دهکده چوبین نیشابور و سازه هایی تمام چوبی

دهکده-چوبین-نیشابور

دهکده چوبی با دیگر روستاهایی که تا به حال دیده اید تفاوت زیادی دارد. برای ساخت بناهای آن مهندسی منحصر به فردی به کار گفته شده است. بنای این دهکده از خانه و مسجد و کتابخانه تا رستوران و موزه و... تمام چوبی است. دهکده چوبی نیشابور نخستین دهکده اکولوژیکی ایران است که تنها برای بازدید و نمایش ساخته نشده بلکه از گذشته تا کنون کاربری مسکونی داشته و بانیانش در آنجا زندگی می کرده اند.

ادامه مطلب را در تورگردان بخوانید.

 

مسجد چوبی دهکده چوبین نیشابور

مسجد چوبی دهکده

 

 

بانی و معمار دهکده چوبین نیشابور

بانی دهکده چوبین مهندس حمید مجتهدی است که در سال 1319 به دنیا آمده و در دهه حاضر یعنی سال 1392 دار فانی را وداع گفته است. وی نوه ملامحمد آقازاده است. ملامحمد کسی است که نخستین بار در این منطقه اقامتگاهی برای زائران امام رضا بنا کرد و این منطقه در کنار چند مسجد، قنات و حمام یک روستا را تشکیل داد که به نام خودش یعنی روستای ملامحمد آقازاده خراسانی مشهور شد. بعدها که مسیر جاده خراسان تغییر کرد این روستا نیز از رونق افتاد و روستای آبا و اجدادی محمد آباد آقازاده از سکنه خالی شد. مهندس مجتهدی بعد از بازگشت به ایران از آمریکا در روستا ساکن شد و کم کم ایده ساخت دهکده چوبی در ذهنش شکل گرفت.

 

خانه های دهکده چوبین نیشابور

 

رستوران دهکده چوبین نیشابور

رستوران چوبی دهکده  

 

جد او یعنی ملا محمد فرزند آخوند خراسانی معروف بود. او ابتدا در این روستا برای فرزندش یک آلاچیق بنا کرد و بعد که عدم استحکام آلاچیق را دید، آن را تبدیل به یک خانه کرد و به مرور سازه های دیگر چوبی را نیز به روستا اضافه کرد.

مهندس مجتهدی 20 سال سختی کشید تا اینکه روستای چوبین به اینجا رسید. در آنجا زندگی کرد، به کشاورزی مبادرت ورزید و همه گونه تلاشی برای به ثمر نشستن دهکده انجام داد. بعد از مرگ وی همسرش مدیریت دهکده را به عهده گرفت. هم اکنون بازدید از دهکده چوبی یک از جذاب ترین بخش های تور مشهد محسوب می شود. 

 

زمین های زراعی دهکده چوبین نیشابور

 

مسجد چوبی دهکده؛ اولین مسجد تمام چوبی جهان

مسجد دهکده شاخص ترین و استادانه ترین بنا در کل مجموعه است. این بنا نخستین مسجد چوبی ساخته شده در جهان است که در ساخت آن به نکات فنی مثل ضد زلزله بودن و غیره نیز توجه شده است. مسجد چوبی از منحصر به فردترین جاهای دیدنی نیشابوراست. این بنا۲۰۰ متر مربع مساحت دارد و سقف آن شیروانی است. دو مناره بر روی آن از سطح زمین ساخته شده که ۱۳ متر ارتفاع دارد. این مناره های چوبی هر کدام حدود ۴ تن دارد.

 

مسجد دهکده چوبین نیشابور

 

در نمای خارجی، این مسجد شبیه به یک کشتی‌ وارونه است. ساخت مسجد نزدیک به ۲ سال زمان برده و در آن ۴۰ تن چوب به کار رفته است. دیواره ‌ها، کابینت ها و سینی‌ های آشپزخانه مسجد همه از جنس چوب است. یک ایوان تکی بیرون مسجد قرار دارد که کف آن از خشت ساخته شده است.بر دیواره ‌های درونی مسجد 7 کتیبه و بر دیواره بیرونی مسجد ۶ کتیبه دیده می شود که بر آن آیات قرآنی نوشته شده است. کتیبه های قرآنی و قاب اطرافشان از چوب درختان گردو و توت ساخته شده است.

 

دهکده چوبین نیشابور

 

پوشش گیاهی دهکده چوبین نیشابور

در این دهکده به فعالیت زراعی و دامداری و حفظ کردن شکل زندگی روستایی توجه زیادی شده است. از جمله اینکه برای تامین کردن چوب های ساخت سازه ها، از درخت هایی که در خود زمین های دهکده کاشته شده بهره برده اند. در فضای سبز آن درختانی همچون کاج، سرو، اشن، سپیدار، بید، درختان میوه و... به کار رفته است.

 

کتابخانه دهکده چوبین نیشابور

 

در دهکده باغچه های متعددی وجود دارد و گل های متنوعی مثل شمعدانی و رز به چشم می خورد. از چمن و یونجه برای زیباسازی و فضاسازی استفاده شده است. کاربرد یونجه در روستا اقدامی منحصر به فرد به شمار می رود. یونجه نیاز به آبیاری کمتری دارد و از نظر ظاهری نیز با رنگ چوب تناسب بیشتری دارد. به علاوه این یونجه ها بعد برای تغذیه دام های دهکده استفاه می شود.

 

دهکده چوبین نیشابور

 

در روستا دامداری با پرورش اسب، گاو، گوسفند، شتر مرغ، غاز، شتر، مرغ و... همراه است. در برکه های دهکده نیز با پرورش ماهی کپور و تغذیه این برکه ها با دو حلقه چاه عمیق نیازهای دهکده را تامین می کنند.    

 

برای کسب اطلاعات درباره جاهای دیدنی مشهد کلیک کنید

 

دهکده چوبین نیشابور

 

برای رفتن به دهکده باید ورودی پرداخت کرد.

 

دهکده چوبین نیشابور

 

مسیر دسترسی دهکده چوبین نیشابور

از راه مشهد یا سبزوار باید به نیشابور رفت و بعد از آن جاده اسحاق آباد یا جاده خیام را پیدا کرد. 5 کیلومتر بعد از آن بعد از عبور از زیارتگاه فضل بن شاذان به روستای جیلو. روستای ملا محمد خواهید رسید.

آدرس دهکده چوبین: انتهای بلوار شهدا، مسیر جاده تقی آباد طلایی.  

تلفن تماس مجموعه 05512213373

ساعت بازديد از 8 صبح تا غروب آفتاب

 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

دهکده چوبین نیشابور با دیگر روستاهایی که تا به حال دیده اید تفاوت زیادی دارد. برای ساخت بناهای آن مهندسی منحصر به فردی به کار گفته شده است. بنای این دهکدت از خانه و مسجد و کتابخانه تا رستوران و موزه و... تمام چوبی است. دهکده چوبی نیشابور نخستین دهکده اکولوژیکی ایران است که تنها برای بازدید و نمایش ساخته نشده بلکه از گذشته تا کنون کاربری مسکونی داشته و بانیان آن در آن زندگی می کرده اند.

انتشار :  10 تیر 1399 به روزرسانی :  31 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
مسجد دهکده چوبین نیشابور
  • مسجد دهکده چوبین نیشابور
  • کتابخانه دهکده چوبین نیشابور
  • دهکده چوبین نیشابور
  • دهکده چوبین نیشابور
  • دهکده چوبین نیشابور
  • رستوران دهکده چوبین نیشابور
  • زمین های زراعی دهکده چوبین نیشابور
  • دهکده چوبین نیشابور
  • مسجد چوبی دهکده چوبین نیشابور
  • خانه های دهکده چوبین نیشابور
  • دهکده-چوبین-نیشابور
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد