کوه های مریخی چابهار : جلوه هایی از کوه های مینیاتوری با عکس و آدرس

کوه-های-مریخی-چابهار (1)

آیا می دانید در همین ایران خودمان می توانید تجربه سفر به مریخ را برای خود به عنوان یک تور مسافرتی رقم بزنید؟ کوه های مینیاتوری چابهار، چنان عجیب و غریب و شگفت انگیز اند که خیلی ها آن ها را به نام کوه های مریخی می شناسند. وقتی راهی تور چابهار می شوید، در مسیرِ زمینی با کوه های مریخی روبرو می شوید. این جاده، جزو زیباترین و حیرت انگیزترین جاذبه های طبیعی ایران به شمار می رود. منطقه ای بکر که برای خیلی از ایرانیان ناشناخته مانده ولی طبیعت گردان حرفه ای و توریست هایی از سرتاسر جهان، آنجا را کشف کرده اند. گردشگرانِ طبیعت دوست با پا گذاشتن بر جاده چابهار به بندر گواتر، جلوه های متفاوتی از پدیده های زمین شناسی و آسمان شب را لمس می کنند.

 

کوه های مریخی چابهار

 

بعضی ها عاشق دریا هستند، بعضی ها دلبسته درخت و سرسبزی، و عده ای، عاشقِ کوه.  به آن گروهی که هنوز انسِ زیادی با کوه برقرار نکرده اند باید بگوییم کافی است چند بار سکوت ارتفاعات را تجربه کنید تا اوج آرامش و ابهت کوه را درک کنید. به یکی از کوه های در دسترستان بروید و بعد از صعود، چند دقیقه ای سکوت کنید و به اطراف چشم بیندازید. اوج لذت و آرامشی که در آن لحظه تجربه می کنید، باعث می شود برای همه عمرتان به دنبال چنین حسی بگردید. آن هایی که این حس را تجربه کرده اند، دربه‌در در گوشه و کنار جهان به دنبال کوه ها می گردند. کوه هایی که حرف های زیادی برای گفتن دارند و آدمی را به عمق طبیعت پیوند می زنند.

خوشبختانه در جای جای کشورمان، تنوع بی بدیلی از کوه ها به چشم می خورد که یکی از آن ها شهرستان چابهار است. از کوه های معروف چابهار، کوه های مریخی یا کوه های مینیاتوری است که شکل اکوسیستم آن ها شباهت زیادی به ناهمواری های سطح مریخ دارد. این کوه ها در بعضی قسمت ها، چسبیده به دریای عمان و همسایه ی آبی دریا هستند. با تورگردان همراه باشید تا با سیر و سیاحتی در این کوه های عجیب و غریب و خیره کننده، گوشه ای از جاذبه های تور چابهار را برایتان به نمایش در آوریم.

 

کوه های مریخی چابهار

 

آشنایی با کوه های مریخی

 

کوه های مریخی چابهار، سرسبز نیستند؛ در فصل زمستان به قله هایی برفی تبدیل نمی شوند و ارزش چراگاهی هم ندارند. به همین علت برای مدت زمانی طولانی، مورد بی توجهی قرار گرفته بودند. با این همه، در عصر حاضر که زیبایی های طبیعی، فارغ از فایده و کاربری شان مورد توجه قرار گرفته اند و جاذبه های طبیعی در گوشه و کنار جهان برا گردشگران جالب شده اند، شکل ظاهری و جلوه های بصری کوه های مریخی چابهار نیز اهمیت پیدا کرده است. این کوه ها، چند میلیون سال پیش، زیر خاک مدفون بودند و با گذر زمان، سر از خاک بیرون آورده اند و همه را به خیال پردازی و سخنوری درباره خود مشغول کرده اند. کوه های مریخی، حیرت انگیزند. زیبایی آن ها چشمگیر است و هر کسی را انگشت به دهان می کند.

 

برای آشنایی با تمامی جاذبه های شهرستان بهتر است حتما مقاله « جاهای دیدنی چابهار » را مطالعه کنید تا با آدرس و اطلاعات آن ها آشنا شوید.

 

کوه های مینیاتوری چابهار

 

شیارهای ریز و یکدست کوه های منطقه سبب شده عده ای نام مینیاتوری روی آن ها بگذارند و دیگران به دلیل مقایسه آن ها با سطح مریخ و عجیب و غریب بودنشان، به آن ها مریخی بگویند. با این حال مردم محلی از کوه ها به نام های کالانی و آریا یاد می کنند. رشته کوه های مینیاتوری در امتداد کوه های زاگرس شکل گرفته است و خوب می دانید که این کوه ها تا کشور پاکستان ادامه دارند. کوه ها در بعضی قسمت ها، در حد پنج متر و در بعضی قسمت ها تا صد متر می رسد. در گوشه هایی از کوه های مریخی، فسیل آبزیان دریایی به چشم می خورد و همه را به تعجب وا می دارد. شاید زمانی بوده که کوه ها، زیر آب بوده اند، چرا که اثر جزر و مد دریا بر روی آن پیداست.

 

کوه های مریخی چابهار

 

جاده چابهار و دیدن کوه های مریخی

 

رنگ کوه های مریخی سفید و طوسی است ولی در ساعت های مختلف روز، با افتادن روز خورشید در هنگام طلوع یا غروب، رنگ های متفاوتی به خود می گیرد و گاه به تابلویی رنگارنگ تبدیل می شود. کوه های رسوبی، بر اثر باران های موسمی و فصلی و یا فرسایش به این شکل در آمده اند.

برای رفتن به سمت کوه های مریخی جاذبه های دیگری از چابهار را نیز از نظر خواهید گذراند. وارد جاده که شوید نخستین چیزی که توجه تان را جلب می کند، شهرک های مصنوعی گواتر است. پس می بینید که این منطقه چندان هم دورافتاده نیست و عده زیادی آن جا سکونت دارند. کمی که جلوتر می روید در سمت راست جاده، دریای عمان را می بینید. جاده را که پیش بگیرید به تالاب لیپار ک به دریاچه صورتی چابهار معروف است، می رسید. رنگ صورتی این دریاچه در دل آن طبیعت خاکی و بعد از آبی دریا، بسیار حیرت انگیز است. لیپار را که پشت سر بگذارید، کم کم به کوه های مریخی می رسید و از لابلای نور خورشید متوجه چیزهایی می شوید که از دور می درخشند. در این منطقه کمپ گردشگری مستقر شده است. جاده منطقه از یک سو، دریا و از سوی دیگر کوه های مریخی است. و یکی از زیباترین و متفاوت ترین سفرهای جاده ای کشور لقب می گیرد.   

 

کوه های مریخی چابهار

 

رصد ستارگان و صخره نوردی در کوه های مریخی

سنگواره های مختلف کوه ها، صعود از این کوه ها را دشوار کرده است. در بعضی قسمت های آن، تنها کوه نوردان حرفه ای امکان صخره نوردی و صعود، پیدا می کنند. این عده، باید تجهیزات لازم برای صخره نوردی را به همراه داشته باشند.

شاید صخره نوردی در کوه های مریخی کار آسانی نباشد ولی رصد ستارگان در این منطقه نیاز به تخصص و ابزار خاصی ندارد. به دلیل وضعیت مطلوب آلودگی نوری در کوه های مریخی، تماشای ستاره های شب در آنجا بسیار آسان و در عین حال بسیار جذاب و خاطره انگیز است. توصیه می کنیم به گونه ای برای سفر به این منطقه برنامه ریزی کنید که هم شب و هم ظهر را آنجا باشید. افق این منطقه بسیار گسترده است و قابلیت رصد 14 صورت فلکی را دارد. اگر دوست دارید آسمان شب را متفاوت تر و واقعی تر از همیشه ببینید، تور چابهار را رزرو کنید و سری به کوه های مریخی بزنید.

 

کوه های مریخی چابهار

 

کمپ زدن در کوه های مریخی

 

در حوالی کوه های مریخی کمپ های گردشگری متمرکز شده اند و مشکل اقامت و شب ماندن را حل کرده اند. امنیت کامل برقرار است و می توانید روی کمک مردم بومی نیز حساب باز کنید. به دلیل اهمیت توریستی منطقه کوه های مریخی، برای رفاه حال گردشگران مجتمعی گردشگری به مساحت ۷ هکتار در میان کوه های مريخی راه اندازی شده است. این کوه ها بر سواحل دريا اشراف دارند و از امکانات متعددی برخوردارند. فضای سبز، سالن ويژه اردوهای دانش آموزی، سرويس های بهداشتي، ۶ سوئيت، آلاچيق، سکوی ويژه رصدشناسی و تماشای حرفه ای آسمان، فروشگاه صنایع دستی و... از امکانات این مجتمع به شمار می رود. در این مجتمع سعی شده پایبندی به اصول گردشگری پایدار حفظ شود. از مهمترین اصول این نوع گردشگری، سودرسانی اقتصادی و اجتماعی به جوامع بومی است.

 

کوه های مریخی چابهار

 

آدرس کوه های مریخی چابهار

 

حدود 35 تا 40 کیلومتر از شهر چابهار در کنار جاده یکی از شگفتی های طبیعت ایران به چشم می خورد. کوه های مریخی درست در سمت چپ جاده چابهار به گواتر قرار دارد؛ در حوزه دهستان کهیر در شهرستان ساحلی کنارک در استان سیستان و بلوچستان.منطقه کوه های مریخی از نظر اقلیمی، بد بوم نامیده می شوند چرا که فرسایش زمین طبیعتی غیر قابل نفوذ به آن ها داده اند. 

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، کیلومتر 40 جاده چابهار به گواتر.

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

آیا می دانید در همین ایران خودمان می توانید تجربه سفر به مریخ را برای خود به عنوان یک تور مسافرتی رقم بزنید؟ کوه های مینیاتوری چابهار، چنان عجیب و غریب و شگفت انگیز اند که خیلی ها آن ها را به نام کوه های مریخی می شناسند. وقتی راهی تور چابهار می شوید، در مسیرِ زمینی با کوه های مریخی روبرو می شوید. این جاده، جزو زیباترین و حیرت انگیزترین جاذبه های طبیعی ایران به شمار می رود.

انتشار :  20 مهر 1398 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
کوه های مینیاتوری چابهار
  • کوه های مینیاتوری چابهار
  • کوه های مریخی چابهار
  • کوه های مریخی چابهار
  • کوه های مریخی چابهار
  • کوه های مریخی چابهار
  • کوه های مریخی چابهار
  • کوه های مریخی چابهار
  • کوه-های-مریخی-چابهار (1)
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد