آیا همه غذاهای خیابانی هند تمیز و سالم اند؟

غذاهای خیابانی هند

هند کشوری است که به غذاهای خودش پایبند است و غذاهای خیابانی اش را نیز هنوز کنار نگذاشته است. در جمعیتی همچون کشور هندوستان جای تعجب ندارد که هر سو نظر بگردانی غذایی برای انتخاب کردن پیش رویت باشد. اگر راهی هند شده اید و در فکرید که آیا غذاهای خیابانی هند را امتحان کنید یا نه، باید به شما پیشنهاد کنیم با رعایت برخی نکات می توانید به سراغ غذاهای خیابانی هند بروید. چیزی برای ترسیدن وجود ندارد چون این نوع غذاها عموما سالم اند. با این حال قبل از اینکه تور هند را خریداری کنید و بخواهید خوراک هایی مثل چات هندی (chaat) را امتحان کنید، راهنمای وبلاگ تورگردان برای غذاهای خیابانی هند را مطالعه کنید. ما در این راهنما به شما خواهیم گفت که برای مریض نشدن و اذیت نشدن معده تان چه کارهایی انجام دهید.

 

غذاهای خیابانی هند

چاشنی ها و سس های رنگارنگ در خیابان ها چشمک می زنند ولی بهتر است از ریختن آن ها روی غذاهایتان خودداری کنید.

 

1. خوراکی های سرخ شده و کبابی بخورید

سمبوسه، تیکی آلو(aloo tikkis): نوعی کتلت با سیب زمینی سرخ شده؛ دوزها (dosas)؛ جالبیس (jalebis): کیک های قیفی شکری؛ و آجیل های برشته شده غذاهای سالم و مطمئنی هستند. علت این است که در روغن داغ سرخ می شوند یا به آرامی کباب شده و همه باکتری هایشان از بین می رود.

از دیگر خوراک های سالم هند می توان به ساندویچ های تست بمبئی اشاره کرد. بوتا: ذرت برشته شده؛ پاکورا ؛ و سبزیجات تازه پخته شده در پفک های شیرین نیز ارزش امتحان کردن دارند.

لازم به ذکر است که در هند غذاهای نیم پز و نیمه آماده نیز وجود دارد که می توانید آن ها را تهیه کرده و به خوبی سرخ کنید تا هم گرم و هم خوب پخته شود.

 

غذاهای خیابانی هند

غذاهای خیابانی در حیدرآباد که دست فروشان با ماسالا آماده می کنند. کرپ های تخمیر شده که برای صبحانه عالی اند

 

2. بشقاب های ماست را به خصوص در فصل باران های موسمی امتحان نکنید

غذاهای ماستی گرمای بدنتان را از بین می برند. بیشتر وقت ها این غذاها توسط فروشندگانی که زیر چتر به عرضه غذای خیابانی مشغول هستند به چشم می خورد. غذاهای ماستی  معمولا در تشت های بزرگ یخ و آب شناورند. اگر این نوع غذاها را در آن هوای مرطوب امتحان کنید احتمال ابتلا به بیماری زیاد است. همچنین از غذاهایی مثل dahi puri. هم که بر پایه ماست است، اجتناب کنید.  اگر خیلی وسوسه شده اید بهتر است این نوع شکم گردی ها را در رستوران های زنجیره ای مثل Haldirams و Bikanerwala امتحان کنید.

 

3. مطمئن شوید غذاهای آب دار را با آب تمیز درست کرده باشند

مثل همه جاهای دنیا در هند نیز آب های بسته بندی شده در بطری های کوچک و بزرگ وجود دارد ولی اگر کتاب راهنمای هند را خوانده باشید می بیند که در این کشور خیلی ها از آب ناسالم استفاده می کنند. هند با وجود داشتن هفت رودخانه پرآب، باران های موسمی و احاطه نیمی از مرزهای این كشور در اقیانوس و دریا با كمبود شدید آب آشامیدنی مواجه است.

موضوع مهم در بحث غذاهای خیابانی این است که غذاهای بسیار خوشمزه ای مثل پنی پوری (pani puri) در هند وجود دارد که در آب های مزه دار شده آماده می شود. پنی پوری یک توپ سرخ شده و توخالی است که آن را داخل آب مزه دار فرو می کنند تا داخلش پر از آب شود. مشکل اینجاست که نمی دانیم فروشندگان خیابانی آبِ این غذا را از کجا تهیه کرده اند. تاجایی که می توانید سراغ فروشندگانی بروید که از بطری های آب بسته بندی شده استفاده می کند.

پانی پوری(یا Gol Gappas) در بمبئی از چیلی تند، ماسالا، سیب زمینی، پیاز و نخود تشکیل می شود. این غذا فوق العاده تند است و گزینه مناسبی برای کسانی است که از غذاهای تند لذت می برند.

اگر در خیابان ها از این نوع غذاهای آبکی سالم پیدا نکردید به سراغ فست فودها و رستوران های معتبر بروید چون آن ها ملزم هستند که بهداشت را رعایت کنند.

اگر خواستید در خیابان های هند پان (paan) میل کنید مطمئن شوید آبی که روی برگ هایش ریخته می شود تمیز و از آب های نوشیدنی باشد. پان نوعی غذاست که در برگ های درخت جوز پیچیده می شود. پان ماسالا(Paan masala) در بسته های رنگارنگ و شفاف، گزینه دیگری است که در هند باید از خرید آن اجتناب نمایید. پان ماسالا ترکیبی از جوز آرکا، توتون، لیمو ترش و طعم دهنده های دیگر است که سرطان زا شناخته شده اند. حتی گفته شده پان ماسالا به DNA آسیب می رساند!

به همین طریق بهتر است از غذاهای تکه شده یخی مثل  golas اجتناب کنید چون یخ ها هم ممکن است از آب های سالم تهیه نشده باشند. همین نکته برای کامیون ها و دوچرخه های بستنی فروشی نیز صدق می کند ؛ درست است که این محصولات به خوبی بسته بندی می شوند ولی فروشندگان اغلب زمانی که در خانه هستند برای کم شدن مصرف برق و باتری یخچال هایشان را خاموش می کنند. در نتیجه بستنی ها چندین بار آب می شود و باز یخ می زند و این روند باعث خراب شدن آن ها می شود.

 

 

این را نیز می پسندید: بهترین غذاهای ارزان استانبول

 

 

4. از چاشنی ها و سس ها اجتناب کنید

مانند نکته قبلی چاشنی ها نیز از موادی همچون ادویه های تند و تیز، سبزیجات معطر مثل گشنیز، چاشنی هایی از میوه ها مثل موز و حبوباتی همچون نخود آماده می شوند. نگرانی اینجاست که این مواد به خصوص سبزیجاتش را چگونه شستشو می دهند؛ آیا آب تمیز برای آن استفاده می کنند؟!

تنها چیزی که با خیال راحت می توان از میان سس ها و چاشنی های غذاهای خیابانی انتخاب کرد بسته بندی های سس های کچاپ است.

 

5. خورش های داغ و پخته شده میل کنید

اگر به شمال و شمال شرقی هند سفر کرده اید ماموس ها (momos) را حتما امتحان کنید. ماموس غذایی شبیه کوفته و هندی و نپالی است که معمولاً در آن از سبزیجات بخارپز و گوشت استفاده می‌ کنند. ماموس معمولاً به همراه یک یا دو سس ارائه می‌ شود که بر پایه گوجه و سبزیجات تخمیر شده هستند. سس ها کاملا پخته می شوند و حاوی موادی همچون سیر و آرد ذرت هستند که نه تنها بی خطر بلکه مقوی اند.

به علاوه چاشنی های تمبر هندی در غذاهای شمالی هند نیز ساعت ها جوشانده می شوند تا حسابی غلیظ و تیره شوند و با ادویه های شیرین نیز مزه دار می شوند.

6. سراغ میوه های تکه شده نروید

این میوه های برش زده خیلی هوس برانگیزند. ردیف هندوانه هایی که روی سبدهای خرید چشمک می زنند به ویژه در روزهای گرم هندوستان بدجور به آدم می چسبد ولی یادتان باشد برای آنکه میوه ها آبدار به نظر برسند فروشنده ها مکررا به آن ها آب می زنند، آن هم نه آب هایی از بطری هایبسته بنید شده و مطمئن بلکه از آب هایی که معلوم نیست از کجا آورده اند و آیا آشامیدنی است یا نه؟!

 

غذاهای خیابانی هند

در هند باید حتما بعضی انبه ها را امتحان کنید

 

تابستان های هند با انبه عجین شده است. اگر در خیابان ها انبه پوست نشده دیدید حتما خریداری کنید و آن را از دست ندهید. حتی اگر انبه های یا میوه هایی مثل موز و پرتقال با آب تمیز و آشامیدنی هم شسته نشده باشند می توان بدون کثیف شدن داخل آن ها پوستش را جدا کرد و میوه را میل نمود. ولی هیچ وقت میوه های پوست شده را نخرید.

 

7. گوشت های خیابانی را نخورید

از خوردن گوشت هایی که در خیابان سرو می شوند هم پرهیز کنید. علاوه بر اینکه نمی دانید آن گوشت از کجا و چه حیوانی تهیه شده  است. فهم اینکه آن را چطور نگهداری و شستشو کرده اند نیز اهمیت دارد. بیشتر قصابی ها و انبارهای گوشت مراقبت بهداشتی خوبی ندارند و حشراتی مثل مگس به راحتی روی آن ها می نشینند.

با این حال قضیه ماموس ها (momos) فرق می کند. ماموس کوفته های بخارپز و سرخ شده است که در غرفه های مواد غذایی و غذاهای دریایی به چشم می خورد. اینگونه فروشگاه ها که متخصص غذاهای گوشتی و سرخ کردن آن ها هستند را امتحان کنید.

 

8. میزان چاشنی و ادویه را همیشه در نظر بگیرید

بسته به اینکه در کدام قسمت از هند هستید ادویه های مواد غذایی به طرز چشمگیری متفاوت است. اگر عادت به ادویه ندارید حتما از قبل به فروشنده بگویید که سس کمتری روی غذایتان بریزد. در کل بهتر است قبل از اینکه پا به هند بگذارید کمی ذائقه خود را برای خوردن غذاهای تند تقویت کنید.

 

9. از بسته بندی های کاغذی بازیافت شده استفاده نکنید

بیشتر گردشگران می پرسند که استفاده از چات هایی که در کاغذهای بازیافتی پیچیده می شوند از سلامت برخوردارند یا نه؟ باید گفت بهتر است از هر گونه کاغذی که فروشندگان غذا را در آن می پیچند پرهیز کنید. چه روزنامه ها و چه کاغذهای بازیافتی. بهتر است خودتان پارچه، دستمال کاغذی یا پاکت های تمیز به همراه داشته باشید تا غذاهای خیابانی را در آن ها میل کنید.

 

غذاهای خیابانی هند

چات های(chaat) پیچیده شده در بسته بندی های کاغذی بسیار خوشمزه اند.

 

10. چای و قهوه را از دست ندهید

چای و قهوه در جنوب هند همیشه موجود است و گزینه خوبی برای نوشیدن است. وقتی زیادی گشت و گذار داشته باشید نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه شما را حسابی سر حال می آورد. با این حال یادتان باشد چای در هند شیرین تر از آن چیزی است که در ایران می شویم. اگر با قند زیاد مشکل دارید از قبل به فروشنده بگویید که چایتان را تلخ یا کم شکر می خورید.

 

11. جایی غذا بخورید که محلی ها می خورند

اگر دو غرفه غذای خیابانی کنار هم قرار دارند و یکی شلوغ تر از دیگری است، سراغ آن غذایی بروید که محلی ها بیشتر می خرند. اگر محلی ها آن غذا را انتخاب کرده اند مطمئن باشید که غذای خوبی است.

 

منبع : cnntravel

 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

اگر راهی هند شده اید و در فکرید که آیا غذاهای خیابانی هند را امتحان کنید یا نه، باید به شما پیشنهاد کنیم با رعایت برخی نکات می توانید به سراغ غذاهای خیابانی هند بروید. چیزی برای ترسیدن وجود ندارد چون این نوع غذاها عموما سالم اند. با این حال قبل از اینکه تور هند را خریداری کنید و بخواهید خوراک هایی مثل چات هندی (chaat) را امتحان کنید، راهنمای وبلاگ تورگردان برای غذاهای خیابانی هند را مطالعه کنید.

انتشار :  17 آذر 1398 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
غذاهای خیابانی هند
  • غذاهای خیابانی هند
  • غذاهای خیابانی هند
  • غذاهای خیابانی هند
  • غذاهای خیابانی هند
  • غذاهای خیابانی هند
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد