جاهای دیدنی چابهار در سال 1403 + عکس و آدرس (جدید)

جاهای دیدنی چابهار

اگر بگوییم چابهار، هر فصلش بهار است، اغراق نکرده‌ایم. مناظر رنگارنگ و آب و هوای معتدل این شهر و اطراف آن، چهار فصل بهار را نشان‌مان می‌دهند. از نظر موقعیت مکانی هم، چابهار نزدیک‌ترین راه دسترسی به آب‌های آزاد را دارد. کشتی‌های اقیانوس پیما در اسکله‌های کشتی جای می‌گیرند و تاجران به کسب و کار خود ادامه می‌دهند. دیدنی‌ها و جاهای دیدنی چابهار، جدا از جایگاه بازرگانی که این شهر دارد؛ همواره توجه چشم‌ها را به خود جلب می‌کند. 

 

قیمت به‌روز هتل های 2 تا 5 ستاره در تور چابهار رو همین حالا چک کن

 

دیدنی‌ های چابهار در هیچ جای دیگری از ایران پیدا نمی‌شود. کجای ایران می‌توان یک دریاچه صورتی پیدا کرد؟ در کجای جهان می‌توان فواره‌های جوشان را درست کنار ساحل تماشا کرد؟ کجا می‌توان یک دریا را درست در کنار یک کویر ماسه‌ای و رمل‌های نرم دید؟ اصلا آیا تا به حال چیزی راجع به گِل افشان‌ها شنیده‌اید؟ آیا درباره کوه‌های مریخی می‌دانید؟ اگر سفر به این شهر را در پیش گرفته‌اید، باید به دیدن تک تک «جاذبه های گردشگری چابهار» بروید وگرنه نمی‌توانید تنوع طبیعی آن را درک کنید. با تورگردان همراه باشید تا گشت و گذاری در مکان های دیدنی چابهار داشته باشیم.

 

چرا به چابهار، چهار بهار می‌گویند؟

 

موقعیت جغرافیایی با تنوع زیادی جاهای دیدنی چابهار ارتباط تنگاتنگی دارد. مثلا مجاورت چابهار به ساحل دریای عمان و اقیانوس هند باعث شده تا تمام فصل‌های آن، حال و هوای بهاری داشته باشند. اگر ادامه شرح موقعیت چابهار و جاذبه‌های آن را بخوانید؛ دقیقا متوجه این موضوع می‌شوید.

 

چابهار از آب و هوایی معتدل و همیشه بهاری برخوردار است و به همین دلیل به آن چابهار (چهار بهار) گفته می‌شود. چابهار در همسایگی دریا و در مجاورت مدار راس السرطان بوده و تا حدودی میزبان بادهای موسمی است. این شرایط به آب وهوای گرمسیری و معتدل با رطوبت نسبی انجامیده است. فصل تابستان، خنک‌ترین فصل چابهار با حداکثر 31 درجه سانتی گراد است. در فصل زمستان با ۱۹ درجه سانتی‌ گراد گرم‌ ترین بندر جنوبی کشور می‌شود.

 

شهر بندری چابهار در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان، در ساحل دریای عمان و اقیانوس هند است. این شهر تنها بندر اقیانوسی ایران است. به همین خاطر در لنگرگاه آن، کشتی‌‌های اقیانوس‌‌پیما و شناورهای بزرگ تجاری پهلو می‌گیرند. به دلیل جاذبه‌های پرشمار طبیعی که در این شهر بندری وجود دارد، به نام بهشت جنوب ایران هم شناخته شده است. از خوبی‌های دیگر بندر چابهار این است که برخلاف بندر عباس از منطقه پرتنش خلیج فارس به دور مانده و تا حدودی از دسترس دشمنان منطقه‌ای و جهانی در امان است.

 

چابهار از مهم‌ترین مناطق آزاد ایران است و به دلیل نزدیک ‌بودن مسیر آن به کشورهای آسیای میانه به خصوص پاکستان و هندوستان برای دست یافتن به آب‌‌های آزاد، موقعیت استراتژیکی را از آن خود کرده است. این شهر، بالغ بر 24 هزار کیلومتر مساحت دارد. اگر قصد گشتن در آن را دارید نباید تنها به شهر چابهار اکتفا کنید. باید ماشین را زیر پا بگذارید و گوشه گوشه‌ی جاده‌ها و روستاهایش را زیر و رو کنید. مطمئن باشید از این گشت و گذار پشیمان نمی‌شوید و هر بار با جاذبه‌ای جدید و پدیده‌ای خیره کننده روبرو می شوید.

 

خبر خوش اینکه جاهای دیدنی چابهار برای طبیعت گردی هنوز بکر است و چندان دستخوش مدرنیزه و هجوم گردشگران غیر مسئول نشده است. سواحل آن بسیار تمیز و بکر و در بعضی از فصول سال تقریبا خلوت است.

 

مردم چابهار بیشتر از قوم بلوچ اند و مذهبشان غالبا اهل سنت است. مردمانی بسیار غیور و در عین حال خونگرم اند. هنگام بازدید از جاذبه‌های گردشگری چابهار و مناطق روستایی و شهری یادتان باشد با خرید سوغات چابهار و صنایع دستی از ایشان می‌توانید به رشد مشاغل گردشگری در میان‌شان کمک کنید.

 

جاهای دیدنی چابهار (اصلی‌ترین دیدنی‌ های چابهار)

 

مکان های دیدنی چابهار کم نیستند. به همین خاطر است که بعد از هر بار سفر به این شهر، بخشی از لیست جاذبه‌های گردشگری آن، ممکن است از قلم بیافتند. ما در این مطلب سعی کردیم تا کامل‌ترین لیست از جاهای دیدنی چابهار را معرفی کنیم که با هر بار سفر بتوانید تجربه‌ جدیدتری داشته باشید. با این حال، اگر مکان‌های دیدنی دیگری را در سفر به این شهر تجربه کردید و یا حتی اسم آن به گوش‌تان رسیده، از بخش نظرات با ما گفتگو کنید. 

 

1- کوه های مینیاتوری ، گذر زمان در مریخ

 

اولین گزینه برای معرفی جاهای دیدنی چابهار، کوه‌های مینیاتوری است. البته، اسم کوه‌ های مریخی چابهار بیشتر سر زبان‌هاست. آن‌ها از دیدنی ‌های خیره کننده چابهار هستند و از منطقه کچو تا نزدیک خلیج گواتر در موازات ساحل امتداد پیدا کردند. تقریبا بیشتر گردشگران حرفه‌ای جهان، آن‌ها را می‌شناسند. در حقیقت، پدیده مورفولوژی باعث شکل‌ خاص و فرازمینی شده و همه را متوجه خود کرده است. اگر عاشق بازدید از پدیده‌های زمین شناسی و مناطق کوهستانی‌ هستید، به هیچ وجه نباید کوه‌های مینیاتوری چابهار را از یاد ببرید.

 

عکسهای جاهای دیدنی چابهار - کوه های مینیاتوری چابهار

عکس های جاهای دیدنی چابهار | کوه‌های مینیاتوری یا مریخی

 

کوه‌های مینیاتوری با کوه‌های معمولی سنگی کشور فرق می‌کنند و شکل ظاهری آن ها باعث شده مریخی نام بگیرند. هنگام تابش نور آفتاب بر کوه‌های مریخی، رنگ‌های جالبی به خود می‌گیرند و لحظه به لحظه بر جذابیت‌شان افزوده می‌شود. برای بازدید از کوه‌ها باید دل به جاده زده و در همان حوالی کمپ بزنید. کوه‌های مینیاتوری در نزدیکی دهستان کهیر در شهر ساحلی کنارک و نرسیده به جاده بندر گواتر است.

 

کوه های مریخی چابهار

>>> علاوه بر صخره نوردی در کوه‌های مریخی، برنامه رصد ستارگان را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم. <<<

 


اطلاعات بازدید از کوه‌‌های مریخی چابهار

 

  • آدرس کوه‌های مینیاتوری چابهار: استان سیستان و بلوچستان، چهل کیلومتری شرق چابهار

  • مسیر دسترسی به کوه‌های مریخی چابهار: 40 متر بعد از جاده چابهار-گواتر، کوه‌های مریخی را می‌توانید ببینید.


 

2- تالاب لیپار ، دخترپسند ترین جاهای دیدنی چابهار

 

رنگ صورتی خاص که تالاب لیپار دارد، باعث شده تا زیبایی های چابهار چندبرابر شود. در سایر نقاط جهان هم، دریاچه‌های رنگی دیگری هم وجود دارند که در بعضی از فصل‌ها، رنگ‌های خاصی به خود می‌گیرند. اما دریاچه لیپار چابهار، همیشه صورتی است و هر زمان که به آن سر بزنید، می‌توانید از دیدن منظره زیبای آن لذت ببرید. 

 

دیدنی های چابهار با عکس - تالاب لیپار

دیدنی های چابهار با عکس | تالاب لیپار

 

تالاب لیپار به تالاب صورتی نیز معروف است. چرا که رنگ آن تماما صورتی است. این منطقه زیبا و حیرت انگیز، چشم ‌اندازی فوق ‌العاده در ۱۵ کیلومتری شرق چابهار قرار دارد.  

 

علاوه بر رنگ صورتی که تالاب لیپار چابهار دارد، پرنده‌هایی که در اطراف آن دیده می‌شوند، خود یک جاذبه دیگر هستند. عقاب دشتی، فلامینگو و تیهو، اکثرا در اطراف این تالاب به چشم می‌خورند. به طور دقیق‌تر، پرندگانی مثل کشیم، چنگر، باقرقره، طاووسکن، حواصیل و... جزو گونه‌های جانوری این منطقه به شمار می‌روند. به علاوه نوعی اردک در حال انقراض به نام اردک مرمری نیز در منطقه لیپار مشاهده می‌شود که تنها طبیعت‌گردان حرفه‌ای می‌توانند آن را ببینند. در فصل زمستان هم در منطقه تالاب لیپار چابهار می‌توانید به تماشای انواع پرنده‌های مهاجر میهمان بنشینید. 

 

در نوار ساحلی دریاچه صورتی چابهار، سرگرمی‌های زیادی وجود دارد که حتی متوجه گذر سریع زمان نمی‌شوید. عکاسی با آب‌های صورتی لیپار زیبا، شترسواری، خرید انواع صدف و نمک دریایی به‌عنوان سوغات چابهار را به یادگار ببرید. به علاوه عکاسی با پس زمینه صورتی لیپار را فراموش نکنید.

 


اطلاعات بازدید از تالاب لیپار چابهار‌

 

  • آدرس تالاب لیپار چابهار: مسیر جاده ساحلی چابهار- گواتر، ۱۵ کیلومتری شرق چابهار، نزدیک به روستای رمین.

  • مسیر دسترسی به تالاب لیپار در چابهار: برای حرکت به سمت تالاب لیپار چابهار، مسیر جاده ساحلی به گواتر را طی کنید. با نزدیک شدن به روستای رمین، به ساحل صورتی رنگ لیپار می‌رسید. (تالاب لیپار نزدیک روستای رمین و در مسیر جاده ساحلی چابهار-گواتر قرار دارد.)


 

3- درخت انجیر معابد چابهار ، قطعه‌ای از هندوستان

 

با سفر به چابهار می‌توانید طبیعت کشور پررمزوراز هند را هم به چشم‌های خود نشان بدهید. با دیدن درخت انجیر معابد که جزو جاذبه‌های چابهار است، این موضوع برای شما ملموس‌تر می‌شود. درخت انجیر معابد از درخت‌های هندی است که فقط در بعضی مناطق جنوبی ایران مثل چابهار، قشم و کیش نیز مشاهده می‌شود.

 

عکس جاهای دیدنی چابهار - درخت انجیر معابد

عکس جاهای دیدنی چابهار | درخت انجیر معابد

 

زیبایی خاص این درخت به تنه‌های فراوان آن است. هر شاخه از آن پس از قد کشیدن دوباره در زمین فرو می رود و باعث می شود گاه این درخت بیش از برگ های فراوان تنه های زیادی داشته باشد. انجیر معابد هر چقدر قدیمی تر باشد تنه اش پهن تر و شاخه هایش بیشتر است. 

 



 

این گونه از درخت با اسم‌های دیگری هم در میان مردم و گردشگران شناخته شده است. درخت انجیر معابد ممکن است به نام درخت مکرزن، لور و انجیر هندی هم در «لیست دیدنی‌های چابهار» به چشم‌تان بخورد. این درخت، صد ساله است که گاها میوه‌های نارنجی رنگی نیز می‌دهد. منطقه‌ای که این درخت در آن قرار دارد جزو جاهای دیدنی چابهار محسوب می‌شود. انجیر معابد چابهار دارای برگ‌‌های پهن و شاخه‌‌هایی رو به پایین است که در لابه‌لای شن‌ها ریشه می‌‌دواند. 

 


درخت انجیر معابد چابهار کجاست؟

  • آدرس درخت مکرزن یا انجیر معابد چابهار: روستای رمین؛ روستای تیس کوپان؛ روستای لیپار؛ روستای ماشی و کوپان‌ سر.


 

4-  گل افشان چابهار، جایی برای گِل بازی و معجزه شفا

 

تپه‌ای که همیشه گِل می‌پاشد، بیشتر از اینکه خیال پردازی باشد، یک واقعیت است. کوه گِل افشان با مواد گِلی شفابخشی که دارد، یک تیر و چند نشان در میان دیدنی های چابهار است.

 

  • در آب خروجی از دهانه‌های گل افشان، عناصر معدنی مثل ید، برم، منگنز، بور، مس، وانیدیم، لیتیم، استرانسیم و همچنین بی‌کربنا‌ت‌ها و کربنات سدیم نیز وجود دارد. برای استفاده از خواص آن هم که شده، به این جاذبه گردشگری در چابهار سر بزنید.

 

جاهای چابهار - کوه گِل افشان

>>> از جاذبه های گردشگری چابهار برای گِل درمانی استفاده کنید. <<<

 

اگر برای بازدید از ساحل روستای تنگ به آن منطقه رفتید، حتما از گل افشان هم بازدید کنید. گل افشان‌ها بر روی تپه‌هایی به رنگ سیمان قرار گرفته‌اند. با بالا رفتن از آن‌ها و قرار گرفتن روی بلندی‌های مسطح می‌توانید ساعت‌ها گِل بازی کنید. این جاذبه در جاده کهیر و نزدیک به روستای تنگ قرار دارد. فراموش نکنید اگر برای گِل بازی از تپه‌های سیمانی بالا رفتید، حتما لباس مناسب برای خودتان بردارید. چون این گِل‌ها بعد از خشک شدن، باعث می‌شوند تا مثل مجسمه گلی و بِتونی شوید.

در اینجا، کمی بیشتر از گل افشان بخوانید:

 

گل افشان به معنی جایی است که گل را می‌افشاند یا به عبارتی پرتاب می‌کند. در منطقه چابهار، یک جاذبه طبیعی به نام گل افشان وجود دارد که مثل آتشفشان است. اما به جای دود و آتش، گِل پرتاب می‌کند. این پدیده‌ها در مناطقی قرار گرفته‌اند که هم اکنون جزو مکان های دیدنی چابهار محسوب می‌شوند. بزرگترین نمونه آن در نزدیکی بندر تنگ و در ۱۰۰ کیلومتری شهرستان چابهار است. کوه گل ‌افشان بندر تنگ حدود ۱۰۰ متر ارتفاع دارد و قطر قاعده آن بالغ بر ۱۰۰ متر است.

 

مکان های دیدنی در چابهار - گل افشان چابهار

جاذبه های گردشگری چابهار | گِل افشان

 

در بالاترین نقطه کوه گودالی به قطر کمتر از 1 متر و به عمق حدود نیم متر پوشیده از گِل تشکیل می‌شود. هر یک دقیقه، مقداری گِل با صدایی شبیه به ترکیدن حباب، از گودال خارج می‌شود و به اطراف می‌ریزد. در کنار این کوه، دو کوه کم ‌ارتفاع دیگر نیز وجود دارد که ظاهرا در گذشته گل‌ افشان بوده‌‌اند.

 


مسیر دستیابی به گل افشان در چابهار

  • آدرس گل افشان های چابهار: شمال جاده ی کهیر-تنگ و جنوب جاده ی کهیر- زرآباد


 

رزرو همه روزه تور چابهار از مشهد 3 تا 7 روزه

 

5- منطقه حفاظت شده گاندو ، ترسناک‌ترین جاذبه‌ در چابهار

 

جاهای دیدنی چابهار ، اگر جذابیتی بیشتر از دوران دایناسورها نداشته باشند، کمتر از آن نیستند. به لطف وجود تمساح گاندو پوزه کوتاه (تنها تمساح بومی ایران) است که به زمان دایناسورها سفر می‌کنید و به دنیای خیال‌پردازی پا می‌گذارید. این گونه در رودخانه‌ باهوکلات زندگی می‌کند و مردم بومی به آن‌ها غذا می‌دهند. به طور کلی، رد پای همزیستی مسالمت آمیز با این خزندگان وحشی در مناطق گردشگری چابهار را می‌توانید ببینید.

 

دیدنی های چابهار | منطقه حفاظت شده گاندو

دیدنی‌ها در چابهار | عکس از منطقه حفاظت شده گاندو  (باهوکلات)

 

این روزها، بسیاری از مردم به نگهداری از حیوانات خزنده و ترسناک علاقه پیدا کرده‌اند. حتی اگر علاقه‌ای به نگهداری و مراقبت از این حیوانات در خانه نداشته باشید، بی‌تردید تماشای زندگی آن‌ها در محیط زیست طبیعی و در دل منطقه‌ای حفاظت شده، می‌تواند جذابیتی تکرارنشدنی داشته باشد.

 

منطقه حفاظت شده گاندو در باهوکلات

جاهای دیدنی چابهار با عکس | منطقه حفاظت‌شده گاندو تمساح ایرانی بومی

 

رودخانه باهوکلات که زیستگاه تمساح ایرانی است، از «مهمترین دیدنی های چابهار» محسوب می‌شود. این رودخانه از پرآب‌‌ترین رودخانه‌های استان سیستان و بلوچستان و عامل اصلی زندگی در جنوب استان محسوب می‌شود. آب رودخانه‌های سرباز، بمپور و راسک از صفحات جنوبی شهرستان ایرانشهر و بخش‌های دشتیاری قصر قند به رودخانه باهوکلات می‌ریزد و از آنجا به دریای عمان می‌رود. این رودخانه به دلایل دیگری نیز اهمیت پیدا کرده است. 

 



 

اگر نقشه استان سیستان و بلوچستان را نگاهی بیندازید، در شرق چابهار و نزدیک مرز پاکستان با منطقه وسیع و سبز رنگی مواجه می‌شوید. باهوکلات در شمال آن قرار گرفته است. منطقه حفاظت شده گاندو که از مهم‌ترین دیدنی‌ها در چابهار است، در همان جا قرار دارد. در این منطقه حفاظت شده به غیر از گاندو جانوران و پرندگان بومی دیگری نیز به چشم می‌خورد. مثلا لاک پشت‌های سبز دریایی نیز آنجا تخم گذاری می ‌کنند.

 


فاصله گاندو تا چابهار

آدرس منطقه حفاظت شده گاندو: منطقه حفاظت شده باهوكلات (گاندو)، استان سیستان و بلوچستان

  • اگر شما قصد سفر به این منطقه گردشگری را دارید، ابتدا به روستای گاندو که ۱۰۱ کیلومتر با شمال شرق چابهار فاصله دارد، حرکت کنید. سپس، از منطقه حفاظت شده گاندو بازدید کنید.


 

 

6- روستای درک چابهار ، وصال خوش‌رنگ کویر و دریا

 

همنشینی ساحل و کویر به نظر می‌رسد یک خیال باشد تا یک واقعیت. اما این واقعیت وجود دارد و تنها در یکی از جاذبه‌های چابهار به نام روستای دَرَک می‌توانید این وصال را ببینید. اکنون وقت آن رسیده که روستای دَرَک را بیشتر بشناسید. این روستا به ساحل کویری‌اش معروف است. ساحلی که نمونه‌اش در جهان بسیار کم و انگشت‌شمار است. 

 



 

آن چیزی که باعث می‌شود عکس‌های چابهار دیدنی و باورنکردنی به نظر برسند، ارتباط عطف‌دار و پیوسته کویر و دریاست. بیاید با هم در این روستا قدم بزنیم. آن چیزی که زیر پاهای‌تان لمس می‌کنید، هم ساحل ماسه‌ای است و هم ساحل شنی. عجیب‌تر آن است که با چشم‌های‌مان هم می‌توانیم ساحل مرجانی ببینیم و هم ساحل صخره‌ای! انگار تمامی جاذبه‌های دنیا در یک نقطه از چابهار به هم رسیده‌اند و ما هم از دوستی همیشگی آن‌ها، غرق در لذت هستیم.

 

عکس دیدنی‌های چابهار - روستای درک

عکس دیدنی‌های چابهار - روستای درک

 


اطلاعات دسترسی به روستای درک

  • آدرس روستای درک چابهار: منطقه زرآباد و 160 کیلومتری جاسک در استان هرمزگان

    •  اگر بخواهید از روستای درک چابهار دیدن کنید، باید به سمت غرب شهرستان چابهار رفته و نرسیده به استان هرمزگان، از روستای کهیر به‌سمت زرآباد به سمت روستای درک حرکت کنید.

    • در صورتی که هم از هرمزگان در قالب تور زمینی چابهار به این شهرستان می‌آیید، پس از طی 160 کیلومتر از جاسک به درک می‌رسید و می‌توانید از جاذبه های گردشگری چابهار در این روستا لذت ببرید.


 

7- روستای تنگ چابهار ، ترکیبی از گل افشان‌ها و جنگل‌های حرا

 

تپه‌های گل افشان در روستای تنگ چابهار، مسافران زیادی را به سمت و سوی خودشان جذب می‌کنند. همچنین، روستای تنگ به دلیل برخورداری از ساحل کویری و رمل‌های شنی کنار دریا معروف شده است. با قدم زدن در این روستا، بیشتر از اینکه دیدنی‌های چابهار را در ذهن‌تان مرور کنید، به یاد کارتون سندباد هستید!

 

  • توصیه‌ای براساس یک تجربه واقعی: این منطقه نیز مثل سایر نقاط ساحلی جنوب کشورمان گرم است. به همین دلیل بازدید از آن در فصل‌های سرد سال مثل پاییز و زمستان بهتر به نظر می‌رسد. 

 

عکسهای جاهای دیدنی چابهار - روستای تنگ

عکسهای مناطق گردشگری چابهار | روستای تنگ

 



 

مسیر دسترسی به روستای تنگ

  • آدرس روستای تنگ چابهار: استان سیستان و بلوچستان، شهر کنارک در شهرستان چابهار

  • روستای تنگ در ۸۰ کیلومتری شهر کنارک قرار دارد. برای منظور رسیدن به این روستا می‌بایست از جاده بندر جاسک تقریبا ۵۰ کیلومتر در سمت چپ جاده فرعی بندر تنگ بروید تا به یکی از عجایب طبیعی منطقه گل افشان برسید.

 

 

8- روستای رمین چابهار ، روستای برتر کتابخوان در کشور

 

از این لحاظ که روستای رمین، چندین جای دیدنی چابهار را در خود دارد، پرجاذبه است. این روستا در نزدیکی تالاب لیپار قرار گرفته، درختچه‌های حرا و گز آن را تماشایی کرده و کوه‌های مینیاتوری هم فرازمینی بودن این روستا را به رخ کشیدند. طبق نظر مسافران، منظره هوایی چابهار خیره‌کننده‌تر از چشم اندازهای زمینی آن است. جالب‌تر این است که رمین جزو 10 روستای برتر کتابخوان در کشور شناخته می‌شود. به طور کلی، وسعت و جاذبه‌های رمین نسبت به سایر روستاها بیشتر است.

 

مناطق دیدنی چابهار - روستای رمین

مکان‌های دیدنی چابهار | عکس از روستای رمین

 

روستای رمین در مسیر جاده ساحلی گواتر به چابهار قرار دارد. پرندگان ساحلی مثل فلامینگو، حواصیل، چنگر و پرندگانی همچون عقاب دشتی، تیهو، طاووسکن و باقرقره در این منطقه به چشم می‌خورند.

 

دیدنی ها چابهار - روستای رمین چابهار

عکس از روستای رمین در چابهار

 

9- روستای شیرگواز چابهار ، یادآور هندوستان

 

روستای شیرگواز در نزدیکی منطقه حفاظت شده گاندو در منطقه باهوکلات از دیدنی‌های چابهار است. طبیعی است که موقعیت مکانی آن سبب شود بسیاری از حیوانات و وحشی و پرندگان بومی نیز آنجا وجود داشته باشند. شیر و گراز در روستای شیرگواز فراوان است و شاید به همین علت، این روستا اینگونه نامگذاری شده است. همانطور که قبلا اشاره کردیم منطقه باهوکلات در نوار سبز غرب چابهار قرار گرفته و باعث شده است که روستای شیرگواز هم از مزارع میوه‌های استوایی مثل موز، انبه، پاپایا و قهوه برخوردار باشد.

 

مکان های دیدنی در چابهار - شیرگواز

عکس جاهای دیدنی در چابهار

 


اطلاعات لازم برای مسیریابی به روستای شیرگواز

  • آدرس روستای شیرگواز: استان سیستان و بلوچستان، شمال شرقی شهرستان چابهار، منطقه باهوکلات 

  • مسیر دسترسی: این روستا در دهستان باهوکلات قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از توابع بخش دشتیاری شهرستان چابهار بگذرید.


 

مناسب ترین قیمت تور چابهار از شیراز از مجری مستقیم تور

 

10- جنگل حرا در خور خلاصی، زیباترین منطقه جاسک

 

یکی از شگفت‌انگیزترین مکان های گردشگری چابهار، جنگل‌های حرا است. خورهای زیادی در منطقه هرمزگان قرار دارند که همگی جزو زیباترین مناطق طبیعی ایران محسوب می‌شوند. خور خلاصی از زیباترین مناطق جاسک به شمار می‌رود. در این منطقه پهنه وسیعی از آب و جنگل های حرا قابل مشاهده است که عموما محل زیست پرندگان بومی است.

 

 جاهای دیدنی چابهار - خور خلاصی

تصاویری از دیدنی های چابهار

 

11- بخش بمانی هرمزگان

 

پهنه گسترده بخش بمانی با محوریت شهر ساحلی بند کوهستک از جاذبه‌های ناشناخته گردشگری در استان هرمزگان است. کوهستک در سال 1391 به شهر تبدیل شد. این منطقه در 170 کیلومتری شهر بندر عباس و شمال غربی بندر سیریک است. از جاذبه‌های منطقه، ساحل ماسه‌ای و شنی و همچنین غروب صفر درجه خورشید روی دریاست. اگر در این منطقه سایت‌های گردشگری و مجتمع‌های تفریحی ایجاد شود، نقش مهمی در گردشگری منطقه ایفا خواهد کرد. 

 

بجاهای دیدنی چابهار - بخش بمانی هرمزگان

عکس از مکان‌های دیدنی چابهار

 

12- روستای کوه مبارک در کرانه دریای عمان

 

کوه مبارک از شهرهای هرمزگان است که در شرق استان قرار گرفته و در کرانه دریای عمان است. این روستا در 65 کیلومتری فرودگاه جاسک است. قرار گرفتن در کنار دریای عمان، داشتن ساحل ماسه‌ای، کوه‌های مینیاتوری، گل افشان‌ها، نزدیکی به کوه‌های فرسایشی روستای نگر و دسترسی مناسب به اسکله در کنار جنگل‌های حرا از شایستگی‌های روستای کوه مبارک است که در شناخته شدن آن به‌عنوان مکان های دیدنی چابهار موثر هستند.

 

عکس از دیدنی های چابهار - روستای کوه مبارک

عکس از مکان‌های دیدنی چابهار

 

جاهای دیدنی چابهار در شب

 

وقتی یک بار به چابهار رفته باشید نمی‌دانید که شب‌ها کدام جاذبه را برای گذراندن یک شب عالی انتخاب کنید! چون بیشتر ساحل‌های زیبای چابهار بکر و خالی از امکانات هستند. به همین خاطر در اغلب اوقات، هیچ سیستم روشنایی در آنجا وجود ندارد. حتی هیچ مغازه، دکه یا منطقه مسکونی وجود ندارد که بتوانید به کمک آن‌ها راه را پیدا کنید.

 

تنها نوری که در اختیار خواهید داشت، همین نور چراغ‌های ماشین است که شاید در مسیر کمک‌تان کند و راه را نشان‌تان دهد. ولی همین امکانات کم هم برای تماشای مناظر جوابگو نیست. با این حال، اگر در بین لیست مکان‌های گردشگری چابهار بگردید، باز هم جاذبه‌ای برای لذت بردن در شب پیدا می‌کنید. برای آن دسته از گردشگرانی که امکانات روشنایی و کمپ زدن به همراه ندارند، جاذبه‌های زیر را در چابهار توصیه می‌کنیم. 

 

1- ساحل نورانی ، رویایی‌ترین شب پرستاره

 

شاید یکی از «جذاب‌ترین مکان های دیدنی چابهار» ساحل نورانی باشد که شب‌ها پر از الماس‌های درخشان و آبی رنگ می‌شود. این الماس‌ها در واقع فیتوپلانگتون‌هایی هستند که پاییز و زمستان به ساحل چابهار می‌آیند و یکی از چشم‌نوازترین «جاهای دیدنی چابهار در شب» را نقاشی می‌کشند.

 

  • یادتان باشد این موجودات نورانی را در ظرف‌ها برای خودتان جمع نکنید. چون عمرشان کوتاه است و برایتان فقط یک سری ماسه باقی می‌ماند.

جاهای دیدنی چابهار در شب - ساحل نورانی چابهار

جاهای دیدنی چابهار در شب - ساحل نورانی چابهار

 

بگذارید زیبایی‌های طبیعی هر منطقه برای خودش بماند. ساحل روستای درک چابهار، ساحل روستای تنگ، دریاچه لیپار، خلیج پزم، بندر گواتر و کل ساحل مکران از زیباترین کرانه‌های کشور است که در ادامه، هنگام پرداختن به دیدنی‌های چابهار به آن‌ها نیز اشاره خواهیم کرد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه ها کلیک کنید: سواحل چابهار 

 

2- پارک سنگی لیپار

 

یکی از زیباترین جاهای دیدنی چابهار در شب پارک سنگی لیپار است. البته زیبایی‌های این منطقه در روز را نیز نمی‌توان انکار کرد. پارک سنگی لیپار در ساحل مکران واقع شده و یکی از بهترین مکان‌های تفریحی در سفر به چابهار به شمار می‌رود. در این پارک می‌توانید در آرامش به تماشای ساحل بنشینید و لذت ببرید. در پارک سنگی لیپار که جزو مجموعه هتل لیپار به شمار می رود شب و روز کافی شاپ، یک رستوران و طبیعتی زیبا انتظار مسافران را می‌کشد.

 

دیدنی‌های چابهار - پارک سنگی لیپار چابهار

دیدنی‌های چابهار | پارک سنگی لیپار چابهار

 

از آنجا که این ساحل عمومی است و در مرکز شهر قرار دارد بیشتر گردشگران بومی و غیر بومی به آن مراجعه می‌کنند. شب‌ها بچه‌ها با آرامش می‌توانند کنار ساحل آب بازی کنند. خانواده‌ها هم می‌توانند در کنار یکدیگر از این فضا لذت ببرند. کلبه غواصی نیز در انتهای همین پارک قرار دارد.

 

 

3- پلاژ ساحلی تیس

 

از دیگر تفریحات چابهار رفتن به پلاژ ساحلی تیس و شنا است. پلاژ ساحلی تیس به دلیل ساحل کم عمق و تمیزی که دارد، بسیار محبوب است و کودکان و بزرگسالان می‌توانند بهترین اوقات را در این مکان سپری کنند. عمق آب تا فاصله صد متری ساحل کمتر از یک و نیم متر است و دیگر لازم نیست نگران فرزندان‌تان باشید. همچنین در این پلاژ ساحلی، رستوران، اغذیه فروشی، دوش ساحلی، قایق سواری، جت اسکی، استخر بادی و سرسره آبی نیز وجود دارد تا بهترین اوقات را برای شما رقم بزند.

 

جاهای تفریحی چابهار - عکس از پلاژ ساحلی تیس

جاهای تفریحی چابهار | عکس از پلاژ ساحلی تیس

 

با ورود به شهر چابهار و گذر کردن از خیابان اصلی با تابلوهای منطقه گردشگری تیس مواجه می‌شوید. این ساحل محل خوبی برای گذران یک روز تا شب، کمپ زدن، غذا خوردن و بازی کردن است. ساحل تیس فضایی خانوادگی بریا بومیان و مسافران چابهار است. 

 

4- مقبره امامزاده غلام رسول

 

امامزاده غلام رسول از نام آوران شیعه بوده که بیشتر به عنوان لوطی معروف بوده است. غلام رسول به شاد کردن مردم اهمیت زیادی می‌داده و شیوه زندگی وی مورد توجه مردم قرار گرفته است. مقبره وی که ساخت آن به 456 قمری بازمی‌گردد، زیارتگاه مسلمانان بومی و حتی هندی است. گفته می‌شود این شخصیت اصالتا هندی بوده است. بنای آرامگاه در جانب شرقی خلیج چابهار به فاصله 5 کیلومتری قرار دارد.

 

دیدنی‌های چابهار در شب - امام زاده غلام رسول چابهار

دیدنی‌های چابهار در شب - امام زاده غلام رسول چابهار

 

زائران آرامگاه هر سال در سالگرد مرگ وی که آخر ذی‌القعده است، 10 روز رقص و پایکوبی می‌کنند و ساز و دهل می‌زنند. معماری مقبره متشکل از بنایی گنبدی بر روی صفه ای یک متری است. گنبد پایه‌ای شش ضلعی دارد و از تزئیناتی همچون کاشیکاری و غیره بر روی آن خبری نیست. گچبری‌هایی به صورت طاقچه و طاقنما بنا را تزئین کرده است. این مکان، هم اکنون یکی از جاذبه‌های گردشگری چابهار است و افراد زیادی برای بازدید از آن به چابهار سفر می‌کنند.

 


  • آدرس مقبره غلام رسول چابهار: جانب شرقی خلیج چابهار به فاصله 5 کیلومتری


 

5- موزه محلی چابهار و آشنایی با فرهنگ بومیان

 

موزه محلی چابهار جزو شناخته‌شده‌ترین جاذبه های گردشگری چابهار و از موزه‌های مردم‌شناسی است. بنای کهن فرمانداری چابهار که هم اکنون به موزه تبدیل شده به دوره قاجار بازمی‌گردد. این بنا بر روی سکویی یک و نیم متری با وسعت نزدیک به 650 متر مربع بنا شده و دارای 3 درب ورودی، اتاق‌‌های متعدد، راهرو و … است. این بنا در 2 طبقه است. بخشی از آن به وسیله سکویی با سقف چوبی و ستون آهنی محصور شده است. 

 

زیبایی‌های چابهار در شب - موزه محلی چابهار

زیبایی‌های چابهار در شب - موزه محلی چابهار

 

در بخش‌های مختلف، ماکت‌هایی بسیار شبیه به انسان واقعی مشاهده می‌شود که مشغول کاسبی و کارهای خانگی و سایر مشاغل بومی منطقه می‌باشند. با کمی گشت و گذار در موزه می‌توان با فرهنگ بومیان چابهار آشنا شد و در ضمن گذری به صنایع دستی و آثار تاریخی چابهار داشت.

 


  • آدرس موزه محلی چابهار: چابهار، خیابان دريا، ساختمان فرمانداری


 

جاهای تفریحی چابهار

 

تفکیک جاهای تفریحی چابهار از مکان‌های دیدنی آن، کار سختی است. چون در اکثر مکان‌های دیدنی این شهر، قابلیت‌های سرگرمی و تفریح برای مسافران وجود دارد. مثلا وقتی در روستای رمین هستید، شنا کردن در سواحل کم‌آب، یک تفریح کم‌خطر ولی پرانرژی است. همچنین، زمانی که در کنار کوه‌های مینیاتوری هستید، کوهنوردی می‌تواند یک انتخاب خوب برای یک سرگرمی سالم در چابهار باشد. البته به شما حق می‌دهیم که برای دانستن جاهای تفریحی چابهار به یک لیست کامل نیاز دارید. این لیست، در بخش زیر آورده شده است.

 


  • شروع به گفتگو کنید: اگر تجربه‌ای از جاهای تفریحی چابهار دارید، در بخش نظرات بنویسید.


 

1- کلبه غواصی چابهار

 

یکی از معروف ترین جاهای تفریحی چابهار، کلبه غاصی است. کلبه غواصی چابهار اولین مدرسه غواصی در ایران است که در منطقه آزاد واقع شده است. در این مکان شما می‌توانید هم غواصی تفریحی را تجربه کنید و هم به صورت کاملا حرفه‌ای و زیر نظر مربیان با تجربه آموزش دیده و گواهینامه دریافت کنید. علاوه‌براین می‌توانید تفریحات آبی دیگری نظیر شاتل سواری، بنانا سواری، موج سواری، قایق سواری، ویک بوردینگ، ماهیگیری تفریحی و حرفه‌ای را در این منطقه تجربه کرده و لذت ببرید.

 

جاهای تفریحی چابهار - کلبه غواصی چابهار

جاهای تفریحی چابهار |  کلبه غواصی

 

 2- ساحل مکران

 

از آنجا که در وبلاگ تورگردان در مقاله‌ای مجزا و مفصل راجع به سواحل چابهار صحبت شده است، در اینجا بحث را طولانی نمی‌کنیم. همینقدر بگوییم که نمونه سواحل چابهار را در هیچ کجای ایران و شاید کمتر جایی در جهان بتوانید پیدا کنید.

 

تفریحات چابهار - ساحل مکران

تفریحات چابهار | ساحل مکران 

 

ساحل مکران چابهار گنجی است که به دلیل دور افتادگی، خیلی اسمی از آن برده نمی‌شود و چندان که باید مورد استفاده قرار نگرفته است. سواحل مکران از یک سو دروازه ورود به آب های آزاد و از سوی دیگر ورود به تنگه هرمز و خلیج فارس به شمار می‌روند. 

 

3- ساحل صخره ای

 

بعضی قسمت‌های ساحل چابهار چنان مواج است که توریست‌های خارجی و موج سواران برتر جهان، خیلی قبل‌تر از خود ما ایرانی‌ها، آنجا را شناخته‌اند و به‌عنوان بهترین مکان برای موج سواری به جهان معرفی کرده‌اند. موج‌های خروشان در آب‌های مواج و خروشان سواحلی مثل ساحل صخره‌ای شکل می‌گیرد. 

 

مناطق تفریحی چابهار - ساحل صخره ای چابهار

مناطق تفریحی چابهار | ساحل صخره ای چابهار

 

ساحل صخره‌ای به دلیل اصابت آب‌های خروشان دریای عمان به صخره‌های بلند کنار آب که همچون کوهی بلند به نظر می‌رسند به این نام معروف شده‌اند و به یکی از دیدنی های چابهار تبدیل گردیده است. تقریبا تمامی گردشگرانی که به چابهار می‌روند از آنجا بازدید می‌کنند.

 

 

4- ساحل بریس از جاذبه های گردشگری چابهار

 

یکی دیگر از مکان های تفریحی چابهار ساحل بریس است. در گوشه‌ای دیگر از ساحل چابهار موج‌های خروشان از دل حفره‌هایی در کنار ساحل بیرون می‌زنند و فواره‌های مرتفعی را به نمایش می‌گذارند. گردشگران علاقه زیادی دارند که کنار این فواره های طبیعی بایستند. این موج فشان‌ها در ساحل بریس قرار گرفته و در چند قدمی آن، کوه‌ها و اشکال زمین‌شناسی خیره‌کننده به چشم می‌خورد.

 

جاهای دیدنی و تفریحی چابهار - ساحل بریس

جاهای دیدنی و تفریحی چابهار | ساحل بریس

 

در ساحل بریس علاوه بر فواره‌های موج فشان، خزه‌هایی نیز بین آب و کرانه دریا شکل گرفته و انواع ماهی‌های دریای آزاد به آنجا رفت و آمد می‌کنند. در این بخش یک مجموعه تفریحی راه اندازی شده است.

 

5- ساحل لاک پشت‌ها

 

جای تفریحی چابهار - ساحل لاک پشت ها

جای تفریحی چابهار | ساحل لاک پشت ها

 

از دیگر «دیدنی های چابهار» می‌توان به ساحل لاک پشت‌ها اشاره کرد. در بخشی از کرانه عریض و طویل چابهار که به ساحل لاک پشت‌ها معروف شده، هر ساله از خرداد تا پاییز لاک پشت‌ها میهمان می‌شوند. بعد از اینکه تخم‌های‌شان سر باز می‌کند، منظره‌ای حیرت انگیز به وجود می‌آید. کل ساحل ماسه‌ای پر از لکه‌های رنگی می‌شود و از دور تصور می‌کنید که ساحل را سنگ باران کرده‌اند.

 

6- خلیج پزم ؛ معدن ماهی، میگو و پاتوق عکاسان طبیعت

 

پزم جزیره مانندی در ساحل شرقی چابهار بر کرانه دریای عمان است که صحنه‌های بکر ساحلی، صیادان، قایق‌ها و لنج و مناظر بی‌بدیلش تابلوهای زیبایی برای عکاسی خاق می‌کند. پزم به معنی پوزه کوه است. علت این نامگذاری شباهت این شبه جزیره به وال یا نهنگ است.

 

جاهای تفریحی و دیدنی چابهار - خلیج پزم

جاهای تفریحی و دیدنی چابهار | خلیج پزم

 

صیادان پزم ماهی و میگوی فراوانی به دست می‌آورند و به سرتاسر کشور صادر می‌کنند. خرچنگ‌ها و فیتوپلانگتون‌ها از دیگر جاذبه‌های خلیج هستند. باید ساعت‌ها در منطقه نیمه شب دریا منتظر بمانید تا بتوانید ساحل زیبای نورانی را با آمدن فیتوپلانگتون‌ها ببینید. 

 

جاهای دیدنی چابهار با رویکرد تاریخی

 

1- غارهای بان مسیتی تیس

 

غارهای بان مسیتی در ۵ کیلومتری شمال غربی روستای تیس در دامنه کوه شهبازبند و نزدیک چابهار همه را به خود می‌خواند. در آن محل یک غار طبیعی وجود دارد و 2 غار مصنوعی نیز در نزدیکی آن تعبیه شده است. غار طبیعی، نیم ‌دایره و بر روی آن تراش‌کاری صورت گرفته و دهانه‌اش عریض شده است. آرامگاهی کوچک از گچ نیز آنجا دیده می‌شود. ولی از سنگ‌ نوشته و کتیبه و آثاری از این دست خبری نیست.

 

مکان های دیدنی چابهار - غارهای سه گانه بان مسیتی

عکس مکان های دیدنی چابهار | غارهای سه گانه بان مسیتی

 

روستای تیس از نزدیک ترین مکان‌های دیدنی چابهار به مرکز شهرستان و هتل های بزرگ شهر است. این روستا جاذبه های چندی دارد که در دسته آثار تاریخی و طبیعی قرار می گیرد. از جاذبه‌های روستای تاریخی تیس، سه غار است که یکی از آن‌ها طبیعی و دوتای دیگر دست‌ساز است. بومیان این غارها را بان مسیتی به معنای مرد صالح و تارک دنیا نامیده‌اند. وجه تسمیه آن کاملا روشن نیست. ولی تردیدی نیست که این غارها برای افرادی زاهد و مقدس بوده است. هنوز هم که هنوز است، این غارها محل رجوع بومیان است.

 


  • آدرس غارهای بان مسیتی چابهار: استان سیستان و بلوچستان، چابهار، روستای تیس، دامنه کوه شهبازبند


 

 

2- مسجد جامع تیس دومین مسجد بعد از ورود اسلام

 

مسجد جامع تیس مسجدی زیباست که با همان نگاه اول می‌توان تشخیص داد از مساجد اهل سنت و یکی از دیدنی های چابهار به شمار می‌رود. محلی‌ها معتقدند که مسجد تیس، دومین مسجد ساخته شده بعد از ورود اسلام به ایران است. شاید مشخص کردن اولین‌ها و دومین‌ها کار آسانی نباشد. ولی می‌توان گفت طرح بنای مسجد تیس قدیمی به نظر می‌رسد و قابل مقایسه با مساجد شمال آفریقاست.

 

دیدنی‌های چابهار - مسجد جامع تیس

دیدنی‌های چابهار - مسجد جامع تیس

 

همچنین بخش‌هایی از آن شبیه بناهای مذهبی هندوستان است. گنبد و گلدسته مسجد با رنگ‌های شاد رنگ آمیزی شده و خبری از کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای و هفت رنگ مساجد شیعیان نیست. شیشه‌های مسجد نیز رنگی و پرتزئین است.

 

از مناطق دیدنی چابهار می‌توان به مسجد تیس اشاره کرد که از نظر معماری شباهت به مساجد پاکستان و هند دارد. صحن مسجد تیس یادآور تابلویی رنگارنگ از نقوش زیباست. تک مناره مسجد در کنار گنبدهای سبز و قرمز بر شکوه مسجد افزوده‌اند. همه روزه بلوچ‌ها، خواهران و برادران اهل سنت با لباس‌های سفید برای ادای نماز به این مسجد می‌آیند.  

 


  • آدرس مسجد جامع تیس: شهرستان چابهار، روستای تیس


 

3- مسجد جامع دزک با مصالحی بومی

 

از معروف‌ترین و تاریخی‌ترین دیدنی‌های چابهار می‌توان از مسجد جامع دزک نام برد. این مسجد در روستای دزک، ۳ کیلومتر مانده به شرق سراوان قرار گرفته و از خشت و چینه با سقف‌هایی از برگ‌ها و شاخه‌های درختان منطقه مثل نخل و گز و کنار ساخته شده است. تاریخ ساخت مسجد احتمالا دوره صفوی باشد.

 

دیدنیهای چابهار - مسجد جامع دزک چابهار

عکس دیدنیهای چابهار | مسجد جامع دزک چابهار

 

مسجد جامع دزک احتمالا به دوره صفوی بازمی‌گردد. ولی باز هم برخلاف سایر بناهای عصر صفوی، شیوه‌های سبک بومی منطقه بیشتر از سبک صفوی در آن به چشم می‌خورد. در ساخت مسجد از مصالح محلی مثل درخت خرما و نخل و فرآورده‌های‌شان استفاده شده است. ستون‌ها خشتی است و از شبستان تا ایوان حیاط کشیده شده و سقف را نگه داشته‌اند. مساجد ستون‌دار از قدیمی‌ترین الگوهای ساخت بناهای مذهبی در اسلام است. این مسجد در روستایی به همین نام در نزدیکی سراوان قرار گرفته است. 

 


  • آدرس مسجد جامع دزک: شهرستان چابهار، روستای دزک، نزدیک به سراوان.


 

4- قلعه پیروزگت؛ رد پای تمدن های باستانی

 

قلعه پیروز گت از آثار دوره اشکانی و ساسانی، در قسمت مرکزی 5 کیلومتری شمال غربی شهر و در روستای تیس ساخته شده است. دژ پیروز گت بر بلندی تپه‌ای در وسط دره تیس قرار دارد. ارتفاع تپه از دو رشته کوه اطرافش کمتر است. آثاری از برج‌ها در ضلع شمالی و جنوبی به چشم می‌آید.

 

دیدنیهای چابهار - قلعه پیروزگت

عکس دیدنیهای چابهار | قلعه پیروزگت

 

این قلعه از «مهم‌ترین جاذبه های گردشگری چابهار» است. قلعه باستانی، رد پای تمدن‌های باستانی را در منطقه نشان می‌دهد. از این قلعه، اتاق‌های دیده‌بانی و حیاط، قراولخانه، کشیک خانه و بخش‌های مذهبی قابل تشخیص است. به نظر می‌رسد که پیروزگت قلعه‌ای نظامی برای نگهبانی دادن و نظارت بر بخش‌های خشکی و دریایی منطقه بوده است. معمولا در اینگونه قلعه‌ها، بخش‌هایی نیز برای عبادت وجود داشته است.

 

 

5- قبرستان جن در روستای تیس

 

قبرستان جن از ترسناک‌ترین اماکن دیدنی چابهار است. گورستان روستای تیس به قبرستان اجنه یا جن سنط به زبان محلی معروف شده است. ولی جالب است که مردگان مردم روستا نیز در آنجا به خاک سپرده می‌شوند. شاید علت این نامگذاری برهوتی است که قبرستان در آن قرار گرفته است. 

 

مکانهای دیدنی چابهار - قبرستان جن چابهار

مکانهای دیدنی چابهار - قبرستان جن چابهار

 

قبرستان اجنه متشکل از سنگ قبرهایی بسیار بزرگ و بدون نام و نشان است که به باورهای عامه برای متعلق بودن آنها به موجودات ماورای طبیعی پر و بال می‌دهد. صخره مانندی در آنجا قرار دارد که قبرها کنار هم بر روی آن ساخته شده‌اند. آدمیزاد معمولا برای دفن کردن امواتش سنگ را نمی‌تراشد! آن هم تراشیدن صخره‌ای به این بزرگی که با امکانات امروزی نیز تراشیدن آنها آسان نیست. همین شواهد گمانه‌زنی‌های زیادی را درباره قبرستان به وجود آورده است. به راستی این تخته سنگ‌ها چگونه حفاری شده اند؟  

 


  • آدرس گورستان اجنه تیس: ۳۰۰ متری غرب روستای تیس در جنوب قلعه پرتغالی‌ ها


 

6- تلگرافخانه چابهار ، بنایی تاریخی و جذاب

 

تلگرافخانه چابهار از قدیمی‌ترین نمونه‌ها در ایران بوده است. ساختمان آن به دست انگلیسی‌ها در دوره قاجار ساخته شده است. علت احداث بنا برقراری ارتباط بین بندرهای منطقه بود و نشان از رشد صنعت گردشگری از آن زمان دارد. این بنا بعدها به اداره پست زاهدان تغییر کاربری داد.

 

اماکن دیدنی چابهار - تلگرافخانه

عکس اماکن دیدنی چابهار | تلگرافخانه

تلگرافخانه چابهار کتیبه‌ای سنگی در جلوی بنا دارد. داخل بنا 4 اتاق وجود دارد و سقف آنها چوبی است. در کف اتاق ها، پلکان‌ها و پاگرد هم الوارهای چوبی به کار رفته است. درهای ورودی قوسهایی هلالی شکل دارند و در قسمت بالایی دریچه ای در خود جای داده اند. کل بنا در سال 1392 بازسازی شد و از آن پس در معرض دید عموم قرار گرفت.

 


  • آدرس تلگرافخانه چابهار: شهر چابهار، خیابان مولوی


 

 

مراکز خرید چابهار

 

1- دکه بازار چابهار

 

دکه بازار چابهار از سنتی ترین و پر طرفدارترین بازارهای چابهار است که به نام بازار فجر یا بازار سنتی چابهار نیز شناخته می شود. دکه بازار معدنِ پارچه ها و لباس های سنتی بلوچی و سوزن دوزی شده است. پارچه های رنگارنگ در این بازار هر سو به چشم می خورد. مردم محلی به دکه بازار نه تنها برای خرید که برای قدم زدن و گذران اواقت خوش نگاه می کنند. خانم های بلوچی در این بازار به انداختن طرح و نقش با حنا بر دستان خود و خانم های گردشگر مبادرت می ورند. در دکه بازار، فرهنگ بلوچی به معنای واقعی جریان دارد. صنایع دستی چابهار مثل زری دوزی، داروهای گیاهی، حصیربافی، زیورآلات و محصولاتی از این دست توسط دست فروش ها یا در مغازه های به فروش می رسد و خرید از آن ها کمک زیادی به گردشگری پایدار و رونق گرفتن زندگی بومیان خواهد کرد.

 

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: مراکز خرید چابهار 

 

دکه بازار چابهار

عکس چابهار | دکه بازار چابهار

 

2- مرکز تجاری پردیس چابهار

 

چابهار به مراکز خریدش معروف است و اغلب افراد به قصد خرید به چابهار سفر می‌کنند. یکی از بزرگ‌ترین و بهترین بازارهای چابهار مرکز خرید پردیس است. در این مرکز خرید انواع کیف و کفش، لوازم خانگی، عینک، پارچه، پوشاک مردانه و زنانه، لباس های مجلسی، موبایل، خوراکی و... یافت می‌شود. مجتمع تجاری پردیس در نزدیکی پارک بهار واقع شده و موقعیت مکانی مناسبی دارد.

 

مرکز خرید پردیس

عکس چابهار | مرکز تجاری پردیس

 

3- مرکز خرید ابریشم چابهار

 

یکی از جاهای دیدنی چابهار و مراکز خرید پرطرفدار آن، مرکز خرید ابریشم است. در بازار ابریشم منطقه آزاد چابهار بیش از 250 فروشگاه در انواع مختلف نظیر فروشگاه‌های پوشاک، لوازم صوتی و تصویری، لوازم آرایشی و برند، زیور آلات و بدلیجات، مواد خوراکی و... و انواع برندهای ایرانی و بین المللی وجود دارد و خریدی لذت بخش را در این بازار تجربه خواهید کرد.

 

مرکز خرید ابریشم چابهار

عکس از چابهار | مرکز خرید ابریشم

 

4- مرکز خرید فردوس چابهار

 

مرکز خرید فردوس چابهار، در خیابان کنارک واقع شده و به مراکز خرید دیگری نظیر مجتمع تجاری تیس و مجتمع صالحیار نیز نزدیک است. در بازار فردوس که یکی از دیدنی های چابهار به شمار می‌رود، می‌توانید انواع لوازم آشپزخانه به خصوص ظروف کریستال، پوشاک، کفش، خوراکی و شکلات های خارجی و... پیدا کنید و خریدی خاطره انگیز با قیمت های مناسب را انجام دهید.

 

مرکز خرید فردوس چابهار

عکس چابهار | مرکز خرید فردوس

 

برای سفر به چابهار چه راه هایی وجود دارد؟

 

برای سفر به چابهار راه ‌های زیادی پیش روی گردشگران وجود دارد. همه چیز به میزان بودجه، زمان و سلیقه مسافران بستگی دارد. سفر به چابهار را می توان به صورت زمینی و هوایی خریداری کرد. عده ای خودشان به جاده می زنند و با خودروی شخصی چابهار را تجربه می کنند. با این حال به دلیل دور بودن و طولانی بودن راه های استان سیستان و بلوچستان راحت ترین شیوه سفر، همان تور هوایی و خرید بلیت چابهار است. در وب سایت تورگردان انواع پکیج های سفر به چابهار ارائه می شود. در این نوع سفر از یک سو بلیط رفت و برگشت و از سوی دیگر اقامت، یکجا رزرو می شود.

 

سفر به چابهار با هواپیما

 

برای رزرو سفر چابهار اول باید بلیط رفت و برگشت را خریداری کرد. سفر به چابهار با هواپیما حدود یک ساعت و نیم طول می ‌کشد. بسته به کلاس پروازی و نوع ایرلاینی که انتخاب می کنید قیمت آن نیز کم و زیاد می شود. برای خرید بلیط ارزان قیمت هواپیما پیشنهاد می شود به دنبال بلیط لحظه آخری باشید. بعد از تهیه و خرید بلیط هواپیما از طریق همین سایت می توانید اقامت خود را در یکی از هتل های چابهار رزرو کنید. اگر هم چندان سخت گیر نیستید، اقامتگاه‌ های بومگردی چابهار نیز حال و هوای خاص خودش را دارد.

 

رفتن به چابهار با اتوبوس

 

قیمت بلیت  سفر چابهار را می توان کاهش داد؛ به شرطی که با اتوبوس آن را تجربه کنید. بد نیست بدانید فاصله تهران تا چابهار با اتوبوس حدود ۱۹ ساعت و نیم به طول می انجامد. با این حال تجربه سفر جاده ای هم برای گردشگران، خاص و منحصر به فرد خواهد بود. بسیاری از طبیعت گردان و علاقمندان به بومگردی برای درک هر چه بیشتر زندگی بومی سفر با اتوبوس را انتخاب می کنند.

 

 

کویر چابهار

 

سفر به چابهار با خودروی شخصی

 

عده ای در سفرهای داخلی معمولا ترجیح می دهند با خودروی شخصی سفر کنند. شاید با توجه به هزینه کردن برای بنزین، سفر با اتوبوس به صرفه تر باشد ولی عده ای سفر با خودروی شخصی را خصوصی تر و و راحت تر از اتوبوس می دانند. مسیر تهران چابهار کمی طولانی است و تنها به آن هایی که واقعا عاشق رانندگیِ طولانی در جاده های دور و دراز هستند توصیه می شود. برای سفر به چابهار با خودروی شخصی می بایست وارد بزرگراه خلیج فارس شده، از مسیر قم، کاشان، نایین، یزد، رفسنجان و بم گذشته و خود را به استان سیستان و بلوچستان برسانید. بعد از آن باید شهر زیبای چابهار را مقصد خود قرار دهید. 

 

سفر به چابهار با قطار

 

برای سفر به چابهار با قطار خط ریلی مستقیمی وجود ندارد. به این منظور باید بلیط قطار تهران-بندرعباس را خریداری کرده و از بندرعباس تا چابهار را با اتوبوس بروید. راه دیگر این است که از قطار زاهدان استفاده کنید. اگر چنین تصمیمی دارید بهتر است از قبل، بلیط اتوبوس را هم خریداری کرده و از ساعت حرکت آن مطمئن شوید.

 

کویر و دریا در چابهار

 

رستوران های چابهار با غذاهایی که تا به حال اسمش به گوشتان نخورده!

 

یکی از دلخوشی های سفر به چابهار شکم گردی و امتحان کردن غذاهای متفاوت و جدید است. چابهار به دلیل قرار گرفتن در ساحل دریای عمان به ماهی های متنوع و انواع آبزیان خوراکی دسترسی داشته و از این نظر توجه گردشگران را جلب کرده است. ماهی ها و میگوهایی که در رستوران های چابهار سرو می کند در هیچ کجای ایران و جهان پیدا نمی شود. در کنار غذاهای دریایی انواع غذاهای محلی مثل بتوماش، شودوده، بتوهواری، کورک و غذاهای معمول رستورانی نیز سرو می شود و با ادویه های مخصوص جنوبی عطر و طعم دیگری به خود می گیرد. در ادامه به معرفی چند نمونه از رستوران های چابهار که غذاهای متنوعی برای همه ذائقه ها ارائه می کنند پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

 

1- رستوران مکران چابهار در برابر دریای بیکران عمان

 

یکی از امتیازات بسیاری از رستوران های چابهار فضای متفاوت آن ها به نسبت سایر رستوران هاست. قرار گرفتن در کنار ساحل با چشم اندازی از دریای عمان، رستوران مکران را متمایز کرده است. اگر روی تراس آن بنشینید می توانید با منظره ای آرام از دریای عمان مواجه شوید. رستوران مکران بیش از 5 دهه است که در چابهار به سرویس دهی مسافران و مردم محلی با بهترین غذاها مشغول است.

رستوران مکران چهار نوع سرویس متفاوت را ارائه می کند. در آنجا می توان غذاهای معمول رستورانی سفارش داد؛ غذاهای محلی خورد؛ از فست فود لذت برد یا به کافی شاپ رفت. برای تهیه انواع غذاها از تازه ترین مواد غذایی استفاده می شود و همین موضوع عطر و طعم دیگری به غذاهایش می دهد. میزها زیر آلاچیق روی تراس در برابر آب چیده شده و با موسیقی زنده از میهمانان میزبانی می شود.

از غذاهای پر طرفدار رستوران مکران غذاهای دریایی آن به خصوص ماهی کنجدی است که با صید روز طبخ می شود. این رستوران بسیار شلوغ است و هر کس یک بار به آنجا مراجعه کند بارها و بارها به آنجا برخواهد گشت.

 

آدرس رستوران مکران چابهار: انتهای خیابان امام

 

رستوران مکران چابهار

 

2- رستوران بلوچ چابهار با بهترین قلیه ماهی‌های جنوب

 

رستوران بلوچ همانطور که از نامش پیداست تمرکز اصلی اش را روی غذاهای محلی چابهار گذاشته بهترین قلیه ماهی ها را سرو می کند. اگر از مردم محلی چابهار سراغ یک رستوران خیلی خوب را بگیرید همه رستوران بلوچ را به شما معرفی می کنند. وقتی به آنجا بروید از روی شلوغی و حضور زیاد مردم محلی متوجه این محبوبیت می شوید. در ضمن یادتان باشد جلوی رستوران به راحتی نمی توان جای پارک پیدا کرد. کیفیت غذاها، سرویس دهی و قیمت ها همه از متوسط به بالا و در سطح خوب است. تنها کافی است ذائقه شما با این غذاهای محلی سازگار باشد چون بقیه چیزهای دیگر در حد عالی است. سفارشات غذا خیلی زود آماده می شود.

 

از غذاهای دریایی و محلی پر طرفدار آنجا علاوه بر قلیه ماهی های حرفه ای، بریانی ماهی، بتوماش، کراهی ماهی، شودوده، بتوهواری، کورک، خوراک میگو ساخاری، چلوماهی سوخاری و... است. عطر و طعم مواد اولیه تازه و ادویه های جنوبی این رستوران را با سایر رستوران های چابهار و کل کشور متمایز کرده است. پرسنل رستوران به خوبی از میهمانان استقبال می کنند. غذا در ظرف های چینی پشت میزهای چهار نفره به بالا سرو می شود. معمولا کنار غذا با سالاد و زیتون و... از میهمانان پذیرایی می شود. در مجموع باید گفت قیمت غذاها در چابهار نسبت به قشم گران تر است ولی شاید علت آن تنوع مواد غذایی به خصوص آبزیان دریایی باشد.

 

آدرس رستوران بلوچ چابهار: بلوار امام خمینی ، روبروی پمپ بنزین، کنار هتل چهار ستاره لاله

 

رستوران بلوچ چابهار

 

3- رستوران بام چابهار با تراسی مصفا و دنج

 

از دیگر رستوران ها و جاهای دیدنی چابهار با موقعیتی عالی و باصفا، همانطور که از نامش پیداست، رستوران بام چابهار است. در رستوران تراسی مصفا و دنج مشرف بر شهر وجود دارد و میزهای چند نفره و تخت ها برای پذیرایی روی ایوان و در فضای داخلی قرار گرفته است. شب ها آنجا حال و هوای دیگری دارد چرا که چراغ های شهر روشن می شود و نمای زیبایی در منظر میهمانان قرار می دهد. این رستوران فضایی بسیار دل انگیز و روح بخش دارد؛ تا جایی که اشتهای آدم برای خوردن غذا حسابی باز می شود. طبیعی است که در شکل گیری این حس و حال خوب اجرای موسیقی زنده و نورپردازی های زیبا نیز موثر است.

در رستوران بام چابهار انواع غذاهای دریایی مثل میگو، ماهی با طعم های متفاوت و جنوبی برای نهار و شام فراهم است. غذاها نسبتا گران است ولی به امتحان کردن طعم های متفاوت می ارزد. تفاوتی نمی کند غذاهای معمول ایرانی و رستورانی را سفارش دهید یا غذاهای دریایی را؛ در هر صورت همه چیز عالی است.

 

آدرس رستوران بام چابهار: بالاتر از مجتمع تجاری صدف، مقابل مرکز خرید پردیس

 

رستوران بام چابهار

 

4- رستوران تهرانی چابهار با کباب‌های پر طرفدار

 

این رستوران مخصوص آن هایی است که حوصله خوردن غذاهای دریایی و محلی چابهار را ندارند. خود مردم محلی نیز هر وقت دلشان می خواهد غذاهای اعیانی رستورانی مثل کباب و شیشلیک را امتحان کنند به رستوران تهرانی ها می آیند. کباب های رستوران تهرانی بسیار معروف است. قیمت آن هم به تناسب سایر رستوران های چابهار به دلیل کیفیت غذایش نسبتا بالاست ولی ارزش امتحان کردن را دارد.

 

آدرس رستوران تهرانی چابهار: بلوار امام خمینی، روبروی مرکز بهداشت چابهار

 

رستوران تهرانی چابهار

 

5- رستوران براسان چابهار در حاشیه پلاژ ساحلی

 

رستوران براسان شبیه به کشتی زیبای چینی و بناهای آسیای شرقی در حاشیه پلاژ ساحلی قرار گرفته است. نمای خارجی آن بسیار زیبا و متفاوت است تا جایی که همه گردشگران را همچون بنایی شاخص در کل شهر چابهار به سمت خود می کشاند. براسان به معنی برادران است مثل خیلی از رستوران های برادران در کل کشور محبوبیت زیادی پیدا کرده است. کرایی محبوب ترین غذا در این رستوران است که با ادویه های خاص سنتی چابهار عطر و طعمی متفاوت به خود می گیرد. در رستوران براسان علاوه بر غذاهای محلی و دریایی انواع غذاهای رستورانی و ایرانی مثل کباب و خورشت هایی مثل قورمه سبزی و قیمه سرو می شود.

 

آدرس رستوران براسان چابهار: پلاژ ساحلی تیس

 

رستوران براسان چابهار

 

 

غذاهای چابهار با عطر و طعمی متفاوت

 

سفر به چابهار از آن سفرهایی است که بیش از همه باید در آن ماهی خورد. در بخش «سوغات در چابهار» اشاره کردیم که از سوغاتی های خوردنی این شهر، ماهی است ولی شاید حمل و نقل ماهی از چابهار به شهر خودمان کار چندان آسانی نباشد. بهترین راه این است که تا وقتی از سفر به چابهار لذت می برید چندین نوبت ماهی بخورید. ماهی، پادشاه غذاهای  چابهار است. با این حال باید خاطر نشان کرد که غذاهای محلی چابهار تنها به ماهی محدود نمی شود. غذاهای بلوچی که در رستوران های مخصوص سرو می شود، بسیاری از گردشگران را شیفته خود کرده است.  در ادامه به معرفی چند نمونه از غذاها در چابهار می پردازیم.

 

1- قلیه ماهی چابهار

 

قلیه ماهی را بسیاری از شهرهای جنوبی و ساحلی کشور سرو می کنند ولی قلیه ماهی در چابهار عطر و طعم دیگری دارد. خورش قلیه ماهی ترکیبی از ماهی، تمبر هندی، سیر، پیاز و سبزیجات معطر است. قلیه ماهی در همه رستوران های چابهار یافت می شود.

 

قلیه ماهی چابهار

 

2- کراهی میگو

 

میگوهای دریای عمان عطر و طعم دیگری به سفر چابهار می دهند. اگر کسی به این شهر بیاید و میگوی عمان را نچشد، گویی چیزی در سفرش کم گذاشته است. مردم چابهار با این نوع میگو غذایی به نام کراهی میگو درست می کنند که با پیاز و گشنیز تفت می خورد. در این غذا ادویه آچار نیز که از ادویه های مخصوص چابهار است ریخته می شود. ترکیب گشنیز و ادویه آچار، عطر به خصوصی به این میگو می دهد. میگو بعد از تفت خوردن باید دم شود و بعد، سر میز میهمانان  چابهار قرار بگیرد.

 

کراهی میگو از غذاهای چابهار 

 

3- کباب تنورچه چابهار

 

چابهار با کباب تنورچه نیز همه را انگشت به دهان کرده است. این کباب مخصوصِ مردم چابهار است که با گوشت گوسفندی آماده می شود و کبابی تنوری است. بیشتر رستوران های با کیفیت در چابهار، تنورچه را نیز در کنار غذاهای دریایی سرو می کنند.

 

کباب تنورچه چابهار

 

4- تباهگ

 

تباهگ از غذاهای مخصوص مردم بلوچ است که با گوشت قربانی خشک شده و نمک سود شده درست می شود.گوشت ها را نمک می پاشند و روی طناب آویزان می کنند تا ظرف 4 تا 5 روز خشک شوند. تباهگ بیش از همه در ماه رمضان رواج دارد و آن را با برنج می خورند.

 

تباهگ چابهار

 

5- آبگوشت تیموش و املت سوزی

 

تیموش آبگوشت محلی چابهار است که با نان  به خصوصی به نام دوتینی سرو می شود. املت سوزی املتی بسیار لذیذ و پرطرفدار است که نامش را از سبزی سوزی گرفته اند. برای درست کردن این املت از پیاز، سیب زمینی، تخم مرغ، سیر و سبزی سوزی استفاده می‌ کنند. بتو‌ماش، تخلان، شیر چای و بسیار غذاها و نوشیدنی های این شهر در چابهار برای گردشگران دلچسب و متفاوت است.

 

املت سوزی از غذاهای محلی چابهار

 

هتل‌ های چابهار

 

انتخاب سفر چابهار با اقامت در هتل های این شهر جزو راحت ترین شیوه های سفر به این منطقه است. هتل های چابهار را نمی توان جزو لوکس ترین و گران ترین هتل های کشور به شمار آورد ولی به دلیل امکانات بی نظیری مثل چشم انداز دریای عمان و پلاژهای ساحلی با استقبال زیادی از سوی مسافران چابهار مواجه شده اند. بیشتر هتل ‌ها در چابهار امکانات و خدمات مناسب و خوبی دارند و پرسنل آن ها برخوردی بسیار خوب و حرفه ای با میهمانان برقرار می سازند. هتل لیپار چابهار از معروف ترین هتل های چابهار است که در کرانه ساحل قرار گرفته است و باغستانی اختصاصی دارد. هتل لاله چابهار، هتل ونوس چابهار، هتل جهانگردی چابهار، هتل فرودس چابهار، هتل سپیده چابهار، هتل صدف چابهار، هتل شاهان و هتل آذین چابهار از معروف‌ ترین و بهترین هتل ‌های چابهار محسوب می شوند. به همین دلیل اغلب، سفر چابهار بر روی این هتل ها برگزار می شود. در ادامه به معرفی چند نمونه از آن ها می پردازیم.

 

1- هتل لیپار چابهار

 

هتل  چهار ستاره لیپار معروف ترین هتل ساحلی این شهر است که در 3 طبقه از میهمانان چابهار پذیرایی می کند. اتاق ‌های هتل از امکاناتی در حد یک هتل چهار ستاره برخوردار بوده و بعضی از آن ها رو به دریا است. از قاب پنجره اتاق هایش می توان دریای عمان و اقیانوس را به تماشا نشست. بعضی از اتاق‌ های هتل نیز چشم اندازی از باغ اختصاصی هتل را به خود اختصاص داده اند. هنگام رزرو تور چابهار در سایت تورگردان می توان هر یک از این اتاق ها را بسته به سلیقه خود انتخاب کرد.

از امکانات ستودنی رستوران هتل لیپار رستورانی با غذاهای بسیار متنوع ولی با کیفیت است که نگرانی میهماناش را برای صرف نهار و شام برطرف کرده است. هتل لیپار امکانات رفاهی متعدد و لوکسی مثل استخر، سونا، سالن بیلیارد و باشگاه بدن سازی دارد. از دیگر مزایای هتل لیپار نزدیک بودن به مراکز خریدی همچون بازار ابریشم، بازار صدف، بازار طلا و بازار فردوس است. 

 

هتل لیپار چابهار

 

2- هتل لاله در چابهار

 

از دیگر هتل‌ های چهار ستاره در تور چابهار، هتل لاله است که فاصله چندانی با ساحل های چابهار ندارد. این هتل یکی از هتل ‌های زنجیره ‌ای لاله است که در شهرهای مختلف کشور احداث شده اند. هتل لاله دو طبقه است و اتاق های متنوعی برای نفرات و سلایق مختلف دارد. محوطه هتل برای پیاده ‌روی در صبح ها جان می دهد. از امکانات چابهار در هتل لاله، رستوران، کافی شاپ، استخر و سالن بدنسازی و مغازه های مختلف است. برای آن هایی که با هدف کسب و کار، سفر به چابهار را انتخاب کرده اند، یک سالن همایش نیز ساخته شده است.

 

هتل لاله چابهار

 

 

 

3- هتل آذین در چابهار

 

اگر به دنبال هتلی سه ستاره با قیمتی مناسب تر می‌گردید، هتل آذین نیز گزینه خوبی است. هتل آذین 22 اتاق را در 2 طبقه جای داده و فضایی دنج ولی نه چندان بزرگ را به خود اختصاص داده است. سفر به چابهار با اقامت در هتل آذین از امکاناتی مثل صبحانه رایگان، نزدیکی به دریا و ترنسفر فرودگاهی برخوردار است.

 

هتل آذین چابهار

 

سوغات چابهار 

 

سوغات چابهار و سیستان و بلوچستان چیزهایی رنگی رنگی و جذاب است. گران ترین لباس های سنتی کشور از آنِ بلوچ هاست و مهم ترین سوغات این شهر هم لباس های سنتی بلوچی با سوزن دوری های زیباست. ادویه های چابهار و زاهدان نیز معروف است و عطر و طعم خاصی به غذا می دهد. از این گذشته انواع ظروف چینی و کریستال های لوکس در این منطقه آزاد با قیمت های مناسب یافت می شود. زیورآلات و جواهرات دست ‌ساز سنتی، چادر بافی، سکه  ‌دوزی، حصیربافی، معرّق، صدف، سنگ ‌های قیمتی، شیرینی لندو، ماهی و میگوی تازه و گیاهان دارویی است که همه آن ها در بازار سنتی چابهار پیدا می شود.

 

هزینه سفر به چابهار

 

سفر به چابهار، با توجه به امکانات مورد نیاز و نوع سفر هزینه متفاوتی خواهد داشت. با کم ‌ترین هزینه نیز می‌ توان سفر ارزان چابهار را تجربه کرد. اولین بخش از هزینه ها، پول بلیط رفت و برگشت و حمل و نقل عمومی در چابهار است. هزینه‌ های اقامتگاه و غذا را نیز باید به این بخش افزود. سایر موارد مثل بازدید از جاذبه های چابهار و تفریحات چابهار، هزینه چندان زیادی به دوشتان نخواهد گذاشت مگر اینکه قصد خرید زیاد داشته باشید.

 

چابهار از نظر غذا و رستوران، شهر گرانی نیست. در چابهار با پایین ‌ترین مبلغ می‌ توانید یک وعده غذای کافی تهیه کنید. قیمت یک وعده‌ کامل غذای سنتی دریایی با مخلفات، حدود 50 هزار تومان است. ولی بسته به اینکه چه رستورانی را برای غذا خوردن انتخاب کنید قیمت های تفاوت خواهد داشت. می توانید به سراغ غذاهای خیابانی بروید یا اینکه در گران ترین رستوران ها غذا نوش جان کنید.

 

تاکسی‌ های خطی، بی‌ سیم و اینترنتی در چابهار برای حمل و نقل در حال خدمترسانی به شهروندان و گردشگران هستند. در ضمن سیستم اتوبوسرانی درون شهری نیز گزینه خوبی برای کاستن از هزینه هست.

 

برای رفتن به چابهار می توان از راه زمینی با قطار یا اتوبوس یا از طریق خودروی شخصی اقدام کرد ولی به دلیل طولانی بودن مسیر به خصوص در خود استان سیستان و بلوچستان گزینه پرواز به چابهار نیز انتخاب مناسبی است.

 

هزینه سفر به چابهار

 

آب وهوای چابهار

 

چابهار بهشت گمشده ایران می باشد . چه از منظر اقتصادی و چه از منظر گردشگری این ناحیه خوش آب و هوای یکی از برترین سواحل و دیدنی های ایران را در خود جای داده است . دمای هوا در چابهار بسیار معتدل می باشد به صورتی که در زمستان گرم ترین بندر ایران است و در تابستان دمای آن بیش از 35 درجه سانتی گراد تجاور نمی کند . این شهرستان دارای یکی از زیبا ترین و چشم نوازترین جاذبه های طبیعی است . جالب است بدانید که در حال حاضر عمده ترین محصولات مورد کشت در بخش باغی شهرستان شامل موز، انبه، چیچک، لیمو، گواوا و کنار و در بخش زراعی، سبزی و صیفی و محصولات جالیزی می‏باشد. همچنین میوه هایی همچون نارگیل و خربزه درختی و سوغاتی از جنس ماهی و صنایع دستی را دارا می باشد.

 

  • فاصله چابهار از تهران : 1813 کیلومتر

  • فاصله چابهار از اصفهان : 1510 کیلومتر

  • فاصله چابهار از مشهد : 1574 کیلومتر

  • فاصله چابهار از تبریز : 2333 کیلومتر

 

اگر شما هم جزء گردشگرانی هستید که سفر را با تورهای گردشگری و بازدید از جاهای دیدنی چابهار را ترجیح می دهید، کافی است همین الان با کارشناسان ما تماس بگیرید و بعد از رزرو تور از دیدنی های چابهار و جاذبه های گردشگری این منطقه لذت ببرید. 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

جاهای دیدنی چابهار همواره حرفی برای گفتن دارند. چه می‌خواهد پاییز و زمستان باشد، چه بهار و تابستان. دیدنی های چابهار چیزهایی دارد که هیچ کجای دیگر از ایران پیدا نمی‌شود. کمتر جایی از ایران می‌توان یک دریاچه صورتی پیدا کرد؛ کجا می‌توان یک دریا را درست در کنار یک کویر ماسه‌ای دید؟ آیا چیزی راجع به کوه‌های مریخی می‌دانید؟؟ این مطلب برای معرفی مکان های دیدنی و تفریحی شهر بندری چابهار نوشته شده است. پس از پتانسیل این مطلب استفاده کنید و همواره بروز باشید.

انتشار :  17 اردیبهشت 1402 به روزرسانی :  11 بهمن 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
کویر چابهار
  • کویر چابهار
  • کوه های مریخی چابهار
  • کویر و دریا در چابهار
  • زیبایی‌های چابهار در شب - موزه محلی چابهار
  • دیدنی ها چابهار - روستای رمین چابهار
  • منطقه حفاظت شده گاندو در باهوکلات
  • رستوران بلوچ چابهار
  • رستوران مکران چابهار
  • رستوران براسان چابهار
  •  جاهای دیدنی چابهار - خور خلاصی
  • مکان های دیدنی در چابهار - شیرگواز
  • مکان های دیدنی چابهار - غارهای سه گانه بان مسیتی
  • دیدنیهای چابهار - مسجد جامع دزک چابهار
  • اماکن دیدنی چابهار - تلگرافخانه
  • تباهگ چابهار
  • جاهای دیدنی چابهار در شب - ساحل نورانی چابهار
  • مناطق تفریحی چابهار - ساحل صخره ای چابهار
  • املت سوزی از غذاهای محلی چابهار
  • هتل آذین چابهار
  • مرکز خرید ابریشم چابهار
  • عکس از دیدنی های چابهار - روستای کوه مبارک
  • دکه بازار چابهار
  • دیدنی‌های چابهار در شب - امام زاده غلام رسول چابهار
  • کراهی میگو از غذاهای چابهار
  • کباب تنورچه چابهار
  • دیدنیهای چابهار - قلعه پیروزگت
  • تفریحات چابهار - ساحل مکران
  • دیدنی‌های چابهار - مسجد جامع تیس
  • بجاهای دیدنی چابهار - بخش بمانی هرمزگان
  • مرکز خرید پردیس
  • مکانهای دیدنی چابهار - قبرستان جن چابهار
  • رستوران تهرانی چابهار
  • قلیه ماهی چابهار
  • رستوران بام چابهار
  • هتل لیپار چابهار
  • هتل لاله چابهار
  • جاهای دیدنی و تفریحی چابهار - ساحل بریس
  • هزینه سفر به چابهار
  • مرکز خرید فردوس چابهار
  • جای تفریحی چابهار - ساحل لاک پشت ها
  • مکان های دیدنی در چابهار - گل افشان چابهار
  • جاهای تفریحی و دیدنی چابهار - خلیج پزم
  • دیدنی‌های چابهار - پارک سنگی لیپار چابهار
  • جاهای تفریحی چابهار - کلبه غواصی چابهار
  • جاهای تفریحی چابهار - عکس از پلاژ ساحلی تیس
  • عکس جاهای دیدنی چابهار - درخت انجیر معابد
  • دیدنی های چابهار | منطقه حفاظت شده گاندو
  • عکس دیدنی‌های چابهار - روستای درک
  • دیدنی های چابهار با عکس - تالاب لیپار
  • جاهای چابهار - کوه گِل افشان
  • عکسهای جاهای دیدنی چابهار - روستای تنگ
  • عکسهای جاهای دیدنی چابهار - کوه های مینیاتوری چابهار
  • مناطق دیدنی چابهار - روستای رمین
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
2 دیدگاه در رابطه با این مطلب وجود دارد .
بدری اسدی
درود برشما برای تهیه و تدوین اطلاعات کامل و واقعا بدون نقص شما .واقعا لذت بردم .به همراه دوستان توی بهمن ماه قصد سفر به بندر زیبای چابهار رو داریم و بعد از دیدن و خوندن اطلاعات شما در این سایت اصلا صبر ندارم که هر چه زودتر سفر زمینی خودمون رو از بندرعباس شروع کنیم و دوستامون از تهران به ما بپیوندن. واقعا کارتون عالی بود کلی اطلاعات کسب کردم.
آریا
خیلی خوبود داقن خوبود مثل رویا بود