کاخ دلمه باغچه استانبول (ساعت بازدید، قیمت بلیط، آدرس)

کاخ-دلما-باغچه-استانبول

کاخ دلما باغچه استانبول مقر اداری و محل زندگی آخرین پادشاهان عثمانی بود. این کاخ زیبا در سمت اروپایی تنگه بسفر ساخته شده و از نظر معماری و تزیینات نفیس داخلی، در جهان کم‌نظیر است. امروزه بازدید از این کاخ برای عموم آزاد است و گردشگران زیادی به بازدید از کاخ دلما باغچه علاقه نشان می‌دهند. در این مطلب کوتاه می‌خواهیم درباره کاخ یا سرای دلما باغچه صحبت کنیم و اطلاعات مفیدی راجع به تاریخچه، معماری، زمان بازدید و آدرس این مکان در اختیار شما قرار دهیم.

 

تاریخچه کاخ دلما باغچه ترکیه

 

سرای دلما باغچه به دستور عبدالمجید یکم که سی و یکمین پادشاه عثمانی بود ساخته شد. ساخت این کاخ حدود ۱۰ سال به طول انجامید. بنابراین می‌توان گفت بین سال‌های ۱۸۸۰ تا ۱۹۰۹ معماران و کارگران مشغول طراحی، ساخت و تزیین کاخ دلما باغچه بودند. مساحت کلی کاخ ۱۱۰ هزار متر مربع است و ۴۵ هزار متر مربع زیر بنا دارد. عبدالمجید یکم در نظر داشت کاخی بسازد که عظمت و شکوه سلسله عثمانی را نشان دهد. نتیجه این فکر، کاخی بسیار زیبا بود که همه عناصر آن در بالاترین حد نفیس و گران‌قیمت بودند. سلطان عبدالمجید یکم اقدامات اشتباهی انجام داد که باعث تضعیف حکومت عثمانی شد که می‌توان گفت یکی از این اقدامات ساخت کاخ دلما باغچه در اواخر قرن نوزدهم بود.

پادشاهان کشور‌های دیگر نیز، اشیای قیمتی زیادی به کاخ دلما باغچه هدیه کردند تا شکوه و تجمل آن را به نهایت برسانند. برای مثال یک چلچراغ کریستال توسط ملکه ویکتوریا به کاخ اهدا شد. تزار روسیه نیز فرش‌های نفیسی به سلطان عبدالمجید یکم هدیه داد. به هر حال روزگاران خوش پادشاهان عثمانی گذشت و زمان انقلاب‌های مردمی فرا رسید. آتاتورک به عنوان رئیس جمهور ترکیه قدرت را به دست گرفت و کاخ دلما باغچه را به عنوان محل اقامت خود انتخاب کرد. آتانورک روزهای پایانی عمر خود را در این کاخ گذراند و در همین مکان درگذشت.

 

معماری کاخ دلما باغچه استانبول

 

معمار اصلی کاخ شخصی به نام نیکوگوس بالیان از خانواده ارمنی بالیان بود. افراد دیگری از خانواده بالیان نیز در معماری داخلی و خارجی کاخ دلما باغچه نقش داشتند. نیکوگوس بالیان سعی کرد سبک معماری را در ساخت کاخ دلما باغچه استانبول پیاده کند که بر اساس معماری نئو کلاسیک باشد. اگر به نمای خارجی و تزیینات داخلی کاخ دلما باغچه توجه کنید شاهد ترکیب و تلفیقی از معماری عثمانی و اروپایی خواهید بود. برای دکوراسیون داخلی کاخ، طراح خانه اپرای پاریس را فراخواندند. در تزیین بسیاری از دیوار‌های باغ از طلای آب شده، سنگ مرمر، لاجورد و تابلو‌های نقاشی ارزشمند استفاده شده است.

 

بازدید از کاخ دلما باغچه استانبول

اگر با توصیفاتی که از کاخ ارائه دادیم، برای شما سؤال پیش آمده که چگونه به کاخ دلما باغچه برویم بهتر است با تور‌های گردشگری همراه شوید. اگر بدون تور به بازدید از جاهای دیدنی استانبول مبادرت کرده‌اید کافی است در میدان تکسیم با مترو به ایستگاه کاباتاش بروید. این ایستگاه تنها ۳۰۰ یا ۴۰۰ متر با دلما باغچه فاصله دارد.

ساعات بازدید از کاخ دلما باغچه

همه روزه به جز دوشنبه و سه شنبه از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر

قیمت بلیط کاخ دلما باغچه

۶۰ لیر

 

آدرس کاخ دلما باغچه استانبول

استانبول، بخش اروپایی بشیکتاش، محله ویشنزاده، خیابان دلما باغچه

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

کاخ دلما باغچه استانبول مقر اداری و محل زندگی آخرین پادشاهان عثمانی بود. این کاخ زیبا در رسمت اروپایی تنگه بسفر ساخته شده و از نظر معماری و تزیینات نفیس داخلی، در جهان کم‌نظیر است. امروزه بازدید از این کاخ برای عموم آزاد است و گردشگران زیادی به بازدید از کاخ دلما باغچه علاقه نشان می‌دهند. در این مطلب کوتاه می‌خواهیم درباره کاخ یا سرای دلما باغچه صحبت کنیم

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد