قلعه پرتغالی ها در قشم (همه آنچه قبل از رفتن باید بدانید)

قلعه-پرتغالی-ها-در-قشم

قلعه پرتغالی ها در قشم از شناخته شده ترین اماکن دیدنی است که هر گردشگری در جزیره به سراغ آن می رود. پرتغالی ها در قشم جزایر دیگری نیز داشته اند ولی این یکی بیشتر مشهور شده است. وظیفه ی قلعه پرتغالی ها محافظت از قلعه هرمز بوده و این موضوع نشان می دهد که جزیره هرمز از آن زمان اهمیت استراتژیک داشته است. قلعه پرتغالی ها جزو ماندگارترین جاهای دیدنی قشم است که ارزش دیدن دارد. 
 

قلعه پرتغالی ها قشم

 

در ساختمان قلعه، انبارهای تجهیزات جنگی، اتاق های مخصوص سربازان، کلیسا، زندان، آب انبار و سایر عناصر مورد نیاز برای مکانی نظامی وجود داشته است.
مصالح ساخت قلعه سنگ های آهکی و گچی، ساروج جمع آوری شده از منطقه و غیره است. شاه عباس صفوی با حمله به قشم پرتغالی ها را از این قلعه ها بیرون راند. 

قلعه پرتغالی ها

قلعه پرتغالی‌ ها قشم استان هرمزگان یکی از آثار باقیمانده از دوران سلطه پرتغالی‌ها به خلیج فارس و دریای عمان است. این قلعه حدود ۵۰۰ سال قدمت دارد. پرتغالی‌ها در آن زمان در دیگر بندر‌های ایرانی و عربی خلیج فارس قلعه‌هایی ساختند تا بتوانند نفوذ بیشتری در منطقه داشته باشند. بازدید از قلعه پرتغالی‌ها شما را با بخش کمتر شناخته شده جزیره قشم آشنا خواهد کرد. در مطلب پیش رو می‌خواهیم به تاریخچه ساخت، معماری و حواشی پیرامون قلعه پرتغالی‌ها قشم بپردازیم. همچنین در انتها درباره شرایط بازدید و آدرس این قلعه، اطلاعاتی در اختیار شما قرار خواهیم داد.

 

قلعه پرتغالی‌های قشم

 

بیش از ۵۰۰ سال پیش یعنی در زمانی که دریانوردان پرتغالی به فکر کشف سرزمین‌های جدید و استعمار بندر‌های مختلف بودند، به خلیج فارس آمدند و منطقه را تحت تصرف خود درآوردند. خلیج فارس و دریای عمان یکی از مهم‌ترین مسیر‌های آبی بودند که قاره آسیا را به قاره اروپا متصل می‌کردند. پرتغالی‌ها توانستند از ضعف حکومت‌های مرکزی کشور‌های اطراف خلیج فارس استفاده کرده و خلیج را تصاحب کنند. با‌ گذشت زمان این استعمارگران تجهیزات و آمادگی خود را در منطقه افزایش دادند تا استقرار خود را تضمین کنند. به دنبال این استراتژی‌، قلعه‌های بسیاری در بندر‌های کنگ، راس الخیمه، جزیره قشم، جزیره هرمز و… ساخته شد تا محل استقرار نیرو و مهمات پرتغالی‌ها باشد.

قلعه پرتقالی ‌های قشم در ضلع شمالی جزیره قرار دارد. این قلعه به دست یک دریانورد پرتغالی به نام آلفونسو در سال ۱۵۰۷ میلادی ساخته شده است. پرتغالی‌ها با تکیه بر موقعیت قلعه‌های خود در جزایر خلیج فارس و بندر‌های مهم آن، توانستند ۱۱۰ سال بر خلیج سلطه داشته باشند. قلعه پرتغالی‌های قشم ۲ هزار متر مربع مساحت دارد و مانند بسیاری از ساختمان‌های آن دوران، از سنگ آهکی و ملات ساروج ساخته شده است. سرانجام در دوران حکومت شاه عباس صفوی، تعدادی از سرداران ایرانی با همکاری قوای انگلیسی توانستند پرتغالی‌ها را از منطقه بیرون کنند.

پس از صفویان، نادر شاه افشار نیز به تجهیز نیروهای ایرانی در استان هرمزگان و جزایر خلیج فارس پرداخت تا این منطقه مهم دیگر به دست بیگانگان نیفتد.

 

معماری قلعه پرتغالی‌های قشم

اگر به تصاویر قلعه پرتغالی‌ها قشم توجه کنید می‌بینید که پلان قلعه یک چهار ضلعی نامنظم است. ۴ برج در ۴ گوشه قلعه قرار دارند که ارتفاع آن‌ها به ۱۲ متر می‌رسد. ضخامت دیوار‌ها نیز حدود ۳/۵ متر است. پرتغالی‌ها از این قلعه به عنوان انبار مهمات و محل استقرار نیرو‌های خود استفاده می‌کردند. تقریباً تمام قلعه‌های پرتغالی در منطقه خلیج فارس دارای سربازخانه، انبار اسلحه، آب انبار، کلیسا، مقر فرماندهی و تالار جلسات می‌باشند.

همان‌ طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، پرتغالی‌ها در زمان استعمار جزیره، به استحکام قلعه و تجهیزات خود می‌پرداختند. در سال ۱۳۸۷ شمسی وقتی که شرکت برق جزیره قشم مشغول خاکبرداری بود یک تونل ۵۰۰ متری منتهی به قلعه پرتغالی‌ها کشف کرد. بعدها مشخص شد که طول تونل مخفی به ۳ کیلومتر می‌رسد. پرتغالی‌ها این تونل را ساخته بودند تا یک راه فرار اضطراری و مخفی برای افسران خود داشته باشند.

 

بازدید از قلعه پرتغالی‌ها قشم

بهترین زمان برای بازدید از قلعه پرتغالی در جزیره قشم، فصل پاییز و زمستان است.

ساعات بازدید

همه روزه ۸ صبح تا ۶ عصر

قیمت بلیط برای اتباع ایرانی ۱۵ هزار تومان

قیمت بلیط برای اتباع خارجی ۶۰ هزار تومان

 

آدرس قلعه پرتغالی‌ها قشم

جزیره قشم، ضلع شمالی جزیره، ساحل خلیج فارس

 

برای رزرو تور قشم و سایر تورهای داخلی و خارجی به منوی مربوطه در سایت تورگردان مراجعه کنید.

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

قلعه پرتغالی ها در قشم از شناخته شده ترین اماکن دیدنی است که هر گردشگری در جزیره به سراغ آن می رود. پرتغالی ها در قشم جزایر دیگری نیز داشته اند ولی این یکی بیشتر مشهور شده است. وظیفه ی قلعه پرتغالی ها محافظت از قلعه هرمز بوده و این موضوع نشان می دهد که جزیره هرمز از آن زمان اهمیت استراتژیک داشته است. قلعه پرتغالی ها جزو ماندگارترین جاهای دیدنی قشم است که ارزش دیدن دارد.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
قلعه پرتغالی ها قشم
  • قلعه پرتغالی ها قشم
  • قلعه پرتغالی ها
  • قلعه-پرتغالی-ها-در-قشم
  • قلعه-پرتقالی-ها-قشم
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد