راهنمای سفر به مشهد با عکس

راهنمای سفر به مشهد

راهنمای سفر به مشهد را کدام یک از ما نخواندیم یا حتی برنامه مسافرت به آن را نداشتیم؟ فقط کافی است بگویید که دل‌تان هوای حرم کرده، آن وقت است که مقدمات سفر با تور مشهد را می‌چینید. 


از گذشته، برنامه ریزی برای سفر مشهد در عید نوروز و یا تعطیلات تابستان، در خانواده‌های ایرانی بوده و هنوز هم ادامه دارد. علاوه بر لقب پایتخت معنوی ایران می‌توانیم عنوان «توریستی‌ترین شهر ایران» را هم به مشهد بدهیم.


با استفاده از «راهنمای سفر به شهر مشهد» که در سایت جستجوی تور می‌خوانید، به جنبه‌های متفاوتی اشاره کردیم. بهترین زمان و روش‌های سفر به مشهد تا هزینه خورد و خوراک در این شهر و قدم زدن در کوچه‌های معروف را به شما می‌گوییم.


 

فهرست مطالب

وضعیت آب و هوای مشهد

 


با توجه به خصوصیات اقلیمی، آب و هوای مشهد، معتدل رو به سرد و خشک است. بخشی از اقلیم آن، سرد و خشک و بخشی دیگر، مرطوب و سرد است. بی‌شک هر جا که خواسته باشید سفر کنید، به وضعیت اقلیمی و آب و هوای غالب آن هم توجه می‌کنید. در راهنمای سفر به مشهد هم، بررسی وضعیت آب و هوای جوی آن لازم و ضروری است.


وضعیت آب و هوای تابستان‌ها در مشهد، از نوع گرم و خشک است. طیف دما در تابستان‌ها از 21 درجه شروع شده و بیشترین دمای آن به 43 درجه بالای صفر می‌رسد. با توجه به گرم‌ترین ماه‌های سال در مشهد که تیر و مرداد است، این دو ماه فصل مناسبی برای سفر نیست. البته در این زمان، به دلیل مناسبت‌هایی مثل عید غدیر خم و یا عید قربان، باز هم بساط سفر به مشهد، برای عده زیادی از مسافران داغ است.


آب و هوای زمستان‌ها در مشهد، سرد و مرطوب و البته غالبا سرد و خشک است. مشهدی‌ها در ماه‌های دی و بهمن، در سردترین روزها هستند و به همین دلیل، مرکز شهر و حرم به نسبت خلوت‌تر به چشم می‌آیند. رنج دما در زمستان‌های مشهد به طور میانگین 7 درجه و پایین‌ترین دمای آن هم، 23 درجه زیر صفر است. 

 

عکس حرم امام رضا در زمستان
حال و هوای سفر به مشهد در زمستان و اطراف حرم

 

بهترین زمان سفر به مشهد

 


اولویت شما برای بهترین زمان سفر به مشهد کدام است؟ خلوت ترین و ارزانترین زمان سفر به مشهد یا بهترین زمان مسافرت برای زیارت حرم؟ به طور کلی، مشهد مسافرپذیرترین شهر در میان شهرهای گردشگری ایران است و در طول سال می‌توانید شاهد تردد مسافران ایرانی و خارجی در سطح و معابر شهر باشید. به همین دلیل در راهنمای سفر به شهر مشهد، از سه جنبه زمان‌های مناسب برای برنامه سفر معرفی کردیم.


شلوغ ترین زمان مشهد


شهر مشهد در ایام تعطیل مثل روزهای ابتدایی تابستان، شهادت و میلاد امام رضا (ع) و یا عید نوروز، تاسوعا و عاشورا و دیگر تعطیلات رسمی و مذهبی در تقویم سالانه، شلوغ است. زیرا، بسیاری از مسافران، تعطیلات رسمی را بهترین زمان سفر به شهر مشهد می‌دانند.

 

شلوغ‌ترین زمان سفر به مشهد
تابستان، شلوغ‌ترین زمان سفر به مشهد


دلیل شلوغ بودن مشهد در فصل بهار و عید نوروز، بهترین شرایط آب و هوایی سالانه است که به موجب آن می‌توانید فرصت خوبی برای بازدید جاهای دیدنی مشهد هم داشته باشید.


خلوت‌ترین زمان سفر به مشهد


اگر زیارت بدون دغدغه در حرم را می‌پسندید، بهتر است اوایل پاییز و زمستان و اواخر بهار را برای سفر به مشهد را انتخاب کنید. در این بازه‌ها، دست‌تان به راحتی به ضریح امام رضا می‌رسد و هم از تخفیف‌های قابل توجهی برای رزرو تور مشهد با هواپیما استفاده می‌کنید. زیرا تعداد کمی، این زمان‌ها را برای مسافرت رفتن به مشهد، برنامه ریزی می‌کنند.


بهترین زمان برای خرید و گردش


تابستان که شروع می‌شود، ترافیک سطح شهر مشهد بیشتر از هر زمان دیگری است. چرا که حضور مسافران در مشهد، به اوج خود می‌رسد و با سایر فصل‌های سال قابل مقایسه نیست. از طرفی، دمای تابستان در میانه آن، به 40 درجه هم می‌رسد. با توجه به روند صعودی دمای تابستان، به دلیل حراجی مراکز خرید مشهد، فرصت خوبی برای خرید دارید.


اما اگر در تابستان می‌خواهید از جاذبه‌های تفریحی استفاده کنید، پارک‌های آبی مناسب‌ترین گزینه‌ها هستند. به طور کلی، زمان طلایی برای استفاده از جاذبه‌های تفریحی و گردشگری مشهد، همان اواخر بهار و ابتدای پاییز است. در این دو بازه، هم تراکم جمعیت کم است و هم از نظر آب و هوایی، فصل مناسبی را انتخاب کردید.
 

چگونه به مشهد سفر کنیم؟

 


در راهنمای مسافرت به مشهد، هم راحتی مهم است و هم زمان، امنیت و قیمت‌مناسب بودن آن. اگر راحتی و سریع بودن سفر کردن به مشهد در اولویت شماست، بلیط هواپیما بگیرید و یا تور مشهد هوایی انتخاب کنید. در غیر اینصورت، قطار و ماشین شخصی، براساس شرایطی که دارید؛ گزینه‌های مناسب‌تری هستند.


در بخش زیر، اطلاعات تکمیلی روش‌های سفر به مشهد را به تفکیک مطالعه می‌کنید.


راهنمای سفر به مشهد با هواپیما


سریع‌ترین و راحت‌ترین روش رسیدن به حرم امام رضا، سفر به مشهد با هواپیماست. معمولا سفر به مشهد مقدس، سفری خانوادگی است و برای مدیریت هزینه‌ها می‌توانید با تورهای هوایی سفر کنید که تخفیف دارند. اگر برای رزرو تور مشهد هوایی هتل 5 ستاره و یا ارزان به مشاوره کارشناسان تورگردان نیاز دارید، با شماره   02191015504 تماس بگیرید. البته کمتر جایی، درباره هزینه سفر به مشهد با هواپیما، سخن به میان می‌آید. قیمت بلیط هواپیما به مشهد در تعطیلات و مناسبت‌های مذهبی، به شدت صعودی است و از قضا، ظرفیت هواپیما هم خیلی سریع تکمیل می‌شود. علاوه براین، قیمت هر شب اقامت هم روند صعودی دارد که بهتر است از یک ماه قبل، برنامه سفر خود را بچینید و تکمیل کنید.


راهنمای سفر به مشهد با ماشین شخصی


یکی از برجسته‌ترین نکته‌ها در راهنمای سفر به مشهد، متنوع بودن روش‌های مختلف مسافرت است. مسافت تهران تا مشهد به 890 کیلومتر می‌رسد که با ماشین شخصی، به طور میانگین (و بدون در نظر گرفتن ترافیک) 9 ساعت در مسیر هستید. بهترین مسیرهای سفر به مشهد با ماشین از تهران، مسیر سمنان و دامغان و یا همان مسیری است که شمال می‌گذرد. از بین این دو، رفتن به مشهد با ماشین شخصی از جاده سمنان، حدودا 3 ساعت نزدیک‌تر است.
اکنون نوبت آن است که بررسی کنیم برای رفتن به مشهد از چه شهرهایی باید گذشت.

 

    اگر از مسیر سمنان و دامغان به مشهد می‌آیید، می‌بایست از شهر‌های تهران، ایوانکی، گرمسار، سمنان، دامغان، شاهرود، میامی، داورزن، سبزوار، نیشابور و ملک آباد عبور کنید تا در نهایت به مشهد برسید.

    در مسیر دوم یعنی شمال می‌بایست به ترتیب از شهر‌های رودهن، آبعلی، گزنک، پلور، آمل، قائمشهر، بابل، ساری، سورک، نکا، رستمکلا، بهشهر، گلوگاه، بندر گز، کردکوی،گرگان، فاضل آباد، علی آباد، خان ببین، آزاد شهر، دلند، مینودشت، گالیکش، چمن بید، بجنورد، آشخانه، شیروان، فاروج، قوچان و چناران عبور کنید تا به مشهد، پایتخت معنوی ایران برسید.
 

مسیری را که از جاده شمال می‌گذرد، در خلوت‌ترین زمان سفر انتخاب کنید. چرا که این جاده در فصل‌های مسافرپذیر، پرترددترین و بعد هم، پرترافیک‌ترین راه‌های کشور است. در ادامه، لیستی از شهرهایی که از مبداهای متفاوت باید طی کنید تا به مشهد برسید را بررسی کردیم.
 

برای رفتن به مشهد از چه شهرهایی باید گذشت؟

 

مسافت و زمان تقریبی تا مشهد، بدون توقف در نظر گرفته شده‌اند.

 

شهر مبدامسافت تا مشهدزمان تقریبی تا مشهدلیست شهرها تا مشهد
اصفهان، جاده نائین به انارک، کوتاه‌ترین1142 کیلومترحدود 12 الی 13 ساعتکوهپایه، نائین، انارک، جندق، حسینان، سطوه، بیارجمند، طرود، داورزن، میامی، سبزوار و نیشابور
اصفهان، بزرگراه خلیج فارس و آزاد راه قم-گرمسار1247 کیلومترحدود ۱۳ الی ۱۴ ساعتشاهین‌شهر، نطنز، قم، کاشان، سمنان، دامغان، میامی، داورزن، سبزوار و نیشابور
اصفهان، بزرگراه شهید دستگردی، جاده سورمق – یزد۱۳۴۰ کیلومترحدود ۱۵ الی ۱۶ ساعتشهرضا، سورمق، ابرکوه، تفت، یزد، طبس، فردوس، تربت حیدریه و ملک آباد
کرمان، مسیر یک۹۰۸ کیلومترحدود ۱۰ ساعت و ۱۵ دقیقههجدک، راور، دیهوک، فردوس، باغستان، بجستان، آهنگ، مرندیر، یونسی، میاندهی، فنج آباد، فیض آباد، اسکندرآباد، شادمهر، تربت حیدریه، مزجرد، مورشک، ملک آباد، رباط سنگ، فتح آباد و …
کرمان، مسیر دو۱۰۰۸ کیلومتری۱۱ ساعت و ۵۳ دقیقهشهر آباد، شامکان، عشق آباد، نیشابور، قدمگاه، ملک آباد و بسیاری از شهرهای مسیر یک
کرمان، مسیر سه۱۰۹۳ کیلومترحدود ۱۲ ساعت و ۴۵ دقیقهکیانشهر، کوهبنان و بسیاری از شهرها و روستاهای دیگر
یزد، مسیر یک۹۰۶ کیلومترحدود 9 ساعت و 19 دقیقهطبس، دیهوک، فردوس، تربت حیدریه
یزد، مسیر دو۹۱۰ کیلومترحدود 9 ساعت و 38 دقیقهطبس، بردسکن و تربت حیدریه
قم۹۵۳ کیلومترحدود 9 ساعت و 33 دقیقهگرمسار، سمنان، شاهرود، سبزوار و نیشابور
شیراز، مسیر یک1343 کیلومترحدود 17 ساعتملک آباد، رباط سنگ، تربت حیدریه، شادمهر، فیض آباد، یونسی، بجستان، فردوس، دیهوک، رباط پشت بادام، ساقند، خرانق، تفت، اسلامیه، فیض آباد، هاشم آباد، بشه، دهشیر، ابرکوه، رحیم آباد، صفا شهر، سعادت شهر، اکبر آباد، عماد آباد، زرقان و باجگاه
شیراز، مسیر دو1468 کیلومترحدود 18 ساعت و نیمدریاچه مهارلو، سروستان، رونیز، نیریز، قطرویه، سیرجان، بردسیر، بیدوییه، مجدک، کرمان و دیهوک و ادامه مسیر اول
شیراز، مسیر سهحدود 1416 کیلومترحدود 17 ساعتشهرهای مسیر اول، عشق آباد، سبزوار و نیشابور
ساری، مسیر یکحدود ۷۳۵ کیلومترحدود 8 ساعتدامغان، شاهرود، سبزوار و نیشابور
ساری، مسیر دوحدود ۷۷۷ کیلومترحدود 10 ساعتبهشهر، گرگان و بجنورد
گرگان، مسیر اول، راه بجنورد، گرگان۶۷۷ کیلومترحدود ۹ ساعتگنبد کاووس، آشخانه و بجنورد
گرگان، مسیر دوم، راه سبزوار، گرگان۶۳۱ کیلومترحدود 7 ساعت و ۵۵ دقیقهشاهرود، سبزوار، نیشابور

 

 

سفر به مشهد با قطار

 


در «راهنمای مسافرت مشهد» می‌توانیم به انواع روش‌های سفر اشاره کنیم که دست مسافران را برای رفت و آمد، آسان می‌‌کند. دور از انتظار نیست که مسیر ریلی تهران-مشهد جزو پرترددترین مسیرهای ریلی در کشورمان باشد. به لحاظ قیمتی که دارند و امکاناتی که ارائه می‌دهند، قطارهای لوکس این مسیر در حال رقابت با هواپیما هستند.


بسته به نوع قطار تندرو یا معمولی که از شرکت‌های فدک، ريل ترابر سبا، نورالرضا، بن ريل، مهتاب سير جم و رجا انتخاب می‌کنید، حداقل و حداکثر زمان سفر به ترتیب 8 و 11 ساعته است. در میان لیست شرکت‌های مسافربری قطار ایران برای مسیر تهران-مشهد، قطارهای فدک از همه شرکت‌های دیگر، گران‌ترین و لوکس‌ترین اند. در مقابل، قطارهای رجا و جوپار، قیمت مناسب و امکانات معمولی‌تری دارند.

 

سفر به مشهد با قطار
قطار پنج ستاره زندگي برای سفر مشهد - شرکت حمل و نقل ریلی رجا


طبق تجربه سفر به مشهد با قطار، بهتر است از همان زمانی که قصد سفر را دارید، بلیط قطار برگشت خود را هم تهیه کنید. چون به محض پیش فروش شدن، ظرفیت بلیط قطار تکمیل می‌شود و موردهای کنسلی با احتمال بسیار پایینی روبرو است.
 

اقامت در مشهد

 

بعد از انتخاب بهترین روش سفر به مشهد، مهم‌ترین دغدغه، پیدا کردن اقامتگاه است. تنوعی که برای رزرو هتل‌های مشهد دارید، دست شما را برای انتخاب باز می‌گذارند. از هتل های ۵ ستاره گرفته تا سوئیت های خیابان طبرسی مشهد، همه می‌توانند گزینه‌های پیشنهادی باشند که شما انتخاب کنید. به طور کلی، قیمت هر شب اقامت در هتل مشهد بسته به فاصله هتل تا حرم، امکاناتی که دارد و خدماتی که به مسافران ارائه می‌دهد، در رنج متنوعی قرار می‌گیرد. مثلا قیمت هتل‌های یک ستاره تا حدودی نزدیک به قیمت رزرو مسافرخانه و زائرسراهاست با اندکی تفاوتی جزئی.

 

عکس از داخل هتل  5 ستاره مدینه الرضا
عکس از داخل هتل  5 ستاره مدینه الرضا (هتل نزدیک به حرم)


شاید پیدا کردن هتل های نزدیک حرم امام رضا با قیمت مناسب کمی سخت و وقت‌گیر باشد. چرا که معمولا هتل‌های نزدیک به حرم که اتاق‌ها، ویوی گنبد را دارند؛ به مراتب از همه گران‌تر هستند. در مقابل، هتل‌هایی که دورتر از حرم هستند، قیمت ارزان‌تری دارند. اگر تصمیم به انتخاب هتل های دور از حرم مشهد را دارید، باز هم جای نگرانی نیست. چون تعدادی از این هتل‌ها، سرویس رفت و برگشت به حرم دارند. بعد هم ویترین هتل های مشهد آنقدر تنوع دارد که بسته به هر پارامتری که در اولویت دارید، چندین گزینه مناسب و داغ، پیش روی شماست.
 

هتل های مشهد نزدیک حرم


مشهد نزدیک به 120 هتل دارد که از این میان، تعدادی از آن‌ها فاصله کمی با حرم امام رضا دارند. هتل های مشهد نزدیک حرم اکثرا همان بهترین هتل‌ها از نظر مسافران هستند. این هتل‌ها، غالبا در خیابان امام رضا هستند و در توصیف فاصله برای رفت و آمد به حرم می‌توان گفت که تنها قدم زدن و پیاده‌روی کافی است.
 

هتل قصرالضیافه (نزدیک‌ترین هتل 5 ستاره مشهد به حرم)

 

  آدرس: مشهد، حرم مطهر، خیابان نواب صفوی ۲، صحن هدایت

  شماره تلفن: 05132238551
 

نمای هتل قصر الضیافه مشهد
نمای هتل قصر الضیافه مشهد

 

هیچ چیزی بهتر از این نیست که هتلی که انتخاب می‌کنید، در یک بخش از حرم قرار گرفته باشد. با خواندن این جمله، خیلی بیشتر با موقعیت مکانی که این هتل دارد، آشنا می‌شوید. از در هتل قصرالضیافه که بیرون می‌آیید، ورودی صحن هدایت حرم را می‌بینید.

هتل مدینه الرضا

 

  آدرس: مشهد، خیابان شیرازی، نبش شارستان رضوی، بین شیرازی 2 و 4

  شماره تلفن: 05132212121
 

هتل مدینه الرضا در مشهد
هتل مدینه الرضا در مشهد

 

بهترین هتل در مشهد نزدیک حرم بعد از قصرالضیافه، هتل مدینه الرضاست. این اقامتگاه در خیابان شیرازی واقع شده و فاصله آن تا باب الجواد، 7 دقیقه پیاده‌روی است. اتاق‌های این هتل به سبک معماری اصیل ایرانی و اسلامی طراحی شده و اکثر مسافران هم از اقامت خود در آن، رضایت حداکثری داشته‌ اند.

هتل مجلل درویشی

 

  آدرس: مشهد، خیابان امام رضا، بین امام رضا ۲۴ و ۲۶

  شماره تلفن: 05138080000
 

هتل مجلل درویشی مشهد
هتل مجلل درویشی مشهد

 

اگر به دنبال هتلی با فاصله زمانی 10 دقیقه‌ای تا حرم هستید، هتل مجلل درویشی برای شما مناسب است. هتل مجلل تا حرم، 2 کیلومتر فاصله دارد و از ابتدای خیابان امام رضا هم می‌توانید آن را ببینید. زیرا، هتل مجلل جزو مرتفع‌ترین هتل‌ها در خیابان امام رضاست. البته غیر از نزدیکی، هتل مجلل به منحصربه‌فردترین هتل آتریوم شرق کشور هم معروف است.

 

هتل آپارتمان نزدیک حرم

 

تعداد هتل آپارتمان‌های شهر مشهد به 300 می‌رسد. بعد از هتل‌های نزدیک به حرم، هتل آپارتمان‌هایی که کمترین فاصله با حرم را دارند؛ به لحاظ قیمتی مناسب‌تر اند. از لحاظ مقایسه، هتل آپارتمان‌ها نسبت به مهمانپذیرها و زائرسراها، خدمات بهتری ارائه می‌دهند که واقعا، ارزش انتخاب هم دارند. علاوه بر نزدیکی به حرم، زمان اقامت‌تان هم فاکتور تاثیرگذاری در میانگین قیمت آن‌ها محسوب می‌شود. اگر مایل هستید تا هتل آپارتمان مشهد نزدیک حرم با غذا پیدا کنید، شاید محدوده قیمتی آن، کمی بیشتر باشد.



به کل در نظر داشته باشید که هزینه سفر به مشهد، با اقامت در هتل آپارتمان‌ها برای مسافرت‌های خانوادگی و گروهی به صرفه‌تر است.

 


هتل با صبحانه ناهار شام می‌خواهید؟ | از اینجا رزرو کنید: هتل ارزان با ۳ وعده غذا


 

هتل آپارتمان ملل مشهد (نزدیک‌ترین هتل آپارتمان به حرم)

 

  آدرس: مشهد، ميدان بيت المقدس (فلکه آب)، امام رضا ۱
 

  مسیریابی سریع

 

5 دقیقه فاصله پیاده روی تا حرم، از مهم‌ترین معیارهای رزرو هتل آپارتمان ملل است. این هتل شامل 10 طبقه است و با توجه به معماری خاصی که دارد، امکانات متنوعی را در دل خود جای داده است.

 

 تبسم، هتل آپارتمان مشهد نزدیک حرم با غذا

 

  آدرس: مشهد، خیابان امام رضا، امام رضا 3
 

 
این هتل در فاصله 100 متری حرم امام رضا قرار گرفته و در سال 96 هم افتتاح شده است. به لحاظ رده بندی، تبسم را می‌توان جزو هتل آپارتمان‌های تمیز و شیک بدانیم که از اقامت در آن، رضایت خواهید داشت. علاوه براین، تبسم جزو هتل آپارتمان‌های مشهد نزدیک حرم با غذاست.

هتل آپارتمان پرستو مشهد (هتل آپارتمان مشهد با صبحانه ناهار شام)


 

  آدرس: مشهد، خیابان امام رضا، امام رضا 3، کوچه انتظاری
 

 
 
هتل آپارتمان پرستو جزو هتل‌ آپارتمان‌های نزدیک به حرم است و در فاصله یک کیلومتری از آن قرار دارد. شما در این هتل مشهد علاوه بر امکانات معمول می‌توانید صبحانه، ناهار و شام را در رستوران میل کنید.

جاهای دیدنی مشهد

 


اگر به مشهد سفر می‌کنید، پس از زیارت حرم امام رضا (ع) به‌سراغ مکان‌های دیدنی و جاهای تفریحی هم بروید. جاهای دیدنی مشهد هم داخل شهر هستند و هم اطراف آن. برای همین، تعدادی از جاهای تفریحی و تاریخی داخل شهر و اطراف آن را معرفی کردیم تا سیاحتی کامل در سفر به مشهد داشته باشید.
 

جاهای تفریحی مشهد در تابستان و زمستان


پارک ملت، اولین مکان تفریحی در راهنمای سفر مشهد است. زیرا این پارک، قدمت زیادی دارد و از عمر درخت‌ها هم می‌توانید به قدیمی بودن آن پی ببرید. بعد از پارک ملت، باغ ملی و پارک وکیل آباد در اولویت‌های بعدی پارک‌های مشهد برای تفریح رایگان قرار می‌گیرند.


بعد از پارک‌ها که جزو تفریحات رایگان مشهد هستند، نوبت به تفریحات لاکچری می‌رسد که ارزش یکبار حضور و دیدن را هم دارند. لیست کاربردی زیر، به شما کمک می‌کند تا همیشه در برنامه سفر خود، خوب پیش بروید.

 

لیست مکان‌های برای تفریحات لاکچری در مشهد

 

  پارک علمی پروفسور بازیما (تفریحی مدرن برای کودکان در سفر به مشهد) مسیریابی

  سرزمین موج‌های آبی (از تفریحات و پارک‌های آبی مشهد در زمستان و تابستان) مسیریابی

  پارک آبی ایرانیان (برای شنا و سایر تفریحات آبی در زمستان و تابستان) مسیریابی

  چالیدره (برای ماهیگیری، غواصی و قایق سواری) مسیریابی

  خانه وارونه الماس (خانه‌ای وارونه با عکس‌هایی به یاد ماندنی) مسیریابی

 

جاهای دیدنی اطراف مشهد

 


فرقی نمی‌کند که تابستان باشد یا زمستان، جاهای دیدنی اطراف مشهد همواره مورد استقبال گردشگران و حتی مردم مشهد قرار می‌گیرد. مثلا شیشلیک شاندیز برای شکم‌گردی و طرقبه برای آب و هوای خوب و مناطق سرسبزی که دارد، پیشنهادی‌ترین گزینه‌ها هستند. بعد از آن دو، با خیال راحت می‌توانید به سمت سایر روستاهای دیدنی اطراف مشهد باشید.


لیست روستاهای تماشایی اطراف مشهد از نظر مردم

 

  روستای زشک برای آب و هوای خوشی که دارد.

  روستای عنبران برای سفر به مشهد در بهار و تابستان و بوی خوبی که دارد.

  روستای کنگ برای سفر به مشهد در زمستان و یک شب اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی

  روستای جاغرق معروف به باغ میوه‌ها در بین روستاهای دیدنی اطراف مشهد

  روستای اخلمد برای سفر به مشهد در بهار، تابستان و آبشار خنک آن

  روستای نغندر برای توت‌های سفید و لذیذ آن در تابستان
 

عکس روستای کنگ در راهنمای سفر به مشهد
عکس روستای کنگ در راهنمای سفر به مشهد

 

شکم گردی در مشهد

 


برای شکم گردی مشهد با دو دسته از غذاها روبرو هستید. یکی غذاهای معروف و دیگری غذاهای محلی مشهد. برای هر کدام از این دسته‌بندی‌ها، لیستی از بهترین‌ غذاها را برای شما آماده کردیم.


لیست غذای سنتی مشهد

 

آش شله (اولین و معروف‌ترین غذای سنتی مشهدی)

آش لخشک

 آش ماستی

  چنگالی مشهد

  کوکوشیرین

دیگچه (دسر)

  رشته‌پلو

 یتیمچه


لیست غذاهای معروف مشهد

 

  شیشلیک

  شله مشهدی

  دیزی سنگی

  انواع فست‌فود
 

معروف‌ترین غذا در راهنمای سفر به مشهد
عکس معروف‌ترین غذای مشهد (شیشلیک)

 

حتی برای یکبار هم که شده، غذاهای معروف مشهد را میل کنید. چون تا زمانی که مزه این غذاها به زیر زبان‌تان نیامده، لذت سفر به مشهد را شاید چندان نچشیده باشید.
 

هزینه سفر به مشهد چقدر است؟

 


تجربه سفر به مشهد برای هر فردی که حداقل یکبار به این شهر آمده، متفاوت است. درباره هزینه سفر به مشهد هم می‌توان گفت که مدیریت هزینه برای هر مسافر، فرق دارد. با این حال، محدوده قیمتی می‌توانیم برای هزینه‌‌های رفت و برگشت و هزینه اقامت در نظر بگیریم. در بخش دیگری، هزینه‌های خورد و خوراک در مشهد را صورت جزئی‌تری بررسی می‌کنیم.


در شروع تابستان سال 1402، هزینه رفت و برگشت با هواپیما و هزینه هر شب اقامت برای یک نفر بزرگسال از 3 میلیون و 200 هزار تومان شروع می‌شود. این برآورد هزینه با در نظر گرفتن اقامت در هتل پردیسان (5 ستاره و دور از حرم) و برای یک شب اقامت در نظر گرفته شده است. معمولا تعداد شب‌های اقامت برای اکثر مسافران 2 الی 3 شب است. بر این اساس، رنج هزینه سفر بین 6 میلیون و 400 تا 9 میلیون و 600 هزار تومان است.
 

هزینه غذا در مشهد


راهنمای سفر مشهد شامل قیمت و هزینه‌های غذا هم می‌شود. قیمت‌های و هزینه‌های غذا در مشهد را می‌توانیم در یکی از سه رنج لوکس، معمولی و اقتصادی رده‌بندی کنیم. البته که هزینه غذاهای محلی در مشهد، خیلی کمتر از قیمت غذاهای اقتصادی است.

 

    قیمت غذاهای لوکس: هر وعده غذایی در رستوران‌های لوکس و لاکچری مقل پسران کریم، باغ زیتون و ارم شاندیز از 500 هزار تومان شروع می‌شود.

  قیمت غذاهای معمولی: غذا خوردن در رستوران‌های معمولی مثل رستوران‌های اطراف حرم، کمتر از 200 هزار تومان نیستند.

  قیمت غذاهای اقتصادی: به طور میانگین، غذاهای اقتصادی در حدود 140 هزار تومان هزینه دارد.
 

رستوران‌های مشهد

 


در پخت بیشتر غذاهای محلی و خاص مردم مشهد از گوشت استفاده می‌شود و به همین خاطر، غذاهای کبابی و چلو ماهیچه مثل شیشلیک جزو غذاهای معروف مشهدی هستند. با توجه به اینکه تعداد مسافران عرب‌زبان در مرکز شهر و اطراف حرم، بیشتر است؛ رستوران‌های مشهد با منوی غذاهای عربی هم برجسته و پرطرفدار اند.  


در ادامه، تعدادی از بهترین رستوران های مشهد از نظر مردم را معرفی می‌کنیم.
 

رستوران پسران کریم (بهترین رستوران برای چلو ماهیچه)


"آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داری" توصیف بی کم و کاست رستوران پسران کریم در مشهد است. تمام غذاهای این رستوران، با گوشت و کیفیت بالایی پخت می‌شوند. منوی آن شامل کباب کوبیده، چلو گوشت سرخ شده، ماهیچه، باقالی پلو با ماهیچه و چلو ماهیچه است.


این رستوران چندین شعبه در سطح شهر مشهد دارد، اما شعبه اصلی رستوران پسران کریم در خیابان فرهاد است.

 

  آدرس: مشهد، بلوار سجاد، خیابان فرهاد، فرهاد 22، انتهای کوچه سمت راست

  شماره تلفن: 05137685053

  ساعت کاری: 12 ظهر تا 15 – 20 الی 22 در روزهای هفته
 

رستوران معین درباری (مخصوص غذاهای کبابی)
 

اگر به دنبال غذاهای کبابی با تنوع بیشتری هستید، رستوران معین درباری، شما را جذب می‌کند. انواع غذاهای کبابی مثل چلو شیشلیک مخصوص، چلو برگ مخصوص، چلو کباب لقمه زعفرانی و چلو فیله در منوی این رستوران، پرطرفدار هستند.


رستوران معین درباری در کل مشهد، 2 شعبه (در نوفل لوشاتو و شاندیز) بیشتر ندارد که به آدرس‌ها، شماره تلفن و ساعت‌های کاری آن در بخش زیر اشاره کردیم.

 

  آدرس شعبه مرکزی: مشهد، بین میدان تلویزیون و میدان پارک، حاشیه شهرک نوفل لوشاتو

  مسیریابی

  تلفن شعبه مرکزی: 05138783777 – 05138785248

  آدرس شعبه شاندیز: مشهد، شاندیز، بین امام رضا 8 و 10

  مسیریابی

  تلفن شعبه شاندیز: 05134324499 – 05134324488
 

رستوران کلبه (بهترین رستوران با فضای باز در احمدآباد مشهد)


خیابان احمدآباد در راهنمای مسافرت به مشهد، خیلی به سر زبان‌ها می‌آید. اگر در خیابان احمدآباد مشهد قدم زده باشید، محال است که اسم رستوران کلبه از سر زبان افراد رهگذر به گوش شما نخورده باشد. به این لحاظ، کلبه معروف است که غذاهای متنوعی دارد. غذاهای دریایی، فرنگی و رنج متنوعی که غذاهای ایرانی در کلبه دارند؛ آن را زبانزد عام و خاص کرده است. برای پذیرایی و استقبال از شما، 3 سالن و یک فضای باز در این رستوران لحاظ شده و کیفیت خدمات‌دهی، آن را ایده‌آل‌ترین کرده است.

 

  آدرس: مشهد، نبش هاشمیه 18، جنب بانک رفاه، رستوران کلبه

  ساعت کاری: 12 ظهر الی 16:30 و 19:30 الی 24 – همه روزه

  شماره تلفن: 05138831855 – 05138831506

رستوران لیالی لبنانی


لیالی لبنانی جزو آن رستوران‌هایی است که همیشه مشتریان، صف می‌کشند. این رستوران دو شعبه دارد که یکی در چهارراه شهدا (نزدیک حرم) و دیگری در وکیل آباد و بعد از بلوار جلال آل احمد است. در منوی لیالی لبنانی، پیتزاها (پیتزای یک‌نفره، سه نفره دجاج، پیتزا بعلبکی، لحم و بیروتی مخلوط) و اکثر غذاهای فست‌فودی مثل ساندویچ (شاورما، دجاج) و سوخاری (کرسبی چهار تیکه) دیده می‌شود.

 

  آدرس شعبه وکیل آباد: مشهد، بلوار جلال آل احمد، قبل از سروش ۲

  مسیریابی

  شماره تلفن: 05136015000

  آدرس شعبه چهارراه شهدا: مشهد، چهارراه شهدا، نبش بهجت ۳

  مسیریابی

  شماره تلفن: 05132222115
 

موقعیت جغرافیایی شهر مشهد

 

 

کلان‌شهر مشهد با 351 کیلومتر مربع در شمال شرق ایران قرار دارد. مشهد، مرکز استان خراسان رضوی است و به‌عنوان دومین شهر بزرگ بعد از تهران، از آن یاد می‌شود. از نظر موقعیت جغرافیایی، شهر مشهد بین رشته کوه‌های بینالود و هزارمسجد قرار دارد. طبق سرشماری، جمعیت مشهد سه میلیون نفر است و هر سال تقریبا، 27 میلیون زائر از داخل کشور و دو میلیون زائر از خارج از کشور به مشهد سفر می‌کنند.  

 

پیشینه تاریخی شهر مشهد

 


درباره مشهد و پیشینه تاریخی آن باید به جنبه‌های متعددی از جمله معنی مشهد، گنبد و بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) و پایتخت بودن آن در طول تاریخ توجه کنید.


نام قدیم مشهد


اسم مشهد در زبان عربی به معنای شهید است. به این اشاره دارد که محل شهادت امام رضا (ع) است. تا قبل از شهادت امام رضا، این شهر به نام  «سناباد» شناخته می‌شد. در واقع، سناباد یک دهکده کوچک از توابع نوغان بود که با شهادت علی بن موسی الرضا به تدریج به نام «مشهد» زبان به زبان بین مردم چرخید. بعد از آن، با ساخته شدن خانه‌ها و رونق گرفتن بازار در اطراف حرم، ساختار مشهد امروزی شکل پیدا کرد. 


حرم امام رضا علیه‌السلام


شهر مشهد به چه چیزی معروف است؟ در راهنمای سفر مشهد، معرفی حرم امام رضا علیه‌السلام اهمیت زیادی دارد. چرا که حرم، دلیل مسافرت اکثر افراد به مقصد شهر مشهد است. این مکان مقدس، باشکوه و محبوب در نیمه شرقی قرار دارد. انتهای چهار خیابان اصلی نواب صفوی، شیرازی، امام رضا و طبرسی، به این حرم می‌رسند. 
 

حرم امام رضا شامل بخش‌های متعددی است. 9 صحن، 27 رواق، مسجد گوهرشاد، مسجد بالاسر، مقبره بزرگان تاریخی، کتابخانه و موزه هم نمونه‌های ارزشمندی از بناهای تاریخی در حرم به شمار می‌آیند. بزرگترین رواق آن، رواق امام خمینی (ره) و بزرگترین صحن آن هم صحن جامع رضوی است که در جنوب حرم قرار دارد. 


از مقبره‌ افراد بزرگ تاریخ در حرم می‌توانیم به شیخ حسنعلی اصفهانی (معروف به نخودکی)، عباس واعظ طبسی و شیخ محمد عارف عباسی مشهور به «پیر پالان دوز» اشاره کنیم. 


قدمت حرم امام رضا به دوره سامانیان بازمی‌گردد. از آن زمان تا اکنون، بخش‌های جدید به تدریج به حرم اضافه شدند و به صورت حال حاضر درآمدند.
برای رسیدن به حرم امام رضا می‌توانید از تاکسی، اتوبوس و یا مترو استفاده کنید. اگر تصمیم به استفاده از مترو دارید، در ایستگاه میدان بسیج پیاده شوید و از طریق خیابان امام رضا به مشهد برسید. 


پایتخت بودن مشهد


در دوران افشاریان و در زمان حکومت نادرشاه افشار، مشهد به‌عنوان پایتخت ایران اعلام شد. گفتنی است که به همین دلیل هم آرامگاه ناردشاه افشار در شهر مشهد قرار دارد.
 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

راهنمای سفر به مشهد برای هر فردی که قصد سفر زیارتی و یا سیاحتی به شهر مشهد را دارد، خواندنش واجب است. در این راهنمای سفر به مشهد می‌خوانید که مثلا بهترین زمان سفر برای زیارت در شهر مشهد، چه زمانی است یا برای رسیدن به شهر مشهد باید از چه شهرهایی گذشت، هزینه سفر به مشهد چقدر است و کدام یک از جاهای دیدنی این شهر ارزش دیدن و تماشا را دارند. پس با این مطلب مجله تورگردان همراه ما باشید.

انتشار :  25 تیر 1402 به روزرسانی :  7 مرداد 1402 نویسنده :   فائزه حسین زاده خسرویه
تصاویر مرتبط
معروف‌ترین غذا در راهنمای سفر به مشهد
  • معروف‌ترین غذا در راهنمای سفر به مشهد
  • نمای هتل قصر الضیافه مشهد
  • عکس حرم امام رضا در زمستان
  • هتل مجلل درویشی مشهد
  • سفر به مشهد با قطار
  • هتل مدینه الرضا در مشهد
  • شلوغ‌ترین زمان سفر به مشهد
  • عکس از داخل هتل  5 ستاره مدینه الرضا
  • عکس روستای کنگ در راهنمای سفر به مشهد
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد