همه چیز درباره پیاده روی اربعین در سال 98 : جا و غذا، اینترنت، پیاده روی

راهنمای-پیاده-روی-اربعین

زائران عزیزی که امسال یعنی در مهرماه سال 98 راهی عراق شده اند یا قصد پیوستن به کاروان پیاده روی اربعین دارند، باید با آمادگی کامل این سفر معنوی را آغاز کنند. در ادامه نکات مهمی برای این سفر یاد آور شده ایم که برای پیاده روی اربعین در روزهای پیشِ رو ضروری است. با تورگردان همراه باشید.

 

نقشه پیاده روی اربعین

 

ورود و خروج زائران از  مرز مهران

 

توصیه می شود امسال به هیچ وجه با خودروی  شخصی وارد عراق نشوید. بر طبق اخبار ارسالی ورودی و خروجی های بغداد بسته شده است. بنابراین پس از رسیدن به مرز مهران، سوار ون ها شده به نجف بروید. بعد از زیارت امیرالمومنین (ع) در نجف، پیاده روی را آغاز کنید.

اگر جاده ها شلوغ و مسدود نباشد، از مرز مهران تا نجف 5 ساعت راه در پیش دارید. کرایه از مرز مهران تا نجف حدود 17 دینار و از کربلا تا مهران با ماشین های عتبه 8 دینار است.

کرایه از نجف تا کربلا حدود 3 تا 4 دینار هست. اگه به مرز مهران رسیدید و شنیدید که جاده فعلا بسته است، نا امید نشوید، کمی صبر کنید تا راه باز شود. بعد از آن می توانید حرکت کنید.

 

پیاده روی اربعین

 

 

وضعیت اینترنت و تلفن در عراق در ایام اربعین

 

در سفر زیارتی اربعین بهتر است به امید استفاده از اینترنت سیم کارت های ایرانی مثل ایرانسل و همراه اول نباشید. برای مثال اگر سیم کارت ایرانسل داشته باشید و بسته اینترنت به حجم 50 گیگ تهیه کرده باشید، یک روز هم برایتان دوام نمی آورد. همینکه داده موبایل تان را روشن کنید از شارژ شما کم می شود. هر یک دقیقه مبلغ 20 هزار تومن از شارژ شما کسر می شود. بنابراین به هیچ وجه نمی توان در تلگرام، واتساپ یا اینستاگرام فعالیت نمود و عکس و فیلم به اشتراک گذاشت.  

بهترنی راه این است که سیم کارت عراقی خریداری کنید. در صورتی که اینترنت عراق وصل باشد این روش بسیار مقرون به صرفه تر است. اینترنتِ یک هفته ای نامحدود زین عراق حدود 7 دینار معادل 70 تومن در می آید. هم اکنون قیمت دینار در نجف 10 هزارتومن است. توصیه می شود حتما دینار را از ایران خریداری کنید.

نکته آخراینکه به گفته زائران، 4 روز است که در کل عراق اینترنت قطع شده است. علت این امر تظاهرات و شورش هایی است که اخیرا در عراق پیش آمده است.

به خانواده هایتان در ایران گوشزد کنید که ممکن است موبایل ها در دسترس نباشد و نتوانند با شما تماس بگیرند. نباید نگران شوند چون عراق در این ایام بسیار شلوغ است. هر زمان که امکان تماس وجود داشت، خودتان با آن ها ارتباط برقرار کنید.

 

پیاده روی اربعین

 

مکان و غذا در پیاده روی اربعین

 

غذا و مکان در نجف

 

خوشبختانه در شهر نجف غذا و مکان کافی برای استقبال و پذیرایی از زائرین اربعین وجود دارد. در محوطه پشتی حرم حضرت علی (ع) و صحن حضرت زهرا(ع) نزدیک به 200 هزار زائر اسکان داده شده اند. از تاریخ 13 مهر 98 یعنی 15 روز مانده به اربعین پذیرایی ها شروع شده است و خانم ها و آقایان می توانند در کنار صحن حضرت زهرا (س) صبحانه، ناهار و شام را دریافت کنند. زائران اربعین به هیچ وجه نباید نگران محل اقامت و غذا در شهر نجف باشند. زمانی که به نجف رسیدید، یک تا 2 شب زیارت کنید و بعد از آن پیاده روی را شروع کنید.

 

غذا در پیاده روی

 

بین آن غذایی که موکب ‌های کوچک عراقی تقدیم شما می ‌کنند با آنچه در موکب ‌های پر زرق و برق ایرانی ‌ها توزیع می‌ شود، فرقی قائل نشوید. متاسفانه حضور پر رنگ برخی موکب های ایرانی آن هم با آن همه زرق و برق در پذیرایی از زائران، حس میزبانی عراقی ها را به چالش کشیده است. سعی کنید در موکب های عراقی هم تا جایی که مقدور است ساکن شوید. آنها باید ببینند اینجا ایرانی و عراقی نداریم و همه یک امت واحده هستیم.

اگر جایی غذای ایرانی توزیع می ‌شد، فریاد نزنید غذای ایرانی!! با این کار عراقی ‌ها احساس بدی پیدا می‌ کنند.غذایی را که نمی خورید نگیرید. عراقی‌ها خیلی خیلی ناراحت می ‌شوند! اگر هم گرفتید و بدتان آمد، به روی خودتان نیاورید و از میزبانان تشکر کنید. همان جا جلوی عراقی ها ظرف غذا را دور نیندازید.

 

پیاده روی اربعین

 

آلودگی هوا در نجف و کربلا

 

هوای شهرهای زیارتی نجف و کربلا، کمی آلوده است. گرد و غبار و دود لاستیک ها آلودگیزیادی به پا کرده است. زائران می بایست حتما ماسک به همراه داشته باشند. به خصوص کودکان ومیانسالان به هیچ وجه بدون ماسک، حرکت نکنند. بیشتر جمعیت بین دو شهر نجف و کربلا پراکنده خواهند شد. به همین مناسبت ازدحام زیادی در این دو شهر شکل خواهد گرفت. از آنجا که جاده  کاظمین و سامرا از داخل بغداد می گذرد، در حال حاضر عبور و مرور در بغداد ممنوع شده است. در شلوغی ها مواظب کودکان و افراد مسن باشید.

 

قرص و دارو همراه داشته باشید

 

قرص سرماخوردگی و سردرد، معده، کپسول آموکسی سیلین و پماد و... به خصوص پماد باری پاهای تاول زده و خسته به همراه داشته باشید. هوای داخل حرم خیلی خیلی سرد هست چون کولرها یکسره روشن اند. بنابراین حتما هنگام مشرف شدن به حرم  کولرها لباس گرم بپوشید.

 

پیاده روی اربعین

 

مسیرهای پیاده روی اربعین

 

جاده اصلی برای شروع پیاده روی طریق الحسین نام دارد ولی از مسیر طریق العلما در کنار مسجد سهله هم می توان حرکت خود را آغاز نمود. اگه از جاده اصلی نجف به کربلا پیاده روی را شروع کنید، 3 روز و اگر از طریق العلما بروید 4 روز طول خواهد کشید. این مسیر حدود 110 کیلومتر هست.

3 الی 4 شب در جاده کربلا خواهید بود.  1 یا 2 شب هم در کربلا و بعد از آن با ماشین های عتبه بر می گردید.

 

شب ها پیاده روی کنید

 

ظهرها دمای هوای نجف به 40 درجه می رسد و کار پیاده روی را سخت می کند. توصیه می شود زائران عزیز شب را برای پیاده روی انتخاب کنند. بهترین زمان برای این منظور از 8 شب تا 6 صبح  است. از این ساعت به بعد زائران می توانند به راحتی در موکب های تعبیه شده، استراحت کنند.  

 

پیاده روی اربعین کار راحتی نیست

 

اگر فکر می کنید سفر اربعین خیلی راحت هست و همه چیز بر وفق مراد خواهد بود، باید بگوییم سخت در اشتباهید. این فکر را از ذهنتان بیرون کنید. ممکن است مسیری 5 ساعته 13 ساعت طول بکشد. شاید یک روز غذا به شما نرسد. ممکن است هوا گرم شود، سرد شود یا مجبور شوید در اتاقی کوچک با عده زیادی زائر شراکتی بخوابید. هنگامی که گنبد حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس(ع) را از دور ببینید تمام خستگی راه از بدنتان  بیرون خواهد رفت.

 

پیاده روی اربعین

 

نکاتی در خصوص تحکیم روابط میان ایران ها و عراقی ها

 

1. به اعتقادات مذهبی و عربی عراقی‌ ها کاری نداشته باشید. اصلا روی ایرانی و عراقی بودن صحبت نکنید.

2. مراقب وسایل عمومی و مردمی عراقی ‌ها مثل خودروها، سرویس ‌های بهداشتی، محل اسکان و بیت المالِ مردم عراق باشید که آسیبی به آن ها وارد نشود.

3. کمک کنید هزینه‌ های دولت عراق برای جمع آوری زباله و بهداشت مسیرها بیش از پیش نشود.

4. خوب است در نظر داشته باشید که عراقی ‌ها موظف به خدمت رایگان به شما نیستند! پس هرجا هزینه‌ ای داشت پرداخت کنید. مثلا برای کرایه ماشین!

 5. اگر در منزلی اسکان یافتید، خیال نکنید که میزبان تا هروقت که شما بخواهید، تمایل دارد و می ‌تواند از شما پذیرایی کند!

6. یادتان نرود که عراق کشوری در حال جنگ و به شدت پرخرج است. خرج اضافی برای این کشور نتراشیم.

7. در صورت امکان چند هدیه کوچک از ایران خریداری کرده؛ در مسیر به نام ایران به کودکان عراقی هدیه دهید.

8. با خادمان موکب ها از هر ملیتی خوشرو باشید، قدردانی کنید و عکس یادگاری بگیرید.

9. گاه برخی خانم های ایرانی داخل موکب ها آرایش می کنند. لطفا توجه داشته باشید که زنان عراقی هرگونه آرایش کردن زنان، علی الخصوص درایام عزای اهل بیت را به شدت بد و قبیح می دانند.

10. عده ای در حال تبلیغ در میان مردم عراق هستند که ایران کشور شما را تسخیر کرده است. حتما با همان عربی دست و پا شکسته به عراقی ها بگویید که دفاع از حریم اهل بیت و مردم عراق را وظیفه دینی ایرانی ها می دانید. از دوستی و صمیمیت دو ملت بگویید و به آن ها وعده دهید بعد از بازگشت، به نیابت آن ها به زیارت امام رضا (ع) خواهید رفت.

 

 

 

ورود و خروج زائران از  مرز مهران

 

توصیه می شود امسال به هیچ وجه با خودروی  شخصی وارد عراق نشوید. بر طبق اخبار ارسالی ورودی و خروجی های بغداد بسته شده است. بنابراین پس از رسیدن به مرز مهران، سوار ون ها شده به نجف بروید. بعد از زیارت امیرالمومنین (ع) در نجف، پیاده روی را آغاز کنید.

اگر جاده ها شلوغ و مسدود نباشد، از مرز مهران تا نجف 5 ساعت راه در پیش دارید. کرایه از مرز مهران تا نجف حدود 17 دینار و از کربلا تا مهران با ماشین های عتبه 8 دینار است.

کرایه از نجف تا کربلا حدود 3 تا 4 دینار هست. اگه به مرز مهران رسیدید و شنیدید که جاده فعلا بسته است، نا امید نشوید، کمی صبر کنید تا راه باز شود. بعد از آن می توانید حرکت کنید.

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

زائران عزیزی که امسال یعنی در مهرماه سال 98 راهی عراق شده اند یا قصد پیوستن به کاروان پیاده روی اربعین دارند، باید با آمادگی کامل این سفر معنوی را آغاز کنند. در ادامه نکات مهمی برای این سفر یاد آور شده ایم که برای پیاده روی اربعین در روزهای پیشِ رو ضروری است. با ما همراه باشید.

انتشار :  18 مهر 1398 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
نقشه پیاده روی اربعین
  • نقشه پیاده روی اربعین
  • پیاده روی اربعین
  • پیاده روی اربعین
  • پیاده روی اربعین
  • پیاده روی اربعین
  • پیاده روی اربعین
  • راهنمای-پیاده-روی-اربعین
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد