کشتی یونانی کیش با نیم قرن سکونت در جزیره

کشتی یونانی

کشتی یونانی کیش از مهمترین جاذبه های ایران محسوب می شود. در تاریخ چهارم مردادماه سال 45 این کشتی غول پیکر در ساحل جزیره نزدیک به روستای باغو به گل نشست و دیگر نتوانست آنجا را ترک کند. حال بعد از بیش از نیم قرن نشستن در ساحل جزیره و ساختن یادگاری های بسیار برای گردشگران کیش این کشتی به روزهای آخر عمر خود می رسد و رو به نابودی می رود. 

کشتی یونانی در غروب

عمر اولیه کشتی یونانی به سال 1322 بر می گردد؛ زمانی که در اسکاتلند ساخته شد و به نام ترومپت امپراتوری شناخته می شد. بعد از آن به تملک شرکت های انگلیسی و ایرانی در آمد و دست آخر به یونانی ها رسید. زمانی که دست ایرانیان بود، «کوروش پارسی» و چندی «همدان» نامیده می شد. کشتی در طول زندگی عملیاتی خود به سراسر دنیا سفر کرد، از این دست به آن دست شد و اسامی زیادی عوض کرد. در نهایت بعد از به گل نشستن در آخرین مسکن‌ش، ایران، به نام کلی کشتی یونانی معروف شد.

کلیک کنید: نقشه کشتی یونانی کیش

 

تصویری زیبا از کشتی یونانی و آسمان

 

شکستگی کشتی یونانی کیش

تلاش های زیادی صورت گرفت که کشتی یونانی از ساحل ایران بیرون کشیده شود ولی این زحمات بی نتیجه ماند، حتی سعی کردند با سوزاندن آن باعث جابجایی اش شوند ولی فایده ای نداشت. هنوز مشخص نیست این کشتی چرا به گل نشسته است ولی حق بیمه زیادی که شرکت انگلیسی از آن به دست می آورد حدس و گمان هایی در این خصوص به وجود آورده است.

کشتی یونانی از همان ابتدا شکستگی ها و سوختگی هایی به خود دید ولی همین بقایای آسیب دیده و زباله های باقیمانده ازآن، زیبایی خاصی به ساحل جزیره داده است. در گذشته این کشتی با تمام تجهیزات و امکاناتش بر روی آب قرار داشت. در ابتدا بیش از 7000 تن وزن و 136 متر طول داشت ولی سال هاست که تنها تبدیل به یک منظره شده است و بیشتر بخش های آن شکسته، پوسیده و خراب شده است. تنها منظره ای از کشتی یونانی کیش در پس‌زمینه ساحل باقی مانده که آن هم رو به خاموشی است.

 

کشتی یونانی از نمای هوایی

 

حذف کشتی یونانی

 

کشتی یونانی ؛ شاخص ترین جاذبه کیش

 

تمامی گشت های شهری جزیره هنگام غروب آفتاب به بازدید از کشتی یونانی ختم می شود. چه جایی زیباتر از ساحل کشتی یونانی برای تماشای غروب آفتاب در جزیره. بهترین منظره رنگارنگ از آسمان را در پشت کشتی به تماشا نشست و زیباترین عکس و فیلم ها را ثبت کرد.

کشتی یونانی یک کشتی باری بود که ذخایر نفتی را جابجا می کرد. این کشتی از ارزش زیادی برخوردار بود و تلاش زیادی برای بیرون کشیدن آن توسط مالکانش صورت گرفت. به دلیل بی نتیجه ماندن تلاش ها، تمام خدمه کشتی آن را تخلیه کردند و بعد از 80 روز تلاش قید آن را زدند. کشتی را به آتش کشیدند و سرنوشت آن را به آب های خلیج فارس سپردند. بومیان کیش به کشتی، عروس یونانی می گفتند و از همان تاریخ که میهمانشان شد با شگفتی ان را به گردشگرانی که به کیش می آمدند نشان می دادند.

 

کشتی یونانی کیش

 

خرابی کشتی یونانی کیش

 

از جاذبه های نزدیک به کشتی یونانی می توان به شتر سواری، ساعت آفتابی، رستوران ها، کافه ها و آلاچیق های بسیاری در اطراف آن اشاره کرد. ساعت آفتابی که شبیه به سکان کشتی است سوژه بسیاری از عکاسی هایی که می خواهد کشتی را در پس زمینه یا دور از قاب تصویرشان داشته باشند. علاوه بر این مجسمه ها و سازه های دیگری نیز به صورت فصلی و مقطعی در این محل قرار می گیرد. در هر حال سوژه اصلی عکاسی همان کشتی یونانی است که شاخص اصلی شهری جزیره کیش به شمار می رود. کسانی که علاقمند باشند با پرداخت هزینه می توانند سوار بر شترهای کجاوه دار شده و تجرب های خاص، لذت بخش و متفاوت را پشت سر بگذارند. گاه اسب ها نیز برای سواری در اختیار افراد قرار می گیرند.

 

کشتی یونانی در گذشته

 

نابودی  کشتی یونانی کیش

 

در نزدیکی این محل یک پارک ساحلی با امکانات متنوع برای استفاده گردشگران راه اندازی شده است. مساحت پارک بیش از 60 هزار متر مربع است و بخش هایی از آن هنوز به بهره برداری نرسیده است. در این پارک بخش هایی همچون آمفی تئاتر روباز با مساحت 800 متر مربع برنامه ریزی شده است. امکان کرایه دوچرخه و گشت و گذار در پارک فراهم است.

 

عکس تاریخی کشتی یونانی

 

کشتی یونانی کیش رو به نابودی

 

هر چه از عمر کشتی یونانی گذشته، این سازه غول پیکر بیشتر در آب فرو رفته است. تا چند سال آینده چیزی به اسم کشتی یونانی در ساحل جزیره کیش وجود نخواهد داشت. پس بهتر است تا دیر نشده عکس های یادگاری مان را با کشتی یونانی بگیریم.

به دلیل شور بودن آب در این محدوده فرسایش کشتی یونانی نیز تسریع شده است. مهمترین تخریب کشتی زمانی اتفاق افتاد که کشتی از میانه ترک بزرگی خورد و شکست. بسیاری از گردشگران و علاقمندان به حوزه میراث از این اتفاق ابراز ناراحتی کردند. چندی بعد قسمت پشتی کشتی فروریخت و روز به روز از ابهت این اقیانوس پیمای غول پیکر کاسته شد. این سال ها کشتی بیشتر در آب فرورفته و بخش های مختلف ان در حال تکه تکه شدن و از هم پاشیدگی است.

 

خرابی کشتی یونانی

 

به گفته علی اصغر مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که مدتی نیز ریاست منطقه آزاد کیش نیز را به عهده داشته است، رایزنی هایی علمی با اساتید متخصص در این حوزه از دانشگاه صنعتی شریف صورت گرفته است. نتیجه بررسی ها نشان می دهد که هزینه های مرمت و بازسازی کشتی یونانی آن چنان زیاد شده که نگهداری از آن از نظر اقتصادی دیگر به صرفه نیست. به نظر می رسد که دیگر امیدی به بقای کشتی یونانی وجود ندارد و باید این حقیقت را پذیرفت که طی چند سال آینده کشتی یونانی که از مهم ترین جاهای دیدنی کیش و حتی ایران به شمار می رود، به طور کامل از بین برود.

 

غروب کشتی یونانی

 

عده ای بعد از شنیدن این اخبار سعی کرده اند با ورود به کشتی یا پای گذاشتن به عرشه آن دنیایی جدید را تجربه کنند و پیش از تبدیل شدن کشتی به خاطره تصاویری از آن ثبت کنند. ورود به کشتی در شرایط فعلی خطر زیادی دارد و ممنوع است. این افراد که غواصان حرفه ای هستند با مسئولیت خود اقدام به ورود به کشتی کرده اند و زوایای مختلف آن به جز چند بخش را گشته و از آن فیلمبرداری کرده اند. شاید این فیلم ها آخرین تصاویری باشد که از کشتی یونانی به یادگار بماند. پارکینگ مجهز و روباز از دیگر امکانات ساحل کشتی یونانی محسوب می شود.

 

کشتی یونانی در کیش

 

آدرس کشتی یونانی کیش

جنوب غربی جزیره کیش، خیابان غروب کیش، میدان غروب، پارک ساحلی کشتی یونانی

 

برای رزرو تور کیش و بازدید از کشتی یونانی کیش با تورگردان همراه باشید. 

 

 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

کشتی یونانی کیش از مهمترین جاذبه های ایران محسوب می شود. تاریخ چهارم مردادماه سال 45 این کشتی غول پیکر در ساحل جزیره نزدیک به روستای باغو به گل نشست و دیگر نتوانست آنجا را ترک کند. حال بعد از بیش از نیم قرن نشستن در ساحل جزیره و ساختن یادگاری های بسیار برای گردشگران کیش این کشتی به روزهای آخر عمر خود می رسد و رو به نابودی می رود.

انتشار :  1 مرداد 1399 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
کشتی یونانی در کیش
  • کشتی یونانی در کیش
  • کشتی یونانی در غروب
  • غروب کشتی یونانی
  • خرابی کشتی یونانی
  • تصویری زیبا از کشتی یونانی و آسمان
  • کشتی یونانی در گذشته
  • کشتی یونانی کیش
  • عکس تاریخی کشتی یونانی
  • کشتی یونانی از نمای هوایی
  • حذف کشتی یونانی
  • نابودی  کشتی یونانی کیش
  • شکستگی کشتی یونانی کیش
  • خرابی کشتی یونانی کیش
  • کشتی یونانی
اشتراک گذاری
مقالات مرتبط
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد