جاهای دیدنی زشک ؛ کوهنوردی، طبیعت گردی، گشت و گذار

زشک

روستای زشک در شاندیز

روستای زشک در مسیر رشته کوه بینالود قرار گرفته است و تنها 20 کیلومتر با مشهد فاصله دارد. تابستان ها زشک افزایش جمعیت پیدا می کند. بسیاری از ویلادارن و باغ دارانی که در مشهد یا شاندیز زندگی می کنند در این ایام به زشک می آیند. برعکس هوا که سرد می شود جمعیت اصلی زشک نیز بعضا به شهرها می روند. روستای زیبای زشک که در امتداد جاده شاندیز به آن می رسید مقصد بسیاری از گردشگران مشهدی و خارجی است.

واژه زشک برگرفته از زو اشک به معنی چشمه های جوشان است. دارای چشمه های متعدد، باغ های سرسبز میوه و تزئینی و آب و هوایی مثال زدنی است تا جایی که کمتر کسی است که جاهای دیدنی شاندیز را ببیند و سری به زشک نزند. زشک دارای یک رودخانه دائمی است که در ادامه به آن نیز به صورت مجزا می پردازیم.

 

رودخانه زشک

رودخانه زشک جریانی دائمی دارد و از رودخانه های مهم و حیاتی استان خراسان رضوی در غرب شهر مشهد (30 کیلومتری) است. این رودخانه که از رشته کوه های بینالود سرچشمه می گیرد به رودخانه مهم دیگر در مشهد یعنی رودخانه کشف رود می ریزد. مسیر رودخانه کشف رود در سطح شهر مشهد در حال بازسازی و احیاست. دو شاخه اصلی از این رودخانه به نام های رودخانه بزرگ و رودخانه کوچک در چشمه ای به نام قل قلی به هم می رسند.

رودخانه زشک در مسیر پاکوب های کوهنوردی مشهد قرار گرفته و کوهنوردان و گردشگران می توانند با ماشین تا نقطه خواستگاه آب بالا بروند. ادامه ی این مسیر ماشین رو به سمت نیشابور می رود. گردشگران باید در ایام پربارش نکات ایمنی را رعایت کنند چون احتمال سیل و تخریب مسیر رودخانه وجود دارد. همین نعمت به رشد خوب گونه ای گیاهی و انواع میوه در آنجا کمک کرده است. باغ های زشک انواع میوه های سر درختی مثل سیب، گیلاس، آلو قرمز، هلو، گلابی، گردو و... در آنجا رشد می کند.

 

رودخانه زشک

 

چشمه قلقلی در زشک

چشمه قلقلی از پر آب ترین و دیدنی ترین چشمه های اطراف مشهد است که به دلیل قل قل کردن آن هنگام جوشیدن به این نام معروف شده است. از خود روستا تا این چشمه 4 کیلومتر راه خاکی فاصله است و تنها طبیعت گردان حرفه ای به آنجا می روند. این چشمه مبدا ورود به قله های شیرباد، چمن و فلسکه برای کوهنوردی است. شیرباد دارای یک پیست اسکی نیز هست ولی برای رفتن به آنجا معمولا از سمت جاده چناران و روستای دولت آباد اقدام می کنند.

 

برای رزرو و مشاهده قیمت تور کیش از مشهد

کلیک کنید

 

روستای زشک

 

قله شیرباد در زشک

قله شیرباد همانطور که پیشتر ذکر شد از طریق چشمه قلقلی و روستای زشک در دسترس است. این قله بلندترین قله در میان کوه های بینالود است. زشک و مناطق اطراف آن آخرین روستاهای این مسیر هستند و از آنجا دیگر به جایی راه نیست. برای صعود به قله مسیرهای پاکوب در حاشیه رودخانه تعبیه شده است.

 

قله شیرباد زشک

 

قله چمن

از دیگر قله های روستای زشک که برای کوهنوردی مناسب است قله چمن با بیش از 3 هزار متر ارتفاع است. این قله از رشته کوه بینالود شیبی ملایم داشته و کوهنوردان آماتور از آن استقبال زیادی می کنند. عده ای بدون کفش مناسب به سبک راهپیمایی از این کوه بالا می روند. دامنه های قله چمن بسیار زیبا و سرسبز است. انواع گیاهان خوراکی و دارویی در اینجا رشد کرده و آن هایی که اهل طب دارویی هستند در فصل رویش گیاهان، به چیدن آن ها مشغول می شوند. فصل بهار کل دره سرسبز می شود.

 

برای رزرو و مشاهده قیمت تور قشم از مشهد 

کلیک کنید

 

قله چمن زشک

 

دره نهل

در دامنه های قله شیرباد دره ای زیبا و سرسبز به نام نهل (Nehel) وجود دارد که سرچشمه رودخانه زشک از آنجا می آید. چشمه نهل در دشت سبزی به نام اولنگ قرار گرفته و همیشه پر خروش و جوشان است. بعضی از کوهنوردان برای رفتن به قله شیرباد از اینجا عبور می کنند و مدتی در کنار چشمه اتراق کرده و برای رفتن آماده می گردند. در این دره، کنار رودخانه فصل بهار پر از گل های بابونه می شود. گویی عروسی دامن خود را پهن کرده است.

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

جاهای دیدنی زشک طرفداران زیادی دارد. این روستا که در 20 کیلومتری مشهد قرار گرفته با ورود به شاندیز به راحتی در دسترس است. منطقه زشک بی نهایت خوش آب و هوا و دل انگیز و دارای چشمه، رودخانه، قله های مخصوص کوهنوردی آماتور و حرفه ای و جاذبه های طبیعی فراوان است.

انتشار :  3 خرداد 1399 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
رودخانه زشک
  • رودخانه زشک
  • قله شیرباد زشک
  • قله چمن زشک
  • روستای زشک
  • زشک
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد