موزه فرش تهران (قیمت بلیط، پلان، عکس و معرفی کامل)

موزه فرش ایران

موزه فرش تهران در ضلع شمالی پارک لاله قرار گرفته است. این موزه پیش از انقلاب اسلامی تاسیس شده و یک نمایشگاه دائمی فرش است. در تالار دیگر موزه نمایشگاه‌های مختلفی با موضوع خاص در زمینه فرش برگزار می‌شوند. اگر به فرش ایرانی علاقه دارید یا رشته تحصیلی شما مرتبط با فرش است پیشنهاد می‌کنیم از موزه فرش در تهران دیدن کنید. این موزه با گرد آوردن فرش‌های قدیمی و چندین شاهکار از هنرمندان ایرانی، سهم بسزایی در معرفی این هنر ارزشمند دارد. به علاوه یک بخش از موزه به کتابخانه تخصصی فرش اختصاص داده شده که مخزن بی‌نظیری برای پژوهش در این زمینه می‌باشد.

 

موزه فرش تهران در ایران

 

در مطلب پیش رو درباره موزه فرش بیشتر صحبت خواهیم کرد. اگر به فرش و هنر قالیبافی علاقه دارید لطفا با ما همراه شوید.

 

معرفی موزه فرش تهران

 

موزه فرش ایران در شهر تهران ضلع شمالی پارک لاله در نزدیکی میدان انقلاب قرار گرفته است. در سال ۱۳۵۶ خورشیدی، فرح پهلوی تصمیم گرفت برای نگهداری از فرش‌های نفیس ایرانی موزه‌ای تاسیس کند. البته هدف موزه این بود که مسیر پژوهش‌ها و تحصیلات در زمینه فرش و گلیم هموار گردد. در این موزه چندین تخته فرش نفیس و قدیمی ایرانی در کنار شاهکار‌های قالیبافی، تابلو فرش و تعدادی گلیم نگهداری می‌شوند. موزه دارای بخش اداری، تالار‌های نمایشگاهی و کتابخانه است.

 

آثار موزه فرش ایران

 

معماری موزه فرش تهران

در موزه فرش چندین تخته فرش نفیس و قدیمی نگهداری می‌شوند که ارزش بازدید دارند. با این حال ساختمان موزه فرش خود یک جاذبه گردشگری و اثر هنری محسوب می‌شود. طرح این ساختمان را آقای عبدالعزیر فرمانفرماییان ارائه دادند که شبیه به تعدادی دار قالی است. نمای بیرونی موزه به رنگ سفید بوده و جلوه خاصی دارد. این موزه دارای سه طبقه می‌باشد که شامل طبقه همکف، طبقه اول و زیر زمین است.

 

بخش‌های موزه فرش تهران

در بخش‌های قبلی به این نکته اشاره کردیم که موزه با هدف پژوهش در زمینه فرش و نگهداری از فرش‌های نفیس تاسیس شد. بخش‌های مختلف موزه فرش را با هم بررسی می‌کنیم.

 

بلیط موزه فرش ایران

 

تالار نمایشگاه دائمی

در طبقه همکف ساختمان موزه یک تالار برای نمایشگاه دائمی فرش وجود دارد. در این تالار می‌توانید از ۱۳۵ تخته فرش نفیس و بی‌نظیر ایرانی دیدن کنید. این فرش‌ها از شهر‌هایی مانند کاشان، اصفهان، سنندج، کرمانشاه، تبریز و... هستند که توسط هنرمندان مشهور یا هنرمندان گمنام بافته شده‌اند. فرش‌ها به شکل‌های مختلف در معرض دید قرار دارند. برای مثال برخی از آن‌ها مانند تابلو به دیوار نصب شده، برخی در ویترین هستند و برخی دیگر بر روی زمین پهن شده و اطراف آن‌ها حصار دارد. با ارزش‌ترین و قدیمی‌ترین اثر در موزه، یک فرش متعلق به قرن نهم هجری می‌باشد.

فرش‌هایی که مساحت زیادی دارند بر روی زمین پهن شده‌اند تا بازدیدکنندگان بتوانند جلوه واقعی آن‌ها را تماشا کنند. در همین طبقه می‌توانید تابلو فرش‌های مشهور تبریزی را نیز مشاهده کنید. البته شاید بدانید که مشکین شهر یکی از مهم‌ترین شهر‌های آذربایجان است که بافندگان متبحری در زمینه تابلو فرش دارد. بسیاری از تابلو فرش‌های این موزه نیز اثر هنرمندان مشکین‌شهری هستند. موضوع تابلو فر‌ش‌های نفیس و قدیمی موزه فرش تهران داستان‌های تصویری از شاهنامه بایسنقری، داستان‌های ادبیات اساطیری و... می‌باشند.

 

تلار نمایشگاه دائمی فرش تهران

 

کتابخانه موزه فرش تهران

کتابخانه موزه فرش دارای ۳۵۰۰ جلد کتاب در زمینه هنر فرش‌بافی می‌باشد. این کتاب‌ها توسط نویسندگان ایرانی و خارجی تألیف شده‌اند که شامل زبان فارسی، فرانسوی، آلمانی، عربی، انگلیسی و... هستند. دانشجویان رشته‌های مرتبط با فرش می‌توانند از برخی بخش‌های کتابخانه اختصاصی برای تحقیق و پژوهش استفاده کنند.

 

تالار نمایشگاه‌های فصلی

طبقه بالای موزه به نمایشگاه‌های فصلی یا موقت اختصاص دارد. در این تالار نمایشگاه‌های مختلفی در زمینه فرش و گلیم برگزار شده‌اند که برگزارکنندگان با هدف‌های مختلفی به ارائه آثار هنری یا محصولات خود می‌پردازند.

 

موزه فرش ایران

 

جاهای دیدنی نزدیک موزه فرش تهران

از آنجایی که برای انجام سفرهای درون شهری در پایتخت به هر حال گرفتار ترافیک و شلوغی خواهید شد، پیشنهاد می‌کنیم تعدادی از جاهای دیدنی تهران که در نزدیکی موزه فرش قرار دارند به خاطر بسپارید. به این ترتیب می‌توانید در یک روز از چند جاذبه گردشگری مختلف دیدن کرده و از زمان خود حداکثر لذت را برده باشید. یکی از جاهای دیدنی در نزدیکی این موزه، پارک لاله است. می‌توانید پس از بازدیدموزه از این پارک هم دیدن کنید و دقایقی را در آن قدم بزنید. بسیاری کاربران در فضای مجازی بر این باور هستند که زیباترین پارک درون شهری پایتخت، پارک لاله است.

موزه زمین شناسی، خانه موزه دکتر شریعتی، بلوار کشاورز، موزه جانور شناسی دانشگاه تهران، موزه هنرهای معاصر، مسجد دانشگاه تهران و... سایر جاهای دیدنی نزدیک به موزه فرش می‌باشند.

 

بازدید از موزه فرش تهران

همه افراد می‌توانند از این موزه بازدید کنند. به این نکته توجه کنید عکاسی بدون فلش در موزه فرش آزاد است.

 

ساعات بازدید موزه فرش تهران

همه روزه، از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر

موزه در روزهای دوشنبه تعطیل است.

 

آدرس موزه فرش تهران

تهران، میدان انقلاب، خیابان کارگر شمالی، تقاطع دکتر فاطمی، ضلع جنوب شرقی چهارراه

 

برای رزرو تور به مقاصد داخلی و خارجی و همچنین تور تهران با تورگدان همراه باشید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

موزه فرش تهران در ضلع شمالی پارک لاله قرار گرفته است. این موزه پیش از انقلاب اسلامی تاسیس شده و یک نمایشگاه دائمی فرش است. در تالار دیگر موزه نمایشگاه‌های مختلفی با موضوع خاص در زمینه فرش برگزار می‌شوند. اگر به فرش ایرانی علاقه دارید یا رشته تحصیلی شما مرتبط با فرش است پیشنهاد می‌کنیم از موزه فرش در تهران دیدن کنید. این موزه با گرد آوردن فرش‌های قدیمی و چندین شاهکار از هنرمندان ایرانی، سهم بسزایی در معرفی این هنر ارزشمند دارد.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  11 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
بلیط موزه فرش ایران
  • بلیط موزه فرش ایران
  • موزه فرش تهران در ایران
  • تلار نمایشگاه دائمی فرش تهران
  • موزه فرش ایران
  • آثار موزه فرش ایران
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد