گردشگری سلامت و ماجرای درمان عراقی ها در مشهد

turkey_medical_tourism-300x141

شهر مشهد به دلیل وجود بارگاه مطهر امام رضا (ع) پایتخت معنوی جهان اسلام نامیده شده و هر ساله حدود 20 تا 25 میلیون گردشگر دارد. زائران مشهدی نه تنها از ایران که از کشورهای مختلف به خصوص کشورهای عرب زبان با شور و شوق فراوان به این شهر مذهبی می شتابند. گردشگران، علاوه بر زیارت، مشهد را مقصدی برای درمان به شمار می آورند.

مقوله گردشگری سلامت در مشهد به دلیل وجود زیرساخت های لازم، کادر پزشکی مجرب و پایین بودن هزینه های درمانی در مشهد رونق زیادی گرفته و بیش از همه گردشگران عراقی و سایر کشورهای همسایه از آن استقبال کرده اند. چند سالی است که این شهر به عنوان مقصد اول گردشگران سلامت در خاورمیانه مطرح شده و رتبه اول شرکت های فعال در زمینه گردشگری سلامت در ایران را به دست آورده است. با این همه، گردشگری سلامت در این استان با چالش هایی پیش رو است که باید با مدیریت مسئولین برطرف گردد. ادامه خبر را در تورگردان بخوانید.

 

گردشگری سلامت در مشهد

 

گردشگری سلامت چیست؟

گردشگری سلامت در مشهد به معنی ورود توریست به این شهر با هدف سلامت و درمان است. هر گردشگر ممکن است با هدف جراحی و مراجعه به متخصص؛ استفاده از منابع طبیعی و درمانی مثل چشمه های معدنی و دریاچه نمک؛ یا برای آرامش روح و تمدد اعصاب به کشوری دیگر مراجعه کند. هر کدام از این سه مورد که صورت بگیرد آن سفر جزو مقوله گردشگری سلامت می گنجد. این رشته ها تحت عناوین «گردشگری پزشکی»، «گردشگری طبیعت‌درمانی» و «گردشگری تندرستی» تقسم بندی می شوند. نوع اول حساس ترین نوع گردشگری سلامت در مشهد است و مستلزم وجود متخصصین کارآمد و زیرساخت های لازم در علم پزشکی است.

از مزایای این نوع گردشگری این است که درآمد حاصل از هر گردشگر خارجی در حوزه سلامت، سه برابر گردشگران عادی است. تعرفه پزشکیِ گردشگران سلامت 2 برابر اتباع ایرانی در بخش خصوصی است و در بخش دولتی نیز به شرط استفاده از ظرفیت مازاد تخت ‌ها، تعرفه تا 3 برابر می شود. خوشبختانه ایران و به خصوص شهر مشهد در این شاخه و در شاخه های دیگر قابلیت های فراوانی دارد و نه تنها گردشگران ایرانی که گردشگران خارجی را نیز جذب کرده است.

این را نیز می پسندید: رزرو تور کیش با موتور جستجوی تورگردان

 

گردشگری سلامت در مشهد چه جایگاهی دارد؟

شهر مشهد سال هاست که به یکی از بزرگ‌ ترين قطب‌ های پزشکي خاورميانه تبدیل شده است تا جایی که مقامات شهری آن را مقصد اول گردشگران سلامت در خاورمیانه می دانند. تور مشهد به دلیل برخورداری از وجود حرم امام رضا (ع) همواره از زائران کشورهای مختلف اسلامی و سایر کشورهای جهان برخوردار بوده است. علاوه بر آن، پتانسیل بالای سلامت و درمان در شهر باعث شده کشورهای همسایه استقبال زیادی از خدمات درمانی آن داشته باشند. دانشگاه علوم پزشکی مشهد از کليه امکانات و تجهيزات به‌روز و متخصصان کارآمد برخوردار است و در زمینه ارائه کليه خدمات تشخيصی و درمانی در تمامی رشته های جراحی و داخلی در خدمت توریسم سلامت است.

از دلایلی که به رونق این رشته در شهر مشهد کمک کرده پایین بودن تعرفه خدمات درمانی است. در این بحبوبه با بی ارزش شدن پول ایران، این کاهش قیمت بیشتر خودنمایی می کند تا جایی‌که هزینه های درمانی برای گردشگران خارجی بسیار ناچیز به حساب می آید. این موضوع در کنار هزینه های ناچیز اقامتی و برخورداری مشهد از فرودگاه بین المللی و راه های ارتباطی ریلی و زمینی به رشد گردشگری سلامت در مشهد کمک کرده است.

در شهر مشهد بیمارستان ها و کلینیک های درمانی در زمینه گردشگری سلامت فعالیت می کنند. در حال حاضر 8 شرکت گردشگری در شاخه گردشگری سلامت در مشهد فعال اند و  حدود ۱۲ بیمارستان مجوز جذب گردشگر سلامت را دریافت کرده اند. در این بیمارستان ها تمام فرآیندهای لازم در زمینه گردشگران سلامت استاندارسازی شده است.

 

گردشگری سلامت در مشهد

 گردشگران عراقی در راس گردشگری سلامت در مشهد

تقریبا بیش از 30 کشور به شهر مشهد گردشگر سلامت فرستاده اند. این رقم همواره افزایش چشمگیری داشته است. در این میان گردشگران عراقی به دلیل نزدیکی و مجاورت این کشور با ایران در این زمینه پیشتاز بوده اند. در مجموع در سال های اخیر با عادی شدن روابط میان دو کشور ایران و عراق، مردم عراقی استقبال زیادی از سفر به ایران کرده اند در حالیکه قبلا برای درمان بیشتر به کشورهای ترکیه و اردن می رفته اند. بر طبق اظهارات سرکنسول کشور عراق در شهر مشهد، در سال گذشته یعنی سال 97، دو میلیون زائر عراقی برای زیارت به این شهر سفر کرده اند که ۲۰۰ هزار نفر از آنان به عنوان گردشگر سلامت در بیمارستان‌های شهر تحت خدمات درمانی قرار گرفته اند. این در حالی است که در سال 96 کل گردشگر سلامت در مشهد 120 هزار نفر بوده است.

طبیعی است کسی که برای درمان به یک کشور دیگر سفر می کند برای گذراندن دوران نقاهت نیازمند به اقامت طولانی تری است. در ضمن نباید فراموش کرد که عراقی ها عادت به سفرهای خانوادگی با جمعیت زیاد دارند و عموما هتل یا خانه ای را برای مدت طولانی اجاره می کنند. علاوه بر عراقی ها به ترتیب کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس بیشترین آمار را در میان گردشگران سلامت مشهد داشته اند.

رزرو تور اصفهان و تور تبریز با مناسب ترین قیمت

 

گردشگری سلامت در مشهد

 

عرب ها بیشتر در چه رشته هایی پذیرش می شوند؟

سال 96 بیش از ۱۲۰ هزار گردشگر خارجی برای درمان و مداوای بیماری به شهر مشهد سفر کردند. ۲۰ هزار نفر از این افراد در بیمارستان ‌های مشهد جراحی و بقیه نیز به صورت سرپایی مداوا شدند. این درمان های سرپایی چه بوده است؟؟

گردشگران سلامت در کلینیک ‌ها و مراکز درمانی سرپایی به خصوص درمانگاه‌ های تخصصی مثل چشم پزشکی، زیبایی، درمان ناباروری، ژنتیک، پوست و مو مراجعه بیشتری داشته اند. چند مرکز جراحی محدود و نیز مراکز تشخیصی مانند رادیولوژی، آزمایشگاه و فیزیولوژی نیز در این زمینه مجوز کسب کرده اند. گردشگران عراقی نیز بیشتر به کلینیک ها مراجعه می کنند و برای مواردی مثل جراحی زیبایی اقدام می کنند. خدمات پزشکی از خدمات پایه و ساده مثل دندان پزشکی و چک آپ تا عمل های جراحی‌ پیشرفته همچون تعویض زانو، جراحی قلب و... در این شهر برای توریست های عراقی صورت می گیرد ولی عراقی های بیشتر برای درمان بیماری های صعب العلاج مثل سرطان به ویژه سرطان پستان، سرطان های کودکان، بیماری های چشمی، امراض دستگاه گوارش، عمل های زیبایی مثل کاشت مو و به ویژه جراحی بینی اقدام کرده اند.

 

گردشگری سلامت در مشهد

 

چالش های پیش روی گردشگری سلامت در مشهد

برخی گروه ها به جای اینکه روند گردشگری سلامت در مشهد را در شهر مشهد تسهیل کنند به دلالی روی آورده اند تا از این رهگذر پول بیشتری به جیب خودشان بزنند. افرادی هستند که به عنوان واسطه خود را به گردشگران عراقی نزدیک می کنند و یا با تبلیغ درمان اتباع خارجی در سایت های اینترنتی و کشاندن آنان به مشهد بیش از قیمت واقعی از آن ها مطالبه می کنند. اگر این موضوع هر چه زودتر حل و فصل نشود آسیب های زیادی به گردشگری سلامت در مشهد وارد می سازد.

علاوه بر سودجویی دلالان و واسطه ‌های غیر مجاز، مداخله های پزشکی از سوی افراد غیر متخصص مانند آرایشگران؛ بی ‌توجهی به گردشگری تندرستی مثل استفاده نادرست از جاذبه ‌های طبیعی؛ و فعالیت مراکز بدون مجوز، از جمله چالش‌های صنعت گردشگری سلامت به شمار می‌ رود.

از سوی دیگر یک مقصد گردشگری سلامت باید خدمات گردشگری را در کنار خدمات درمانی به گردشگران ارائه کند. خدماتی همچون گرفتن ویزا، خرید و رزرو بلیط سفر، رزرو هتل، ترنسفر شهری، لیدر، خدمات تفریحی و… باید به نوعی ارائه شود تا گردشگران علاوه بر موضوع درمان، استرس و دغدغه دیگری را احساس نکنند و با امنیت خاطر به این شهر سفر کنند. گردشگران عراقی در سال های اخیر نشان داده اند که ولخرج شده اند و بیش از سایر گردشگران خرج می کنند. علاوه بر اینکه به دلیل سبک زندگی عشیره ای با خانواده هایشان به مدت طولانی در یک مکان اقامت می کنند.  

سایت تورگردان آماده ارائه هر گونه خدمات گردشگری و رزرو تورهای مسافرتی برای گردشگران ایرانی و خارجی است. این موتور جستجوی تور تا کنون ارتباط خوبی با مسافران عرب زبان داشته و اعتماد آن ها را جلب کرده است.

اقامت در بهترین هتل ها و مقرون به صرفه ترین بلیط های هواپیما؛ قطار و اتوبوس را با موتور جستجوی تورگردان تجربه کنید.

 

 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

مشهد جایگاه نخست را در گردشگری سلامت در خاورمیانه به دست آورده و رتبه اول شرکت های فعال در زمینه گردشگری سلامت در ایران را داراست. کشورهای همسایه به خصوص عراقی ها استقبال بی سابقه ای از این موضوع کرده اند و علاوه بر زیارت برای جراحی یا درمان های سرپایی به این شهر مراجعه می کنند. ادامه خبر را در تورگردان دنبال کنید.

انتشار :  5 تیر 1398 به روزرسانی :  3 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
گردشگری سلامت در مشهد
  • گردشگری سلامت در مشهد
  • گردشگری سلامت در مشهد
  • گردشگری سلامت در مشهد
  • گردشگری سلامت در مشهد
  • turkey_medical_tourism-300x141
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد