کتابخانه کودکان مشهد ؛ تنها کتابخانه تخصصی کودکان در کشور

کتابخانه-کودکان-مشهد

کتابخانه بچه های آسمان تنها کتابخانه تخصصی کودکان در کل کشور است که از سال 91 به همت یک خانواده فرهنگ دوست به صورت مستقل و خصوصی راه اندازی شده است. اعضای خانواده بدون چشمداشتِ حقوق سال هاست در کتابخانه فعالیت می کنند و تنها دغدغه شان کتابخوان کردنِ کودکان شهر است. کتابخانه بچه های آسمان متعلق به کودکان است و به همین دلیل با نیازهای آن ها هماهنگ شده است. بازی به هیچ وجه از آنجا جدا نشده بلکه بخشی جدایی ناپذیرِ کتابخانه است. کودکان در حالی که در لابلای تونل های بازی یا روی سرسره ها مطالعه می کنند. پدر و مادرها برای بچه های کوچک تر کتاب می خوانند. یک طبقه از کتابخانه هم پر شده از بازی های فکری که می توان آن ها را به امانت گرفت. کتاب ها و بازی ها برای مدت زمانی مشخص امانت داده می شوند و هزینه های اضافی برای خرید بازی های متنوع و کتاب را از دوش خانواده ها بر می دارند.

 

کتابخانه کودکان در مشهد، کتابخانه بچه های آسمان

 

معرفی کتابخانه کودکان مشهد

 

کتابخانه بچه های آسمان با 3700 جلد کتاب، آغاز به کار کرد و هم اکنون مشتمل بر 9 هزار جلد کتاب مرتبط با حوزه کودک و نوجوان است. بخش های مختلف، با رنگ های متفاوت از هم تفکیک شده اند. برای نمونه بخشی که مربوط به کودکان زیر دبستانی است، با رنگ سبز مشخص شده است. بدین شکل کودکان به راحتی می توانند کتاب هایی متناسب با سن خودشان را انتخاب کنند.

در حال حاضر در شهر مشهد تنها، کتابخانه های کانون فرهنگی آموزش برای بچه های بالای 6 سال خدماتی ارائه می دهند. در حالیکه کتابخانه بچه های آسمان برای سنین پیش از دبستان و نوباوه ها هم کتاب های فراوانی را جمع آوری کرده و نیاز آن ها را هم پاسخ داده است.

مسئول کتابخانه، خانم لشکری به همراه اعضای خانواده و پدر و مادرشان این کتابخانه را با سرمایه شخصی و همت جمعی راه اندازی کرده اند و در سال های اخیر، کمک هایی هم از سوی نهاد کتابخانه ها دریافت نموده اند.

کتابخانه بچه های آسمان کتاب هایی نیز با خط بریل دارد که برای کودکان نابینا خریداری شده است. این کتاب ها چاپ انتشارات کانون است.

موضوعات کتاب ها، تخیلی، علوم اجتماعی، کتاب های مذهبی، ایران شناسی و غیره است.

تا کنون بالغ بر 800 پرونده عضویت در این کتابخانه ثبت شده است و در هر دوره زمانی عموما 200 عضو فعال وجود دارند که در طول سال به کتابخانه رفت و آمد می کنند وبا امانت گرفتن کتاب ها، فرهنگ کتابخوانی را در آن ها جا می اندازند. اعضای کتابخانه از محله های دور و نزدیک مشهد است و اختصاص به یک منطقه خاص ندارد.

 

کتابخانه کودکان در مشهد، کتابخانه بچه های آسمان

 

 

       تور مشهد با ارزان ترین قیمت       

 

 

بخش های مختلف کتابخانه کودکان مشهد

 

اولین کتابخانه تخصصی کودک مستقل در کشور با مجوز اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی کارش را آغاز کرده است و 4 بخش را در بر گرفته است.  بخش اول اختصاص به كودكان صفر تا دوازده ساله دارد. بخش دوم متعلق به نوجوانان دوازده تا هفده ساله است. یک بخش، فقط بازی است و بخش آخر برای پدر و مادرهاست. در این قسمت، انواع کتاب های تربیتی برای والدین قرار گرفته و غنی ترین کتاب های تربیت فرزند را در خود جای داده است.

بخش كتاب كودك، مشتمل بر 10هزار و 200 جلد كتاب در 7000 عنوان است.

بخش كتاب والدين، بالغ بر 1200 جلد كتاب علوم تربيتي است.

بخش بازی های فكري، بالغ بر 500 بازي فكری مختلف است.

بخش دوره طلایی  یا کتاب نوجوان، مشتمل بر 350 جلد کتاب برگزیده متناسب با این سنین است.

 

کتابخانه کودکان در مشهد، کتابخانه بچه های آسمان

 

 

    لیست کامل شهر بازی های کودکان در مشهد    

 

 

بازی در کتابخانه بچه های آسمان

 

بچه ها به راحتی در کتابخانه مخصوص خودشان از این طرف به آن طرف می روند. کفش هایشان را در می آورند و روی موکت به راحتی منشینند و از قفسه ها، کتاب انتخاب می کنند. اگر دلشان بخواهد، کتاب ها را به محل بازی می برند و آنجا مطالعه می کنند. والدین هم می توانند برای بچه های کوچکتر، لابلای قفسه ها، کتاب بخوانند. کودکان کتاب ها را لمس می کنند و با آن ها انس می گیرند.

بیش از 500 بازی فکری برای گروه های سنی مختلف در کتابخانه وجود دارد و می توان آن ها را امانت گرفت و مدتی با آن ها در خانه نیز بازی کرد. روز به روز بازی های جدیدتری به کتابخانه، اضافه می شود.

 

کتابخانه کودکان در مشهد، کتابخانه بچه های آسمان

 

ساعت کاری کتابخانه

 

کتابخانه در ساعات مشخصی از روز به روی علاقمندان، باز است. روزهای زوج از ساعت 4 تا 7 عصر و روزهای فرد از ساعت 10 تا 12 و نیم ظهر. این ساعت کاری در تابستان ها و ایام خاص تغییراتی می کند.

 

آدرس کتابخانه کودکان مشهد:

 

مشهد ، بلوار وکیل آباد ، سید رضی ، بعد از چهار راه دوم-پلاک189

 

تلفن: شماره 36063453-051

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

کتابخانه بچه های آسمان تنها کتابخانه تخصصی کودکان در کل کشور است که از سال 91 به همت یک خانواده فرهنگ دوست به صورت مستقل و خصوصی راه اندازی شده است. اعضای خانواده بدون چشمداشتِ حقوق سال هاست در کتابخانه فعالیت می کنند و تنها دغدغه شان کتابخوان کردنِ کودکان شهر است.

انتشار :  11 مهر 1398 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
کتابخانه کودکان در مشهد، کتابخانه بچه های آسمان
  • کتابخانه کودکان در مشهد، کتابخانه بچه های آسمان
  • کتابخانه کودکان در مشهد، کتابخانه بچه های آسمان
  • کتابخانه کودکان در مشهد، کتابخانه بچه های آسمان
  • کتابخانه کودکان در مشهد، کتابخانه بچه های آسمان
  • کتابخانه-کودکان-مشهد
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد