ابر کوه یزد (معرفی کامل شهرستان و جاذبه هایش)

خانه آقازاده ابرکوه یزد

ابرکوه یزد شهرستانی در میان مسیر سه شهر تاریخی یزد، شیراز و اصفهان است. موقعیت جغرافیایی خاص و نیز مکان‌های دیدنی بسیاری که در شهر ابرکوه قرار دارد. از جمله سرو ابرکوه، هرساله گردشگران زیادی را به این شهر تاریخی می‌کشاند. این منطقه در گذشته در مسیر جاده ابریشم قرار داشته است که بارها نامش را شنیده‌اید.

 

جاهای دیدنی ابرکوه یزد

 

آثار تاریخی و مکانهای دیدنی ابرکوه یزد

 

در شهر ابرکوه بیش از ۴۰۰ بنای تاریخی کشف شده که ۱۲۸ اثر آن در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردیده است.

خانه آقازاده ابرکوه و بادگیر مشهورش

 

آدرس: استان یزد، ابرکوه، میدان امام حسین، خیابان شهید باهنر، کوچه شهید باهنر نوزدهم

 

 

خانه اقازاده ابرکوه یزد

 

 تصویر این خانه قاجاری که به ثبت ملی رسیده بر روی اسکناس‌های ۲۰۰۰ تومانی بارها به چشم شما خورده است. بادگیر خانه آقازاده ابرکوه با ۱۸ متر ارتفاع و ۱۸ متر مساحت در دو طبقه ساخته شده است.

گنبد عالی

 

آدرس: استان یزد، ابرکوه، جاده ابرکوه به بخش بهمن

 

 

گنبد عالی ابرکوه یزد

 

ساختمان گنبد عالی ابرکوه که محل دفن امیر شمس الدوله علی هزار از خاندان دیلمیان است، در سال ۴۴۸ قمری بنا شد. این بنای هشت گوش زیبا در سال ۱۳۱۲ به ثبت ملی رسیده است.

سرو ابرکوه

 

آدرس: استان یزد، ابرکوه، میدان امام‌حسین، بعد از کمربندی

 

 

سرو ابرکوه یزد

 

سرو ۴۵۰۰ ساله ابرکوه دومین موجود پیر روی کره زمین است. بعضی دانشمندان قدمت سرو ابرکوه را ۸۰۰۰ سال تخمین می‌زنند و کاشتن آن را به یافث پسر نوح یا زرتشت نسبت می دهند. سرو ابرکوه ۲۵ متر ارتفاع و ۱۸ متر محیط دارد. در سفر به یزد در میان جاهای دیدنی یزد حتماً از این سرو با شکوه دیدن کنید. 

مسجد جامع ابرکوه

 

آدرس: استان یزد،‌ ابرکوه، میدان امام حسین

 

 

مسجد جامع ابرکوه یزد

 

قدمت مسجد جامع شهر ابرکوه به عصر ایلخانی می‌رسد. از بنای باشکوه مسجد جامع ابرکوه قسمت‌های زیادی بر جای نمانده است. برای دیدن این اثر ملی دیدنی و فاخر به مرکز شهر ابرکوه و میدان اصلی شهر بروید.

آرامگاه عزیزالدین نسفی

 

آدرس: استان یزد، ابرکوه، بلوار جمهوری اسلامی، خیابان باهنر، خیابان طاووس

 

 

آرامگاه عزیزالدین نسفی ابرکوه

 

عبدالعزیز بن محمد نَسَفی از عارفان نامی قرن هفتم هجری است. وی پس از حمله مغول‌ها از خوارزم به شهرهای زیادی نقل مکان کرد و در پایان در شهر ابرقوی یزد ساکن شد و در همان جا چشم از جهان فرو بست. از این شخصیت برجسته حداقل ۱۴ اثر در حوزه عرفان و تصوف برجای مانده است. این دانشمند که به پیر صدیقی یا پیر حمزه سبزپوش هم مشهور است شهرتش تا اروپا رسیده، اما مقبره وی که با هنر ایرانی اسلامی هم پیوندی ژرف دارد؛ در ایران غریب مانده است.

گنبدخانه سیدون

 

 ساخت گنبدخانه سیدون که مدفن سیدون علی نقیا می‌باشد به قرن شش تا هشت هجری قمری بر می‌گردد و در سال ۱۳۷۸ ثبت ملی شده است.

قلعه های باستانی

 

قلعه های باستانی ابرکوه

 

در شهر ابرکوه چندین قلعه باستانی وجود دارد که نشان از قدمت چند هزار ساله این شهر دارد. قلعه شهرسب، قلعه تیزک، قلعه رباط، قلعه فیروزآباد، قلعه ساسانی بداف و قلعه حسن خان مهرآباد از قلعه‌های دیدنی و ارزشمند شهر ابرکوه هستند.

یخچال خشتی ابرکوه

 

آدرس: استان یزد، ابرکوه، جنب خیابان شهید بهشتی

 

 

یخچال خشتی ابرکوه یزد

 

 یخچال خشتی ابرکوه در گذشته محل فرآوری و نگهداری یخ بوده است. این یخچال با معماری حیرت آور ۱۲ متر ارتفاع دارد و دقیقاً نصف قدش زیر زمین است. برای کاهش فشاری که بر گنبد یخچال‌ها وارد می‌شود، معمار این یخچال، بنای را به صورت پلکانی ساخته است.

منارهای نظامیه

 

آدرس: استان یزد، ابرکوه، شهر ابرقو، مسجد نظامیه، مناره های نظامیه ابرکوه

 

 
منارهای نظامیه ابرکوه یزد

 

مجموعه نظامیه در خیابان اصلی شهر ابرکوه یزد قرار دارد و شامل مسجد، بازار و مدرسه است. مناره‌های این مسجد که به عنوان مناره‌های نظام الملک هم شهرت دارد در قرن هشتم به دست نظام الملک ابرقویی ساخته شده است.

 

ابرکوه شهری به قدمت تاریخ

 

بناهای تاریخی ابرکوه یزد

 

علاوه بر مکان های دیدنی ابرکوه که در بالا شرح مختصری از آن را برایتان بازگو کردیم، می‌توانید در محله تاریخی دروازه میدان شهر ابرکوه از خانه موسوی، خانه سید علی آقا و خانه آقازاده دیدن کنید. خندق تاریخی شهر ابرکوه نیز قدمتش به پیش از اسلام می‌رسد و مکانی دیدنی و تاریخی در شهر باستانی ابرکوه است. در سفر به یزد از دیدن ابرکوه غافل نشوید. چرا که قدمتش بسیار بیشتر از خود یزد است و از هسته‌های اولیه مرکزی ایران به شمار می‌رود.

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

ابرکوه یزد شهرستانی در میان مسیر سه شهر تاریخی یزد، شیراز و اصفهان است. موقعیت جغرافیایی خاص و نیز مکانهای دیدنی بسیاری که در شهر ابرکوه قرار دارد از جمله سرو ابرکوه هرساله گردشگران زیادی را به این شهر تاریخی می‌کشاند. این منطقه در گذشته در مسیر جاده ابریشم قرار داشته است که بارها نامش را شنیده‌اید.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  22 مرداد 1402 نویسنده :   انسیه کریمی
تصاویر مرتبط
سرو ابرکوه یزد
  • سرو ابرکوه یزد
  • بناهای تاریخی ابرکوه یزد
  • مسجد جامع ابرکوه یزد
  • قلعه های باستانی ابرکوه
  • گنبد عالی ابرکوه یزد
  • منارهای نظامیه ابرکوه یزد
  • آرامگاه عزیزالدین نسفی ابرکوه
  • جاهای دیدنی ابرکوه یزد
  • خانه اقازاده ابرکوه یزد
  • یخچال خشتی ابرکوه یزد
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد