه با تورگردان همراه باشید.

 

زمان بازدید از کاخ بیلربی

همه روزهای هفته، به غیر از دوشنبه و پنجشنبه
 از ساعت ۹ صبح تا ۴:۳۰ بعد از ظهر

 

آدرس کاخ بیلربی
استانبول، اسکودار، خیابان عبدالله آقا

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

کاخ بیلربی (Beylerbeyi Sarayi) بنایی متعلق به دوره امپراطوری عثمانی است و در استانبول قرار دارد. سرای بیلربی به معنی کاخ بیگلربیگی (بزرگ بزرگان) در قرن نوزدهم میلادی ساخته شد و از جمله زیباترین کاخ‌های پادشاهان عثمانی شناخته می‌شود. این بنای تاریخی در نزدیکی تنگه بسفر و در ساحل احداث گردید به طوری که می‌توان منظره زیبای آن را از دریا مشاهده کرد.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  3 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
نمای داخلی کاخ بیلربی
  • نمای داخلی کاخ بیلربی
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد