پارک جنگلی وکیل‌آباد؛ با قدمتی 65 ساله

پارک جنگلی وکیل آباد

راست می‌گویند، قدیمی‌ها را می‌گویم، که آنچه در این دنیا باقی می‌ماند، عملی نیک است. فرقی نمی‌کند نیتَت زبانی باشد، یا مادی، کاشت یک درخت باشد، یا کمک به سالخورده‌ای برای گذر از خیابان، هر چه که باشد، نیکی نیکی می‌آورد و تا هفت نسل بعد از تو نیز، از این عمل خیر بهره‌مند خواهند شد. خوشا به حال حاج حسین ملک، تاجرزاده‌ای متمول که 65 سال پیش، باغی بزرگ به نام میرطراز یا همان وکیل‌آباد امروزی را خریداری و وقف عام کرد، تا همه هاله و انرژی خوب این فضا را دریافت کنند. در ادامه با تورگردان همراه ما باشید.

 

عکاسی در پارک وکیل آباد مشهد

 

ماجرای باغ وکیل‌آباد؛ میرطراز سابق

یکی بود یکی نبود، در سال‌های 1290 و اندیِ هجری شمسی در مشهد، تاجرزاده‌ای متمول، به نام حاج حسین ملک بود. مردی خَیر که مزرعه‌ای آباد را از یکی از خانواده‌های اصیل مشهد خریداری کرد. حاج حسین، مرد نیکوکار، در سال 1348 بوستان وکیل‌آباد را وقف کرد، تا مردم که گاه‌گداری برای گشت‌وگذار عازم باغ می‌شدند، بتوانند به‌راحتی در آن تردد کنند. حاج حسین با عمل نیک‌ش، سعادت دنیا و آخرت برای خود به ارمغان آورد. اما عمر تاجرزاده، بیش از دو سال طول نکشید و دار فانی را وداع گفت. امروزه ملک بزرگ وکیل‌آباد که درختان کاج، تبریزی، زبان گنجشک، افرا، ارغوان، باران طلایی و چنارش دیدنی است و می‌توانید در فصل بارندگی میوه‌های خوش‌آب‌ورنگ درختان توت و شاه‌توت و گردو و زیتونش را ببینید، در اختیار شهرداری مشهد قرار گرفت و مکانی تفریحی با نام پارک جنگلی وکیل‌آباد، برای زائران و مجاوران مشهدی شد.

 

طبیعت پارک وکیل آباد مشهد

 

ناگفته نماند که، علاوه بر درختان، گل‌های رنگارنگ هم در فصل‌های مختلف باعث جذابیت باغ می‌شوند. از طرفی دیگر، هیچ درخت خشکیده‌ای در بوستان وکیل‌آباد بی‌ثمر نمی‌ماند و شهرداری منطقه 9 مشهد، در حرکتی خلاقانه به‌جای ریشه کن کردن و سوزاندن درختان خشکیده، آنها را  کوتاه کرده و با هنرهنرمندان خوش‌ذوق مُعرق، تندیسی زیبا از کاوه آهنگر، هفت‌سین ایرانی، خلیج فارس ساخته‌اند که برجسته‌ترین آن تندیس کاوه آهنگر است. در گوشه‌وکنار پارک، ما مجسمه‌هایی زیبا از هفت‌کوتوله ُپرشوروشَر، اسب‌ها و یا بشقاب‌هایی طرح قدیم می‌بینیم، که فضای خیلی خوبی را برای عکاسی فراهم کرده است. در پیچ‌وخم بوستان هم تندیسی از حاج حسین ملک قرار دارد. از همه اینها که بگذریم، در مجاورت درخت‌ها و فضای سبز، دریاچه‌ای وجود دارد که عبور آب و سروکله زدن‌ش با سنگ‌های ریزودرشتِ گذرگاه و بازی کردن‌ش با درخت‌های گاه خمیده، صحنه‌های بی‌بدیلی را خلق می‌کند. شهرداری هم نهایت سلیقه را به خرج داده و در مسیر رودخانه هنرنمایی کرده و راه‌های رمانتیکی را تدارک دیده است.

 

رودخانه

 

رودخانه پارک جنگلی وکیل‌آباد؛ تأمین شده از آب قنات

اگر سری به پارک جنگلی وکیل‌آباد زده باشید، حتما رودخانه آن را دیده‌اید که پلی قدیمی و تاریخی دارد به نام سه پلی، که مربوط به زمان قاجار است. این پل که از زیر آن آب رودخانه جریان دارد، جان می‌دهد برای ایستادن و زُل زدن و نگاه کردن به طبیعت بکر و منحصربه‌فرد آن، به‌ویژه در فصل پاییز و عکاسی. شاید برایتان سوال شده باشد، که در این اوضاع گرانی و کمی آب، این رودخانه چگونه پُر می‌شود. جان دلم برایتان بگوید که، آب رودخانه فصلی است و با آب قنات وکیل‌آباد، که قدمتی چند ساله دارد تأمین می‌شود. قناتی که سرچشمه آن از بند گلستان است و در سال 1392 بازسازی شده، تا بتواند صدها سال دیگر هم آب مورد نیاز این بهشت کوچک را فراهم کند.

 

پارک وکیل آباد مشهد در پاییز

 

بوستان شب پارک جنگلی وکیل‌آباد؛ محفلی شاعرانه در زمستان و پاییز

فرقی ندارد، زمستان باشد، یا پاییز. در این دو ماه بی‌هوا دلتان غمگین می‌شود و دوست دارید که به جایی دنج بروید و کمی خلوت کنید و حال قلبتان را التیام بخشید. بوستانِ شبِ پارکِ جنگلی وکیل‌آباد، بهترین مکان برای زمستان و پاییز و رفع دل‌تنگی است. چراکه وقتی چراغ‌های این باغ در شب روشن می‌شود، خیال می‌کنید که در پاریس و شانزلیزه در حال قدم زدن هستید. اگر باور نمی‌کنید، کافی است فقط یک‌بار، با فرود اولین برف خودتان را به این گلستان برسانید و در میان کاج‌های همیشه سبزش، توت‌های برف گرفته را ببینید و رودخانه‌ای که حالا میان این همه سپیدی بی‌نظیر است. بعد بروید به کافه و یک نوشیدنی داغ و دل‌چسب سفارش دهید و از زمستان لذت ببرید.

 

پارک وکیل آباد مشهد

 

باغ وحشِ پارک جنگلی وکیل‌آباد؛ نوستالژی زائران و مجاوران

امکان ندارد که زائری به تور مشهد بیاید و سراغ باغ‌وحش، در مجموعه پارکِ جنگلی وکیل‌آباد را نگیرد. به‌خصوص کودکان که تمام شوق‌وذوق سفرشان خلاصه می‌شود در دیدار از باغ جانوران و پارک‌ها و..، جانورگاهی بزرگ با وسعتی حدودا چهارهکتار، که از شیرهای شاخ‌دار گرفته، تا شامپانزه‌ها، تمساح‌ها، پلنگ‌های آفریقایی و حتی گونه‌هایی از ببرهای در حال انقراض، تا توله‌خرس‌ها و مارهای غول‌پیکر، انواع پرندگان، خزندگان، حیوانات وحشی و گوشت‌خوار و حیواناتی علف‌خوار، در کنار تعدادی از آبزی‌ها در آن سکونت دارند. ناگفته نماند که، ساعات بازدید از تنها باغ‌وحش مشهد، همه‌روزه از ساعت 8:30 الی 19:30 دقیقه است، که البته در برخی فصول سال همانند پاییز و زمستان، زودتر هم تعطیل می شود. بنابراین اگر قصد تهیه بلیط و بازدید از این مکان را دارید، حتما به‌موقع مراجعه کنید تا شانس بازدید از جانورگاه خارق‌العاده و جذاب را از دست ندهید. در پایان باید بگویم که، ورودی باغ‌ جانوران تا اواخر سال 98، برای هر نفر 10000 تومان و برای علاقه‌مندان به‌قسمت خزندگان و مارهای غول‌پیکر 20000تومان بوده است.

 

باغ وحش پارک وکیل آباد مشهد

 

بازسازی پارک جنگلی وکیل‌آباد؛ در سال 1392

 همه مکان‌های گردشگری و تفریحی و تاریخی، به‌مرور زمان دچار آسیب‌هایی می‌شوند و پارک جنگلی وکیل‌آباد هم از این قاعده مستثنی نبوده و در آبان 1392 پروژه بازسازی این مکان کلید خورد. در بررسی‌های اولیه مشخص شد، که سنگ‌های بستر این بوستان از نوع سنگ‌های خارا یا گرانیت است. این نوع سنگ‌ها ضمن داشتن زیبایی خاص خود، از مقاومت بالایی برخوردار هستند. برای هماهنگی بیشتر مهندسان و کارشناسان بازسازی این باغ، پیشنهاد ساخت پله‌ها و نماهای تفرجگاه و حتی کف‌سازی را با سنگ‌های خارا یا گرانیت دادند. خوشبختانه این حرکت باعث شد تا در فرایند بازسازی، از برداشت غیرقانونی آب از چشمه‌های قدیمی پارک وکیل‌آباد جلوگیری شود.

 

درخت های پارک وکیل آباد مشهد

 

فاصله پارک جنگلی وکیل‌آباد، تا حرم

وقتی به جاهای دیدنی مشهد می‌رویم، دوست داریم جایی اقامت داشته باشیم، تا فاصله زیادی با حرم و مکان تفریحی نداشته باشد. پیشنهاد تورگردان به شما، هتل ثامن است. چراکه نزدیک‌ترین هتل به پارک وکیل‌آباد می‌باشد و فاصله این مکان تا حرم هم 20 کیلومتر و 35 دقیقه است. شما می‌توانید برای رسیدن به این بوستان از دو مسیر استفاده کنید. 1- اگر بخواهید با خودروی شخصی خود به این مکان بروید، باید وارد بزرگراه کلانتری شوید و سپس به میدان آزادی برسید و بعد بلوار وکیل‌آباد را تا انتها طی کنید. 2-  در هرکجا که هستید، خود را به مترو مشهد رسانده و در ایستگاه آخر که وکیل‌آباد است پیاده شوید.

 

تعطیلی پارک جنگلی وکیل‌آباد؛ در ایام کرونا

محدودیت پُشتِ محدودیت، تعطیلی پُشتِ تعطیلی، این روش دیگر دارد جزوی از زندگی‌مان می‌شود و خیلی از کسب‌وکارها هم خوابیده، به‌دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا که هر روز جَهش تازه‌ای می‌یابد. پارک جنگلی وکیل‌آباد هم این روزها دوران نقاهت خود را سَر می‌کند و تا اطلاع ثانوی تعطیل می‌باشد. اما اگر بوستان، بعد از به اتمام رسیدن محدودیت‌ها باز شد و چرخه اقتصادی کارکنان آن چرخید، شما می‌توانید بدون پرداخت هزینه‌ای از این ملک زیبا، با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی استفاده کنید و اوقات خوشی را بگذرانید.

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

راست می‌گویند، قدیمی‌ها را می‌گویم، که آنچه در این دنیا باقی می‌ماند، عملی نیک است. فرقی نمی‌کند نیّتت زبانی باشد، یا مادی، کاشت یک درخت باشد، یا کمک به سالخورده‌ای برای گذر از خیابان، هر چه که باشد، نیکی نیکی می‌آورد و تا هفت نسل بعد از تو نیز، از این عمل خیر بهره‌مند خواهند شد. خوشا به حال حاج حسین ملک، تاجرزاده‌ای متمول که 65 سال پیش، باغی بزرگ به نام میرطراز یا همان وکیل‌آباد امروزی را خریداری و وقف عام کرد، تا همه انرژی و هاله خوب این فضا را دریافت کنند.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   زری ابو
تصاویر مرتبط
طبیعت پارک وکیل آباد مشهد
  • طبیعت پارک وکیل آباد مشهد
  • درخت های پارک وکیل آباد مشهد
  • عکاسی در پارک وکیل آباد مشهد
  • پارک وکیل آباد مشهد
  • باغ وحش پارک وکیل آباد مشهد
  • پارک وکیل آباد مشهد در پاییز
  • رودخانه
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد