جاهای دیدنی نور از خانه نیما تا جنگل و روستا

جاهای دیدنی نور

 

معرفی جاهای دیدنی نور در شمال کشور، مطلبی است که در ادامه این مطلب مجله تورگردان خواهید خواند. با رسیدن تعطیلات، احتمالا شما هم به برنامه سفر به مازندران فکر می‌کنید. با قطعیت نمی‌توانم این را بگویم، اما تماشای جاهای دیدنی مازندران، وسوسه شما را برای سفر بیشتر خواهد کرد. منطقه‌ای که با دیدن خنکای آب و سرسبزی، اما و اگری در دل‌تان باقی نمی‌گذارید. در این سفر دوست‌داشتنی می‌توانید تمام خواسته‌های‌تان را برآورده کنید، اگر قبل از شروع سفرتان، لیستی از زیباترین جاهای دیدنی را داشته باشید مثل دست‌های گرم دشت‌ها و دامنه‌های سبز جنگل‌ها تا شگفتی‌های آبشارها و آرامش ساحل و دریا. برای آشنایی دقیق‌تر با جاهای دیدنی شهرستان نور در غرب مازندران، این مطلب را در سایت تورگردان بخوانید.

فهرست مطالب

جاهای طبیعی نور برای طبیعت گردی

 

شهرستان نور اولویت گردشگران در استان مازندران بوده و طبیعت بی‌نظیر آن، گل سرسبد جاهای دیدنی شمال است. جنگل‌های زیبا از جاهای دیدنی نور و محمود آباد، آبشارها (مثل ونوش)، روستاها (مثل لاویج) و مناطق تاریخی (مثل کاخ تمشیان و روستای یوش) به ترتیب از مهم‌ترین اماکن دیدنی نور اند که تیم پشتیبانی سایت تورگردان برای گشت و گذار در غرب مازندران و توابع نور به گردشگران پیشنهاد می‌دهند.

جاهای دیدنی نور و بهترین نقاط برای طبیعت گردی
منبع گوگل مپ

 

اغلب مناطق دیدنی نور را جاهای طبیعی و تفریحی شامل می‌شود و جان می‌دهد برای طبیعت گردی. در لیست زیر ابتدا مناطق طبیعی، آن‌هایی که برای اتراق و عکاسی مناسب اند، آورده ایم. عکس و آدرس، موقعیت مکانی به همراه توضیحات معرفی هر کدام از آن‌ها در ادامه آمده است. با ما همراه باشید. 

  • جنگل نور
  • پارک جنگلی نور
  • پارک جنگلی کشپل
  • جنگل نور شمال
  • آبشار آب پری
  • دریاچه الیمالات
  • آبشار سی سنگان
  • قلعه پولاد بلده
  • روستای لاویج
  • آبشار حرم او (حرم آب)
  • آبشار ونوش
  • کاخ تمیشان
  • فیل سنگی

جنگل نور (جاهای طبیعی نور و محمودآباد)

 

آدرس: مازندران، شهرستان نور، جاده نور-محمود آباد، جنگل نور

ساعت دسترسی: نامحدود (همه روزه و همه ساعته)

جنگل نور از مکان های طبیعی نور
منبع گوگل مپ

 

جای دیدنی نور که جلوه زیبا و طبیعی آن گسترده و مناسب برای پیک نیک باشد، جنگل نور است. این جنگل، «بزرگترین پارک جنگلی شهر نور» و حتی بزرگ‌ترین جنگل غرب آسیا شناخته می‌شود، اما جذابیتش تنها در ابعاد فیزیکی نیست. سعیدی آشتیانی، نام جدید جنگل نور است که یادآور بنیانگذاری اصلی آن، یعنی حسین سعیدی آشتیانی است. قدم زدن تنها نمونه‌ای از تفریحاتی است که در جنگل نور می‌توانید تجربه کنید. با وجود امکانات رفاهی مثل رستوران، کافه، آلاچیق، نمازخانه، سرویس بهداشتی می‌توانید اتراق و پیک نیک را هم به لیست سرگرمی‌ها و فعالیت‌های تفریحی در طبیعت آن اضافه کنید. البته که رانندگی در جاده آسفالتی، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و عکاسی هم پای ثابت بهترین جاهای دیدنی نور مازندران است.

دریاچه الیمالات از دیدنی‌های نور و چمستان

 

  آدرس: هشت کیلومتری مسیر نور به چمستان و جنوب دو راهی منتهی به روستای کارگرکلا

 

دریاچه الیمالات از دیدنی‌های نور و چمستان
منبع گوگل مپ

 

یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری دیدنی در نور، دریاچه الیمالات است. این دریاچه که در محیطی دل‌فریب و زیبا واقع شده، زیبایی خاص خود را دارد و حسی از دوری از شلوغی همیشگی و روزمره را به شما هدیه می‌دهد. اینجا محیطی همچون مناطق استوایی را در ذهن‌تان تداعی می‌کند و امکانات تفریحی متنوعی از جمله قایق‌سواری و ماهیگیری در اختیار شماست. برای سفر به دریاچه الیمالات، از نور به طرف چمستان حرکت کنید و بعد به فرعی کارگرکلا بروید. بعد از ۴ کیلومتر رانندگی به دریاچه الیمالات می‌رسید.
 

این جاذبه‌ گردشگری شهرستان نور بواسطه سدی خاکی، بوجود آمده است. از نظر موقعیت مکانی در میانه جنگل و در مسیر جاده چمستان به نور قرار گرفته است. همچنین در اطراف دریاچه الیمالات، امکانات رفاهی و تعدادی رستوران قرار دارد که آماده ارائه خدمات به بازدید‌کنندگان هستند.

 

بهترین فصل سفر: در همه فصول سال می‌توانید به دریاچه الیمالات سفر کنید، ولی ممکن است در زمستان، هوای این منطقه سرد بوده و به دلیل بارندگی‌های پیوسته مجبور باشید از پیاده روی صرف نظر کنید.

آبشار حرام اُو در مسیر نور به بلده

 

  آدرس: استان مازندران، ۲۵ کیلومتری جاده ییلاقی نور-بلده

  ساعت بازدید: همه روزه 24 ساعته

  هزینه بازدید: رایگان

آبشار حرم او در مسیر نور به بلده
منبع گوگل مپ

 

یکی از «جاذبه‌های دیدنی نور و محبوب در میان گردشگران» آبشار حرام است و از قله‌ بلند کوهی، آب زلال از ارتفاع بالا به پایین سرازیر می‌شود. برای به تصویر کشیدن این منظره فوق‌العاده کافیست که دوربین خود را به یک دوست بسپارید و او را به عکاسی از طبیعت دعوت کنید. اگر تمایل داشته باشید که در اطراف آبشار اتراق کنید، امکانات پذیرایی برای شما مهیاست.

 

آبشار حرام او (حرم آب) در بخش بلده از توابع شهرستان نور قرار گرفته است. زیبایی آبشار حرام او، بیشتر به دلیل رویش گیاهان خزه‌ای در مسیر است. در مسیر جاری شدن آب از ارتفاع ۱۵ متری، منظره‌ای شگفت انگیز به وجود آمده که قطعاً آبشار حرم او را در لیست مناطق دیدنی قرار می‌دهد. روستاییان اعتقاد دارند که آب جاری شده در این آبشار، خواص درمانی دارد و حتی هنگام بازدید، می‌بینید که مردم محلی آنجا هم آب برمی‌دارند.

 

بهترین فصل برای سفر: در تمام فصل‌های سال می‌توانید از آبشار حرام او دیدن کنید، چرا که آب و هوای این منطقه معتدل است. البته ممکن است در فصل زمستان، برودت هوا مانع از پیاده روی و گشت و گذار لذت بخش، اطراف این آبشار شود.

 

آبشار آب پری رویان

 

  آدرس: فاصله پنج کیلومتری نور، در نزدیکی رویان

  ساعت بازدید: همه روزه 24 ساعته

 

آبشار آب پری رویان
منبع گوگل مپ

 

منطقه اطراف آبشار رویان از جاهای دیدنی نور محسوب شده و برای پیک نیک و اتراق، جای باصفایی است. این آبشار تقریبا برای تمام کسانی که به استان مازندران سفر می‌کنند، شناخته شده است. وجود امکانات و دسترسی‌هایی مثل آلاچیق، سرویس بهداشتی و وسایل سرگرمی، لذت طبیعت گردی در نور را تجربه می‌کنید.

 

 به نظر می‌رسد که آب پری ذاتا آبشار نبوده و رانش زمین در مسیر یک رودخانه کوچک، آن را تبدیل به آبشار کرده است. وجه تسمیه آب پری، به گفته افراد محلی، به دلیل صدا‌های مرموزی است که همراه با صدای جاری شدن آب آبشار، در اطراف آن شنیده می‌شود که قدیمی‌ها آن را صدای پریان می‌پنداشتند. به هر حال بازدید از آبشار آب پری خالی از لطف نیست. می‌توانید از فضای جنگلی لذت ببرید و در اطراف آبشار به گردش بپردازید.

 

بهترین فصل برای سفر:  آبشار آب پری در تمام فصل‌های سال، گزینه مناسبی برای سفر است، زیرا آب و هوای این منطقه، معتدل است. ولی پیشنهاد می‌کنیم در اوج سرمای زمستان، به این منطقه نروید، زیرا سرمای هوا مانع از پیک نیک و تفریح خواهند شد.

 

آبشار سواسره در نزدیکی روستای بلده

 

آدرس: شهرستان نور، روستای بلده، آبشار سواسره

 

آبشار سواسره
منبع سایت بلد

 

آبشار سواسره واقعا جزو آن مناطق بکر و خوش آب و هوای نور ست. اگر به سمت این آبشار و روستای بلده سفر می‌کنید، طبیعت گردی مسئولانه داشته باشید. برای حرکت به سمت آبشار سواسره در شهرستان نور به سمت روستای بلده بروید و در نزدیکی آن، طبیعت دست‌نخورده‌ای را می‌بینید که مثال زدنی نیست. اگر به گوگل مپ هم سر بزنید، جز یک عکس، تصاویر زیادی از زیبایی‌های این آبشار نمی‌بینید، چرا که فاصله آن از شهرستان نور کمی دور بوده و گردشگران کمتری به سراغ آن می‌روند. اگر در سفر به نور فرصت داشتید، حتما از قاب زیبای این آبشار عکس بگیرید و در سایت گوگل مپ به اشتراک بگذارید تا چشمان‌مان از این قاب محروم نماند.

 

 نقاط اطراف این جاذبه طبیعی، آلاچیق و یا وسایل سرگرمی برای کودکان ندارد، اما منظره‌ای دلنشین دارد که جان می‌دهد برای دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه.

آبشار سیسنگان

 

آدرس: شهرستان نور، پارک جنگلی سیسنگان، آبشار سیسنگان

 
آبشار سیسنگان از مکانهای دیدنی نور
منبع گوگل مپ

 

در پارک جنگلی سیسنگان، به ملاقات یک زیبایی خیره کننده می‌روید. آبشار معروف سیسنگان، آبشاری آرام و در عین حال شورانگیز که از آغوش گل و گیاهان سرسبز نشئت می‌گیرد و با لطافت، آبی زنده را به ارتفاعات پایین می‌کشاند. در کنار این آبشار شگفت‌انگیز، امکاناتی قرار دارند، آلاچیق‌های زیبا برای لحظاتی آرامش، فروشگاه‌های متنوع برای تجربه‌ خریدی لذت‌بخش، رستوران‌های معتبر با منوهای غذایی لذیذ، زمین‌های بازی برای سرگرم کردن کودکان و فرصت‌های ورزشی برای انرژی‌زایی و شادابی.

 

در کنار امکانات رفاهی، امکانات تفریحی آبشار سیسنگان نیز محبوبیت این جاذبه دیدنی نور را چندبرابر کرده است که یکی‌اش می‌شود دوچرخه سواری و دیگری هم اسب سواری.

 

آبشار آلاشور

 

آدرس: شهرستان نور، نورشهر، آبشار آلاشور

 
آبشار آلاشور از دیدنی های نور و نوشهر
منبع گوگل مپ
 
آبشارها پای ثابت مناطق دیدنی نور و طبیعت بکر اند. آبشار آلاشور جزو جاهای دیدنی شهر نور و نوشهر بوده و در فهرست آثار طبیعی ایران هم به ثبت رسیده است. نام دیگر آن، آبشار نجارده است و مردم محلی نیز به همین نام می‌شناسند.

این آبشار فریباست و احساسی! به هنگام نگاه کردن به اطرافش، جذابیت‌های عجیبی، چشم‌نوازی می‌کنند. درختی چنار با عمر فوق‌العاده ۷۰۰ ساله که به سرزمین روستای کینج ریشه زده، از اعماق گذشته خویش به دیدارتان می‌آید. درخت دیگری نیز در روستای اسبوکلا، با وجود ۴۰۰ سال از سن و سال، همچنان بر پایه‌های زمین محکم ایستاده و روایت‌گر تلاش‌ها و دستاوردهای قدرت طبیعت است. درخت‌های پربار قدیمی آنقدر اهمیت دارند که در لیست آثار طبیعی ایران به عنوان جواهرهایی گران‌بها ثبت شده‌ اند.

 

آبشار ونوش

 

آدرس: شهرستان نور، جاده ساحلی نور-نوشهر، جنوب روستای ونوش، آبشار ونوش

آبشار ونوش از جاذبه های نور و نوشهر
منبع گوگل کپ

 

آبشار ونوش از مکان‌های دیدنی نور و نوشهر، مقصدی شورانگیز برای طبیعت گردی است. ونوش، آخرین آبشاری است که برای طبیعت گردی و تفریح در شهر نور پیشنهاد می‌کنم. در کنار این جاذبه‌ گردشگری و دیدنی نور، جنگل‌هایی به تصویر کشیده شده اند که تمامی افکار و دل‌ها را به خود جذب می‌کنند. اگر یکبار سر بزنید به جاذبه‌های گنجانده شده  در اینجا پی می‌برید که به راحتی تمامی حواس را متحرک می‌کنند!

 

 

جاهای تفریحی نور

 

شهرستان نور از مقاصد گردشگری است که از لحاظ تفریح و سرگرمی، چیزی برای مسافران خودش کم نذاشته است. مثلا مجموعه‌ تفریحی توریستی دشت نور، جای خودش را به خوبی در دل مسافران پیدا کرده است. از آن گذشته، پارک‌های جنگلی معروفی مثل پارک جنگلی نور و پارک جنگلی سیسنگان در کنار آبگرم لاویج، پازل تفریحات نور را همه‌پسند کرده است. آنچه را که برای رفتن به جاهای دیدنی نور نیاز دارید، در ادامه آورده ایم. اگر سوالی در رابطه با مناطق تفریحی نور دارید، در بخش نظرات از ما بپرسید.

 

جاهای تفریحی نور شمال
منبع گوگل مپ

مجموعه تفریحی توریستی دشت نور (معروف به آویدر)

 

آدرس: شهرستان نور، نزدیکی روستای صلاح الدین کلا، مجموعه تفریحی دریاچه سد آبیدر (آویدر)

ساعت دسترسی: 24 ساعته و همه روزه

شماره تلفن: 09194617263

مجموعه تفریحی توریستی دشت نور
منبع گوگل مپ

 

خوش آمدید به دنیای آب و طبیعت در شهرستان نور! آویدر، مقصدی برجسته برای تفریحات متنوع در نور است. مجموعه تفریحی توریستی دشت نور یا دریاچه سد آبیدر یا به عبارتی آویدر، نمایشگاهی از زیبایی‌های طبیعت است که شما را به تجربه‌ای هیجان‌انگیز از ماهیگیری، دوچرخه‌سواری، قایق‌سواری پدالی و سایر ماجراجویی‌های بی‌نظیر دعوت می‌کند. در کل، اگر دوست دارید تفریحات زیادی داشته باشید، این مجموعه را پیشنهاد می‌کنیم. به یاد داشته باشید که شنا و قایق سواری در دریاچه آن ممنوع است؛ حتی برای شما.

پارک جنگلی نور از جاهای دیدنی نور و محمود آباد

 

   آدرس: استان مازندران، جاده نور - محمودآباد

  ساعت بازدید: همه روزه 24 ساعته

  هزینه ورودی: دارد

پارک جنگلی از جاهای دیدنی نور
منبع گوگل مپ

 

به نظرتان بهترین جای دیدنی نور برای گذراندن اوقات تفریحی و لذت‌بخش کجاست؟ پارک جنگلی نور همان جاست که باید به دنبالش باشید. این مقصد طبیعی و سرسبز از «جاذبه‌های دیدنی نور و محمود آباد» است و برای رفتن به آنجا می‌بایست از نور به سمت محمودآباد بروید. پارک جنگلی با جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر خود، انواع فعالیت‌های سرگرم‌کننده مانند اسب‌سواری، موتورسواری، دوچرخه‌سواری و عکاسی را برای شما دارد. علاوه بر این، امکانات رفاهی آن امکان استفاده از رستوران‌های شیک، قهوه‌خانه‌های دلپذیر، زمین‌های بازی و مسجد را به شما می‌دهد.
 

این پارک جنگلی در سال ۱۳۵۱ به کوشش حسین سعیدی آشتیانی احداث شد و دارای گونه‌های گیاهی مهمی از جمله توسکا، افرا، ممرز و دمیر آغاجی است. پارک جنگلی نور از یک جهت دیگر هم مورد توجه است اینکه جزو معدود پارک‌های جنگلی جلگه‌ای ایران است و با نام بنیان‌گذار آن یعنی پارک سعیدی آشتیانی هم شناخته می‌شود.

 

بهترین فصل برای سفر: بهترین زمان برای سفر به پارک جنگلی، اوایل بهار و اوایل پاییز است. هر چند به خاطر آب و هوای معتدل مازندران، در همه فصول می‌توانید از این پارک بازدید کنید، ولی در تابستان رطوبت، هوای شرجی و وجود حشرات ممکن است آزار‌دهنده باشد یا در فصل زمستان، بارندگی‌های پی در پی، پیاده روی در جنگل را مشکل کند.

 

پارک جنگلی کشپل در مسیر نور و چمستان

 

 آدرس: شهرستان نور، چمستان، پارک جنگلی کشپل

ساعت دسترسی: همه روزه و 24 ساته

 
پارک جنگلی کشپل در مسیر نور تا چمستان
منبع گوگل مپ
 

پارک جنگلی کشپل نه تنها یک مکان تفریحی نور است، بلکه جای دیدنی است که تمامی اعضای خانواده می‌توانند از آن لذت ببرند. در این جا از تماشای مناظر طبیعی گرفته تا دورهمی، پیک‌ نیک و پیاده‌روی، تجربه‌های خاصی را برای شما رقم می‌زند. به علاوه، امکانات متنوعی از جمله رستوران، آلاچیق‌های شگفت‌انگیز، پارک بازی و امکانات رفاهی همچون اقامتگاه و سرویس بهداشتی، سفرتان را تبدیل به تجربه‌ای لذت‌بخش و شگفت‌انگیز خواهند کرد.

 

در توصیفش باید گفت که این پارک، نمایشگاهی ترکیب شده از طبیعت و آرامش در قلب نور ایران است و فرصتی منحصربه‌فرد برای دوست‌داران طبیعت و زیبایی‌های آن فراهم می‌کند. با پیاده روی و قدم زدن در پارک جنگلی کشپل به دنیایی از انواع درختان با صداقت‌های مختلف خواهید رسید؛ از توسکا با برگ‌های خزانه‌ای تا بلوط با پیچ و خم‌های عمیق و افرا با برگ‌های خراشیده و تنومند.

پارک ساحلی سیسنگان در مسیر نور تا نوشهر

 

آدرس: شهرستان نور، جاده نوشهر-نور، پارک ساحلی سیسنگان

ساعت دسترسی: همه روزه و 24 ساعته

پارک ساحلی سیسنگان
منبع گوگل مپ

 

شمال، زیبایی و ماجراجویی! در سفر به پارک ساحلی سیسنگان فقط تفریح می‌کنید و بس. از پلاژهای آقایان و بانوان گرفته تا امکانات ورزشی و تفریحی مانند قایق‌سواری و موتورسواری، اینجا بهترین مقصد برای جاهای تفریحی شهر نور است. همچنین، اگر به دنبال جای دیدنی هستید که جت اسکی و شاتل سواری هم داشته باشد، این پارک ساحلی، پاتوق خوبی است.

 

پارک جنگلی سیسنگان

 

آدرس: شهرستان نور، جاده نوشهر-نور، پارک ساحلی سیسنگان

ساعت دسترسی: همه روزه و 24 ساعته

پارک جنگلی سیسنگان برای تفریح در شهر نور
منبع گوگل مپ


مکان‌های سرسبز برای پیک نیک در شهر نور کم نیستند. از همین جاهای دیدنی، پارک جنگلی سیسنگان است که ارزشش را دارد بساط پیک نیک را در دل طبیعتش پهن کنید. اگر فضای سبز را برای تفریح در شهر نور در اولویت قرار می‌دهید، شاید بهتر باشد پارک جنگلی سیسنگان را به جای پارک ساحلی آن انتخاب کنید. این پارک جزو «قدیمی‌ترین جاهای دیدنی نور» بوده و در حال حاضر با امکانات رفاهی کامل خود توانسته باز هم پذیرای گردشگران باشد. رستوران برای شکم‌گردی، زمین‌های ورزشی برای تفریح جوانان و بازی کودکان، آلاچیق برای اتراق کردن دسته جمعی و پلاژ آقایان و خانم‌های برای آب‌تنی در این مجموعه در اختیار شماست تا فرصت کافی برای لذت بردن و تفریح داشته باشید.

آبگرم لاویج

 

آدرس: شهرستان نور، چمستان، روستای لاویج، آبگرم لاویج

ساعت دسترسی: همه روزه، 7 صبح تا 10 شب

آبگرم لاویج برای تفریح
منبع گوگل مپ

 

اگر دو عنصر تفریح در نور و تن‌آرامی را با هم ترکیب کنیم، به آبگرم لاویج در قلب طبیعت روستای لاویج می‌رسیم. با رفتن به آبگرم لاویج، روح و جسم‌تان به یکدیگر پیوند می‌خورد و خیالی خوش خواهید داشت. از هر زاویه‌ای که به آبگرم لاویج نگاه کنید، جذابیتش شما را فریب می‌دهد و شما را به دنیایی از آرامش دعوت می‌کند. جادوی دلنشین آبگرم‌ به شما اجازه می‌دهد تا در آغوش گرما، خستگی سفر را از تن‌تان جدا کنید و برای تماشای سایر دیدنی‌های نور آماده شوید.

روستاهای نور مازندران

 

اگر به دنبال بهترین منطقه شهر نور برای طبیعت گردی هستید، باید سری به روستاهای نور مازندران بزنید. مطمئن باشید که در این نقاط ییلاقی، در آغوش طبیعت هستید. روستای یوش، روستای لاویج و روستای انارجار از معروف‌ترین روستاهای شهرستان نور هستند. البته نقاط ییلاقی نور بیشتر از این‌هاست. این 3 روستا آنقدر معروف هستند که اگر به آن‌ها سر نزنید، انگار به جاهای دیدنی نور نرفته اید. در لیست زیر، ابتدا نگاهی کلی به لیست روستاهای ییلاقی نور در مازندران داریم و به علت برجسته بودن آن‌ها می‌پردازیم. سپس سایر روستاهای زیبای این منطقه را به طور خلاصه معرفی می‌کنیم.

 

  • روستای لاویج برای جاهای دیدنی نور در بهار و تابستان
  • روستای تاریخی یوش برای تماشای خانه نیما یوشیج
  • روستای انارجار برای جنگل‌های هیرکانی، کمپینگ، جنگل نوردی و عکاسی
     

سایر ییلاقات نور مازندران برای شما که به دنبال جاذبه‌های بیشتری هستید:

 

  • روستای زیبای پیمد برای طبیعت بکر و دست‌نخورده

 

  • روستای نجارده برای رسیدن به آبشار آلاشور

 

  • روستای کالج نور در انتهای مسیر آبشار آب پری و حرام او 

 

  • روستای گزناسر چمستان برای مکان‌های دیدنی در زمستان

 

  • روستای تاکر برای آب‌تنی در سفر تابستانی

 

  • روستای نج بلده نور برای زمستان‌های دیدنی

 

  • روستای کرسی برای قدم زدن در مه و تجربه آب و هوای کوهستانی

روستای لاویج

 

لاویج

 

روستای لاویج از جمله جا‌های دیدنی نور است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند و تقریباً برای همه شناخته شده است. این روستا در ارتفاعات ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و طبیعتی ییلاقی دارد. همچنین روستای لاویج دارای چشمه آبگرم است که به باور افراد محلی، خاصیت درمانی داشته و برای بهبود درد‌های مفصلی، مؤثر می‌باشد. علاوه بر اینها، در اطراف روستای لاویج، تعداد زیادی آبشار و چشمه‌های فصلی و دائمی وجود دارند که مناظر زیبایی بوجود آورده و در نوع خود بی‌نظیر هستند. بنابراین روستای لاویج هم مقصد خوبی برای سفر‌های خانوادگی است و هم می‌تواند برای برنامه‌های طبیعت‌گردی و کوهنوردی، انتخاب شود. یک ویژگی مهم دیگر درباره روستای لاویج وجود دارد و آن هم اینکه در قسمتی از جنگل‌های لاویج، می‌توانید درختان راش را ببینید که در منطقه مازندران و به طور کلی در جنگل‌های جهان، کمیاب هستند.

بهترین فصل برای سفر: از آنجایی که روستای لاویج یک منطقه ییلاقی است توصیه می‌کنیم در فصل زمستان به آن سفر نکنید اما مطمئن باشید در فصل‌های دیگر، زیبایی‌های لاویج تا همیشه در خاطر شما می‌مانند.

مسیر دسترسی: برای سفر به روستای لاویج، از نور به چمستان حرکت کنید و بلافاصله بعد از ورود به چمستان به فرعی آسفالتی با تابلوی روستای لاویج بروید.

روستای یوش

 

آدرس: مازندران، شهرستان نور، روستای یوش

 

بدون تردید، وجود نیما یوشیج، شاعر بزرگ و خلق‌کننده‌ آثار هنری بی‌نظیر، باعث شده تا نام روستای یوش در «لیست معروف‌ترین روستاها و جاذبه‌های دیدنی نور» به گوش‌تان برسد. به معنای دیگر، روستای یوش زادگاه پدر شعر نو پارسی است. جایی که نیما متولد شد؛ به رشد و شکوفایی رسید و جسم بی‌جان او به همین نقطه بازگشت. از نظر موقعیت جغرافیایی، یوش روستایی از توابع دهستان شیخ فضل اله نوری بخش بلده شهرستان نور استان مازندران ایران است.

علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، دیدنی‌های روستای نور شامل موارد دیگری هم می‌شود. ابتدا جاده روستا و سپس کوچه باغ‌ها، اوزرود، آرامگاه کیا داوود، حمام تاریخی یوش، بنای جفت برار، مقبره سید امین و سید جلال، کوه‏‌های سرخ‏بند، مقبره سید امین و سید جلال، باغ شاه، سنگ سیاه رنگ، خانه میرزا مهدی خان و باغ شاه را می‌توانید جزو مناظر دیدنی و تماشایی روستای یوش به حساب آورید.
 

 

روستای انارجار

 

آدرس: مازندران، شهرستان نور، روستای انارجار

 

انارجار از روستاهای نور مازندران و بهترین جای دیدنی با جنگل‌های هیرکانی که در دل خود دارد، به مکان گردشگری پررفت‌وآمد این منطقه تبدیل شده است. روستای انارجار به طور کامل با جنگل‌های سوردار ترکیب شده است، به طوری که انتهای این روستا مستقیما به جنگل می‌رسد. علاوه بر جنگل، آبشارها، آب و هوا و مناظر سرسبز از جاذبه‌های طبیعی روستا محسوب می‌شود. 

 

 بیایید به روستای انارجار در دهستان ناتل کنارعلیا سفر کنیم. این روستا در یک منطقه کوهستانی واقع شده و با چشم‌اندازهای جنگلی و دلنشینی متنوعی را ارائه می‌دهد. همچنین با خودرو از طریق جاده آسفالتی به این منطقه دسترسی راحتی دارید. ورودی این روستا در کمربندی نور رویان است.

 

روستای کالج

 

 

روستای کالج در شهرستان نور قرار گرفته و از توابع بخش رویان است. از این جهت روستای کالج را در لیست جا‌های دیدنی نور قرار دادیم که این روستای زیبا در ارتفاعات قرار گرفته و جز ییلاقات کمتر شناخته شده در استان مازندران است. در حال حاضر روستای کالج به عنوان سکونتگاه دائمی استفاده نمی‌شود زیرا در زمستان، هوای بسیار سردی دارد و بارش برف، ارتباط این منطقه را با مناطق دیگر، غیر ممکن می‌سازد. به دلیل همین سختی‌ها، تمام اهالی کالج در فصل زمستان ساکن شهر‌های اطراف هستند و تنها در فصل‌های گرم سال به این منطقه بر‌می‌گردند. روستای کالج در کوهستان پوشیده از جنگل قرار گرفته و تا حد زیادی بکر و دست نخورده باقی‌مانده است. در زمان‌های گذشته، اهالی روستای کالج برای سفر به تهران از مسیر جنوبی استفاده کرده و بعد از کوه پیمایی‌های سخت به لواسان و فشم می‌رسیدند. هنوز هم این مسیر توسط کوهنوردان مورد استفاده قرار می‌گیرد و بقایای کاروانسرا‌های قدیمی، در کنار راه، قرار دارند. طبیعت زیبای روستای کالج، هوای پاک و تعداد زیادی چشمه و آبشار، باعث شد روستای کالج را در این لیست قرار دهیم.

بهترین فصل برای سفر: همان‌طور که گفتیم روستای کالج یک منطقه ییلاقی است، پس در فصل تابستان به این روستا سفر کنید.

مسیر دسترسی: برای رسیدن به روستای کالج، وارد جاده جنگلی نور به بلده شوید و بعد از آبشار آب حرام، به مقصد برسید.

 

 روستای پیمد در شهرستان نور

 

روستای پیمد از روستا‌های شهرستان نور است و به خاطر جاذبه‌های طبیعی خاص، این روستا را جز جا‌های دیدنی نور می‌دانیم. روستای پیمد تنها دارای ۱۸۴ نفر سکنه است و طبیعت آن تا حد زیادی بکر و دست نخورده باقیمانده است. همچنین ارتفاع آن از سطح دریا، حدود ۶۰۸ متر است که همین تفاوت ارتفاع با مناطق جلگه‌ای مانند شهر نور، باعث اختلاف ۱۰ درجه‌ای در دمای هوا شده است. در باغ‌های روستا، تعداد زیادی درختان گردو وجود دارند که محصول مرغوبی به بار می‌آورند. کوه زیبای سوردار هم در کنار روستای پیمد قرار گرفته که ارتفاع آن به ۱۹۵۰ متر می‌رسد. یک جاده مارپیچی بر روی کوه وجود دارد که می‌توانید در آن به کوهنوردی بپردازید و در بالای قله، منظره زیبایی از دریا ببینید.

بهترین فصل سفر: در همه فصل‌ها می‌توانید به روستای پیمده سفر کنید ولی بدلیل برودت هوا در فصل زمستان، سفر به این منطقه مشکل بوده و امکان گردش وجود نخواهد داشت.

مسیر دسترسی: برای سفر به روستای پیمد، از بخش جنوبی نور به طرف هراز حرکت کنید و با استفاده از تابلو‌های راهنما به روستای پیمد برسید.

 

روستای کرسی

 

روستای کرسی از روستا‌های بخش بلده از توابع شهرستان نور است. این روستای زیبا در ارتفاعات ۳۰۰۰ متری از سطح دریا است و با اینکه منطقه ییلاقی به شمار می‌آید، خالی از سکنه نیست. تابستان‌های این روستا بسیار کوتاه و معتدل هستند و در فصل زمستان، پوشیده از برف می‌شود. این روستای زیبا قدمت تاریخی زیادی دارد به طوریکه بر اساس مستندات، حتی ۱۰۰۰ سال قبل از اسلام، روستای کرسی، آباد بوده است.

بهترین فصل برای سفر: در تمام فصل‌های سال می‌توانید به این منطقه سفر کنید ولی قطعاً در فصل‌های سرد سال، دمای هوا در روستای کرسی، چندین درجه زیر صفر است با این حال اگر به مناظر پوشیده از برف علاقه دارید، روستای کرسی، مقصد خوبی برای تعطیلات زمستانی است.

مسیر دسترسی: برای دسترسی به روستای کرسی از جاده کوهستانی نور به بلده استفاده کنید و در مسیر به جاده فرعی که تابلو‌های راهنما، نشان می‌دهند، بپیچید.

 

جاهای تاریخی نور

 

در کنار دیدنی‌ها، جاهای تاریخی نور هم کم نیستند. خانه نیمایوشیج، کاخ تیمشان، قلعه پولاد، کلیسای آنتوان مقدس در شهرک ساحلی هایکاشن و فیل سنگی در روستای لاویج از دیدنی‌های تاریخی نور هستند. آدرس، نقشه و مسیریابی به هر یک از این آثار تاریخی شهرستان نور را در ادامه معرفی و بررسی کردیم.

 قلعه پولاد بلده

 

آدرس: شهرستان نور، بلده

قلعه پولاد بلده از اماکن دیدنی نور و بلده
منبع گوگل مپ

 

قلعه پولاد نه تنها جزو جاهای دیدنی نور است، بلکه یک اسطوره نیز در پس زندگی‌های مردمان این سرزمین به وجود آورده است. برای رسیدن به قلعه بلده، از جاده نور به بلده استفاده کنید. در گذشته‌ای دور و پر از راز، قلعه پولاد با سه قسمت اصلی احاطه شده بود. 

  • بخش اول این قلعه، سترگ بزرگی بر فراز تنها کوه و در نزدیکی شهرستان نور ایستاده بود. این سترگ، نگاه اجنبی‌ها را از طریقی که از دور به این منطقه نزدیک می‌شدند، متوقف و از نفوذ آنها جلوگیری می‌کرد.
  • بخش دوم، چند برج قدیمی بود که به شکلی بی‌نظیر در اطراف سترگ ایستاده بودند. این برج‌ها شاهکارهای مهندسی و معماری بودند که قدمت‎‌شان به دوره سلجوقیان باز می‌گشت. هر برج، افسانه‌ها و داستان‌های خودش را در آغوش داشت و از این قلعه یک مکان جذاب و مرموز می‌ساخت.
  • بخش سوم، بارویی از فلزات گران بها ساخته شده بود که بر روی تپه‌ای در دل قلعه قرار داشت. این بارویی نه تنها نماد توانایی و ثروت قلعه بود، بلکه تصویری از قدرت اجتماعی و مدیریت هوشمندانه بود که از آن زمان تا کنون در مردمان این منطقه به یادگار مانده بود.

 

قلعه پولاد، جاذبه‌ای ماندگار در بافت تاریخی این منطقه است. اسطوره‌ها و داستان‌هایی که از زمان سلجوقیان به گوش رسیده، همچنان در خیالات و خاطرات مردم زنده است. افسانه‌هایی از شجاعت، ایمان و تلاش‌های فراتر از انتظار که از این قلعه نشات می‌گیرد و زندگی‌های افراد را به یک دستاوری بزرگ و ارزشمند تبدیل کرده است.

 

بهترین فصل برای سفر: در تمام فصل های سال می‌توانید از قلعه پولاد بلده بازدید کنید ولی برای اینکه امکان کوهنوردی و گشت و گذار داشته باشید، بهتر است در فصل بهار عازم بلده شوید.

موزه و خانه نیما یوشیج در روستای یوش

 

آدرس: شهرستان نور، بلده، قلعه پولاد

ساعت بازدید: هر روز 8 صبح تا 17 

خانه نیمایوشیج از مکان های دیدنی شهر نور
منبع گوگل مپ

 

آگاهی از نحوه زندگی و محل سکونت شاعر مورد علاقه‌مان تا حد زیادی جذابیت دارد. زمانی به مراتب جذاب‌تر می‌شود که خانه‌اش را از نزدیک با چشمان خودمان ببینیم. یکی از شخصیت‌های بزرگ شعر ایرانی به نام نیما یوشیج است که خانه‌اش اکنون به آرامگاهی زیبا تبدیل شده و از «بهترین مناطق دیدنی نور» است. خانه نیما یوشیج در روستای یوش، بخش بلده از شهرستان نور قرار گرفته است. این خانه و موزه قدیمی، علاوه بر اینکه یادگاری از شاعر ارزنده کشورمان است، نمایی بسیار زیبا دارد و به عنوان میراث ملی ایران ثبت شده است. این اثر تاریخی ارزشمند در زمان قاجار به دستور پدربزرگ نیما ساخته شد. بر اساس مستندات تاریخ دقیق ساخت آن سال ۱۱۳۶ است. لازم بذکر است که پیکر نیمایوشیج در حیاط همین خانه به خاک سپرده شده است.

فاصله روستای یوش از تهران حدود ۱۸۰ کیلومتر است که از دو مسیر می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. برای اولین مسیر از جاده کرج-چالوس استفاده کرده و بعد از تونل کندوان به مسیر بلده بپیچید و بر اساس تابلو‌های راهنما به طرف روستای یوش حرکت کنید. برای استفاده از مسیر دوم باید در جاده چالوس-هراز حرکت کرده و با استفاده از تابلو‌های راهنما به بخش بلده بروید.

 

بهترین فصل برای سفر: بهترین زمان برای سفر به روستای یوش، بهار و تابستان است، زیرا این روستا در ارتفاعات قرار گرفته و در فصل‌های سرد پوشیده از برف است و سرمای شدید، مانع از گشت و گذار در روستا می‌شود.

کاخ تمیشان از جاذبه‌های گردشگری نور

 

آدرس: استان مازندران، ۵ کیلومتری شرق شهرستان نور، کاخ تیمشان

ساعت بازدید: همه روزه از 8 صبح الی 12 ظهر، به جز روزهای جمعه

هزینه: دارد

 

با سر زدن به کاخ تمیشان از جاذبه‌های گردشگری شهرستان نور و دیدن ساختمان‌های قاجاری و سلجوقی به دنیایی از زیبایی‌ها و  تاریخ پیوسته‌ اید. حالا زمان مناسبی فرا رسیده تا یکی از مرموزترین جاذبه‌های تاریخی نور متعلق به زمان پهلوی را کشف کنیم. کاخ تمیشان، کاخی است که از نظر معماری و تاریخی، چندین سال از زمان خود به جلو رفته است. این بنا با درخواست اشرف پهلوی، خواهر محمدرضا شاه، به وجود آمده و این شاهکار تاریخی نور از آن زمان به دست ما رسیده است.

 

کلیسای آنتوان مقدس

 

آدرس: مازندران، شهرستان نور، شهرک ساحلی هایکاش، کلیسای آنتوان مقدس

 

برای دیدن کلیسای آنتوان مقدس از جاهای تاریخی و گردشگری نور می‌بایست به شهرک ساحلی هایکاشن برسید. این شهرک بین دو شهر نور و علمده استان مازندران قرار دارد. معماری برجسته و خیره‌کننده، هاله‌های تابش نور از نورگیر و سقف گنبدی از جمله دیدنی‌های داخل این کلیساست. از نظر قدمت، کلیسای هایکاشن در مازندران توسط ارامنه کاتولیک ایران در سال ۱۹۷۴ ساخته شده است. جنس دیوارهای خارجی از سیمان و جنس دیوارهای داخلی از گچ ساخته شده‌ اند.

فیل سنگی

 

آدرس: شهرستان نور، بخش چمستان، روستای لاویج

 

احتمالا بعد از اینکه اسم “فیل سنگی” را در لیست اماکن تاریخی شهر نور دیدید، با خودتان گفتید که چه جذابیتی در این سنگ با نمای فیل است. آنچه که این اثر تاریخی را جذاب و برجسته می‌کند، داستان یا افسانه‌ای است که سنگ را به این حالت درآورده. افسانه‌ای تاریخی از زبان مردم روستای لاویج نور می‌گوید که امام حسن (ع) با عصای امامتش، فیلی که ترس مردم را برانگیخته بود را به سنگ تبدیل کرد. برای رفتن به سمت فیل سنگی باید به روستای لاویج برسید. برای رسیدن به لاویج هم از جاده نور به سمت چمستان حرکت کنید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

تعطیلات، سفر به استان مازندران و طبیعت گردی، فقط جاهای دیدنی نور را کم دارد. مکان‌های دیدنی شهر نور به یکی دو مورد خلاصه نمی‌شوند. پارک جنگلی، آبشار آلاشور و ونوش در جاده نور و نوشهر، آبگرم روستای لاویج، پارک جنگلی کشپل و دریاچه الیمالات در جاده نور و چمستان و از همه مهم‌تر، بزرگ‌ترین پارک جنگلی غرب آسیا در جاده محمود آباد از دیدنی‌های نور برای تفریح را نباید از دست بدهید. پس در مجله تورگردان همراه ما باشید.

انتشار :  21 فروردین 1401 به روزرسانی :  1 شهریور 1402 نویسنده :   فائزه حسین زاده خسرویه
تصاویر مرتبط
لاویج
  • لاویج
  • جاهای تفریحی نور شمال
  • مجموعه تفریحی توریستی دشت نور
  • آبشار سیسنگان از مکانهای دیدنی نور
  • آبگرم لاویج برای تفریح
  • خانه نیمایوشیج از مکان های دیدنی شهر نور
  • پارک جنگلی کشپل در مسیر نور تا چمستان
  • جاهای دیدنی نور و بهترین نقاط برای طبیعت گردی
  • آبشار سواسره
  • آبشار ونوش از جاذبه های نور و نوشهر
  • آبشار حرم او در مسیر نور به بلده
  • دریاچه الیمالات از دیدنی‌های نور و چمستان
  • قلعه پولاد بلده از اماکن دیدنی نور و بلده
  • آبشار آب پری رویان
  • پارک ساحلی سیسنگان
  • پارک جنگلی سیسنگان برای تفریح در شهر نور
  • جنگل نور از مکان های طبیعی نور
  • پارک جنگلی از جاهای دیدنی نور
  • آبشار آلاشور از دیدنی های نور و نوشهر
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد