معرفی محله و بازار تاجر آباد مشهد

تاجرآباد-مشهد

اگر می خواهید بازارهای مشهد را به طور کامل بشناسید از تاجر آباد مشهد به‌هیچ‌وجه نباید غافل شوید. تاجر آباد بازار بلوچ‌هاست و اقلام موجود در آن را می‌توان با بازارهای سنتی چابهار مقایسه کرد. پس با این حساب می‌توان گفت با رفتن به تاجر آباد حس می‌کنید در بازارهای چابهار و زاهدان مثل چهار راه رسولی قدم می‌زنید.

تاجر آباد مشهد در نزدیکی جاده سرخس و دقیقا در حاشیه شهر مشهد است. این محله پر از بلوچ و پاکستانی است تا آنجا که به بازار بلوچ‌ها یا پاکستان دوم نیز معروف شده است. بسیاری از اقلام موجود در بازارهای تاجرآباد از پاکستان، افغانستان و کشورهای همسایه‌ی مشهد می‌آید. پرطرفدارترین محصولات تاجر آباد برای غیر بومیان و گردشگران، پارچه‌های سوزن‌دوزی شده نفیس، انواع چادر  و پارچه رنگی بلوچی و همچنین ادویه‌های متنوع است. به علاوه بعضی لوازم برقی را نیز می‌توان با قیمت‌های باورنکردنی در آنجا شکار کرد.

 

تاجرآباد مشهد

 

 

منطقه تاجر آباد از نظر تاریخی و فرهنگی

تاجرآباد

گفته می‌شود در گذشته‌ای نه چندان دور، تاجرآباد بازار پوست‌فروشان بوده است. یکی از تجار پوست معروف در آن منطقه مشغول فعالیت بوده و هم صنفانش به او پیوسته‌اند. به همین مناسبت این منطقه به تاجر آباد معروف شده است.

 

تاجرآباد

 

نباید از تاجرآباد انتظار یک منطقه شیک و بازارهای لوکس را داشت؛ آنجا یکی از مناطق حاشیه شهر است که از نظر ظاهر و فرهنگ بسیار با بقیه جاذبه های تور مشهد متفاوت است. با این حال در همین مغازه‌های قدیمی می توان چیزهای با ارزش و متفاوتی را پیدا کرد که در دیگر بازارهای مشهد و حتی شهرهای دیگر به راحتی پیدا نمی شود. بازار تاجر آباد از این نظر منحصر به فرد است و مخاطبان خاص خودش را دارد. تفاوت دیگر در تاجر آباد، فرهنگ مردم آن است. اهالی غالبا اهل سنت هستند ولی فرق مذهبی متفاوت در آنجا با صلح و مسالمت با هم زندگی می کنند. ندرتا اختلافاتی نیز بینشان در می گیرد. با این حال این مردم بسیار مهربان و قابل اعتمادند. 

 

تاجرآباد مشهد

 

مردم تاجرآباد اغلب دستار به سر می بندند و لباس هایی شبیه به لباس های پاکستانی و افغانی به تن می کنند. خانم ها نیز معمولا لباس های رنگارنگ و زیبای بلوچی می پوشند. در این راسته‌ی بازار زن‌های پوشیه زده، زن‌هایی با لباس بلوچی و پسرها و مردانی با لباس بلوچی توجهتان را جلب می‌کند. 

 

تاجرآباد

 

 با این همه مردم سیستان و بلوچستان تنها بخشی از ساکنین محله را تشکیل می‌دهد. بقیه‌ی مردم محل از شهرستان های اطراف مشهد مثل تربت حیدریه و تربت جام می باشند. تاجرآباد همسایه آرام شهر است و باید توجه بیشتری به آن شود. گردشگرانی که علاقه دارند تور مشهد را رزرو کنند، بد نیست سری هم به مناطق حاشیه شهر مشهد بزنند و تنها به مراکز خرید لوکس و جاذبه های لاکچری مشهد اکتفا نکنند. 

 

 

تاجرآباد مشهد

 

 

مغازه های بازار تاجر آباد

تاجرآباد

از ابتدای خیابان حر که راه می افتی مغازه های رنگارنگی را خواهی دید که پارچه ها و لباس هایشان را از در و دیوار مغازه آویزان کرده اند. تاجرآباد در حر 82 واقع شده است. در  این بازارها آدم را یاد استوک فروشی های منطقه عباسقلی خان مشهد و یا بازارهای هند و پاکستان می اندازد. دکوراسیون شلوغ پلوغ است و گاهی مغازه هایی را می بینی که پارچه ها را روی هم تلمبار کرده اند و باید آن ها را هم بزنی تا پارچه مورد نظرت را بیابی. واقعیت این است که این پارچه فروشی ها خوراکِ طراحان مد و لباس است که تمایل دارند طرح های سنتی را در لباس هایشان به کار گیرند. این افراد تکه های سوزن دوزی شده را از تاجرآباد خریداری می کنند و با به کار بردن آن ها در لباس ها بر ارزش فرهنگی و زیبایی لباس ها می افزایند. همانطور که می دانید لباس های بلوچی به دلیل همین تکه های سوزن دوزی شده جزو گران ترین لباس های ایرانی محسوب می شوند. در لباس های معمولی نیز می توان همین تکه های سوزن دوزی شده و دوخت های زیبا را به کار برد.

 

برای رزرو و مشاهده قیمت تور قشم

کلیک کنید

 

تاجرآباد مشهد

 

تاجرآباد مشهد از ناشناخته ترین دیدنی های مشهد است که علاوه بر لباس و پارچه به مغازه های آرایشی یا داروفروشی هایی معروف است که در آن از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می شود. در این نوع مغازه ها می توان انواع رنگ های گیاهی برای مو، حنا، انواع قرص های مسکن، عود و انبر، طرح حنا و اقلامی همچون سورمه، داروی شپش، انفیه و غیره را پیدا کرد. کیفیت این اقلام قابل مقایسه با نمونه های مشابه آن ها در سطح شهر و در بازارهای معمول نیست.

 

تاجرآباد

 

در میان مغازه ها مسجد تاجرآباد به چشم می خورد که در کنار آن مدرسه ای نیز وجود دارد. برای بعضی از بچه های مدرسه کلاسهایی در مسجد برگزار می شود. از جذابیت های این بازار غذاهایی است که به صورت غذای خیابانی عرضه می شود و بسیار پر طرفدار است. غذاهای حاضری مثل نخود شور و سمبوسه های تاجرآباد که توسط مردم محلی بر روی گاری درست می شود، واقعا بی نظیر است.

 

لیست کامل جاهای دیدنی مشهد به همراه عکس و آدرس

 

تاجرآباد مشهد
 

 

آدرس بازار تاجرآباد مشهدتاجرآباد

 

 

 حاشیه شرقی مشهد، پس از قلعه ساختمان، جاده سرخس، بلوار حر، حر 82، معروف به قلعه خیابان (شهرک شهید باهنر)

 

اگر شما هم تورمشهد را رزرو کنید، می توانید به بازدید از تمامی جاهای دیدنی مشهد بپردازید و از نزدیک با این بازار پر رونق آشنا شوید و با مطالعه مقاله سوغاتی های مشهد بیشتر با سوغات و صنایع دستی مشهد آشنا شوید.

 

عکس ها از : مهسا امیری شهری،  عفیفه خدنگی

 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

اگر می خواهید بازارهای مشهد را به طور کامل بشناسید از تاجر آباد مشهد به هیچ وجه نباید غافل شوید. تاجر آباد بازار بلوچ هاست و اقلام موجود در آن را می توان با بازارهای سنتی چابهار مقایسه کرد. پس با این حساب می توان گفت با رفتن به تاجر آباد حس می کنید در بازارهای چابهار هستید.

انتشار :  22 اردیبهشت 1401 به روزرسانی :  21 اسفند 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
تاجرآباد مشهد
  • تاجرآباد مشهد
  • تاجرآباد مشهد
  • تاجرآباد مشهد
  • تاجرآباد مشهد
  • تاجرآباد مشهد
  • تاجرآباد
  • تاجرآباد
  • تاجرآباد
  • تاجرآباد
  • تاجرآباد
  • تاجرآباد
  • تاجرآباد-مشهد
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
25 دیدگاه در رابطه با این مطلب وجود دارد .
صدف
خط اتوبوس 831 تاجر اباد میره
ایمان رخشانی
خیلی عقبی برادر کلا اطلاعات عمومیت پایینه
منصی
بااتوبوس واحد چه طوری میشه به تاجرابادرفت؟خط چندمیاد؟
ایمان رخشانی
بستگی داره از کجا بیایی
لجعی
اینجا مثل بازار رسولی زاهدانه ولی همه چی نداره، خیلی چیزا میتونی پیدا کنی ک توی شهر نیست اصلا
ناشناس
خوبع بد نیس من محل زندگیم همین جاس دعواهاشون خیلی بده
Sama
یکی از جاهایه باحال و دیدنیه?
سحر علیزاده

بله بازار تاجر اباد مشهد یکی از مکان هایی است که گردشگران زیادی را به سوی خودش جذب می کند. 

مهدی
بازار لوازم صوتی وتصویری هم داره؟
سحر علیزاده

با سلام در بازار تاجر آباد مشهد اغلب پارچه زنانه بلوچی یافت می شود و به ندرت لوازم صوتی و تصویری دیده می شود. بازار لوازم کامیپوتری و تجهیزات جانبی در مشهد مجتمع تک و بازار لوازم صوتی و تصویری در خیابان سعدی است.

Esmailbaloch
خیلی با گستاخی تمام نوشتید مردم تاجرآباد لباسهایی شبیه لباسهای پاکستانی و افغانستان می پوشند خوب این مطلب سطح سواد و میزان آگاهی نویسنده از تاریخ بلوچ را نشان میدهد این لباس، لباس بلوچی هست لباسی که با آن اجداد ما اشغالگران پرتغالی و انگلیسی رو از ایران بیرون کردند این لباس تاریخچه بسیار قدیمی و کهنی دارد لباس بلوچی هست نه افغانستانی یا پاکستانی به نویسنده توصیه میکنم بیشتر در مورد تاریخ بلوچستان مطالعه کند بعد اظهار نظر کند
Amin.miri
اقای اسماعیل بلوچ شما اصلا از چند نسل عقب تر از خدت خبر داری کی بوده کجا بوده و چی میپوشیده؟؟؟؟ پدر اقای رضا شاه پهلوی شما بلوچ ها را به ضرب گلوله و خمپاره بست چندین هزار بلوچ را در دره بزرگ بلوچستان ب قتل عام رساند و بازماندگان هم به همان افغانستان و پاکستان متواری شدند بخاطر نمک نشناسی الان هم در دولت جمهوری اسلامی ایران به مقام معضم رهبری باید روزی 10 هزار بار سجده کنید که رفاه امنیت و ارامش شمارو فراهم اورده وگرنه اگه برای هموطنان بلوچ واگذار بشه کشور ک دسته کمی از برادران مجاهد طالب ندارید فقط به اسم جهاد فی سبیل لله در ماه چندین برادر مرزبان چندین برادری ک بخاطر حفظ جان ما و امنیت میهن ما شبانه روز در مرز های بلوچستان پست میدند بی گناه به شهادت میرسونید چرا؟؟ مگر ما مسلمانان برادران یکدیگر نیستیم حالا فرقی نمیکنه شیعه مرتضی علی یا اهل تسنن باشیم ما مسلمانیم برادر من مسلمان کی میخاین متوجه این بشین اخه
میرویس

بنده از کسبه ها و بومیان منطقه هستم بازار پر رؤنق و خوبیه اکثر مشتریامونم از مناطق دیگه میان

علی
سلام لطفن یه تلفن میخام از زاهدان میخام شال بلوچی بگیرم ممنون عزیزان گل
زهرا
سلام من پارچه خریدم کمه و مسیرم دور میشه راهنمایی کنید چطور میتونم بخرم کسی هست بفرسته اگه امکانش هست واتساپ پیام بدین ۰۹۳۸۰۷۵۳۶۵۷
علی
برو تاجر اباد اونحا محل زنذگیمونه
خیاطی محمد امین
خیاطی و پارچه فروشی محمد امین لباس بلوچی هندی پاکستانی افغانی.در خدمت مشتریان هستیم
سحر علیزاده

از همراهیتون ممنونیم. بازار بلوچ ها در مشهد یکی از بازارهایی است که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

مینا
بازار های فروش لباس های محلی وبلوچی وهندی کجای مشهدن
ایمان رخشانی
شهرک شهید باهنر حر 82 با نرم افزار های نشان یا بلد ب راحتی میشه اومد
شادمهر
سلام آدرس و شماره تلفن یک فروشگاه آرایشی در تاجر آباد میخوام
Hاسماعیلی
وای من یکی که عاشق این مکانم وشایدبیشترازصدبارهم رفتم اینجا
خدنگیعفیفه خدنگی
واقعا که بازار بلوچ دیدنی و جذابه
حسنوک
واوا بلوچ به مغازه منم سر بزنید سر سه راه مهدیه
خدنگیعفیفه خدنگی
کار و بارتون پر رونق باشه دوست عزیز