باغ ملی مشهد بوستانی تاریخی که هنوز شکوه خود را حفظ کرده است

IMG_20190508_112946

باغ ملی مشهد، پارک یا بهتر بگوییم بوستانی بسیار زیبا و دوست داشتنی در قلب شلوغی های  این شهر است. آب نماها و فواره هایی که تازگی‌ها نورپردازی شده اند، درخت های زیبا و فضاهای دنج فراوانی دارد. از همه مهم تر آرامش، هوای خوب و سکوت این باغ آدم را سحر می کند. کسانی که خسته از خرید کردن در بازارهای مشهد به خصوص بازار جنت مشهد، بازارهای خیابان مدرس و دروازه طلایی، خیابان خسروی و یا حتی از زیارت حرم مطهر به سمت خیابان امام خمینی می آیند می توانند چندی در این باغ زیبا بنشینند و آرامش و روح بخشی فضا را جذب کنند.

در ضمن این پارک می تواند پاتوق خوبی هم برای دانشجویان و خبرنگارانی باشد که از ساختما صبا بیرون می آیند. این ساختمان آبی رنگ که متعلق به صدا و سیماست دقیقا پشت باغ ملی قرار دارد. از دیگر جاذبه های نزدیک به این باغ، خانه تاریخی ملک، هتل تاریخی پارس و... است. با تورگردان همراه باشید تا گشتی در این باغ سحرآمیز بزنیم.

 

آنچه در این مطلب می‌خوانید: (کلیک کنید)

 

باغ ملی مشهد کجاست؟

تاریخچه بوستان باغ ملی مشهد

استخر باغ ملی مشهد

امکانات رفاهی و تفریحی بوستان باغ ملی

 

 

باغ ملی مشهد کجاست؟ (آدرس دقیق باغ ملی)

 

بوستان باغ ملی مشهد در خیابانی قرار گرفته که در گذشته ارگ مشهد بوده و بسیاری از ساختمان های قدیم و مهم مشهد در آن قرار داشته است. این باغ هم اکنون در انتهای خیابان امام خمینی نرسیده به چهارراه دروازه طلایی قرار گرفته است. در سمت راست آن بازار قدیمی جنت قرار گرفته که در واقع خیابانی معروف است و یک سر دیگرش به خیابان دانشگاه می رسد. جنت بورس پوشاک و به خصوص لباس های مجلسی است. در آن سوی باغ ملی کمی پایین تر خانه ملک قرار گرفته و بانک مرکزی و پاتوق دلار فروش های خیابانی هم همانجاست. خلاصه اینجا قلب مشهد است. درست مقابل باغ ملی کنسولگری پاکستان و در امتداد آن صرافی ها و چندین طلافروشی و مغازه دیگر قرار گرفته است. مغازه های جانبی باغ ملی و خیابان جنت نیز عموما ساعت فروشی های قدیمی مشهد و از همین صنف هستند. پاساژ های این حوالی نیز عموما اختصاص به صنف طلافروش دارد.

 

آدرس باغ ملی مشهد: خیابان امام خمینی، امام خمینی 25، رو به روی خیابان جنت

 

باغ ملی مشهد عکسها

 

تاریخچه باغ ملی مشهد

 

«باغ ملی مشهد» اولین پارک تفریحی شهر مشهد به شمار می رود. این بستان در گذشته از مکان های مهم برای گردشگری به شمار می رفت و خاطرات تاریخی زیادی در آن رقم می خورد. آب قنات رکن آباد که از کاریزهای مهم این شهر بود از دل آن می گذشت و بر سرسبزی آن می افزود. دیرزمانی در اختیار حاکمان شهر بود و بسیاری از برنامه های اجتماعی و فرهنگی در این محل اجرا می شد. در زمان مظفرالدین شاه قاجار به سال 1319 ق به حاج کاظم ملک التجار بخشیده شد. در سال 1300 هم «باغ ملی» نام گرفت. سرانجام در سال 1335 به عنوانی پارکی تفریحی افتتاح شد. سال 1345 از املاک حاج حسین ملک خارج و به شهرداری مشهد واگذار شد. از سال 1350 به این سو هم بخش های مهمی از آن توسط نهادهای دولتی ساخت و ساز صورت گرفت و از وسعت آن به شکل معناداری کاسته شد. با این همه سال 82 مرمت و بازسازی خوبی در باغ صورت گرفت و جان تازه ای به آن بخشیده شد.

در حال حاضر این پارک هنوز زیبایی خود را حفظ کرده و با آبنماها و فواره های جدید بر جذابیتش نیز افزوده شده است. با این حال تنها به بوستانی محلی تبدیل شده و بیشتر افراد مسن از آرامش و درختان سر به فلک کشیده اش استقبال می کنند. شاید جوان تر ها فرصت نمی کنند که در شلوغی کسب و کار و روزمرگی های زندگی لحظاتی را یک گوشه خوش آب و هوا بیاسایند و به صدای گوش نواز پرندگان دل بدهند.

 

این را نیز می پسندید: خانه تاریخی داروغه در مشهد

 

پارک باغ ملی

 

استخر پارک باغ ملی مشهد و فواره هایش

 

پارک باغ ملی مشهد به خصوص بعد از مرمت وبازسازی های اخیر باید به آبنماها و فواره هایش بنازد. اگر چه که این آبنماها به پای پارک هایی مثل بوستان کوهسنگی و پارک ملت مشهد نمی رسد ولی به جای خود ستودنی است. یکی از حوض های این بوستان حوضی دایره ای و کلاسیک است که حوضی کوچکتر در آن قرار گرفته و حوض طبقه سوم آن در واقع یک فواره است که آب را بیرون می ریزد و سر و صدای زیادی تولید می کند. این حوضچه با رنگ آبی فیروزه ای طراحی شده و در دل درخت های باغ به چشم می آید.

در ابتدای ورودی باغ از خیابان امام خمینی آب نمایی تقریبا مستطیلی ولی شکسته شکسته تا میانه باغ امتداد پیدا کرده که فواره هایی خطی نیز در میان آن ها قرار دارد. این فواره ها در اطراف خود موج هایی دایره وار پدید می آورند و استوانه هایی سفید در میان سبز آبی آب خلق می کنند.

 

استخر باغ ملی مشهد

 

امکانات رفاهی و تفریحی بوستان باغ ملی مشهد

 

باغ ملی مشهد هم اکنون در اختیار شهرداری منطقه 8 مشهد قرار دارد. این بوستان علاوه بر فضاها و صندلی های متعدد در زیر سایه سار درختان چنار سر به فلک کشیده و قدیمی، گلکاری و ترکیب رنگ زیبا و دلنشین، مجسمه هایی از بزرگان پارسی، یک شهربازی برای کودکان مشتمل بر سرسره و چندین تاب دارد. شهر بازی در انتهای شمال غربی باغ و پشت انبوه درختان قرار گرفته است.

 

اگر شما هم علاقه به تور مشهد دارید حتما سری به باغ ملی که تنها 2 کیلومتر با حرم مطهر فاصله دارد بزنید و از صدای موسیقی آب و تصویر زیبای آبنماها و درختان آن لذت ببرید. همچنین برای آشنایی بیشتر با دیدنی های مشهد توصیه می کنیم مقاله « جاهای دیدنی مشهد » را از دست ندهید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

باغ ملی مشهد، پارک یا بهتر بگوییم بوستانی بسیار زیبا و دوست داشتنی در قلب شلوغی های این شهر است. آب نماها و فواره هایی که تازگی‌ها نورپردازی شده اند، درخت های زیبا و فضاهای دنج فراوانی دارد. از همه مهم تر آرامش، هوای خوب و سکوت این باغ آدم را سحر می کند.

انتشار :  25 اسفند 1398 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
باغ ملی مشهد عکسها
  • باغ ملی مشهد عکسها
  • پارک باغ ملی
  • استخر باغ ملی مشهد
  • IMG_20190508_112946
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد
مقالات مرتبط