درکه تهران (1403) آدرس، عکس و معرفی

درکه تهران

درکه یکی از محله‌های شمال شهر تهران است. این محله جزو منطقه ۱ بوده و به دلیل اینکه در دامنه‌های کوه البرز قرار گرفته، آب و هوای کوهستانی دارد. جاذبه‌های گردشگری بسیاری در محله درکه و اطراف آن هستند که باعث می‌شوند بسیاری از تهرانی‌ها تعطیلات آخر هفته را در این منطقه بگذرانند. درکه زیبایی‌های بسیاری را در خود جای داده که پیشنهاد می‌کنیم حداقل یک بار به این دره زیبا بروید. در فصل تابستان که از گرما و شلوغی شهرها حسابی کلافه هستید، درکه با آب و هوای خنک، مناظر زیبا، رستوران‌ها و کافه‌های دنج حال و هوای شما را به خوبی تغییر خواهد داد.

 

درکه تهران

 

درکه برای ساکنان تهران شناخته شده است اما اگر در شهرهای دیگر ایران زندگی می‌کنید و یا اطلاعات کافی درباره این دره زیبا ندارید این مطلب را بخوانید. در مطلب پیش رو موقعیت جغرافیایی درکه، ویژگی‌های آب وهوایی، جاذبه‌های گردشگری، امکانات، روش دسترسی و... را توضیح خواهیم داد.

 

درکه کجاست؟

 

درکه یکی از جاهای دیدنی تهران در بخش شمال غربی پایتخت است و با محله‌های اوین، ولنجک و غرب شمیران همسایه می‌باشد. همچنین شمالی‌ترین بخش درکه با کوه‌های البرز محصور شده است. وجه تسمیه درکه از دو کلمه دره و کوچک استخراج شده که در زبان محاوره درکه نامیده‌اند. کم ارتفاع‌ترین بخش درکه حدود ۱۶۰۰ متر و مرتفع‌ترین قسمت آن حدود ۴۰۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. ارتفاع این دره باعث شده تا آب و هوا هیچ گاه در آن گرم و یا خشک نباشد. این منطقه از اقلیم دریای مازندران و کوه‌های البرز تأثیر می‌گیرد. در گرمترین فصل سال، دمای هوا در درکه بیشتر از ۲۷ درجه نخواهد بود. آب و هوای کوهستانی درکه در ۶ ماه اول سال بسیاری از گردشگران را ترغیب می‌کند تا به این منطقه سفر کوتاهی داشته باشند و از زیبایی‌های آن لذت ببرند.

درکه در ۵ ماه از سال یخبندان است و امکان پیاده روی در مسیر ارتفاعات وجود ندارد. میانگین بارش در سال ۵۰۰ میلیمتر بوده و در ارتفاعات به شکل برف می‌باشد.

 

پاییز در درکه

 

کوهنوردی و پیاده روی درکه

 

از جمله مهم‌ترین تفریح‌ها یا فعالیتی که می‌توان در منطقه درکه انجام داد کوهنوردی و پیاده روی می‌باشند. از میدان درکه تا ارتفاعات توچال و پلنگ چال مسیر پیاده روی و کوهنوردی وجود دارد که بخش‌هایی از آن هموار بوده و حتی اگر آمادگی جسمانی نداشته باشید می‌توانید در این مسیر به راحتی راه بروید. البته لازم به ذکر این نکته است که در اواسط مسیر شیب ها تند می‌شوند و نیاز به کفش مناسب کوهنوردی و آمادگی جسمانی مناسب خواهید داشت.

در هر فصلی از سال که به درکه بروید می‌توانید گروه‌های پیاده روی و کوهنوردی را در مسیر های مختلف دره مشاهده نمایید. در فصل بهار و تابستان که هوای درکه معتدل است پیمودن مسیر دره بسیار لذت بخش بوده و تجربه فراموش نشدنی برای شما به وجود می‌آورد. مسیر کنار رودخانه و جنگل‌هایی که در حاشیه رود دیده می‌شوند خستگی کوهنوردی را از تن شما بیرون خواهند کرد.

 

خانه ویلایی در درکه

 

رودخانه درکه

رودخانه درکه در میان دره جریان دارد. این رودخانه از ۷ چشمه در ارتفاعات توچال و پلنگ چال نشأت گرفته و به درون دره سرازیر می‌شود. رودخانه درکه در فصل بهار یعنی زمانی که برف‌ها آب می‌شوند، بسیار پر آب و خروشان می‌باشد. به دلیل شیب زیاد مسیر رودخانه، جریان آب تند است و هیچ ماهی یا موجود آبزی در آن دیده نمی‌شود. رودخانه درکه در طول مسیر خود آبشار‌های زیبا و حوضچه‌های طبیعی کوچکی ایجاد کرده که منظره شگفت انگیزی دارند. آبشار کارا، آبشار بند عبداله و هفت حوض از جمله آبشارهای رودخانه درکه هستند. در حاشیه رودخانه در بخش‌هایی از دره، مسیرهای همواری برای پیاده روی ایجاد شده که به همراه صدای آرامش بخش آب یکی از بهترین بخش‌های درکه است.

 

جنگل‌ کارا درکه

اگر از ابتدای مسیر درکه تا پناهگاه پلنگ چال، حدود ۴۰ دقیقه در حاشیه رودخانه پیاده روی کنید به انبوهی از درختان و پوشش گیاهی می‌رسید که جنگل کارا نامیده می‌شود. بیشترین نوع درخت در این جنگل ازگیل وحشی است. البته انواع درختان و بوته های سبز که به طبیعت البزر تعلق دارند نیز در جنگل کارا قابل مشاهده هستند. درست است که جنگل کارا در فصل بهار و تابستان با هوای معتدل و مطبوع مقصد خوبی برای طبیعت گردی می‌باشد، اما در فصل پاییز منظره آن شگفت انگیز است. درختان در آبان ماه به رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز در می‌آیند و یکی از زیباترین جنگل‌های پاییزی ایران را در منطقه درکه به وجود می‌آورند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در اواسط پاییز به این جنگل بروید و از زیبایی‌های طبیعت دیدن کنید.

 

مغازه های درکه

 

امامزاده محمد والی درکه

معمولا در گذشته در مناطقی که آبادانی وجود داشت یک قطب مذهبی هم دیده می‌شد. قطب مذهبی در منطقه درکه آرامگاه امامزاده محمد والی می‌باشد. این امامزاده از نوادگان امام سجاد (ع) بوده و در زمان امامت حضرت رضا (ع) به ایران مهاجرت کرده‌اند. ایشان در بین مردم منطقه بسیار محبوب بوده و پس از در گذشت در همین دره به خاک سپرده شده است. اگر به درکه رفتید از محیط معنوی این امامزاده هم غافل نشوید. ایوان بنای آرامگاه معماری زیبایی دارد و در میان جنگل‌های درکه جلوه خاصی پیدا کرده است.

پناهگاه پلنگ چال درکه

گفتیم که ارتفاعات پلنگ چال در شرقی‌ترین بخش درکه قرار دارند. در مسیر دسترسی به این ارتفاعات یک پناهگاه برای استراحت کوهنوردان ساخته شده است. پناهگاه پلنگ چاله دارای ۷۰ تختخواب می‌باشد و در ارتفاع ۲۴۵۰ متری از سطح دریا است. به طور تقریبی می‌توان گفت فاصله پناهگاه پلنگ چال تا میدان درکه ۱۰ کیلومتر می‌باشد. از آنجایی که شیب تند است حدود ۲ تا ۳ ساعت زمان لازم دارید تا به پناهگاه برسید.

 

قله چین کلاخ

قله ۲۸۲۰ متری چین کلاغ در نزدیکی درکه قرار دارد. می‌توانید با تجهیزات مناسب این قله را فتح کنید. در مسیر قله چین کلاغ از جنگل‌های حاشیه رودخانه، آبشار دره دیوانه، غار دو سنگ، آبشار سنگ نشین، دره بهشت، معدن سنگ سعادت آباد و رودخانه فرحزاد دیدن خواهید کرد. گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی متنوعی در مسیر قله چین کلاغ درکه دیده می‌شوند.

 

خط اتوبوس درکه

یکی از قدیمی‌ترین خطوط اتوبوس تهران که در طی بیش از ۴۰ سال تغییر نکرده است، خط ۲۱۸ اتوبوسرانی از میدان درکه به پایانه تجریش می‌باشد. می‌توانید از این خط استفاده کرده و خود را به درکه برسانید.

 

کافه های درکه

 

رستوران‌ها و کافه‌های درکه

از دهه‌ها پیش مردم تهران برای گذراندن اوقات فراغت عازم درکه می‌شدند و رستوران‌های این محله را برای یک وعده غذایی انتخاب می‌کردند. تعدادی از کافه‌ها و رستوران‌ها در نزدیکی رودخانه و جنگل قرار دارند که فضای مطبوع و روح بخشی ایجاد کرده‌اند. قطعا برای شما هم صرف ناهار یا شام به همراه یک فنجان چای در ییلاقات درکه دلچسب خواهد بود.

 

نکاتی برای بازدید از درکه

 

- یکی از مهم‌ترین نکات برای رفتن به درکه این است که جای پارک چندانی در نزدیکی دره وجود ندارد. اگر می‌خواهید با خودروی شخصی به درکه بروید حتما صبح زود حرکت کنید تا گرفتار ترافیک نشوید و جای پارک مناسب پیدا کنید.

- اگر قصد دارید به ارتفاعات توچال یا پلنگ چال بروید حتما کفش مناسب بپوشید و تجهیزات لازم را همراه ببرید. اگر بدون تور‌های گردشگری مشغول کوهنوردی شده‌اید هرگز مسیر‌های فرعی را انتخاب نکنید.

- در اواخر پاییز و تمام فصل زمستان، درکه و ارتفاعات آن دچار یخبندان هستند. اگر می‌خواهید در این فصل کوهنوردی کنید باید با گروه‌های حرفه‌ای همراه شوید. در مسیر فتح قله ها، همواره خطر ریزش بهمن وجود دارد.

 

آدرس درکه

تهران، شمال غربی، میدان درکه

 

برای رزرو تور به مقاصد داخلی و خارجی و همچنین تور تهران با تورگردان در تماس باشید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

درکه یکی از محله‌های شمال شهر تهران است. این محله جزو منطقه ۱ بوده و به دلیل اینکه در دامنه‌های کوه البرز قرار گرفته، آب و هوای کوهستانی دارد. جاذبه‌های گردشگری بسیاری در محله درکه و اطراف آن هستند که باعث می‌شوند بسیاری از تهرانی‌ها تعطیلات آخر هفته را در این منطقه بگذرانند. درکه زیبایی‌های بسیاری را در خود جای داده که پیشنهاد می‌کنیم حداقل یک بار به این دره زیبا بروید.

انتشار :  4 اردیبهشت 1401 به روزرسانی :  11 بهمن 1402 نویسنده :   سحر علیزاده
تصاویر مرتبط
درکه تهران
  • درکه تهران
  • پاییز در درکه
  • خانه ویلایی در درکه
  • مغازه های درکه
  • کافه های درکه
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد