آب انبار کیش ؛ سازه ای زیبا با معماری استادانه

آب انبار کیش

آب انبار کیش که به نام آب انبار دو گنبد پنج بادگیر نیز شناخته می شود از بناهای تاریخی است که در گذشته کاربرد جدی برای تامین آب آشامیدنی ساکنین جزیره داشته است. اگر اهل فن باشید با نگاهی به نمای آب نما خیلی زود متوجه می شوید که آب انبار تاریخی کیش بسیار زیباتر از آب انبارهای معمولی است و برای معماری و تزئینات آن وقت بیشتری گذاشته شده است. همین دقت در ساختِ آن، باعث شده آب انبار کیش به یکی از جاذبه های متنوع در جزیره کیش تبدیل شود. برای کسب اطلاعات دقیق تر راجع به کاربردها و معماری آب انبار توصیه می شود ادامه مطلب را در مجله تورگردان از دست ندهید.

 

آب انبار دو گنبد کیش در شب

 

هر کس به تور کیش یا سایر شهرهای ساحلی جنوب کشور رفته باشد متوجه شوری شدید آب دریا می شود. این آب آنچنان شور است که بیشتر گردشگران جرات نمی کنند برای آب تنی وارد آن شوند. بنابراین سوال مهمی پیش می آید که مردم بومی کیش، چگونه آب آشامیدنی خود را تامین می کنند؟! ساکنین جزیره کیش از گذشته تدابیری برای این موضوع اندیشیده اند و گرنه سکونت در جزیره غیر ممکن می شود. در کیش آب انباری باستانی وجود داشت که از سال 1373 بر روی آن آب انباری مجهزتر ساخته شد. این سازه قابلیت جمع آوری آب سطحی و تبدیل آن به آب آشامیدنی و شیرین را دارد. معماری آب انبار دوقلو کیش بسیار جالب است که در این مطلب شیوه کار آن را شرح می‌دهیم:

 

 آب انبار کیش چه معماری دارد؟

 

در حال حاضر در جزیره کیش برای تامین آب شیرین از دستگاه های شیرین کننده آب استفاده می شود. در گذشته این کار از طریق جمع آوری آب های سطحی حاصل از باران فصلی انجام شده است. اب انبار کیش دارای دو گنبد شبیه به هم و قرینه با پنجره ها و منافذی برابر است که در حال حاضر شب ها در آن ها نورپردازی می شود و نمایی زیبا به کل آب انبار می دهد. در اطراف گنبدها چهار بادگیر قرار گرفته و مخزنی عمیق و بزرگ در داخل آن برای تامین و جمع آوری آب وجود دارد. کمی آن طرف تر یک ورودی زیبا به شکل دروازه های ورودی ساخته شده که می توان از پله های آن پایین رفت و به داخل آب انبار دسترسی پیدا کرد. این ورودی کاملا مجزا از بنای گنبدی آب انبار است. طاقی پیازی شکل و زیبا و 4 طاق قرینه تزئینی در اطرافش در کنار سایر تزئینات در بنایی آجری ترکیب شده است.

 

کلیک کنید: نقشه آب انبار کیش

 

ورودی آب انبار کیش

 

آب انبار دو گنبد کیش در حال حاضر فاقد آب است و تنها برای بازدید عموم مورد استفاده قرار می گیرد. اطراف آن کاکتوس های بزرگ و جذابی روییده است که باعث شده رنگ خشتی و آجری کل مجموعه آب انبار ذره ای کنتنراست پیدا کند و با رنگ سبز جذابیت پیدا کند.

 

آب انبار سنتی کیش

 

بادگیرهای آب انبار دو گنبد کیش

 

بادگیر از سازه های مهم مخصوص مناطق کویری ایران و کشورهای گرم مشابه ایران است. از گذشته ایرانیان برای خنک ساختن واحدهای مسکونی از تدابیر جالبی استفاده می کردند. بادگیر چیزی شبیه به کانال کولر ولی عموما از جنس آجر و خشتی است که بر پشت بام بنا ساخته می شود و به دلیل پنجره ها و منافذی که بر رویش احداث می گردد، باد را به طبقات زیرین ساختمان می رساند. بادگیرها عموما ارتباط تنگاتنگی با آب و آبنما دارند. معمولا بادگیر باد را به روی یک حوض آب می رساند که مثل کولرهای آبی امروز عمل می کرد و باعث خنکی و تلطیف فضا می شد. آب انبار دو گنبد نیز به دلیل اینکه در داخل مخزنی از آب داشته از این طریق فضای داخلی و آب ها را خنک می کرده است. باد از طریق 4 بادگیر وارد آب انبار می شده و فضای داخلی را خنک می کرده است.

 

داخل آب انبار کیش

 

بادگیرهای آب انبار کیش یادآور بادگیرهای معماری تاریخی یزد می باشند. بد نیست بدانید که شهر یزد به عنوان شهر بادگیرها شناخته می شود. اقلیم کویری این شهر زیبا باعث شده از گذشته بیشتر ساختمان های مهم آن دارای بادگیر باشد. هم اکنون بسیاری از بادگیرهای تاریخی باقی مانده اند و حتی بعضی از آن ها در کنار کولرهای آبی و گازی عصر جدید مشغول به کار می باشند. بیشتر بناها دارای یک یا نهایتا دو بادگیر هستند ولی آب انبار کیش دارای 4 بادگیر است که آن را از دیگر بادگیرها متمایز کرده و نما و اعتبار خاصی به آن داده است. بر روی بادگیر روزنه هایی احداث شده که باد را به داخل می رسانند و کمک زیاید به تهویه آب آنبار می کنند. بادگیرها قرینه اند و در چهار گوشه آب انبار و اطراف گنبدهای آن شکل گرفته اند. این بادگیرها شبیه به گلدسته ها و مناره های قرینه در بناهای مذهبی شده اند ولی شاخصه اصلی بناهای مناطق کویری و اقلیم های خشک و کم باران اند.

 

عکس هوایی آب انبار کیش

 

جاذبه های نزدیک به آب انبار کیش

آب انبار کیش در نزدیکی شهر باستانی حریره و مجموعه درخت سبز که از معورف ترین جاهای دیدنی کیش به شمار می روند، قرار گرفته است. هر دوی این جاذبه های جزو میراث تمدنی کیش محسوب می شوند و برای گردشگرانی که به موضاعات فرهنگی و میراث تمدنی اهمیت قائل است، بازدید از این جاذبه ها ضروری است. از دیگر جاذبه های نزدیک به اب انبار دو گنبد پنج بادگیر کیش، مجموعه ورزشی المپیک کیش است.

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

آب انبار کیش که به نام آب انبار دو گنبد پنج بادگیر نیز شناخته می شود از بناهای تاریخی است. آب انبار کیش در گذشته کاربرد جدی برای تامین آب آشامیدنی ساکنین جزیره داشته است. اگر اهل فن باشید با نگاهی به نمای آب نما خیلی زود متوجه می شوید که این آب انبار بسیار زیباتر از آب انبارهای معمولی است و برای معماری و تزئینات آن وقت بیشتری گذاشته شده است. همین دقت در ساختِ آن، باعث شده آب انبار به یکی از جاذبه های متنوع در جزیره کیش تبدیل شود.

انتشار :  1 دی 1400 به روزرسانی :  3 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
عکس هوایی آب انبار کیش
  • عکس هوایی آب انبار کیش
  • آب انبار سنتی کیش
  • آب انبار دو گنبد کیش در شب
  • ورودی آب انبار کیش
  • داخل آب انبار کیش
  • آب انبار کیش
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد